15W 50

Forumindex Forums Modellen Astra 15W 50

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250610
    Peter Reedijk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 July 2011

      Ik heb in de schuur nog een fles mobile olie staan 15 W50.Is deze geschikt voor mijn opel of is dat niet aan te raden?
      Ik heb zelf een opel astra X16XEL uit 2000.

      #18048223
      DarkNL08
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 March 2010

        Ik adviseer je 10w40 of 5w40 bij te vullen.
        Of afvullen met de olie die je er al in hebt staan!

        #18048224
        Astra_R
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 September 2011

          Afvullen met de olie die je er al in hebt zitten en anders afhankelijk van de in het verleden gebruikte viscositeit 5w of 10w.
          Opel gebruikte voor mijn auto 5w30. Ik heb nu zelf ververst naar 5w40.

          #18048225
          TheGeneral
            Lid sinds:
            21 February 2010

            lijkt me olie voor een motorfiets of voor hoog toerige motorblokken. zou ik er niet in doen gewoon 10w40 5w30 of 5w40 erin doen

            #18048226
            NoFear1696
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 May 2012

              is niet geschikt voor noord europa :vertag rond de middlandse zee (italie,griekeland ect,) mag je het er wel in doen. dit heeft te maken met de temperatuur indicatie: W50
              De dikte / stroperigheid van motorolie is een belangrijke waarde en wordt aangegeven door het begrip viscositeit. Olie met een lage viscositeit is dun en olie met een hoge viscositeit is dik. De SAE (Society of Automotive Engineers) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolie-viscositeit heeft vastgelegd.
              De viscositeit van een olie is afhankelijk van de temperatuur. Hoe kouder het is hoe dikker en moeilijker vloeibaar de olie is, deste warmer deste beter vloeibaar de olie is. De viscositeit bij lage temperatuur is te herkennen aan een getal met daarachter de letter W (de meest gebruikte zijn: SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W). De viscositeit bij hoge temperatuur is te herkennen aan een getal (de meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50). Een olie die bedoeld is om bij één bepaalde temperatuur te werken noemt men single-grade, een olie die goed moet functioneren bij meerdere temperaturen noemt men multi-grade. Doordat de motorolie-viscositeit (meestal) bij lage en hoge viscositeit is vastgelegd worden er multi-grade combinaties verkregen als: SAE: 5W-30, 10W-40, 15W-40 en 20W-50. In het algemeen geldt: hoe hoger het SAE nummer, hoe hoger de viscositeit.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.