2.2E CIH met EFI

Forumindex Forums Techniek Cih 2.2E CIH met EFI

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365047
    1800T_BFB
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 May 2015

      De afgelopen maanden heb ik een modern motormanagement systeem op m’n oude Manta gebouwd.

      Omdat ik daar maar heel weinig voorbeelden van kon vinden op het internet hier toch wat foto’s voor anderen die dat wellicht ook overwegen.

      WP_20170819_18_20_57_Pro

      De oude situatie:  een goed werkend LE2 Jetronic injectie systeem met bijbehorendee electronische ontsteking

      20190302_111022

      nogmaals het oude systeem maar dan naast de auto

      20190301_182723

      Het nieuwe systeem:

      ECU van http://www.BSautotune.nl met prefap draadboom, AFR meter van Innovate, sensoren, stekkers, enz.

      20190302_134854

      Eerst maar eens een plekje zoeken onder het dashboard

      20190302_110111

      Al die draadjes moet je aansluiten

      20190302_143539

      Een blaadje met een plan en draadkleurtjes kan helpen

      20190315_171943

      Los relais om de oude toerenteller in het dashboard te helpen

      20190313_205018

      20190316_132841

      20190321_103644

      De VR sensor is veruit de belangrijkste sensor,  de poelie met nokken is van een 2.4E  ( 60-2 nokken,  de sensor zit op 126 graden)

      #18365048
      1800T_BFB
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 May 2015

        20190516_181842

         

        20190318_174858

        20180615_193514

        #18365054
        Deperik
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 November 2007

          Ziet er goed uit :good:

          Welke reden heb je om dit om te bouwen? Vermogenwinst?

          #18365056
          1800T_BFB
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 May 2015

            [quote quote=18365054]Welke reden heb je om dit om te bouwen? [/quote]

            Alleen maar voor de lol, en om te leren hoe je zoiets moet afregelen.

            Er hoort tuningsoftware bij  ;”Tunerstudio”  dat is dezelfde software als die wordt gebruikt voor Megasquirt.

            Er is veel uitleg en filmpjes op youtube

            20190211_16582220190324_203138

            #18365903
            Ghanz
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 July 2005

              :good:
              vooral dat gedeelte.. “voor de lol”

              geweldig!

              :happy02:

              #18368124
              Rogier Zeelenberg
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 August 2019

                Das toevallig. Ik heb dezelfde aangeschaft. Ook met innovate wideband lambda.

                Tzt komt dit op m’n C Commodore.

                Voor de motor heb ik een B Senator aangeschaft met een c30ne motor.

                Die wilde ik overbouwen.

                Een 265 Getrag heb ik er ook voor aangeschaft.

                Net als jij voor de Lol.

                Loopt je 2.2 motor er ondertussen op?

                 

                #18368579
                1800T_BFB
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 May 2015

                  [quote quote=18368124]. Loopt je 2.2 motor er ondertussen op?[/quote]

                  De ombouw was in het voorjaar en ik heb er al diverse ritjes mee gemaakt.

                  Inmiddels heb ik de vacuum aansluiting wat aangepast en het verdelerhuis afgezaagd.

                  Misschien zijn sommige settings nog niet optimaal maar op een gegeven moment wil je ook gewoon rijden.

                  Dus van de winter wil ik wat verder tunen, nu rij ik er gewoon mee en dat gaat prima.

                  Hij loopt 1 op 13 op de snelweg.

                  20190825_205644

                  #18368981
                  rekord e2
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 April 2012

                    1 op 13 is heel netjes. Mooi hoor. Welke uitgang heb je voor het relais gebruikt?

                    #18369000
                    1800T_BFB
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 May 2015

                      [quote quote=18368981] Welke uitgang heb je voor het relais gebruikt?[/quote]

                      Het relais wat je links ziet is eigenlijk om de bobine te simuleren voor de toerenteller.  Deze zat eerst aan de standaard groene RPM uitgang van de controlunit. Deze uitgang kan echter maar 60mA leveren waardoor de piekspanning niet hoog genoeg kwam voor een werkende toerenteller. Ik heb hem omgeprogrammeerd naar een ongebruikte ignition coil uitgang die meer stroom kan leveren. Ik geloof dat het nu JS11 is.  De bruine draad.

                      Daarmee werkt de originele toerenteller in het dashboard, wel zo leuk.

                       

                      #18369018
                      rekord e2
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 April 2012

                        Ik heb geen kant en klare kabelboom erbij dus zal straks zelf wat moeten punniken. Momenteel erg druk op het werk. Hopelijk heb ik straks meer tijd. Ondertussen schaf ik wel één en ander aan wat ik straks nodig heb. Eerst de c30ne binnenkort uit de Senator sleutelen. Waar heb je de lambdasonde geplaatst? In een 2.4 spruitstuk of in één van de twee downpipes zodat je op 2 cilinders meet?

