Aankoop Omega B2 (advies gevraagd!)

Forumindex Forums Modellen Omega Aankoop Omega B2 (advies gevraagd!)

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228651
    CiQNiZ
      Lid sinds:
      19 September 2004

      ‘middag,

      Ik hoop binnenkort over te gaan op een Omega B2. Na lang vergelijken is dit toch de beste auto voor ons.

      Nu willen we natuurlijk niet achterblijven met een miskoop, wat ietwat risky is omdat ons budget niet al te hoog is (4000 euro) en onze eisen hoog (< 150000km, en B2). Alhoewel ik trouwens wel veel verschillende Opels heb gehad/gereden heb ik nog nooit een Omega gehad (of zelfs gereden). Maar goed, wat vragen over onze potentiele nieuwe aankoop: – Ik wil graag voor een 4 cilinder gaan (ivm onderhoudskosten tegenover de 6 cilinder). Is dit verstandig? Of is de 6 cilinder vele malen betrouwbaarder (bijvoorbeeld)? Voor mij is het om het even of het een diesel of benzine wordt trouwens. Mocht ik voor een benzine gaan: wat is voor mijn budget een verstandige km eis? Is een benzine B2 (2.2 dus) over het algemeen nog in staat vele km’s af te leggen als er al 150.000 op staat? En voor wat betreft diesel: kan ik dan zelfs nog veilig (uiteraard, uitzonderingen daargelaten) een bak van 200.000km kopen (ook de 2.2 dus), of staan de blokken er bijvoorbeeld om bekend om bij de 180.000 onbetrouwbaar te worden (ik noem maar iets)? Zijn er nog typische B2 kwaaltjes? Ik las dat er wat verbeteringen waren in het 2002 of 2003 model, echter, gezien mijn budget kom ik toch vooral uit op auto’s uit 2001. Erg? Of geen probleem? Of zeggen jullie dat een ik een B2 voor < 4000 euro beter helemaal links kan laten liggen? Kortom, ik kom er ineens achter dat ik wel heel weinig weet van de Omega :( Maar wil er wel graag een hebben, maarja, zoals altijd, weinig geld en veel auto willen hebben ;-) Alvast bedankt iedereen! PS. mocht je er een binnen mijn eisen te koop hebben staan, ben ik natuurlijk geinteresseerd (alhoewel ik niks te koop zag staan op het marktplaats gedeelte van het forum).

      #17762017
      Omega2.2-16v
        Lid sinds:
        21 March 2007

        Hoi,

        Probeer iig te achterhalen wat de onderhoudshistorie is van de Omega,zover dat kan.
        Kan mij voorstellen dat dat bij +/- 10 jaar oude Omega’s lastig kan zijn,iig controleren wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is.
        Qua problemen met de blokken kan je met een V6 of 4-cilinder evenveel problemen krijgen,als je gebruikt koopt weet je maar nooit.
        Tenzij je met garantie koopt heb je iig nog een beetje zekerheid.
        Van de dieselblokken weet ik het niet.
        Heb zelf de 2.2 en eigenlijk op de gebruikelijke slijtdelen na geen grote problemen gehad.
        Let wel op versleten draagarmrubbers,lekke klepdekselpakking en de gebruikelijke roest plekken vooral bij de wielranden.
        Succes met je zoektocht,

        gr

        Danny

        #17762018
        Arjan Kuijper
          Lid sinds:
          29 June 2004

          Ik zelf heb een Omega B2 uit 2000, een 2.2 16V op benzine/lpg. Inmiddels staat er ruim 290.000 km op de teller maar rijdt nog als een nieuwe:agent
          In de 2 jaar dat ik hem nu heb heb ik alleen een wiellager moeten vervangen aan de achterzijde, dit zou een zwak punt zijn is mij verteld maar ja, iedere wagen heeft wel wat zal ik maar zeggen.

          Je zou natuurlijk altijd je wagen eerst anwb kunnen laten keuren voordat je hem koopt. Ben ej van plan om particulier te gaan kopen of bij een garage?

