150pk x16xe??

Forumindex Forums Techniek Ecotec 150pk x16xe??

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206767
    fastcoupe
    • Topics 2
    • Reacties 34
    Lid sinds:
    23 March 2006

    Ik heb een vraag over het ecotec x16xe (small block) van opel.

    Ik heb wat research gedaan en kwam erachter dat de c16xe kop ontwikkeld is door Lotus:wors.
    De kop was zo goed ontwikkeld dat hij eigenlijk te krachtig was ter vergelijking met de “big block” c20xe, daarom heeft opel er een restrictieve inlaat opgezet.
    Dus zonder die restrictive inlaat zou een x16xe met spaghettie uitlaat en ITB’s al 150pk moeten leveren:hmmz
    Klopt dit??

    Hier een link van een mini met x16xe met pasta uitlaat en itb’s.
    http://www.16vminiclub.com/forums/viewtopic.php?t=9281

    En het bedrijf die de 164pk met die setup belooft:
    http://www.sbdev.co.uk/Main.htm


    >vauxhall engines
    —->1.6L Taper throttle Kits

    #17394836
    corsaracer
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    Lid sinds:
    1 January 2005

    ja hoor dit zou zeker mogelijk zijn…

    vraag Axel hier op het forum maar eens, weet niet precies zijn setup op zijn X16XE, maar ik dacht dat het is van:

    geflowde kop
    mantzel powerbox
    scherpe nokken
    spagettie spruitstuk
    chip
    benzine drukregelaar

    en had laatst op de bank iets meer dan 160 pk

    #17394837
    fastcoupe
    • Topics 2
    • Reacties 34
    Lid sinds:
    23 March 2006

    Jah, oke maar ik stond te kijken dat enkel throttle bodies en een spagettie uitlaat dit vermogen konden leveren.
    Bij Axel is er wel heel wat meer gedaan, alhoewel een mantzel powerbox niet zoveel vermogen zal leveren als een goed afgestelde itb setup.

    Met webers erop levert een 140pk schijnbaar.
    Dat kan dus wel kloppen? Gezien de geringe aanpassingen tegeover die van axel.

    #17394838
    axel
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 461
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Carboncorsa heeft een X1.4XE met TB’s, 256 graden nokassen en andere uitlaatlijn en zat al op 155PK zover ik het weet!

    Al zou je op mijn blok tb’s plaatsen, dan kom er veel meer uit dan nu! Daar heb je helemaal gelijk in!

    #17394839
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4300
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Het is niet moeilijk om uit de x16xe veel vermogen te halen, het kost alleen geld.

    Heb jaren met een 170 Dbilas spec blok gereden (met TB’s).

    Zelfs iets simpels als een goede uitlaat met goede luchttoevoer levert al flink wat op.

    #17394840
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    origineel gepost door fastcoupe

    De kop was zo goed ontwikkeld dat hij eigenlijk te krachtig was ter vergelijking met de “big block” c20xe, daarom heeft opel er een restrictieve inlaat opgezet.

    de c20xe is ook door lotus ontwikkeld(als ik me niet vergis)

    #17394841
    corres
    Bijdrager
    • Topics 70
    • Reacties 1587
    Lid sinds:
    12 April 2006

    wat is het verschil eigenlijk tussen de x16xe en de x16xel?
    ben nog niet zo thuis in de ecotec motoren.
    maar heb zelf een xel en zo snel is dat niet.
    vandaar dat ik me afvraag wat er den zo veel sneller is aan de xe.

    #17394842
    Hawke
    • Topics 9
    • Reacties 298
    Lid sinds:
    30 June 2004

    5 pk meer, iets minder koppel (de xe).

    #17394843
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4300
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Blok is identiek, alleen inlaatspruitstuk en ecu afstelling zijn anders.

    #17394844
    Declain
    • Topics 1
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    16 March 2008

    zou dit ook op een c18xel werken?

    #17394845
    mulderracer
    Bijdrager
    • Topics 4
    • Reacties 11
    Lid sinds:
    29 January 2008

    ik heb oook x16xel (1.6 16v)
    als ik daar een spagettie spruitstuk en een andere nokkenas in zet kom ik dan al een heel eind??

    #17394846
    sebastiaankadettcabriogsi
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2303
    Lid sinds:
    27 November 2005

    schaap2k reed toch eerst ook met een 150 pk moterblok of zelf nog meer 160 pk ofzow.

    dat is zeker haalbaar maar houd het onderblok het wel. die dingen gaan standaard al redelijk vaak kapot en die van schaap was ook stuk volgens mij dus verstevegingen in het onderblok lijken mij dan ook van groot belang!

