2e keer motor kapot Astra K 1.0 2017

Forumindex Forums Techniek Ecotec 2e keer motor kapot Astra K 1.0 2017

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18372321
    M74
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 February 2020

      Hallo,

      Wat waren wij blij met onze allereerste spiksplinternieuwe auto: een Astra 1.0 Sportstourer. Totdat na zo’n 44.000km het gele motorstoringslampje ging branden. Bij de dealer kwamen ze er met behulp van Opel Nederland vrij snel achter dat er te veel speling op de krukas zat. En de conclusie van Opel Nederland: er moet een nieuwe motor.

      Gelukkig werd dit netjes vanuit de fabrieksgarantie geregeld maar ons vertrouwen in onze eerste Opel had wel een flinke deuk opgelopen. De dealer garandeerde ons dat Opel dat de nieuwe motor zeer zeker een modificatie ten opzichte van de oude motor gehad zou hebben. Aldus…

      Na 4.000km opnieuw het lampje… en opnieuw dezelfde diagnose: er moet weer een nieuwe motor in vanwege speling op de krukas.

      Dit kan toch geen toeval zijn? Wij rijden niet sportief, overbelasten de motor niet en hebben gewoon netjes de onderhoudsbeurtjes door de dealer laten uitvoeren. Iemand die hier meer over gehoord heeft? Zijn wij mega-pechvogels of heeft Opel hun Astra K-versie van een inferieure motor voorzien en proberen ze dat angstvallig stil te houden?

      #18372325
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Bij welk toerental schakel je ongeveer over?

        #18372327
        M74
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 February 2020

          Ik let er niet specifiek op maar ik schat tussen 2000 en 2500. En weet dat de Astra K vrij “lange” versnellingen heeft.

          Het lijkt mij toch sterk dat te veel speling op een kruksas door te vroeg/laat schakelen veroorzaakt zou worden? En dan al na 4.000km?

          #18372330
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            De 1.0 motortjes zijn niet gemaakt om vroeg over te schakelen. Daarnaast zijn ze gewoon te licht voor de wat grotere auto.
            Al met al vraag ik me wel af of ze de vorige uberhaubt wel hebben vervangen. Denk eerder gerepareerd.

            Meestal zie je dit probleem als er veel gekoppeld wordt en veel te lomp losgelaten.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.