Aanduidingen Cih Seh enz enz

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Aanduidingen Cih Seh enz enz

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206926
    Makko
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 July 2007

      1 Waar staan de aanduidingen voor?
      Cih, Seh enz. enz….

      2 Cih motor, Waaraan kun je nog meer zien wat voor blok het is?
      (kan een motornummer er zelf ingeslagen worden?)

      3 Zoek nog een 2.0n/s of 1.9s met 4bak

      #17399751
      DevilraY
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 January 2005

        CIH, OHV, OHC DOHC zijn aanduidingen van een motorserie en slaat op de plaats van de nokkenas of de plaats van de kleppen. zo staat CIH voor ‘Camshaft In Head’ oftewel ‘nokkenas in kop’. (D)OHC staat voor (Dual of Double) OverHead Camshaft.
        OHV staat vervolgens voor OverHead Valves (in tegenstelling tot zijkleppers toendertijd). Dit zegt dus iets over de bouwwijze van de motor en verder niets over de specificaties van het blok.
        Dat zegt de typecodering wel en dat is dus heel iets anders dan dus de afkortingen van de bouwwijze (niet verwarren dus).

        Vervolgens heb je dus de typecodering (hier valt o.a. ‘SEH’ onder)
        De type codering bestaat uit een letter, vervolgens 2 cijfers en dan weer een reeks letters.

        Neem bijvoorbeeld de ‘C20LET’
        De eerste letter staat voor de euronorm waar het betreffende type voor is goedgekeurd. C staat bijvoorbeeld voor Euronorm I. (Je kan bijvoorbeeld ook nog een X of een Z hebben naargelang de Euronorm). Begint de code met een cijfer dan voldoet de motor aan geen enkele euronorm. Dit geldt voor de meeste CIH’s (enkele uitzonderingen: bijv C24NE en C30NE). Verder staan hier ook wel eens letters die niet Euronorm gebonden zijn, maar land-gebonden. Een A staat bijvoorbeeld voor Oostenrijk en een S voor Zweden.

        De 2 cijfers die hierop volgen staan voor de cilinder inhoud in deciliters. In het geval van C20LET staat de 20 dus voor 2 liter.

        De letter die hierop volgt zegt bij een benzinemotor, wat over de compressieverhouding. N staat bijvoorbeeld voor een verhouding van 9,0-9,5:1 en de L in ons voorbeeld staat dus voor een verhouding van 8,5-9,0:1
        Bij een dieselmotor staat hier een ‘D’

        De letter die hierop volgt staat voor hoe de motor van brandstof wordt voor zien. Dit is dus de ‘E’ in ons voorbeeld. Deze staat voor Einspritz (injectie)

        De letter die hierna komt, staat voor een speciale uitvoering. Dit is de ‘T’ in C20LET en dat staat voor Turbo. Zo kan je hier ook een I hebben, die staat voor Irmscher.

        De ‘SEH’ die jij bedoelt is een deel van de code ’20SEH’. De motor is dus niet Euronorm gekeurd, heeft een inhoud van 2 liter. De compressieverhouding zou tussen de 9,5 en 10,5 staat tot 1 moeten zitten. Het is een injectiemotor en de H in de code staat voor Hohe leistung (ofwel hoog vermogen)

        #17399752
        nick1987
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 October 2005

          jij mag blijven. ook altijd benieuwd naar geweest. thanks.

          #17399753
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            De letter die hierop volgt staat voor hoe de motor van brandstof wordt voor zien. Dit is dus de ‘E’ in ons voorbeeld. Deze staat voor Einspritz (injectie)

            De E staat voor Elektrische inspuiting Z staat voor Centrale inspuiting

            C16SE Electrischer Einspritzung
            C16NZ Zentral Einspritzung
            12SC Carburateur
            16 SV Dubbele carburateur (V = Venturie)

            Willem

            #17399754
            DevilraY
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 January 2005

              V staat voor vergaser (carb in het duits)

              #17399755
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Excuus

                JA dan nog wat moois, ik heb ook al opels gehad met andere aanduidingen.

                12NC: 1.2 ohv ondernokker met enkele carburateur
                12ST: 1.2 OHC bovennokker met enkele carburateur

                vind persoonlijk die T wel vaag zit geen turbo op in ieder geval :P

                Willem

                #17399756
                corsaboy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  en wat te denken van de 13nb :agent is er ook 1

                  #17399757
                  nl-tuning
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 July 2006

                    mooie informatie dit:vertag:wors:wors altijd leuk om te weten.

                    toppie, respect voor de einsteins hiero:P

                    groeten nick

                    #17399758
                    tembaco
                      Lid sinds:
                      4 February 2008
                      #17399759
                      city77
                        Lid sinds:
                        4 July 2004

                        haha geweldige info, thanks :thumbup

                        #17399760
                        freek corsa
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 December 2004

                          even de tekst van de site gekopierd.