    #17394847
    sebastiaankadettcabriogsi
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2303
    Lid sinds:
    27 November 2005

    origineel gepost door 2000

    origineel gepost door fastcoupe

    De kop was zo goed ontwikkeld dat hij eigenlijk te krachtig was ter vergelijking met de “big block” c20xe, daarom heeft opel er een restrictieve inlaat opgezet.

    de c20xe is ook door lotus ontwikkeld(als ik me niet vergis)

    ontwikkeld? wat moet ik me hierbij voorstellen een costcast kop van een 2.0 16v c20xe is door costworth gemaakt? toch?

    of zijn ze bijde ontwikkeld door lotus en is de costcast nogmaals onder handen genomen coor costworth hoe moet ik dit zien?????

    #17394848
    mulderracer
    Bijdrager
    • Topics 4
    • Reacties 11
    Lid sinds:
    29 January 2008

    wat is dan noodzakelijk om te verstevigen in het onderblok ??

    #17394849
    sebastiaankadettcabriogsi
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2303
    Lid sinds:
    27 November 2005

    eerlijk gezecht heb ik me daar nog niet in verdiept maar lees vaak dat de zuigerringen /krukas speling de boosdoener zijn. maar dat kan ook mijn indruk zijn maar mij persoonljik valt dat gewoon op als je al die topics leest van al die ecotech small blok motoren!

    #17394850
    fastcoupe
    • Topics 2
    • Reacties 34
    Lid sinds:
    23 March 2006

    origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
    eerlijk gezecht heb ik me daar nog niet in verdiept maar lees vaak dat de zuigerringen /krukas speling de boosdoener zijn. maar dat kan ook mijn indruk zijn maar mij persoonljik valt dat gewoon op als je al die topics leest van al die ecotech small blok motoren!

    Kan iemand dit bevestigen?
    Ik wil wel een redelijk betrouwbaar blok hebben.

    Ik ben dit topic namelijk gestart uit de gedachte dat ik een snelle corsa a wilde hebben, maar deze wel wil keuren bij de rdw. En een corsa a gsi (101pk) of HP joy (82pk), vallen met een x16xe (106pk)nml binnen de 40 procent regel.
    Een c20xe is een betere optie, maar als je die wil laten keuren kost het een godsvermogen.
    Vandaar ook de vraag hoe ik rond het zelfde vermogen van een c20xe kom met een x16xe.

    Ik denk dat als je puur naar de kosten kijkt voor de ombouw naar c20xe of een x16xe met 150pk je ongveer op het zelfde bedrag uitkomt.
    De ombouw naar c20xe kun je, wat ik gehoort heb, al voor 1500euro doen.
    Een x16xe heeft als voordeel dat de versnellingsbak zonder gedoe met aandrijfassen er in past. En ik dacht dat je dan de motorsteunen van de corsa a ook gewoon kunt gebruiken. Plus je hebt niet meteen het sterk ondersturende karakter van een corsa a met c20xe, omdat het blok lichter is.

    Even klein sommentje zoals ik DENK dat ongeveer de kosten bedragen bij een ombouw naar standaard x16xe.
    Zeg me waar ik fout zit!
    Ongeveer:
    -750 euro voor een goed blok
    -200 euro betere remmen plus sterkere hoofdremcilinder
    -100 euro betere radiator
    -150 euro olie, kvs en klein grut.

    En dan laten keuren rond de 400 euro, met standaard motorspecs natuurlijk.
    En dan na de keuring rustig stap voor stap naar de 150pk met de volgende specs en schatting van de kosten:
    -200 euro r1 carbs spruitstuk kan ik zelf maken
    -300 euro tweedehands groep A met spagettie
    -200 euro scherper nokkenasje
    -200 euro goed laten afstellen

    #17394851
    mulderracer
    Bijdrager
    • Topics 4
    • Reacties 11
    Lid sinds:
    29 January 2008

    voor een spagetti spruikstuk ben je al 300 euro kwijt. voor een x16xe(l) zijn niet veel bedrijfen die ze maken ik weet zo dat hottuning uit lichtenvoorde ze levert voor 299.

    maar je zult ook je onderblok moeten verstevigen. is denk ik ook nie goedkoop.

    maja laat ff wete wat je gaat doen:) en alsje 1.6 16v doet hou me op de hoogte ik heb ook een 1.6 16v en wil ook graag wat meer pk`s dr uit halen:agent

    #17394852
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4300
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Ik lees hier nu een paar keer dat je het onderblok moet verstevigen, maar nergens wat er nu mee bedoelt wordt….
    Daarnaast ben ik daarover ook nog nooit iets tegengekomen.

    Zowel mijn (oude) blok als die van Axel en Schaap zijn niet aan het onderblok overleden…..
    Allen hadden op een gegeven moment problemen met de kop!

    Daarnaast is het gewoon belangrijk goede olie in een getunde x16xe te stoppen.

