Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Aandrijfas hoes bakzijde vervangen
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 april 2018om 10:05 door computerbug.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2016 om 22:32 #17275337AnoniemLid sinds:
1 January 1970Tijdens het maken van de remmen geconstateerd dat m’n aandrijfas hoes bakzijde doormidden is. Niet een stukje, nee echt in 2 delen. Ik merk niets aan het rijden en ontdekte het per toeval. Nu mijn vraag. Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze ga vervangen? Hoofdzakelijke vragen die rijzen zijn:
Moet de aandrijfas helemaal eruit en indien ja, is dit een kwestie van draaien en trekken?
Komt er dan nog bakolie mee?
Hoe weet je of de aandrijfas/homokineet kapot is?
Hoe krijg ik die nieuwe hoes op z’n plaats? Wielzijde zit er voor en ik heb geen special tools.Wie kan mij de manier geven hoe deze hoes zelf te vervangen? Heb wel wat info gevonden maar niet Vectra C specifiek. Als t echt teveel is doe ik het wel uitbesteden maar ik leer graag bij en bespaar graag.
7 februari 2016 om 22:56 #18310238welke zijde??
ik heb de mijne bij mijn B afgelopen weekend vervangen was er 1,5 uur mee bezig voor een eerste keer
als je een brug huurt.. neem voldoende versnellingsbakvloeistof mee want dat liep er bij mij uit
als je het op de oprit doet.. de auto schuin zetten dat de bakvloeistof aan een kant blijft..( voor de zekerheid toch een lekbak eronder zetten)
borgpen uit je aandrijfas halen
de kasteelmoer loshalen maar niet helemaal eraf halen dit heb je later nodig ( deze zit stevig vast.. laat iemand op de rem staan en zorg dat je een lange hefboom hebt op je sleutel om het jezelf lichter te maken)
dan de 2 bouten van je schokdemper/naaf loshalen
remslang , abs sensor en slijtage sensor uit de houders halen
dan met een rubber hamer op het uiteinde van de aandrijfas slaan.. hier heb je als het goed is de kasteelmoer laten zitten zodat je het uit einde niet kapot slaat
dan kun je met een ruk je as uit de bak pakken..( niet schrikken als je vloeistof eruit loopt.. zorg dat je iets ter hand hebt om in het gat te duwen zodat het er nog deels in blijft zodat niet alles eruit loopt)op de werk bank:
klemmen los halen
hoes open knippen ( deze wordt toch weggegooit)
dan in de homokineet zit een clipje… die moet je spreiden om de as uit de homokineet te halen ik deed dit met een brede platte schroevendraaier
dan als je de as los hebt de as schoonmaken en uit de homokineet het clipje eruit halen.. als je een nieuwe bij de hoes gehad hebt die erin zetten
dan de nieuwe hoes over de as heen schuiven en de as weer terug in de homokineet schuiven ( dit gaat met wat gekloot en wat vloeken als het klemmetje niet goed gaat.. die moet je weer spreiden om de as erin te kunnen doen…
als die zit dan gaat het leuke, vieze werk beginnen
bij de set van je homikineet heb je als het goed is 2 tubes met vet gekregen… ( trek handschoenen aan en trek een trui of een jas aan die vies mag worden.. als het vet op je kleding komt krijg je het er niet tot nauwelijks uit)
die tubes zo ver mogelijk leeg knijpen in de homokineet als er er niet alles in kan dan niet meer erbij doen want als je de hoes erop wil duwen duw je het vet naar buiten
dan de hoes over de homokineet doen en de klemmen eraan
en dan kun je de as terug in de bak stoppen en alles vast maken zoals je het los gehaald hebt
wanneer je de kasteelmoer vast hebt een nieuwe splitpen in je as stoppenen als het goed is heb je na dit werkje een apk puntje gefixt, 2 vette handen, vet gereedschap en ben je 1,5 tot 2 uurtjes verder
7 februari 2016 om 23:07 #18310239AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kijk das mooi. Ik hoop dat dit ook geldt voor de Vectra C kan iemand me dit vertellen? Het betreft de linkerzijde btw. Morgen moet de boel toch nog even open dus gelijk controleren voor deze werkwijze. Bedankt alvast voor de uitgebreide uitleg
7 februari 2016 om 23:13 #18310240graag gedaan.. bij mij hing deze ook in 2 delen.. ik had een setje gekocht via de opel dealer… koste mij 50 euro voor het setje.. daar zit de hoes in, 2 tubes met vet, 2 klemmen ( 1grote en 1kleine) en die clipjes die je moet spreiden in alle soorten en maten
mijne was ook links bakzijde8 februari 2016 om 10:21 #183102418 februari 2016 om 14:13 #18310242hoes aan bakzijde gaat veel vaker / eerder kapot omdat aan deze kant de aandrijfas het kortste is.
