Aanduidingen Cih Seh enz enz

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Aanduidingen Cih Seh enz enz

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206926
    Makko
    Bijdrager
    • Topics 123
    • Reacties 1420
    Lid sinds:
    27 July 2007

    1 Waar staan de aanduidingen voor?
    Cih, Seh enz. enz….

    2 Cih motor, Waaraan kun je nog meer zien wat voor blok het is?
    (kan een motornummer er zelf ingeslagen worden?)

    3 Zoek nog een 2.0n/s of 1.9s met 4bak

    #17399751
    DevilraY
    Bijdrager
    • Topics 8
    • Reacties 485
    Lid sinds:
    10 January 2005

    CIH, OHV, OHC DOHC zijn aanduidingen van een motorserie en slaat op de plaats van de nokkenas of de plaats van de kleppen. zo staat CIH voor ‘Camshaft In Head’ oftewel ‘nokkenas in kop’. (D)OHC staat voor (Dual of Double) OverHead Camshaft.
    OHV staat vervolgens voor OverHead Valves (in tegenstelling tot zijkleppers toendertijd). Dit zegt dus iets over de bouwwijze van de motor en verder niets over de specificaties van het blok.
    Dat zegt de typecodering wel en dat is dus heel iets anders dan dus de afkortingen van de bouwwijze (niet verwarren dus).

    Vervolgens heb je dus de typecodering (hier valt o.a. ‘SEH’ onder)
    De type codering bestaat uit een letter, vervolgens 2 cijfers en dan weer een reeks letters.

    Neem bijvoorbeeld de ‘C20LET’
    De eerste letter staat voor de euronorm waar het betreffende type voor is goedgekeurd. C staat bijvoorbeeld voor Euronorm I. (Je kan bijvoorbeeld ook nog een X of een Z hebben naargelang de Euronorm). Begint de code met een cijfer dan voldoet de motor aan geen enkele euronorm. Dit geldt voor de meeste CIH’s (enkele uitzonderingen: bijv C24NE en C30NE). Verder staan hier ook wel eens letters die niet Euronorm gebonden zijn, maar land-gebonden. Een A staat bijvoorbeeld voor Oostenrijk en een S voor Zweden.

    De 2 cijfers die hierop volgen staan voor de cilinder inhoud in deciliters. In het geval van C20LET staat de 20 dus voor 2 liter.

    De letter die hierop volgt zegt bij een benzinemotor, wat over de compressieverhouding. N staat bijvoorbeeld voor een verhouding van 9,0-9,5:1 en de L in ons voorbeeld staat dus voor een verhouding van 8,5-9,0:1
    Bij een dieselmotor staat hier een ‘D’

    De letter die hierop volgt staat voor hoe de motor van brandstof wordt voor zien. Dit is dus de ‘E’ in ons voorbeeld. Deze staat voor Einspritz (injectie)

    De letter die hierna komt, staat voor een speciale uitvoering. Dit is de ‘T’ in C20LET en dat staat voor Turbo. Zo kan je hier ook een I hebben, die staat voor Irmscher.

    De ‘SEH’ die jij bedoelt is een deel van de code ’20SEH’. De motor is dus niet Euronorm gekeurd, heeft een inhoud van 2 liter. De compressieverhouding zou tussen de 9,5 en 10,5 staat tot 1 moeten zitten. Het is een injectiemotor en de H in de code staat voor Hohe leistung (ofwel hoog vermogen)

    #17399752
    nick1987
    Bijdrager
    • Topics 29
    • Reacties 202
    Lid sinds:
    31 October 2005

    jij mag blijven. ook altijd benieuwd naar geweest. thanks.

    #17399753
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    De letter die hierop volgt staat voor hoe de motor van brandstof wordt voor zien. Dit is dus de ‘E’ in ons voorbeeld. Deze staat voor Einspritz (injectie)

    De E staat voor Elektrische inspuiting Z staat voor Centrale inspuiting

    C16SE Electrischer Einspritzung
    C16NZ Zentral Einspritzung
    12SC Carburateur
    16 SV Dubbele carburateur (V = Venturie)

    Willem

    #17399754
    DevilraY
    Bijdrager
    • Topics 8
    • Reacties 485
    Lid sinds:
    10 January 2005

    V staat voor vergaser (carb in het duits)

    #17399755
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Excuus

    JA dan nog wat moois, ik heb ook al opels gehad met andere aanduidingen.

    12NC: 1.2 ohv ondernokker met enkele carburateur
    12ST: 1.2 OHC bovennokker met enkele carburateur

    vind persoonlijk die T wel vaag zit geen turbo op in ieder geval :P

    Willem

    #17399756
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    en wat te denken van de 13nb :agent is er ook 1

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #17399757
    nl-tuning
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 2092
    Lid sinds:
    17 July 2006

    mooie informatie dit:vertag:wors:wors altijd leuk om te weten.

    toppie, respect voor de einsteins hiero:P

    groeten nick

    #17399758
    tembaco
    • Topics 4
    • Reacties 77
    Lid sinds:
    4 February 2008
    #17399759
    city77
    • Topics 8
    • Reacties 581
    Lid sinds:
    4 July 2004

    haha geweldige info, thanks :thumbup

    #17399760
    freek corsa
    Bijdrager
    • Topics 38
    • Reacties 4075
    Lid sinds:
    5 December 2004

    even de tekst van de site gekopierd.

