2.2E CIH met EFI

Forumindex Forums Techniek Cih 2.2E CIH met EFI

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365047
    1800T_BFB
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 31
    Lid sinds:
    26 May 2015

    De afgelopen maanden heb ik een modern motormanagement systeem op m’n oude Manta gebouwd.

    Omdat ik daar maar heel weinig voorbeelden van kon vinden op het internet hier toch wat foto’s voor anderen die dat wellicht ook overwegen.

    WP_20170819_18_20_57_Pro

    De oude situatie:  een goed werkend LE2 Jetronic injectie systeem met bijbehorendee electronische ontsteking

    20190302_111022

    nogmaals het oude systeem maar dan naast de auto

    20190301_182723

    Het nieuwe systeem:

    ECU van http://www.BSautotune.nl met prefap draadboom, AFR meter van Innovate, sensoren, stekkers, enz.

    20190302_134854

    Eerst maar eens een plekje zoeken onder het dashboard

    20190302_110111

    Al die draadjes moet je aansluiten

    20190302_143539

    Een blaadje met een plan en draadkleurtjes kan helpen

    20190315_171943

    Los relais om de oude toerenteller in het dashboard te helpen

    20190313_205018

    20190316_132841

    20190321_103644

    De VR sensor is veruit de belangrijkste sensor,  de poelie met nokken is van een 2.4E  ( 60-2 nokken,  de sensor zit op 126 graden)

    #18365048
    1800T_BFB
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 31
    Lid sinds:
    26 May 2015

    20190516_181842

     

    20190318_174858

    20180615_193514

    #18365054
    Deperik
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 323
    Lid sinds:
    16 November 2007

    Ziet er goed uit :good:

    Welke reden heb je om dit om te bouwen? Vermogenwinst?

    #18365056
    1800T_BFB
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 31
    Lid sinds:
    26 May 2015

    Welke reden heb je om dit om te bouwen?

    Alleen maar voor de lol, en om te leren hoe je zoiets moet afregelen.

    Er hoort tuningsoftware bij  ;”Tunerstudio”  dat is dezelfde software als die wordt gebruikt voor Megasquirt.

    Er is veel uitleg en filmpjes op youtube

    20190211_16582220190324_203138

    #18365903
    Ghanz
    Bijdrager
    • Topics 90
    • Reacties 6937
    Lid sinds:
    31 July 2005

    :good:
    vooral dat gedeelte.. “voor de lol”

    geweldig!

    :happy02:

    #18368124
    Rogier Zeelenberg
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 2
    Lid sinds:
    19 August 2019

    Das toevallig. Ik heb dezelfde aangeschaft. Ook met innovate wideband lambda.

    Tzt komt dit op m’n C Commodore.

    Voor de motor heb ik een B Senator aangeschaft met een c30ne motor.

    Die wilde ik overbouwen.

    Een 265 Getrag heb ik er ook voor aangeschaft.

    Net als jij voor de Lol.

    Loopt je 2.2 motor er ondertussen op?

     

    #18368579
    1800T_BFB
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 31
    Lid sinds:
    26 May 2015

    . Loopt je 2.2 motor er ondertussen op?

    De ombouw was in het voorjaar en ik heb er al diverse ritjes mee gemaakt.

    Inmiddels heb ik de vacuum aansluiting wat aangepast en het verdelerhuis afgezaagd.

    Misschien zijn sommige settings nog niet optimaal maar op een gegeven moment wil je ook gewoon rijden.

    Dus van de winter wil ik wat verder tunen, nu rij ik er gewoon mee en dat gaat prima.

    Hij loopt 1 op 13 op de snelweg.

    20190825_205644

    #18368981
    rekord e2
    Bijdrager
    • Topics 20
    • Reacties 45
    Lid sinds:
    11 April 2012

    1 op 13 is heel netjes. Mooi hoor. Welke uitgang heb je voor het relais gebruikt?

    #18369000
    1800T_BFB
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 31
    Lid sinds:
    26 May 2015

    Welke uitgang heb je voor het relais gebruikt?

    Het relais wat je links ziet is eigenlijk om de bobine te simuleren voor de toerenteller.  Deze zat eerst aan de standaard groene RPM uitgang van de controlunit. Deze uitgang kan echter maar 60mA leveren waardoor de piekspanning niet hoog genoeg kwam voor een werkende toerenteller. Ik heb hem omgeprogrammeerd naar een ongebruikte ignition coil uitgang die meer stroom kan leveren. Ik geloof dat het nu JS11 is.  De bruine draad.

    Daarmee werkt de originele toerenteller in het dashboard, wel zo leuk.

     

    #18369018
    rekord e2
    Bijdrager
    • Topics 20
    • Reacties 45
    Lid sinds:
    11 April 2012

    Ik heb geen kant en klare kabelboom erbij dus zal straks zelf wat moeten punniken. Momenteel erg druk op het werk. Hopelijk heb ik straks meer tijd. Ondertussen schaf ik wel één en ander aan wat ik straks nodig heb. Eerst de c30ne binnenkort uit de Senator sleutelen. Waar heb je de lambdasonde geplaatst? In een 2.4 spruitstuk of in één van de twee downpipes zodat je op 2 cilinders meet?

    #18369663
    Motormuis
    Bijdrager
    • Topics 14
    • Reacties 212
    Lid sinds:
    27 March 2005

    het 2,4 uitlaatspruitstuk heet af fabriek een lambda aansluiting

    #18369781
    1800T_BFB
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 31
    Lid sinds:
    26 May 2015

    Waar heb je de lambdasonde geplaatst? In een 2.4 spruitstuk of in één van de twee downpipes zodat je op 2 cilinders meet?

    De sensor zit wat verder naar achter, ter hoogte van de koppeling/versnellingsbak.

    #18374551
    McLambo
    Bijdrager
    • Topics 62
    • Reacties 3257
    Lid sinds:
    24 September 2004

    Bijster interessant dit. Wat kost de set ongeveer? wil je daar iets over zeggen?

    #18384862
    1800T_BFB
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 31
    Lid sinds:
    26 May 2015

    Wat kost de set ongeveer?

    Sorry voor de late reactie,  ik heb een tijd niet gekeken.

    Bijgevoegd een overzicht wat ik eens heb gemaakt, het is echter zeker niet volledig.

    EFIkosten

    Recent heb ik de onstekings timing een stuk verder kunnen optimaliseren.

    Beter koppel en lager verbruik.  je blijft er wel steeds mee bezig :-)

    20191204_193559

    #18384864
    1800T_BFB
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 31
    Lid sinds:
    26 May 2015

    Ik heb er ook nog een elektrische ventilator in gezet. Dat is me echter slecht bevallen. De temperatuur is veel minder stabiel dan met de originele en de herrie is ook niet fijn.  Dus ik heb de oude fan maar weer terug gezet en de elektrische gaat nu alleen aan als de temp boven de 95 graden komt.

    20200220_162311

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.