8 februari 2016 om 18:27 #18310243AnoniemLid sinds:
1 January 1970Vandaag op de sloop eens bekeken hoe het zit. Bart-GSI geeft aan dat het loshalen van alleen de 2 bouten van de schokdemper voldoende is. Kan je dan de fusee voldoende kantelen om die as eruit te halen begrijp ik het zo goed?
Tweede vraag: hoe controleer ik de homokineet op problemen en hoe maak je deze schoon? Maw waar let je allemaal op? Ik denk dat vast moet lukken dan. Gelijk een mooi moment om de bakolie af te tappen.
8 februari 2016 om 20:09 #18310244Ik kon de naaf/fusee voldoende kantelen.. Zonder de rem los te halen enzo.. De as kan in en uitschijven en voldoende bewegen het gaat net
Zolang de homokineet geen tikkend of rammelend geluid maakt tijdens het rijden dan zijn de lagers nog goed..
Voor het schoonmaken had ik een bus remreiniger.. Is een goed en makkelijk middel om het oude vet eraf te spuiten..
En dan met een doek droog maken…Alleen de as uit de homokineet halen.. De lagers kun je laten zitten.. Ik kreeg die er niet uit en ik denk dat het lager uit elkaar kan vallen als je um eruit hebt.. Dus lekker laten zitten
8 februari 2016 om 21:09 #18310245Ligt aan het type as cq homokineet.
Bij mijn Zafira moest hij helemaal uit elkaar om te kunnen vervangen!
Ik heb trouwens nog een ashoes set over maar ik weet niet of jij deze kan gebruiken.
8 februari 2016 om 21:13 #18310246@gerben rsv wrote:
Ligt aan het type as cq homokineet.
is over het algemeen het zelfde.. alleen de vertanding bak en naaf zijde kunnen anders zijn en de lengte van de as.. de homokineet is bij veel modellen het zelfde…
ik heb bij mij de lagers in de homokineet laten zitten… en alleen de as eruit gehaald.. was anders veel langer bezig geweest
4 april 2018 om 22:50 #18354669Na een vreemd schuddend gedrag van mijn opel vectra c 2.2 ydtr automaat afgelopen weekeinde (nieuwe topic gestart hierover) ben ik op basis van de hierboven gemaakte omschrijvingen aan het sleutelen gegaan. Het klopt als een huis, dus hulde daarvoor :toppie: . Wiel eraf.. kasteelmoer lossen remleiding uit beugel en abs stekker even losmaken en dan de 2 bouten uit de schokbreker geven precies genoeg bewegingsruimte om de assen eruit te kunnen halen. Aan de bijrijderskant moest ik nog wel even 3 x torx bout van de lagersteun halverwege de as losmaken om hem er als geheel uit te halen. Geen hogere wiskunde. Ik hoop dat het monteren sneller gaat. Mijn homokineten lijken in orde te zijn.. dus ik weet nu echt niet wat het euvel in mijn geval is. Morgen maar weer verder. De garage geeft aan dat het probleem ook wel eens in mijn versnellingsbak kan zitten, maar door de diff zou ik het dan toch echt in beide wielen moeten hebben lijkt mij. En dat is absoluut niet het geval. Het zit echt alleen rechts. Maargoed.. mocht je enig advies hebben, lees dan even mijn topic en gooi er gerust een berichtje op.
Ik ben bij demontage wel wat versnellingsbak olie verloren. Garage beweert dat ik dat zelf niet kan bijvullen.. maar ik denk dat jullie mening wel anders is. Ik sta geheel open voor advies, tips en tricks.
Groeten, Jan
6 april 2018 om 10:05 #18354737 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.