2 gaatjes in uitlaat, wat te doen?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum 2 gaatjes in uitlaat, wat te doen?

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 21 reacties.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244609

    thaii
    • Topics 4
    • Reacties 5
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 November 2011

    Opel Vectra 10/1999 (facelift), 2.0i 16v (136pk), 35 000km

    Onlangs hoorde ik een licht roffelend geluid dat geleidelijk aan harder werd naarmate de toeren in de hoogte gingen. Het geluid kwam van de linker voorkant (onderkant) van de wagen. Mijn eerste gedacht was een gaatje in de uitlaat, dit vermoeden werd zonet in de garage bevestigd.

    Betreft dus 2 kleine roestgaatjes in het voorste deel van de uitlaat.

    Garagist: “Ik weet niet of lassen mogelijk is aangezien er zich een hitteschild rond bevindt, indien niet mogelijk moet de gehele uitlaat worden vervangen, behalve als het achterste uitlaatgedeelte een apart stuk is, maar het kan op zich geen kwaad om hiermee rond te rijden, maar op de keuring zouden ze het wel opmerken.”

    Nu is mijn vraag, heeft hier iemand ervaring mee? Kan dit gelast worden, zoniet moet dan de gehele uitlaat vervangen worden? En om al wat verder te denken, indien nodig wat zijn dan de geraamde kosten van een nieuwe uitlaat (of een 2dehands)?

    Alvast bedankt!

    #17964703

    BlueAstraG
    • Topics 11
    • Reacties 1730
    • Offline
    • Lid sinds:
      24 December 2011

    Ik weet wel dat een garage heel snel is met “vervangen die hap” en het verhaal vaak wat aandikt, zodat jij wel even komt afrekenen achteraf.

    Lassen kan in 9 van de 10 gevallen makkelijk.
    Gedeeltes kun je bestellen en op de sloop halen eventueel.

    Je kunt het zo goedkoop en duur mogelijk krijgen.

    #17964704

    Seth
    Participant
    • Topics 61
    • Reacties 2231
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 September 2009

    GunGum is een kneedproduct die hiervoor speciaal gemaakt is. Een Pasta die je over je gaatjes smeert, rustig laat uitharden en knoerhard wordt. Mag je ook mee naar de APK :thumb

    Goedkoop en gemakkelijk.

    Grtz Seth

    #17964705

    soepkiepe
    Participant
    • Topics 223
    • Reacties 8451
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 August 2010

    volgens mij kun je een hitte schild er ook af halen toch?
    ach en als gungum nie werkt ma wat keedbaar ijzer er op :P

    #17964706

    mugenpower
    • Topics 7
    • Reacties 257
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2005

    @blueastrag wrote:

    Ik weet wel dat een garage heel snel is met “vervangen die hap” en het verhaal vaak wat aandikt, zodat jij wel even komt afrekenen achteraf.

    Met een uurloon van tegenwoordig is het handiger direct te vervangen dan te gaan lassen en vervolgens over 3mnd later weer opnieuw te moeten terugkomen. Uiteindelijk is de klant dan zelf veel duurder uit. Als je het zelf kan of een handige neef hebt is het zeker een goede optie. Jij doet het wel heel zwart over komen voor de garagist hoor.. pffff

    #17964707

    Andreas.Berger
    • Topics 59
    • Reacties 951
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 June 2004

    Ik heb dit laats ook gehad met de tigra van de vrouw, die moes ook voor de apk, en de midden demper was ook lek, zat een klein scheurtje in , ik dacht ook daar doen we wat gungum op, en dan kan die nog wel even mee, dan vervangen we die wel na de winter. 3 dagen later hing de uitlaat er los onder, was die helemaal door gebroken.

    dus soms kan je maar beter meteen vervangen, want het is maar tijd rekken

    #17964708

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    als het dit deel is zou ik het gewoon laten vervangen
    bij de flens en het splitsstuk is roestgevoelig
    dus dat er al 2 lekjes in zitten lijkt me dat ie voor de rest ook al niet fris meer is
    en op roest kun je niet lassen ;)

    Mario

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

    #17964709

    corres
    Participant
    • Topics 70
    • Reacties 1587
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 April 2006

    ja altijd het begin van het einde.
    dat gaatje is eigenlijk al veel groter als je gaat porren je kan het zo vaak oplappen als je wilt maar je blijft bezig en je ergeren.
    gewoon vervangen is het beste(en rustgevendste haha)
    en je hoeft natuurlijk alleen maar het gedeelte te vervangen wat stuk is al zal de rest er waarschijnlijk ook wel snel aankomen
    als je zelf kan lassen is het goedkoop om te blijven oplappen maar als je het moet LATEN lassen met de nodige kosten steeds dan ken je beter eenmalig nieuw vervangen kun je weer jaren vooruit

    #17964710

    Famempeters
    • Topics 68
    • Reacties 1596
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 March 2008

    de uitlaat beststaat uit diverse delen dus het is niet zo dat bij het voorgedeelte met wat ellende dat dan de hele pijp vervangen moet worden .

    dus alleen het gedeelte wat niet best is .

    kijk op hbase of op http://www.winparts.nl daat kan je zien dat hij uit delen bestaat .

