Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › A20NHT vervangen distributie ketting?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 september 2024om 18:49 door j.braat9@upcmail.nl.
-
AuteurBerichten
-
20 oktober 2017 om 19:55 #18349250
Hoi Allen,
Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een Insignia 2.0 Turbo.
Onlangs heb ik echter het euvel dat het motorlampje gaat branden. Het blok loopt dan stationair niet mooi (blok schud), verder heb ik geen vermogensverlies gemerkt.
Wanneer ik vervolgens met de auto ga rijden en hem op zijn staart trap lijkt het issue opgelost (maar het lapje blijft branden).
Ik ben hiervoor naar de dealer geweest en die kwam met de volgende storing.:
Krukaspositie,uitlaatnokkenaspositie onaannemelijk
Na het verwijderen bleef de storing een tijdje weg maar helaas is hij nu weer terug.Mijn gevoel was dat dit te maken heeft met de variabele kleptiming. Maar voordat ik van alles ga vervangen hoor ik graag wat jullie ideeën hierover zijn.
20 oktober 2017 om 22:46 #18349259Dat zou goed kunnen dat,dat in de ketting zit.
Rateld de ketting ook met starten(koude start)?
21 oktober 2017 om 15:17 #18349272Ik hoor de ketting niet bij koude start. Er staat ook pas 150.000 km op de teller dus dat zou dan volgens mij ook nog niet aan vervangen toe zijn.
Vandaag de VVT sensoren losgehaald waarna ik een bijzondere ontdekking deed:
Kortom er zat veel metaalgruis op de sensor. Ik verwacht dat dit ervoor heeft gezorgd dat de VVT niet goed heeft gewerkt.
NU is niet zo heel lang geleden mijn turbo vervangen omdat deze defect was geraakt. Mijn vermoeden is dat dit nog een stukje nasleep daarvan is.
De olie heb ik na het vervangen van de turbo ook meteen vervangen maar blijkbaar zat er nog genoeg gruis in het blok. Dit kan ook niet voorbij de sensor het filter in omdat de sensor een soort van heel fijne zeef ervoor heeft zitten. Daar is het metaalgruis dus opgehoopt.
Nu alles schoongemaakt ook alle oliekanaaltjes met een wattenstaafje schoon gemaakt en hopelijk lost dit het probleem op.Hieronder nog een foto van de hoeveelheid gruis (best veel naar mijn idee)
21 oktober 2017 om 21:07 #18349285Dit zal je probleem wel geweest zijn ja.
Km stand hoeft niet altijd wat te zeggen bij een rotte ketting helaas, de A20NHT is qua basis gelijk aan de Z22SE/Z22YH.
Deze hebben een hoop problemen met de ketting dus had dat goed gekund.
22 oktober 2017 om 11:46 #18349294Oke, bedankt Opeltje17 dat wist ik niet. Ik hoop dat die ellende mij nog lang bespaard blijft.
Een ketting vervangen is vaak toch een dure en tijdrovende klus.8 september 2024 om 18:49 #18554788misschien moet je de Regelklep, nokkenasregeling van beide nokkenassen (de inlaat kant en de uitlaat kant) vervangen
deze zitten boven op de motor aan de linkerzijde van de cilinderkop zijn niet zo duur via autodoc of onderdelenshop24
stekkertje los en een boutje los en je trekt hem er zo uit (wel zorgen dat er geen vuil en zand ligt in de buurt van de stellers want dan valt het zo je motorblok in
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.