          #17762019
          CiQNiZ
            Lid sinds:
            19 September 2004

            origineel gepost door Omega2.2-16v
            Let wel op versleten draagarmrubbers,lekke klepdekselpakking en de gebruikelijke roest plekken vooral bij de wielranden.
            Succes met je zoektocht,

            Huh? Roesten die (B2 dus) nog dan? Dat had ik ff niet verwacht.

            origineel gepost door Arjan Kuijper
            Ik zelf heb een Omega B2 uit 2000, een 2.2 16V op benzine/lpg. Inmiddels staat er ruim 290.000 km op de teller maar rijdt nog als een nieuwe:agent
            In de 2 jaar dat ik hem nu heb heb ik alleen een wiellager moeten vervangen aan de achterzijde, dit zou een zwak punt zijn is mij verteld maar ja, iedere wagen heeft wel wat zal ik maar zeggen.

            Je zou natuurlijk altijd je wagen eerst anwb kunnen laten keuren voordat je hem koopt. Ben ej van plan om particulier te gaan kopen of bij een garage?

            Ik had geen voorkeur qua verkoper… Maar ik ben bang dat ik niet veel keuze heb behalve een garage uitkiezen.

            Heel erg bedankt beide :) Het is goed om te horen dat de 2.2 blokken goed zijn.

            Nu ben ik dus alleen nog benieuwd of de Diesels ook goed zijn… Ik heb er dus nu een op het oog die aan al mijn eisen voldoet (diesel), maar met 200dkm. In eerste instantie wou ik hem wegklikken… Maar als een benzine met 290dkm nog als een zonnetje rijdt, hoe lang loopt een diesel dan nog wel niet goed?

            En anders… heb ik nog een mooie benzine versie gezien, heeft een stuk minder gelopen… Maar ja, minder opties he :)

            (nogmaals, qua maandelijkste kosten zal benzine/diesel voor mij niet zoveel uitmaken)

            #17762020
            Arjan Kuijper
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Sja, alles valt of staat met goed onderhoud… Ik heb alleen wel gehoord dat dieselpompen een behoorlijk dure reparatie kunnen zijn?
              Maar over het algemeen zijn diesels erg sterke motoren die wel wat kunnen hebben hoor;)

              #17762021
              Slurpy
                Lid sinds:
                3 March 2007

                Eens een diesel deftig warm gereden is krijg je hem haast niet kapot. Zoals Arjan reeds zei, alles staat of valt met goed onderhoud natuurlijk. Maar dat geld ook voor een benzine.

                Ik rij zelf met de 2.2 dti (146.000 Km op de klok) en heb er nog geen echte problemen mee gehad.
                Nu ben ik wel de voortrein een kleine “revisie” aan het geven zeg maar. Spoorstangen, fuseekogels, stabistangetjes,… maar dat is normale slijtage.

                Tja, een auto is moeilijk te beoordelen vanachter een computer hé. En met elke wagen is een dosis geluk gewenst, nieuw of tweedehands.

                Ik wens je iig succes met de zoektocht naar een betrouwbare omega.

                #17762022
                ANJO TOL
                  Lid sinds:
                  22 December 2008

                  Effe expansie vat dop eraf draaien … effe kijken als de koelvloeistof schoon in .. geen majo resten b.v

                  #17762023
                  Tinuske
                    Lid sinds:
                    21 June 2010

                    Ik zou zeggen kijk eens bij de buren. Ik heb daar dit jaar een B2 2.5TD uit 2000 gekocht met 169.000 op de klok voor 3500 euro (incl. BPM etc.)

                    #17762024
                    CiQNiZ
                      Lid sinds:
                      19 September 2004

                      Bedankt voor de verdere adviezen nog!

                      Ik heb ondertussen een mooie Omega bekeken… Een B2 dus, maar niet een 2.2, maar 2.5 diesel.

                      Auto zag er goed en eerlijk uit (particulier). Echter een ding viel mij op (zie foto’s):

                      en vanuit een andere hoek:

                      Hij lekt hier dus olie… Nou is het maar een heel klein beetje, maar hij lekt wel. Is dit nu door de befaamde kleppendekselpakking (2.5 probleem toch?), of iets anders? Kan iemand dit zien adhv de foto’s misschien?