                        #18369663
                        Motormuis
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 March 2005

                          het 2,4 uitlaatspruitstuk heet af fabriek een lambda aansluiting

                          #18369781
                          1800T_BFB
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 May 2015

                            [quote quote=18369018]Waar heb je de lambdasonde geplaatst? In een 2.4 spruitstuk of in één van de twee downpipes zodat je op 2 cilinders meet?[/quote]

                            De sensor zit wat verder naar achter, ter hoogte van de koppeling/versnellingsbak.

                            #18374551
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              Bijster interessant dit. Wat kost de set ongeveer? wil je daar iets over zeggen?

                              #18384862
                              1800T_BFB
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 May 2015

                                [quote quote=18374551]Wat kost de set ongeveer?[/quote]

                                Sorry voor de late reactie,  ik heb een tijd niet gekeken.

                                Bijgevoegd een overzicht wat ik eens heb gemaakt, het is echter zeker niet volledig.

                                EFIkosten

                                Recent heb ik de onstekings timing een stuk verder kunnen optimaliseren.

                                Beter koppel en lager verbruik.  je blijft er wel steeds mee bezig :-)

                                20191204_193559

                                #18384864
                                1800T_BFB
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  26 May 2015

                                  Ik heb er ook nog een elektrische ventilator in gezet. Dat is me echter slecht bevallen. De temperatuur is veel minder stabiel dan met de originele en de herrie is ook niet fijn.  Dus ik heb de oude fan maar weer terug gezet en de elektrische gaat nu alleen aan als de temp boven de 95 graden komt.

                                  20200220_162311

                                  #18393618
                                  lonspeed
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 April 2012

                                    wel interesant  wil dit ook maken op een 2.2 ascona b voor mijn dochter en de vraag is of de auto goed stationair loopt en niet bokkerig is

                                    de gewone injectie liep vroeger ook goed maar die rotzooi is 35 jaar oud en versleten

                                     

                                    #18394211
                                    1800T_BFB
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 May 2015

                                      [quote quote=18393618]wel interesant wil dit ook maken op een 2.2 ascona b voor mijn dochter en de vraag is of de auto goed stationair loopt en niet bokkerig is de gewone injectie liep vroeger ook goed maar die rotzooi is 35 jaar oud en versleten[/quote]

                                      De auto loopt heel mooi staionair  maar dat komt deels ook door de tamme 2.2 nokkenas.

                                      30 jaar geleden had ik scherpe nokkenassen in m’n 1900E.

                                      Eerst van Jetten en later van Carly motors, die liepen niet fijn onder 1500 rpm.

                                      Die wilde echter wel graag over de 5000 rpm heen, daar heeft de 2.2 een hekel aan. :-)

                                      Momenteel is alles weer gedemoneerd omdat de 5bak erondervandaan gaat voor nieuwe lagers.

                                      Ik zag dat de pakking iets had gelekt bij de 2e cilinder dus straks loopt ie misschien nog beter.

                                       

                                       

                                      #18422571
                                      jacobnoorlander
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        21 March 2013

                                        Misschien een mooie aanvulling: De EFIgnition is ook geschikt voor sequentiële injectie (Elke injector afzonderlijk aangestuurd op het juiste moment) ipv batch injectie (2×2 of 1×4). Op dit moment draait alles op mijn motor sequentieel met onderstaande aanpassingen:

                                        Extra inductiesensor op de verdeler as met 1 nok om de in/uitlaatslag te bepalen. Deze sensor is van hetzelfde type als de krukas sensor en kan met wat aanpassingen in de behuizing van de verdeler as gemonteerd worden, in de verdeler as zelf is ter hoogte van de sensor 1 ondiepe boring van 10mm in de as gezet. Hier werkt de sensor prima op.

                                        De hoek tussen de krukassensor en bdp is zoals  1800t al noemde 120 graden, alleen bij sequentieel moet hier nog 360 graden bij opgeteld worden om overal de juiste timing te krijgen (480 graden totaal). Hier kan de EFIgnition ook prima mee overweg.

                                        Verder in tunerstudio de sequential injection settings opzoeken en fixed injection timing 1 op -350 graden zetten en cranking injection timing 1 op 360 graden zetten.

                                        Injectoren dienen allemaal apart uitbedraad te zijn naar de ecu en “additional injection drivers” moet ook aanstaan. Hierna kan in base settings full sequential gekozen worden.

                                        Resultaat is een mooi soepel lopende CIH, zeker wanneer de acceleration enrichment goed afgesteld is pakt de motor feller en constanter op.

                                        De ontsteking staat ook bij mijn motor op wasted spark, dit werkt prima. Let alleen wel op met de keuze bougiekabels en bougie combinatie, normaal gesproken zijn de bougiekabels ontstoord met 1,2Kohm in de stekker aan de bobinekant en 4,7Kohm in de stekker aan de bougiekant. Als je dan ook nog ontstoorde bougies in de motor zet met 5Kohm weerstand dan kan icm met een kleine electrode afstand de vonk niet sterk genoeg zijn, zeker bij hogere toerentallen. Dit kan soms vage problemen opleveren (schommelende AFR en soms slecht starten, ook vermogen verlies bij hogere toerentallen.)

                                        #18422573
                                        jacobnoorlander
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 March 2013

                                          IMG_20210501_105145

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.