    #17964711

    thaii
    • Topics 4
    • Reacties 5
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 November 2011

    Alvast heel fel bedankt voor alle reacties!

    Indien het mogelijk zou zijn om enkel een klein stuk uitlaat te vervangen en dit niet te kostelijk is, zou ik dit het snelste overwegen. Ik ben niet van plan om nog jaren met de wagen te rijden, pak nog hooguit 6maanden – 12maanden, daarom ben ik niet zo een fan van preventief de gehele uitlaatlijn te vervangen. Zeer tijdelijke oplossingen zoals Gungum lijken mij niet aangewezen aan de hand van de overwegend negatieve reviews die ik op verschillende fora lees.

    Rekeninghoudend met het feit dat ik de wagen niet zo gek lang meer ga houden, wat lijkt jullie dan het beste? Enkel het gare stuk vervangen?

    #17964712

    corres
    Participant
    • Topics 70
    • Reacties 1587
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 April 2006

    ja gewoon vervangen zo zadel je een ander ook niet met ellende op en kun je em met een gerust hart verkopen en voorlopig doorrijden.
    gebeurd al veel te veel dat men de boel oplapt en dan gauw verkoopt daar kan ik me giga an ergeren.
    als je het forum volgt zie je precies wie de boel weg doet met problemen nee vin ik geen oplossing
    offff toch lassen maar die gaatjes houd in dat de wanddikte overal al minimaal is hoor ergens komt het als eerste an het licht maar dan is de rest van het stuk ook al redelijk vergaan.
    als je zelf kunt lassen kun je et redelijk lang volhouden met bakken en braden om de maand maar zoals gezegd op een dag valt ie uit elkaar hoe dan ook

    #17964713

    kaneelschep
    Participant
    • Topics 84
    • Reacties 3136
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 November 2004

    Dit wordt altijd een discussie tussen mensen die makkelijk geld uit kunnen geven en mensen die daar vaak wat praktischer over na moeten denken. ;) Iedereen in zn waarde gelaten!
    Kleine gaatjes kan je prima met een lasapparaat of met gungum even dichtsmeren. Al helemaal rond die flensranden!!
    Als je het lasje daarna bewerkt met iets wat tegen de hitte kan heb je daar zeker niet al na een maand weer last van.. Duurt zeker wel weer een jaartje. Maar het wordt natuurlijk dunner. :)
    Mijn hele uitlaatlijn had op 7 plekken meerdere gaatjes. Gewoon goed kaalflexen en een klein stripje staal erop lassen. Kost geen bal en dat zit alweer een half jaar zonder lucht te lekken.. Duurde ook hooguit anderhalf uur om eraf te halen, te lassen en er weer op te zetten. Hoe duur je garage ook is.. Daar koop je geen nieuwe uitlaat voor ;)
    Vervangen kan elke aap zeg ik altijd maar. En dat betalen al helemaal.

    #17964714

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    het gaat hier niet om een complete uitlaat maar een deel
    jij en ik kruipen er zelf onder en kunnen lassen, ts niet
    dit deel kost rond de 175 euro
    voor dit netjes te repareren ben je wel een uurtje of anderhalf zoet
    een garage det er graag iets langer over, en groot gelijk moeten ook wat verdienen
    dus ben je zelfs bij vervangen bijna net zo duur uit
    dan denk ik wat is dan wijsheid?

    Mario

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

    #17964715

    kaneelschep
    Participant
    • Topics 84
    • Reacties 3136
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 November 2004

    Leren lassen :)

    #17964716

    kaneelschep
    Participant
    • Topics 84
    • Reacties 3136
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 November 2004

    :) Maar serieus: In zijn geval zou een likje gungum de goedkoopste optie zijn als ie er toch niet erg lang mee door wil rijden. Als je tenminste onder de auto wil en kan liggen ;)

    #17964717

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    @kaneelschep wrote:

    :) Maar serieus: In zijn geval zou een likje gungum de goedkoopste optie zijn als ie er toch niet erg lang mee door wil rijden. Als je tenminste onder de auto wil en kan liggen ;)

    en dan kun je ondertussen sparen voor vervanging :thumb :D

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

    #17964718

    Erwin1987
    Participant
    • Topics 68
    • Reacties 2414
    • Offline
    • Lid sinds:
      15 September 2009

    Boven en onder kant van een cola blikje eraf halen en eromheen zetten met 2 uitlaatklemmen werkte met mijn escort destijds ook voor een half jaar.