                      Verder is de auto helemaal top namelijk… Maar als dit een groot probleem gaat worden kan ik hem beter laten staan natuurlijk.

                      PS. koppakking lijkt mij verder niet een issue, koelvloeistof zag er echt super uit, dop van olie/koelvloeistof ook (knetterde ook niet met een vuurtje er bij).

                      #17762025
                      Slurpy
                        Lid sinds:
                        3 March 2007

                        EGR lekt lijkt het mij.

                        Verder een onverwoestbare motor. Een zalige 6 in lijn.
                        Er durven af en toe bij hogere kilometerstanden problemen opduiken met de inspuitpomp.

                        #17762026
                        CiQNiZ
                          Lid sinds:
                          19 September 2004

                          Is dat alleen een kwestie van een pakking vervangen? (bijv: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=118214&page=1)

                          Hoe kan ik dit zeker weten (waar moet ik dan kijken en hoe moet ik dat doen)?

                          #17762027
                          CiQNiZ
                            Lid sinds:
                            19 September 2004

                            Nog meer mensen die ook denken dat het een lekkende EGR is?

                            Zou het nog iets anders kunnen zijn?

                            #17762028
                            CiQNiZ
                              Lid sinds:
                              19 September 2004

                              Ok, na aanleiding van topic: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=133537 weet ik ff genoeg.
                              Iedereen bedankt alsnog :)

                              (sorry voor het gespam)

                              #17762029
                              Slurpy
                                Lid sinds:
                                3 March 2007

                                En dat wil zeggen dat je hem neemt ??

                                #17762030
                                CiQNiZ
                                  Lid sinds:
                                  19 September 2004

                                  origineel gepost door Slurpy
                                  En dat wil zeggen dat je hem neemt ??

                                  nog ff de onderhandelingen afwachten… maar het was wel de bedoeling ja :) dit kan ik eenvoudig zelf herstellen natuurlijk.

                                  Mocht het wat worden, dan spam ik het forum nog wel even met wat foto’s ;)

                                  #17762031
                                  Slurpy
                                    Lid sinds:
                                    3 March 2007

                                    Wij zijn in blijde verwachting. In ieder geval veel succes.:thumbup

                                    #17762032
                                    jasonvanmegen
                                      Lid sinds:
                                      7 October 2010

                                      Ik heb de volgende vraag. ik wil over een tijdje ook overgaan op een omega.
                                      Alleen is mijn vraag of deze 2.2 diesel niet hetzelfde probleem heeft als de 2.0 Di (Heb ik in me Astra G)
                                      Daar is een tijd geleden de dieselverdelerpomp kapot gegaan waardoor ik met een rekening van 1500 bleef zitten. (dit gebeurt vaker bij ongeveer 200.000 km) is dit ook het geval bij een 2.2 diesel?

                                      Met vriendelijke groeten, Jason van Megen.

                                      #17762033
                                      Jack-omegax3.0xe
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 September 2007

                                        Dan ben je bij de verkeerde geweest voor revisie of vervanging. Weet even de naam van de garage niet meer maar zal dat dadelijk even opzoeken.

                                        Olie lekkage op de foto is een missende slang op de egr klep. Met een beetje pech is het buisje waar je het slangetje op schuift afgebroken.

                                        #17762034
                                        Jack-omegax3.0xe
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 September 2007

                                          Ff snel opgezocht. En het is Kees van Oosten in Andelst.

                                          #17762035
                                          Slurpy
                                            Lid sinds:
                                            3 March 2007

                                            En om effe op je vraag te antwoorden.

                                            Kwaal van de pomp komt even vrolijk voor op de 2.2.
                                            Zoals Jack zegt. Ze kan stukken goedkoper gereviseerd worden. Er zijn nu eenmaal dingen waarvoor je niet naar de opel garage wil.

                                            #17762036
                                            martslaats
                                              Lid sinds:
                                              3 September 2009

                                              deze lekkage komt heel veel voor bij de 2.5td
                                              meestal is het de egr klep of de inlaatslang,dit is makkelijk te verhelpen.
                                              trouwens de 2.5td heeft bijna nooit last van de klepdekselpakking(bmw blok)
                                              gr mart

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.