aankoop advies Monza 3.0 i

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD aankoop advies Monza 3.0 i

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18361986

    Marco Woertman
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 November 2018

    Hoi Opel liefhebbers.

    Ik ben geïnteresseerd in een Opel Monza (jeugd sentiment ) . Nu heb ik een exemplaar gezien uit 84 met een automaat bak. Het gaat hier om een 3.0 variant.

    De auto heeft rondom blaasjes ( bij de ruitensproeiers, kofferbak etc ) en de blanke laklaag laat los. Volgens de verkoper heeft de auto 138.000 gelopen maar er zitten geen boekjes bij. Ook is er geen onderhouds historie bekend. kunnen jullie mij adviezen geven waar ik op moet letten ? De zwakke punten ? en de prijs, wat is een reële prijs ? Het lijkt mij in de basis een goede auto die geheel gespoten dient te worden en wellicht sommige stukken vernieuwen of uitstukken. Alvast bedankt voor jullie reacties.

    #18361987

    peter777
    Participant
    • Topics 93
    • Reacties 723
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 January 2011

    Uitstekende keuze :) motorisch zijn ze erg sterk, let wel op lekkages. Dus lekt ie geen olie, is de oliedruk bij koude start mooi hoog en loopt ie netjes terug bij warm worden. 4 traps zou zijdezacht moeten schakelen en check bij volgas of de kickdown het doet. En dan afdeling roest:

    Veerschotels achter checken, veerpoten voor. Bij de domen zijn ze bijna allemaal gaar. En dorpels en dan met name onder de b stijl en voor bij de spatborden. Balk onder bestuurderszijde wil ook wel rotten. En voor de rest het gebruikelijke, dus check of alles werkt. Zowel interieur als exterieur. Kantelmechaniek bestuurdersstoel wil wel eens vastzitten, en de kachelmotor maakt vaak kabaal.

    Maargoed, alles vakt te fixen. Zou liever een exemplaar met harde body hebben en gaar blok dan andersom. Motor is vrij eenvoudig te vervangen.

    Succes!

    #18361996

    Ed Vendel
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 3
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 November 2018
    #18362013

    Marco Woertman
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 November 2018

    dank voor je reactie. Wat zijn “Domen”?  het gedeelte waar het veerpoot lager in valt ? Weet je ook iets van prijzen ?

    #18362014

    Marco Woertman
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 November 2018

    Volgens mij heb ik deze op marktplaats gezien ? De Monza die ik heb gezien is de oude van mijn ouders geweest. Deze hebben ze in 1985 gekocht en kwam ik onlangs tegen. De GSE van jou is ook erg mooi maar volgens mij best wel wat roest rondom. Wat moet er allemaal aan gebeuren ?

    #18362015

    Ed Vendel
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 3
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 November 2018

    mijn Monza heeft een paar hele kleine plekjes. Rondom roest is niet van toepassing.

    Wat er allemaal aan moet gebeuren?

    Niets. gewoon genieten van deze nette Monza.

     

    #18362049

    peter777
    Participant
    • Topics 93
    • Reacties 723
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 January 2011

    dank voor je reactie. Wat zijn “Domen”? het gedeelte waar het veerpoot lager in valt ? Weet je ook iets van prijzen ?

    Ja klopt. Rondom die bult waar de veerpootlager met drie moeren vast zit willen ze enorm graag roesten. Indien jouw exeplaar nog goed is meteen veerpootbrug er in zetten, scheelt torderen en scheuren. Prijzen… Eeh tja. Standaard redelijk exemplaar 2500 a 3000. Gse’s waar alles aan klopt 4500 a 5000. Echt strakke gse’s gaan voor meer, tussen de 6000 a 10.000. in Duitsland liggen de prijzen nog wat hoger voor originele exemplaren. Kijk anders even op mobile.de dan kan je een idee krijgen. De 500 euro voor een brak exemplaar ligt al even achter ons :)

    #18362143

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6918
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    Onderhoudsboekjes zijn bij de oude monza’s en andere oldtimers eingelijk niet van toepassing. Dus daar hoef je niet naar te kijken.

     

    veerpoten voor, wiellagers en draagarmen achter, met name de veerschotels, zijn inderdaad de Check punten.

    roest kan op alle mogelijke plekken,

    maar wielranden hoeken dorpels a spijl ( verborgen achter voorspatbord, de spijl waar de deurscharnieren aanhangen)

    hoeken onder parafan ( daar waar ruitenwisser zit heet parafan) en de hoeken waar de motorkap scharnieren in verdwijnen bij het sluiten van de kap.

    onderste stukken voorschermen

    onderzijde portieren

     

     

    olie lekkage aan

    stuurpomp

    stuurhuis

    voorste krukas keerring

    achterste krukaskeerring

    uitgaande as automaatbak

    schakelas automaatbak

    pakking automaatbak

    algehele staat uitlaat systeem

    bij Monza de gasveren onder de achterklep

    succes

     

    #18362279

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2382
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Ik ga hier niet herhalen wat al vertelt is maar let ook op het dashbord wat nogal graag scheurt en een k.t werk is om te vervangen net als de kachelmotor/radiateur.

    Achterwiel lagers willen wel eens geluid maken en de schotels op de draag-armen rotten erg graag net als de benzine tanks.

    Ik ben 37 en mag nu zeggen ik heb 20 jaar ervaring met deze chassies,maar airco,s die het niet doen electrische ramen die niet fatsoenlijk werken net als ABS systemen die storing aangeven en electrische daken die scheef trekken enz is niks nieuws,boord computers die heel veel aangeven kloppen in de regel wel ;)

    Al met al rotten deze chassies graag beginnend bij de opstaande randjes bij de koplampen onder het spatbord tot aan de plaat waar de trekhaak net achter zit,daar rotten ze…..Motorisch zijn ze wat zwak maar daar ga ik nu ik speech over houden,zorg maar dat je een hard chassie vind das meer waard als een 3.0 24v ombouw harde chassies zijn goud waard…………………Ik heb vroeger een roest vrij chassie laten persen omdat de bak niet goed was en het ding in de weg stond en ik het rode interieur niet mooi vond……………..Ik voel me er nu nog slecht om…

    #18362285

    peter777
    Participant
    • Topics 93
    • Reacties 723
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 January 2011

    Mwaha, eeh ja. Kan me wel voorstellen dat je jezelf daar nu nog steeds naar om voelt. Bakwissel kost niet de wereld aan tijd. Alleen dat lassen is nooit mijn grootste hobby geweest.

    #18362292

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2382
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Dat bedoel ik plaatwerk is nooit mijn ding geweest,een hard chassie is meer waard als een goede motor en bak,die heb je in een dag vervangen bij wijze van spreke..

     

     

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.