    Erwin

    #17964719

    kaneelschep
    Participant
    • Topics 84
    • Reacties 3136
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 November 2004

    cola blik eromheen binden werkt inderdaad nog best ok! Helemaal in stripjes geknipt met wat gungum is het een redelijke tijdelyke oplossing! :thumb.

    #17964720

    thaii
    • Topics 4
    • Reacties 5
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 November 2011

    Ik heb nog een bijkomende vraag, ik heb wat zitten rondkijken en heb gevonden dat de uitlaat van de Vectra bestaat uit een uitlaatsysteem (200€) en een einddemper (100€ in promotie) (?). Dit heb ik op misterauto gevonden.

    Ik neem aan dat ik geholpen ben met enkel het uitlaatsysteem te vervangen aangezien het gaatje zich vooraan in de uitlaat bevindt?

    Bijkomende vraag (en waarschijnlijk een zeer domme vraag) is of dit uitlaatsysteem overeenkomt met een spaghetti uitlaatspruitstuk? Of waar precies komt dit spruitstuk te zitten? Dit:

    http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=105042&hid=629&lhid=&lvid=&mid=96” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Ik neem aan van niet? Mijn bedenking is eigenlijk gewoon of ik geen “geupgrade” onderdeel in de plaats van het originele uitlaatsysteem kan zetten? Aangezien het boeltje toch moet vervangen worden. Suggesties en info zijn meer dan welkom.

    EDIT: Indien ik dit zou doen, zou ik de wagen natuurlijk wel voor langere tijd houden en mag het dus wel wat meer kosten.

    EDIT2: Of iets van dit soort? http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=5310153&hid=599&lhid=&lvid=&mid=88” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Hiermee wordt de gehele uitlaat vervangen neem ik aan? Aangezien de rest er toch snel aan gaat komen. Maar waar hoort dat spaghetti spruitstuk dan?

    #17964721

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    Indd, bij het plaatsen van een spaghettispruitstuk vervalt het kapotte deel
    ik zou het doen :thumb
    spaghettispruitstuk vervangt het originele wat vast zit op de uitlaatpoorten van de motor
    en als het indd geld mag kosten zou ik voor een kompleet rvs uitlaatsysteem gaan
    Simons zal die vast wel leveren voor jouw auto

    Mario

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

    #17964722

    thaii
    • Topics 4
    • Reacties 5
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 November 2011

    @trashmetal wrote:

    Indd, bij het plaatsen van een spaghettispruitstuk vervalt het kapotte deel
    ik zou het doen :thumb
    spaghettispruitstuk vervangt het originele wat vast zit op de uitlaatpoorten van de motor
    en als het indd geld mag kosten zou ik voor een kompleet rvs uitlaatsysteem gaan
    Simons zal die vast wel leveren voor jouw auto

    Mario

    Dus indien ik het spruitstuk bestel, komt dit in de plaats van het voorste gedeelte van de uitlaat?

    Heeft het veel nut dat ik de verdere uitlaat ook nog vervang moest deze nog in een redelijke staat zijn? Of levert het spruitstuk reeds extra vermogen zonder de complete uitlaatlijn te vervangen?

    #17964723

    trashmetal
    Participant
    • Topics 16
    • Reacties 6108
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 February 2007

    @thaii wrote:

    @trashmetal wrote:

    Indd, bij het plaatsen van een spaghettispruitstuk vervalt het kapotte deel
    ik zou het doen :thumb
    spaghettispruitstuk vervangt het originele wat vast zit op de uitlaatpoorten van de motor
    en als het indd geld mag kosten zou ik voor een kompleet rvs uitlaatsysteem gaan
    Simons zal die vast wel leveren voor jouw auto

    Mario

    Dus indien ik het spruitstuk bestel, komt dit in de plaats van het voorste gedeelte van de uitlaat?

    Heeft het veel nut dat ik de verdere uitlaat ook nog vervang moest deze nog in een redelijke staat zijn? Of levert het spruitstuk reeds extra vermogen zonder de complete uitlaatlijn te vervangen?

    alleen het spruitstuk zul je ongeveer 5 pk mee winnen
    vermogen zal hierdoor iets eerder vrijkomen
    vervang je de komplete uitlaat lijn voor een grotere diameter en evt sportcat
    loopt ie nog beter :D , kan alleen niet in jouw portomonee kijken ;)

    Combo c y17dtl Tuning work in progress :yahoo:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.