Aanpassen bandenmaat

Forumindex Forums Modellen Astra Aanpassen bandenmaat

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275622
    Chris88
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 February 2015

      Toppers,

      Ik ben voornemens om mijn 18 inch in te ruilen voor 17 inch.

      Nu is een goedkope bandenmaat 225-45-17. Mijn bandenmaat is nu 235-45-18 dus de afwijking is te groot.

      Is het (zeker) mogelijk om met een tech2 de bandenmaat van een Astra J 1.6cdti 2014 aan te passen naar bovengenoemde bandenmaat? :thumb

      #18311997
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Bij mijn Vectra (2006) kan dat zeker. Is in te stellen bij motormanagement

        #18311998
        turbosix
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 November 2010

          Het zal vast kunnen maar moet je dit wel willen?

          Je bespaart op de aanschaf van banden maar de omtrek word zodanig kleiner dat je wielen meer omwentelingen moeten maken voor de zelfde snelheid.
          M.a.w. je motor moet meer toeren maken op bijv. de snelweg en zal dus in verbruik stijgen, en je zult je besparing zien verdwijnen bij het tankstation.

          Heel officieel mag je ook maar 4% afwijken van de standaard maat, het is meer dan 5% verschil.

          Ga dan voor bijv. een 215/55/17 band, betaal je 2 tientjes per band meer maar bespaar je op een bandenleven vele liters diesel en geeft je veeeel meer comfort.

          #18311999
          warhamstr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 August 2009

            Dat maakt op een omwenteling precies 3,1 inch uit wat neerkomt op 1.75% minder afgelegde afstand keer omwenteling. Ik denk niet dat dat zoveel verschil gaat maken?

            Maw, dat eventuele extra verbruik compenseer je ruimschoots met de goedkopere bandenprijs. Maar 18″is natuurlijk groter dus altijd beter. :agent

            #18312000
            turbosix
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 November 2010

              Omtrek bij 235/45/18 is 210.08cm
              Omtrek bij 225/45/17 is 199,27cm
              dat komt uit op een verschil van 5.15%

              De band hoogte is dan meer dan 3cm verschil, dat is wel zonde als je zo’n prachtige Astra J met van die grote gapende wielkasten laat rondrijden toch? ;)

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.