Aandrijfas hoes bakzijde vervangen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Aandrijfas hoes bakzijde vervangen

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275337
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Tijdens het maken van de remmen geconstateerd dat m’n aandrijfas hoes bakzijde doormidden is. Niet een stukje, nee echt in 2 delen. Ik merk niets aan het rijden en ontdekte het per toeval. Nu mijn vraag. Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze ga vervangen? Hoofdzakelijke vragen die rijzen zijn:

      Moet de aandrijfas helemaal eruit en indien ja, is dit een kwestie van draaien en trekken?
      Komt er dan nog bakolie mee?
      Hoe weet je of de aandrijfas/homokineet kapot is?
      Hoe krijg ik die nieuwe hoes op z’n plaats? Wielzijde zit er voor en ik heb geen special tools.

      Wie kan mij de manier geven hoe deze hoes zelf te vervangen? Heb wel wat info gevonden maar niet Vectra C specifiek. Als t echt teveel is doe ik het wel uitbesteden maar ik leer graag bij en bespaar graag.

      #18310238
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        welke zijde??
        ik heb de mijne bij mijn B afgelopen weekend vervangen was er 1,5 uur mee bezig voor een eerste keer
        als je een brug huurt.. neem voldoende versnellingsbakvloeistof mee want dat liep er bij mij uit
        als je het op de oprit doet.. de auto schuin zetten dat de bakvloeistof aan een kant blijft..( voor de zekerheid toch een lekbak eronder zetten)
        borgpen uit je aandrijfas halen
        de kasteelmoer loshalen maar niet helemaal eraf halen dit heb je later nodig ( deze zit stevig vast.. laat iemand op de rem staan en zorg dat je een lange hefboom hebt op je sleutel om het jezelf lichter te maken)
        dan de 2 bouten van je schokdemper/naaf loshalen
        remslang , abs sensor en slijtage sensor uit de houders halen
        dan met een rubber hamer op het uiteinde van de aandrijfas slaan.. hier heb je als het goed is de kasteelmoer laten zitten zodat je het uit einde niet kapot slaat
        dan kun je met een ruk je as uit de bak pakken..( niet schrikken als je vloeistof eruit loopt.. zorg dat je iets ter hand hebt om in het gat te duwen zodat het er nog deels in blijft zodat niet alles eruit loopt)

        op de werk bank:
        klemmen los halen
        hoes open knippen ( deze wordt toch weggegooit)
        dan in de homokineet zit een clipje… die moet je spreiden om de as uit de homokineet te halen ik deed dit met een brede platte schroevendraaier
        dan als je de as los hebt de as schoonmaken en uit de homokineet het clipje eruit halen.. als je een nieuwe bij de hoes gehad hebt die erin zetten
        dan de nieuwe hoes over de as heen schuiven en de as weer terug in de homokineet schuiven ( dit gaat met wat gekloot en wat vloeken als het klemmetje niet goed gaat.. die moet je weer spreiden om de as erin te kunnen doen…
        als die zit dan gaat het leuke, vieze werk beginnen
        bij de set van je homikineet heb je als het goed is 2 tubes met vet gekregen… ( trek handschoenen aan en trek een trui of een jas aan die vies mag worden.. als het vet op je kleding komt krijg je het er niet tot nauwelijks uit)
        die tubes zo ver mogelijk leeg knijpen in de homokineet als er er niet alles in kan dan niet meer erbij doen want als je de hoes erop wil duwen duw je het vet naar buiten
        dan de hoes over de homokineet doen en de klemmen eraan
        en dan kun je de as terug in de bak stoppen en alles vast maken zoals je het los gehaald hebt
        wanneer je de kasteelmoer vast hebt een nieuwe splitpen in je as stoppen

        en als het goed is heb je na dit werkje een apk puntje gefixt, 2 vette handen, vet gereedschap en ben je 1,5 tot 2 uurtjes verder

        #18310239
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Kijk das mooi. Ik hoop dat dit ook geldt voor de Vectra C kan iemand me dit vertellen? Het betreft de linkerzijde btw. Morgen moet de boel toch nog even open dus gelijk controleren voor deze werkwijze. Bedankt alvast voor de uitgebreide uitleg

          #18310240
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            graag gedaan.. bij mij hing deze ook in 2 delen.. ik had een setje gekocht via de opel dealer… koste mij 50 euro voor het setje.. daar zit de hoes in, 2 tubes met vet, 2 klemmen ( 1grote en 1kleine) en die clipjes die je moet spreiden in alle soorten en maten
            mijne was ook links bakzijde

            #18310241
            gwriemersma
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 December 2010

              Geld ook voor de C
              Je kunt de nieuwe hoes er ook door middel van een spreider monteren

              #18310242
              midnight black
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 December 2011

                hoes aan bakzijde gaat veel vaker / eerder kapot omdat aan deze kant de aandrijfas het kortste is.