    BRON: http://www.baarr.nl

    Je ziet af en toe wel eens, motorcodes, en dan vraag je je wel eens af wat die nou precies betekenen. Ik ga dit nu ff uitleggen aan de hand van de motorcode van mijn eerste Kadett GSI, de c20ne.
    De code is op te delen is 4 stuken, namelijk zo C | 20 | N | E

    Emissiecode
    Het eerste deel geeft aan onder welke emissiecode de auto valt. Andere voorbeelden hiervan zij:

    = R15.04 of ECE R 83 A
    A = Oostenrijk
    C = Gerelde Katalysator /US ’83 of EG ’91 / 441 / EEG
    E = Europese Norm / Euronorm
    EC = Euronorm met ongeregelde katalysator
    H = GM Holden ADR 37
    S = Zweden, A10
    U = US 87 (diesel partikelwaarde)
    X = US 93/94, Euro 96

    Motorinhoud
    Het tweede deel staat voor de motorinhoud:

    20 x 100 = 2000 cc oftewel 2.0 Liter
    18 x 100 = 1800 cc oftewel 1.8 Liter

    Compressiewaarde
    De letter die daarna komt geeft aan wat de compressiewaarde is:

    G = < 8,5 : 1
    L = 8,5 – 9,0 : 1
    N = 9,0 – 9,5 : 1
    S = 9,5 – 10,0 : 1
    X = 10,0 – 11,5 : 1
    Y = >11,5 : 1

    Brandstofsysteem
    De volgende letter geeft het type brandstofsysteem weer:

    D = Diesel
    E = Meervoudige inspuiting
    V = Carburateur
    Z = Centrale inspuiting

    De uitvoering
    De letter daarna geeft (indien nodig) aan wat voor uitvoering het is

    A = Egytpe
    B = Bedford Van (I.B.C.)
    C = Corp. ignition system
    F = Voertuig van autoriteiten
    H = Hoog vermogen
    I = Irmscher
    J = Verlaagd vermogen
    K = Comprex
    L = Laag vermogen
    M = Midden oosten
    P = Heavy duty versie
    Q = Colombia
    R = Verhoogd vermogen
    T = Turbo
    U = Uruguay
    V = Volume model
    W= Venezuela
    2 = Fam 2 motor

    Welke fabriek
    Dan staan er nog meer cijfers achters, deze staan voor de volgende zaken

    De eerste 2 staan voor de fabriek:

    00 = Daewoo
    01 = Russelsheim
    02 = Bochum
    03 = Ellesmere Port
    08 = SzentGotthard
    14 = Kaisersloutern
    19 = Aspern (oostenrij)
    20 = Hongarije
    25 = Holden
    31 = Brazilie

    Serienummer
    De 6 cijfers die daarna nog komen geven het serienummer weer.

    Corsa A1 C20XE 155pk
    Corsa A1 C20LET 400+pk
    Corsa A1 C20NET 280pk
    Corsa B GSi C20NET 300pk
    Kadett C coupe project
    Golf 4 GTI TDI 200pk

    #17399761
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Toch wel apart.

    lees dat als extra letter de J voor verlaagd vermogen staat.

    de 20XE/J is anders wel 163pk.

    daar staat de J voor Bosch (LE) Jetronic

    Willem

    #17399762
    DevilraY
    Bijdrager
    • Topics 8
    • Reacties 485
    Lid sinds:
    10 January 2005

    Das wel raar ja.
    Voor de C30SE/C30SEJ gaat het dan weer wel op (204 vs 200 pk) toch ongeveer hetzelfde tijdperk als de 20XE/J.

    Wim, is de code ’20XE/J’ of ’20XEJ’ ?

    #17399763
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    20XE/J volgens kenteken bewijs van de kadett die we hier hadden

    (was een kadett 2.0 16V sprint in Opel Motorsport kleuren (Geen digiteller maar normale tellers MET oliedruk en Volt en een snelheidsmeter tot 250km/u)

    Deze motor is met een Jetronic inspuiting geleverd (Losse computer voor inspuiten en voor ontsteken (als de E16SE zeg maar)

    Willem

    #17399764
    GSi-EVO2
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 457
    Lid sinds:
    19 April 2006
    #17399765
    DevilraY
    Bijdrager
    • Topics 8
    • Reacties 485
    Lid sinds:
    10 January 2005

    Dus wel Motronic en 150 pk :hmmz en wat is nou het verschil met de 20XE dan?

    #17399766
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    toch vreemd als er dus een LMM (ook brandstof komputer) met de tekst Jetronic erop in zit. en aan het schutbord dus ook zo’n Spark Box hangt.

    en er GEEN motorcomputer IN de auto aanwezig was.

    is het zelfde systeem als in mijn Corsa A zat, alleen had de LMM meer doorlaat.

    Willem

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.