2e harde schijf toevoegen

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia 2e harde schijf toevoegen

  • Dit onderwerp is leeg.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206657
    knutsel
      Lid sinds:
      17 January 2005

      Goei’n dag!

      Mijn oude harde schijf was gecrashed. Hierna heb ik een andere pc kast gekocht met een nieuwe harde schijf. In mijn oude kast had ik ook altijd een extra harde schijf.

      Nu wil ik graag deze 2e schijf toevoegen aan mijn nieuwe pc. Hoe moet ik de jumpers zetten? Heb al veel geprobeerd, maar hij herkent hem niet. Kan het ook zijn dat ik de volgorde van de brede kabel (moederbord – schijf 1 – schijf 2) niet goed heb?

      Ik weet dat ik de BIOS een keer in en weer uit moet met “exit en save” nadat ik hardware toegevoegd heb.

      hellup…

      #17391195
      Roelof
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Kijk eerst op de 1e harde schijf hoe die staat. Voor een enkele schijf kan die op “master only”, “single” of “cable select” staan. Bij de 1e 2 zal een 2e schijf nooit werken en op cable select zal ook de 2e schijf op CS moeten staan en is inderdaad de volgorde op de kabel bepalend.

        Zonder de CS moet de 1e schijf op “master” staan en de 2e schijf op “slave”, zijn de jumpers je onduidelijk als je op het labeltje niets terug kan vinden kan je ook via google zoeken naar de manual of jumpersettings.

        Verders moet de schijf (mits geheel nieuw) wel gepartitioneerd en geformatteerd worden.
        Binnen DOS en Win9x gebruik je daarvoor FDISK en FORMAT, binnen Win2000 en later hkan je met rechts klikken op “Mijn computer” vanwaar je een optie kunt vinden met “beheren” waarin weer een schijfbeheer programma zit, daarin moet de schijf te zien zijn en kan je hem partitioneren en formatteren.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.