205 of 215 banden scheelt dat enorm ?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum 205 of 215 banden scheelt dat enorm ?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18355218
    marson
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 June 2009

      heren, even jullie ervaringen a.u.b. ik heb nu 215/55/r16 banden om mijn velgen heen zitten op mijn vectra c1 station ik zou wel terug willen naar 205/55/r16 of wellicht 195/55/r16 kan dat en wat zijn de voors en tegens ?

       

      heel graag jullie ervaringen a.u.b :dank-u:  :dank-u:  :dank-u:

      #18355241
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        205 kan, maar dan moet je dit wel even in je teller vertellen, anders gaat die afwijken.

        Scheelt in prijs, verder zul je er weinig van merken.

        #18355285
        marson
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 June 2009

          Haasje17 leg eens uit waarom zou ik mijn kilometerteller moeten vertellen dat de band iets minder breed is ?, als ik de omtrek zou gaan veranderen dan snap ik dat heel goed, bijv van R15 naar R16, maar bij verandering in de breedte snap ik het niet zo goed.

          #18355287
          puck87
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 June 2016

            beste 

            Dat komt omdat je afrol omtrek verandert als je band 195 breed is is 55% daarvan minder dan van een bandbreedte van 205. Je band wiel combi is dan lager waardoor je km teller afwijkt.

            Mvg pieter

            #18355323
            marson
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 June 2009

              sorry jongens maar dit lijkt me echt iets van goochelen met cijfers :wacko: , een wiel wat minder breed is maar dezelfde omtrek/diameter gaat echt geen verschil in snelheid geven op de kilometerteller.(tenzij je wielen dwars onder de auto staan maar dan hebben we een heel ander probleem ) :-) hoe kom je trouwens aan die 55% ?, en waarom is de wielcombi lager bij een minder breed wiel ?

              kan je het wellicht uitleggen aan de hand van een som of een voorbeeld van de formule die hierin gebruikt zou worden ?

              #18355324
              pjotter
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 November 2013

                [quote quote=18355323]sorry jongens maar dit lijkt me echt iets van goochelen met cijfers :wacko: , een wiel wat minder breed is maar dezelfde omtrek/diameter gaat echt geen verschil in snelheid geven op de kilometerteller.(tenzij je wielen dwars onder de auto staan maar dan hebben we een heel ander probleem ) :-) hoe kom je trouwens aan die 55% ?, en waarom is de wielcombi lager bij een minder breed wiel ? kan je het wellicht uitleggen aan de hand van een som of een voorbeeld van de formule die hierin gebruikt zou worden ?[/quote]

                Je rolweerstand wordt minder bij smaller banden zou iets gunstiger in verbruik zijn en het geluid (in de praktijk maakt het maar een klein verschil ) en aanschafprijs

                Hieronder de link om het verschil te berekenen

                https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm

                #18355338
                Maartuh
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 August 2004

                  [quote quote=18355323]sorry jongens maar dit lijkt me echt iets van goochelen met cijfers :wacko: , een wiel wat minder breed is maar dezelfde omtrek/diameter gaat echt geen verschil in snelheid geven op de kilometerteller.(tenzij je wielen dwars onder de auto staan maar dan hebben we een heel ander probleem ) :-) hoe kom je trouwens aan die 55% ?, en waarom is de wielcombi lager bij een minder breed wiel ? kan je het wellicht uitleggen aan de hand van een som of een voorbeeld van de formule die hierin gebruikt zou worden ?[/quote]

                   

                  De maat van een band is bijvoorbeeld 215/55/16 (breedte/hoogte/inch)

                  De hoogte is geen vaste maat maar betekent het percentage van de breedte dat een band hoog is.

                  een 215/55/16 is dus hoger als een 205/55/16

                  :)

                  #18355371
                  marson
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 June 2009

                    Maartuh,

                     

                    Geweldig hier kan ik iets mee, je bent blijkbaar nooit te oud om iets te leren, ik dacht namelijk dat die 55 een vaste maat was.

                    Bedankt voor de heldere uitleg nu snap ik het helemaal  :dank-u:  :praying02:  :good:   :good:   :good:

                    Waar zouden ze zo een systeem nou voor bedacht hebben, i.p.v. vaste waardes, lijkt mij veel makkelijker.

                    #18355372
                    marson
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 June 2009

                      Heren,

                      Tevens wil ik de andere mensen (Haasje17, Puck87, Pjotter) die zo goed zijn geweest om mij e.e.a hebben proberen te vertellen hierbij heel hartelijk bedanken voor de genomen moeite, ik vind dat fantastisch.

                      Heel handig schemaatje trouwens Pjotter daar ga ik zekers mijn voordeel mee doen :good:

                      #18355376
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        LETOP koop een bandenmaat die in de vectra C te programeren is of houd rekening met het schematje zoals dat van pjotter.

                         

                        #18355747
                        marson
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 June 2009

                          ben dus uiteindelijk op Falken banden uitgekomen en heb de originele maat aangehouden, dat wil dus zeggen 215/55/r16 gekocht via internet bij epto.

                          prachtige banden ik hoop dat ze fijn rijden, dus waarschijnlijk na een periode een update voor degene die er benieuwd naar zijn.

                          #18355763
                          dappie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 July 2008

                            Marson, dat is natuurlijk altijd leuk om te weten en te lezen

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.