Aankooptips Astra G Cabrio Z16XE

Forumindex Forums Modellen Astra Aankooptips Astra G Cabrio Z16XE

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276904
    stefanDTI
      Lid sinds:
      10 May 2007

      Hoi allemaal,

      Voor een maat van mij moet ik woensdag gaan kijken bij een :

      Astra G cabrio Z16XE. Met 91.000km op de teller.

      Waar moet ik zeker op de letten bij de G cabrio en specifiek bij dit type motor ??

      Ik hoor het graag !

      Mvg
      Stefan..

      #18320528
      stefanDTI
        Lid sinds:
        10 May 2007

        UP.

        #18320529
        Step-han
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 September 2010

          Zover ik weet heb je bij zowel de z16xe en de z18xe te maken met twee soorten distributieriemen. Heb je de kunststofrollen variant dan moet het om de 60.000 of 4 jaar, heb je de stalenrollen variant dan moet het om de 90.000 of 6 jaar.

          Met een kilometerstand van 91.000 even goed op de distributie/waterpomp letten!

          Veel z16xe en z18xe zijn ”oliebooten”, probeer dus zeker het trucje wat Wimv6 hieronder uitlegt over het constateren van het olieverbruik.

          Daarnaast moet het gevoel erbij natuurlijk ook in orde zijn, is bij mij ook altijd een belangrijke parameter.

          Overigens heb ik ook vaak voorbij zien komen op het forum dat leden vinden dat de z16xe te weinig vermogen heeft voor een cabrio, maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging.

          Hatchback gaat in 11.5s naar de 100 km/h met 1063kg
          Cabrio gaat in 13.0s naar de 100 km/h met 1250kg

          Succes!

          Citaat van Wimv6 over de Astra G / 1.6 16v:

          Tja, Astra-G, daar is over het algemeen weinig mis mee:

          op letten:

          – Roest achterschermen
          – Roest tanklep
          – Roest deuren en achterklep
          – Onderstel geluiden en trillingen

          Motor 1.6 16V:

          – Olieverbruik
          – Tikken
          – Distri (indien vervangen incl waterpomp en span en geleiderollen??).
          – Brand het motorstorings lampje bij aanzetten contact (2x storings lampje bij latere modellen)
          – gaan deze uit als de motor loopt en dan niet tegelijk met oliedruk Dynamo of ABS lampje (worden vaak doorgelust)
          – bij airco, brand bij aanzetten contact Koelmodule controle lampje??
          – Gaat deze uit nadat de motor is gestart niet samen met Dynamo oliedruk of ABS lampje.
          – ABS lampje, gaat deze branden bij aanzetten contact, deze dien na een paar tellen vanzelf uit te gaan, motor hoeft daarvoor niet gestart te worden, zelfde geld voor TC en ESP lampje.

          Hoe constateren olieverbruik:
          Koude motor eerste start:
          – laat de motor enkele tellen draaien om op oliedruk te komen
          – laat de motor onbelast rustig klimmen naar 3500 toeren,
          – houd dat even vast, en kijk of er geen blauwe (witte (niet zijnde damp of koelvloeistofrook) als ie ver heen is) rook uit de uiltaat komt, komt dat er wel, onderblok versleten

          Warme motor:
          – laat de motor enkele minuten stationair draaien
          – Geef een flinke duit gas, komt er blauwe (witte in ernstige olieverbruiks gevallen) uit de uitlaat, kleprubbers versleten

          – draai bij stationair draaiende warme motor de oliedop los, komt er flink damp uit duid dit op een verleten onderblok en/of verstopte carterventilatie.

          Willem

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.