                #18310243
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Vandaag op de sloop eens bekeken hoe het zit. Bart-GSI geeft aan dat het loshalen van alleen de 2 bouten van de schokdemper voldoende is. Kan je dan de fusee voldoende kantelen om die as eruit te halen begrijp ik het zo goed?

                  Tweede vraag: hoe controleer ik de homokineet op problemen en hoe maak je deze schoon? Maw waar let je allemaal op? Ik denk dat vast moet lukken dan. Gelijk een mooi moment om de bakolie af te tappen.

                  #18310244
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    Ik kon de naaf/fusee voldoende kantelen.. Zonder de rem los te halen enzo.. De as kan in en uitschijven en voldoende bewegen het gaat net

                    Zolang de homokineet geen tikkend of rammelend geluid maakt tijdens het rijden dan zijn de lagers nog goed..

                    Voor het schoonmaken had ik een bus remreiniger.. Is een goed en makkelijk middel om het oude vet eraf te spuiten..
                    En dan met een doek droog maken…

                    Alleen de as uit de homokineet halen.. De lagers kun je laten zitten.. Ik kreeg die er niet uit en ik denk dat het lager uit elkaar kan vallen als je um eruit hebt.. Dus lekker laten zitten

                    #18310245
                    gerben rsv
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 October 2011

                      Ligt aan het type as cq homokineet.

                      Bij mijn Zafira moest hij helemaal uit elkaar om te kunnen vervangen!

                      Ik heb trouwens nog een ashoes set over maar ik weet niet of jij deze kan gebruiken.

                      #18310246
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        @gerben rsv wrote:

                        Ligt aan het type as cq homokineet.

                        is over het algemeen het zelfde.. alleen de vertanding bak en naaf zijde kunnen anders zijn en de lengte van de as.. de homokineet is bij veel modellen het zelfde…

                        ik heb bij mij de lagers in de homokineet laten zitten… en alleen de as eruit gehaald.. was anders veel langer bezig geweest

                        #18354669
                        Janneman@41
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 March 2018

                          Na een vreemd schuddend gedrag van mijn opel vectra c 2.2 ydtr automaat afgelopen weekeinde (nieuwe topic gestart hierover) ben ik op basis van de hierboven gemaakte omschrijvingen aan het sleutelen gegaan. Het klopt als een huis, dus hulde daarvoor :toppie: . Wiel eraf.. kasteelmoer lossen remleiding uit beugel en abs stekker even losmaken en dan de 2 bouten uit de schokbreker geven precies genoeg bewegingsruimte om de assen eruit te kunnen halen. Aan de bijrijderskant moest ik nog wel even 3 x  torx bout van de lagersteun halverwege de as losmaken om hem er als geheel uit te halen. Geen hogere wiskunde. Ik hoop dat het monteren sneller gaat. Mijn homokineten lijken in orde te zijn.. dus ik weet nu echt niet wat het euvel in mijn geval is.  Morgen maar weer verder. De garage geeft aan dat het probleem ook wel eens in mijn versnellingsbak kan zitten, maar door de diff zou ik het dan toch echt in beide wielen moeten hebben lijkt mij. En dat is absoluut niet het geval. Het zit echt alleen rechts. Maargoed.. mocht je enig advies hebben, lees dan even mijn topic en gooi er gerust een berichtje op.

                           

                          Ik ben bij demontage wel wat versnellingsbak olie verloren. Garage beweert dat ik dat zelf niet kan bijvullen.. maar ik denk dat jullie mening wel anders is. Ik sta geheel open voor advies, tips en tricks.

                           

                          Groeten, Jan

                          #18354737
                          computerbug
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 April 2011

                            Hoi,

                             

                            Kijk anders ->dit<- filmje even, dit zal bij u type Opel niet veel anders zijn.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.