4×4 en de APK

Forumindex Forums Overige APK & RDW 4×4 en de APK

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209664
    InjectTheVenom
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 December 2004

      9 juni is mijn auto voor het eerst sinds aankoop aan de beurt voor de APK, ik ben benieuwd want het gaat mijn eerste kennismaking met keuring van vierwielaandrijving worden.
      Nu vraag ik me af of er wat betreft de 4×4 nog speciale keurpunten zijn wat betreft banden en het functioneren van de aandrijflijn, of beschouwen ze het gewoon als een set extra aandrijfassen die dezelfde aanmerkpunten hebben als een tweewielaangedreven auto waarbij gecontroleerd wordt op speling en dergelijke?

      #17479726
      a-manta-turbo
        Lid sinds:
        5 March 2006

        je auto wordt gewoon gekeurd net als elke andere auto
        het enige verschil wat er is met een 4×4 is de remmen test
        bij de calibra moet de zekering van de 4×4 eruit
        of er moet worden getest op een 4×4 remmenbank
        daar draaien de rollen tegengesteld van elkaar

        #17479727
        InjectTheVenom
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 December 2004

          Ok dan das goed om te horen :)
          Als ik er nog een vraagje aan vast mag plakken op het lijstje van APK werkzaamheden, de wijzerplaat is direct rond het voetje van de snelheidsmeter aan het omkrullen, heb ik nu goed onthouden dat dit een afkeurpunt is?

          #17479728
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            origineel gepost door a-manta-turbo
            je auto wordt gewoon gekeurd net als elke andere auto
            het enige verschil wat er is met een 4×4 is de remmen test
            bij de calibra moet de zekering van de 4×4 eruit
            of er moet worden getest op een 4×4 remmenbank
            daar draaien de rollen tegengesteld van elkaar

            niet alle remmen test banken hebben rollen;)

            dus of de ckering eruitmoet hangt af van t type testbank;)

            of dat dashbord afkeur is??????
            zijn wel leuke folie setjes voor te koop
            die houden zelfs vaak langer dan origineel opel;);)

            #17479729
            henkjan_80
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2006

              Als de cijfers goed leesbaar zijn lijkt het mee geen afkeur, maar goed, je ziet het vanzelf…

              #17479730
              InjectTheVenom
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 December 2004

                Cijfers zijn nog 100% leesbaar alleen blijft de naald af entoe plakken achter de krullen. Als het meezit gaan ze binnenkort zelfs extra goed leesbaar worden als de ledjes op de mat vallen die direct uit de fabriek van mijn meters komen :angel

                #17479731
                InjectTheVenom
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 December 2004

                  Nou sinds vandaag mogen we weer een jaartje :D

                  #17479732
                  InjectTheVenom
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 December 2004

                    Het duurt nog wel even eer het zover is maar wilde deze alvast even omhoog halen. Mijn verdeelbak is dus vast gezet maar staat daar nog iets aparts over vermeld in de keuringseisen dat het wel of niet mag en zo ja of er nog voorwaarden aan verbonden zijn?

                    #17479733
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      Nee staat niks over vermeld. Als je verdeelbak is vast gezet wordt het dus een permanente 4×4. Hier zijn geen regels over. Buiten de normale regels wbt versnellingsbakken dus deugdelijk gemonteerd geen kapot ophang rubbers.

                      Sterker nog je mag zelfs een 100% sper diff hebben. Dit heeft geen consequenties voor apk.

                      Wat wel fijn is om het even te zeggen tegen de apk keurmeester, dan kan hij daar rekening mee houden.bij het controleren van de lagers. En bij de remmen test als dit in een rollenbank gebeurt. Dat hij dan de 4×4 modus gebruikt. Platen rembank hoeft er niet iets aparts gedaan te worden.

                      Tevens als mem geen rollenbank heeft die 4×4 aan kan. Dan mag het apk bedrijf nog gebruik maken van een vertragingsmeter. En die mag zelfs geleend zijn, mits met keurings certificaat.

                      #17479734
                      InjectTheVenom
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 December 2004

                        Ok, dacht even dat er misschien iets zou zijn wat betreft werking van de remmen die hierdoor beïnvloed word maar dat is mooi. Was het maar wat makkelijker zoeken naar betrouwbare bedrijven die een dubbele rollenbank of platenbank hebben, voel me zelf toch wat beter bij een individuele meting van alle 4 de wielen.

                        #17479735
                        jethro
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 February 2008

                          Jij wilt dus in 1 keer kunnen zien/aflezen hoe de remwerking per as cq wiel is, ja dat kan moet je een 4 plaatsbank hebben.

                          En zoek ze maar op die een 4 plaatsbank hebben.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.