                          BRON: http://www.baarr.nl

                          Je ziet af en toe wel eens, motorcodes, en dan vraag je je wel eens af wat die nou precies betekenen. Ik ga dit nu ff uitleggen aan de hand van de motorcode van mijn eerste Kadett GSI, de c20ne.
                          De code is op te delen is 4 stuken, namelijk zo C | 20 | N | E

                          Emissiecode
                          Het eerste deel geeft aan onder welke emissiecode de auto valt. Andere voorbeelden hiervan zij:

                          = R15.04 of ECE R 83 A
                          A = Oostenrijk
                          C = Gerelde Katalysator /US ’83 of EG ’91 / 441 / EEG
                          E = Europese Norm / Euronorm
                          EC = Euronorm met ongeregelde katalysator
                          H = GM Holden ADR 37
                          S = Zweden, A10
                          U = US 87 (diesel partikelwaarde)
                          X = US 93/94, Euro 96

                          Motorinhoud
                          Het tweede deel staat voor de motorinhoud:

                          20 x 100 = 2000 cc oftewel 2.0 Liter
                          18 x 100 = 1800 cc oftewel 1.8 Liter

                          Compressiewaarde
                          De letter die daarna komt geeft aan wat de compressiewaarde is:

                          G = < 8,5 : 1
                          L = 8,5 – 9,0 : 1
                          N = 9,0 – 9,5 : 1
                          S = 9,5 – 10,0 : 1
                          X = 10,0 – 11,5 : 1
                          Y = >11,5 : 1

                          Brandstofsysteem
                          De volgende letter geeft het type brandstofsysteem weer:

                          D = Diesel
                          E = Meervoudige inspuiting
                          V = Carburateur
                          Z = Centrale inspuiting

                          De uitvoering
                          De letter daarna geeft (indien nodig) aan wat voor uitvoering het is

                          A = Egytpe
                          B = Bedford Van (I.B.C.)
                          C = Corp. ignition system
                          F = Voertuig van autoriteiten
                          H = Hoog vermogen
                          I = Irmscher
                          J = Verlaagd vermogen
                          K = Comprex
                          L = Laag vermogen
                          M = Midden oosten
                          P = Heavy duty versie
                          Q = Colombia
                          R = Verhoogd vermogen
                          T = Turbo
                          U = Uruguay
                          V = Volume model
                          W= Venezuela
                          2 = Fam 2 motor

                          Welke fabriek
                          Dan staan er nog meer cijfers achters, deze staan voor de volgende zaken

                          De eerste 2 staan voor de fabriek:

                          00 = Daewoo
                          01 = Russelsheim
                          02 = Bochum
                          03 = Ellesmere Port
                          08 = SzentGotthard
                          14 = Kaisersloutern
                          19 = Aspern (oostenrij)
                          20 = Hongarije
                          25 = Holden
                          31 = Brazilie

                          Serienummer
                          De 6 cijfers die daarna nog komen geven het serienummer weer.

                          #17399761
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Toch wel apart.

                            lees dat als extra letter de J voor verlaagd vermogen staat.

                            de 20XE/J is anders wel 163pk.

                            daar staat de J voor Bosch (LE) Jetronic

                            Willem

                            #17399762
                            DevilraY
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 January 2005

                              Das wel raar ja.
                              Voor de C30SE/C30SEJ gaat het dan weer wel op (204 vs 200 pk) toch ongeveer hetzelfde tijdperk als de 20XE/J.

                              Wim, is de code ’20XE/J’ of ’20XEJ’ ?

                              #17399763
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                20XE/J volgens kenteken bewijs van de kadett die we hier hadden

                                (was een kadett 2.0 16V sprint in Opel Motorsport kleuren (Geen digiteller maar normale tellers MET oliedruk en Volt en een snelheidsmeter tot 250km/u)

                                Deze motor is met een Jetronic inspuiting geleverd (Losse computer voor inspuiten en voor ontsteken (als de E16SE zeg maar)

                                Willem

                                #17399764
                                GSi-EVO2
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  19 April 2006
                                  #17399765
                                  DevilraY
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 January 2005

                                    Dus wel Motronic en 150 pk :hmmz en wat is nou het verschil met de 20XE dan?

                                    #17399766
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      toch vreemd als er dus een LMM (ook brandstof komputer) met de tekst Jetronic erop in zit. en aan het schutbord dus ook zo’n Spark Box hangt.

                                      en er GEEN motorcomputer IN de auto aanwezig was.

                                      is het zelfde systeem als in mijn Corsa A zat, alleen had de LMM meer doorlaat.

                                      Willem

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.