    En dan het lijstje met spullen wat fastcoupe wil gebruiken:
    het zijn 2 nokkenassen, tis een DOHC immers!

    Daarnaast een op een bank afgestelde chip, dat red je niet voor 200 euri.

    #17394853
    carboncorsa
    • Topics 2
    • Reacties 420
    Lid sinds:
    1 July 2004

    origineel gepost door axel
    Carboncorsa heeft een X1.4XE met TB’s, 256 graden nokassen en andere uitlaatlijn en zat al op 155PK zover ik het weet!

    Al zou je op mijn blok tb’s plaatsen, dan kom er veel meer uit dan nu! Daar heb je helemaal gelijk in!

    ja en hij leeft nog steeds:thumbup

    ik kreeg 155pk uit de X14XE…..dus uit de X16xe of C16xe dat zit wel goed.:D

    #17394854
    2000
    Moderator
    • Topics 80
    • Reacties 4152
    Lid sinds:
    30 June 2004

    origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi

    origineel gepost door 2000

    origineel gepost door fastcoupe

    De kop was zo goed ontwikkeld dat hij eigenlijk te krachtig was ter vergelijking met de “big block” c20xe, daarom heeft opel er een restrictieve inlaat opgezet.

    de c20xe is ook door lotus ontwikkeld(als ik me niet vergis)

    ontwikkeld? wat moet ik me hierbij voorstellen een costcast kop van een 2.0 16v c20xe is door costworth gemaakt? toch?

    of zijn ze bijde ontwikkeld door lotus en is de costcast nogmaals onder handen genomen coor costworth hoe moet ik dit zien?????

    de kop is ontwikkeld door lotus, en gegoten door o.a. costcast (weet niet eens of dit zowiezo ook maar iets te maken heeft met cosworth)
    volgens mij (kan me vergissen) heeft cosworth helemaal niets te maken met de c20xe.al worden ze wel zo verkocht. zit ook weinig verschil tussen de de c20xe koppen, alleen het gietproces van de costcast schijnt beter te zijn, waardoor ze niet (of nauwelijks) scheuren

    #17394855
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4300
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Originally posted by carboncorsa

    origineel gepost door axel
    Carboncorsa heeft een X1.4XE met TB’s, 256 graden nokassen en andere uitlaatlijn en zat al op 155PK zover ik het weet!

    Al zou je op mijn blok tb’s plaatsen, dan kom er veel meer uit dan nu! Daar heb je helemaal gelijk in!

    ja en hij leeft nog steeds:thumbup

    ik kreeg 155pk uit de X14XE…..dus uit de X16xe of C16xe dat zit wel goed.:D

    euhm onderblokken zijn identiek alleen boring / slag verschilt :vertag

    #17394856
    LEENDERSGEERT
    • Topics 1
    • Reacties 4
    Lid sinds:
    26 May 2008

    check http://www.rissemotorsport.de
    hebben ook heel leuke upgrades voor c16xe
    Grtz

    #17394857
    robbyrood
    Bijdrager
    • Topics 15
    • Reacties 631
    Lid sinds:
    6 February 2006

    c20xe is een ontwikkeling van Cosworth die toen ook bezig waren voor Ford met de RS 200 , de 2liter met deze kop is praktisch tegelijk op de markt
    Die 4X4 Kadett is in Engeland opgebouwd..
    in de Duitsland deden ze ook aan uitbesteden wat ontwikkelingswerk betreft , dus…!!
    Maar dat verhaal van de X16Xe is al vanaf het begin bekend , die airbox van Mantzel kwam niet uit de lucht vallen, is gewoon een door gespeeld ontwerp!
    Er reed hier een Tigra in de rondte toen was hij hier net uit, met al 170 pk erin, alles in Duitsland laten doen elke prijs dan is het zo voor elkaar!

    #17394858
    seh power
    • Topics 0
    • Reacties 110
    Lid sinds:
    20 September 2004

    kleine correctie:

    de c20xe is een ontwerp van LOTUS , maar omdat lotus geen gieterij had hebben ze dit uitbesteed.
    lotus doet veel zaken met ford, ford met cosworth en een combinatie van allen dus was de stap naar cosworth vanzelfsprekend.

    cosworth heeft een goed doorontwikkeld gietproces en daar trokken ze hun profijt van.
    later is kolbenschmidt dit gaan doen, de precieze reden weet ik zo 123 niet maar ik kan me herinneren dat cosworth liever bij ford en lotus bleef in die tijd vanwege de cosworth YB ontwikkelingen en de latere multikleps ideetjes.

    #17394859
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4300
    Lid sinds:
    30 June 2004

    zou het niet gewoon zijn omdat KS misschien goedkoper was dan Cosworth :vertag

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.