Forumindex › Forums › Modellen › Manta › 3,67 versus 3,44
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 oktober 2024om 18:22 door tim.essers.
-
AuteurBerichten
-
12 februari 2011 om 19:27 #17232668
Heeft Iemand ervaring met veranderen van de ene naar de andere overbrenging uit de topictitel?
Ik maak nu 4000 toeren als ik 120 rij, en heb al uitgerekend dat ik er 4267 maak als ik met een 3,67 dan 120 rij.Nou vraag ik me alleen af of ik dat nou heel erg zal gaan merken qua optrekken of vervelend rijden of veel meer verbruiken… Heeft er iemand ervaringen met overstappen van de een naar de ander?
Verdere setup is c20xe met dubbele carburateurs groep a en een 1,8 bak. Nou is hij nu natuurlijk al niet erg zuinig, en maak ike r niet heel veel kilometers mee. Ik wil er wel mee op vakantie om de 2 jaar (italie / zuid frankrijk) en natuurlijk de mantaclub treffens :)
12 februari 2011 om 23:34 #17815999Ik heb nu een 3,89:1 en wil heel graag weer terug naar 3,44:1
Ik hou niet zo van toeren maken.
Wat je wel heel goed merkt is de manier waarop hij oppakt van de 3de naar de 4de versnelling!!
Dat is nu helemaal geweldig!
Ook in de bergen in Oostenrijk was het helemaal goed.Alleen op weg daar naartoe werd je helemaal gek van de toeren. Je kunt gewoon niet hard rijden.
Als je een motorblok hebt met voldoende vermogen zou ik lekker de 3,44:1 houden.
Als je een dikke 6cilinder hebt, zou ik zelfs gaan voor de 3,18:1 .
Dit is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur.
12 februari 2011 om 23:39 #17816000Op een 2.0 GSI (cih) rijdt een 3.67 fijner, pakt wat makkelijker op, en de 5e versnelling wordt ook meer een echte versnelling als een overdrive.
Voor een 16klepper lijkt mij een 3,67 as geschikter als een 3.44-er.13 februari 2011 om 09:52 #17816001[rquote=1867180&tid=142556&author=postbusmanta]Ik heb nu een 3,89:1 en wil heel graag weer terug naar 3,44:1
Ik hou niet zo van toeren maken.
Wat je wel heel goed merkt is de manier waarop hij oppakt van de 3de naar de 4de versnelling!!
Dat is nu helemaal geweldig!
Ook in de bergen in Oostenrijk was het helemaal goed.Alleen op weg daar naartoe werd je helemaal gek van de toeren. Je kunt gewoon niet hard rijden.
Als je een motorblok hebt met voldoende vermogen zou ik lekker de 3,44:1 houden.
Als je een dikke 6cilinder hebt, zou ik zelfs gaan voor de 3,18:1 .
Dit is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur.
[/rquote]Hmm, met een 3,89 zou ik ook 4500 toeren maken inderdaad, 4250 is dan toch weer een stap minder :)
3,89 was voor mij dan ook inderdaad geen optie
13 februari 2011 om 10:46 #17816002Een 3.18 is wel lekker zuinig helemaal icm. een 5bak:angel
Maar je hebt er wel veel koppel voor nodig.Heb vroeger ook met een 2,4 met de kleine 1600 achteras (3,89) gereden en had de ventielen van de binnenbanden er direct al scheef in staan.
Daarna de banden met een kleverige vloeistof laten monteren en er geen last weer van gehad.
Ook blijf je maar schakelen.
Later hier ook een 3,44 as ondergezet en was volgens mij een ideale combinatie voor touren.
Als je echt wilt racen zou ik voor de 3,67 gaan.14 februari 2011 om 08:30 #17816003Ik rij zelf met een 2.4 in een C-kadett met 3.89 overbrenging. Dit vind ik super rijden. En inderdaad
zeker in de bergen van Oostenrijk. Onder mijn Manta zit een 3.44 achteras met daarvoor ook een 2.4 (uiteraard beide een 5-bak)
En ik zou voor de Manta heel graag een 3.89 hebben. Ik vind het super fijn rijden.
(en een 2.4 met 3.44 vind ik het optrekken een heel stuk minder snel als met 3.89) dus het is eigenlijk maar net wat je wilt
en wat je voorkeur is.succes.
14 februari 2011 om 09:05 #178160043,67 is voor mij de ideale overbrenging (met CIH en 4 bak of 5 bak).
Heb zowel met 3,44 als 3,89 (allebei met 4 bak) gereden, en 3,44 is fijn op de snelweg en 3,89 is fijn met acceleren, maar daar houdt het mee op. Andersom is namelijk niet fijn.
14 februari 2011 om 09:50 #17816005Bedankt voor alle reacties, ik heb gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer eens in de manta gereden en ik zag dat het meer 3700 toeren was ipv 4000 toeren als ik 120 rijdt :)
4000 toeren was als ik 140 rij, dus had me wat vergist.Ik ga toch voor de 3,67 overbrenging dan denk ik.
14 februari 2011 om 12:28 #17816006ik dacht altijd dat 3,44 korter overbrenging was en sneller optrok :hmmz dan is voor mij een 3,67 ook een betere oplossing voor me nieuwe achteras:agent
14 februari 2011 om 12:48 #17816007AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoe kleiner het getal, hoe minder snel hij optrekt.. 3:18 is de langste Opel verhouding voor een Manta/Kadett achteras.
Hoe kleiner het getal hoe hoger de topsnelheid kan worden.
14 februari 2011 om 12:50 #17816008AnoniemLid sinds:
1 January 1970De versnellingbak achter een FWD C20XE, een F20 is toch ook ongeveer 3:67 ?
2 juli 2022 om 19:59 #18471423Hallo,
Ik heb een ascona B 1.2S uit 1978; welke achteras zit hier standaard onder: 3.44?
2 juli 2022 om 20:02 #18471428Ik heb een ascona B 1.2S uit 1978; welke achteras zit hier standaard onder: 3.44?
Jacob Post
30 augustus 2022 om 10:09 #18478420ik rij 2.7 en met een 3:89 gesperde achteras, persoonlijk voor mij top omdat ik zelf nooit hoge snelheden rij,
veel belangrijker is het optrekken, met deze combinatie is hij razendsnel en met niet veel moderne autos bij te benen.
hiervoor heb ik met een 3:67 gesperd gereden, dit was eigenlijk ook leuk om mee te rijden maar toch maar gebleven met de 3:89
ook weer omwille van de iets hogere trekkracht. Wil je minder toeren dan moet je naar 3:67 of 3:44 gaan.
16 september 2022 om 20:55 #18480184de 3.67 is een korte overbrenging hoe hoger het getal hoe korter de overbrenging de kortste is volgens mijn een 5.28
9 oktober 2024 om 18:22 #18555169Niemand een 3.89 te koop?mvg Tim
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.