3,67 versus 3,44

Forumindex Forums Modellen Manta 3,67 versus 3,44

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232668
    Maartuh
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 August 2004

      Heeft Iemand ervaring met veranderen van de ene naar de andere overbrenging uit de topictitel?
      Ik maak nu 4000 toeren als ik 120 rij, en heb al uitgerekend dat ik er 4267 maak als ik met een 3,67 dan 120 rij.

      Nou vraag ik me alleen af of ik dat nou heel erg zal gaan merken qua optrekken of vervelend rijden of veel meer verbruiken… Heeft er iemand ervaringen met overstappen van de een naar de ander?

      Verdere setup is c20xe met dubbele carburateurs groep a en een 1,8 bak. Nou is hij nu natuurlijk al niet erg zuinig, en maak ike r niet heel veel kilometers mee. Ik wil er wel mee op vakantie om de 2 jaar (italie / zuid frankrijk) en natuurlijk de mantaclub treffens :)

      #17815999
      postbusmanta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2004

        Ik heb nu een 3,89:1 en wil heel graag weer terug naar 3,44:1

        Ik hou niet zo van toeren maken.

        Wat je wel heel goed merkt is de manier waarop hij oppakt van de 3de naar de 4de versnelling!!

        Dat is nu helemaal geweldig!
        Ook in de bergen in Oostenrijk was het helemaal goed.

        Alleen op weg daar naartoe werd je helemaal gek van de toeren. Je kunt gewoon niet hard rijden.

        Als je een motorblok hebt met voldoende vermogen zou ik lekker de 3,44:1 houden.

        Als je een dikke 6cilinder hebt, zou ik zelfs gaan voor de 3,18:1 .

        Dit is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur.

        #17816000
        Keesjr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 May 2006

          Op een 2.0 GSI (cih) rijdt een 3.67 fijner, pakt wat makkelijker op, en de 5e versnelling wordt ook meer een echte versnelling als een overdrive.
          Voor een 16klepper lijkt mij een 3,67 as geschikter als een 3.44-er.

          #17816001
          Maartuh
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 August 2004

            [rquote=1867180&tid=142556&author=postbusmanta]Ik heb nu een 3,89:1 en wil heel graag weer terug naar 3,44:1

            Ik hou niet zo van toeren maken.

            Wat je wel heel goed merkt is de manier waarop hij oppakt van de 3de naar de 4de versnelling!!

            Dat is nu helemaal geweldig!
            Ook in de bergen in Oostenrijk was het helemaal goed.

            Alleen op weg daar naartoe werd je helemaal gek van de toeren. Je kunt gewoon niet hard rijden.

            Als je een motorblok hebt met voldoende vermogen zou ik lekker de 3,44:1 houden.

            Als je een dikke 6cilinder hebt, zou ik zelfs gaan voor de 3,18:1 .

            Dit is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur.
            [/rquote]

            Hmm, met een 3,89 zou ik ook 4500 toeren maken inderdaad, 4250 is dan toch weer een stap minder :)

            3,89 was voor mij dan ook inderdaad geen optie

            #17816002
            anoniem
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Een 3.18 is wel lekker zuinig helemaal icm. een 5bak:angel
              Maar je hebt er wel veel koppel voor nodig.

              Heb vroeger ook met een 2,4 met de kleine 1600 achteras (3,89) gereden en had de ventielen van de binnenbanden er direct al scheef in staan.
              Daarna de banden met een kleverige vloeistof laten monteren en er geen last weer van gehad.
              Ook blijf je maar schakelen.
              Later hier ook een 3,44 as ondergezet en was volgens mij een ideale combinatie voor touren.
              Als je echt wilt racen zou ik voor de 3,67 gaan.

              #17816003
              Hulkie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 May 2008

                Ik rij zelf met een 2.4 in een C-kadett met 3.89 overbrenging. Dit vind ik super rijden. En inderdaad
                zeker in de bergen van Oostenrijk. Onder mijn Manta zit een 3.44 achteras met daarvoor ook een 2.4 (uiteraard beide een 5-bak)
                En ik zou voor de Manta heel graag een 3.89 hebben. Ik vind het super fijn rijden.
                (en een 2.4 met 3.44 vind ik het optrekken een heel stuk minder snel als met 3.89) dus het is eigenlijk maar net wat je wilt
                en wat je voorkeur is.

                succes.

                #17816004
                Ruud B
                  Lid sinds:
                  25 October 2004

                  3,67 is voor mij de ideale overbrenging (met CIH en 4 bak of 5 bak).

                  Heb zowel met 3,44 als 3,89 (allebei met 4 bak) gereden, en 3,44 is fijn op de snelweg en 3,89 is fijn met acceleren, maar daar houdt het mee op. Andersom is namelijk niet fijn.

                  #17816005
                  Maartuh
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 August 2004

                    Bedankt voor alle reacties, ik heb gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer eens in de manta gereden en ik zag dat het meer 3700 toeren was ipv 4000 toeren als ik 120 rijdt :)
                    4000 toeren was als ik 140 rij, dus had me wat vergist.

                    Ik ga toch voor de 3,67 overbrenging dan denk ik.

                    #17816006
                    dr_antrax
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      16 August 2007

                      ik dacht altijd dat 3,44 korter overbrenging was en sneller optrok :hmmz dan is voor mij een 3,67 ook een betere oplossing voor me nieuwe achteras:agent

                      #17816007
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Hoe kleiner het getal, hoe minder snel hij optrekt.. 3:18 is de langste Opel verhouding voor een Manta/Kadett achteras.

                        Hoe kleiner het getal hoe hoger de topsnelheid kan worden.

                        #17816008
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          De versnellingbak achter een FWD C20XE, een F20 is toch ook ongeveer 3:67 ?

                          #18471423
                          Bruggemann
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            2 July 2022

                            Hallo,

                             

                            Ik heb een ascona B 1.2S uit 1978; welke achteras zit hier standaard onder: 3.44?

                            #18471428
                            Bruggemann
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              2 July 2022

                              Ik heb een ascona B 1.2S uit 1978; welke achteras zit hier standaard onder: 3.44?

                               

                              Jacob Post

                              #18478420
                              Robke1974
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 March 2008

                                ik rij 2.7 en met een 3:89 gesperde achteras, persoonlijk voor mij top omdat ik zelf nooit hoge snelheden rij,

                                veel belangrijker is het optrekken, met deze combinatie is hij razendsnel en met niet veel moderne autos bij te benen.

                                hiervoor heb ik met een 3:67 gesperd gereden, dit was eigenlijk ook leuk om mee te rijden maar toch maar gebleven met de 3:89

                                ook weer omwille van de iets hogere trekkracht. Wil je minder toeren dan moet je naar 3:67 of 3:44 gaan.

                                #18480184
                                Motormuis
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  27 March 2005

                                  de 3.67 is een korte overbrenging  hoe hoger het getal hoe korter de overbrenging de kortste is volgens mijn een 5.28

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.