Reageer op: [HOW-TO] – Vectra C – Knipperende stads-leds verhelpen

#18372398
McKaamos
Bijdrager
  • Topics 30
  • Reacties 3008
Lid sinds:
10 December 2009

Ik ben ook al een tijdje op zoek geweest naar een goeie fix voor de flitsjes die de boordcomputer/lampcontrole veroorzaakt.

Deze fix werkt inderdaad, maar is echt een ontzettende prutsklus om voor elkaar te krijgen.  Extra draden trekken, plekken zoeken om relais op te hangen, etc etc. Kortom, te veel werk, te veel onderdelen, te veel aanpassingen, te duur voor een kleine irritatie. ;-)

Andere oplossing waar ik achter ben gekomen: een condensator paralel over je LED werkt ook voortreffelijk!

Het mogen gewoon goedkope electrolytische condensatoren zijn. Voor de zekerheid 25volt versies nemen ipv 16volt, zodat ze niet gesloopt worden door eventuele piekspanningen. Die zet je paralel over je lampje heen. Je kan de draden doorknippen en de condensator er tussen solderen, stekkertjes gebruiken, aftak-klemmetjes gebruiken, etc etc. Onderdeeltjes van een paar cent per stuk in ieder geval.
Welke waarde moet het dan zijn? Dat wisselt per LED lamp. Hoe meer stroom de LED verbruikt, hoe kleiner de condensator mag zijn. Het handigste is om gewoon een assortiment zakje condensatoren te kopen en dan de pootjes ergens bij je lampje in proppen om te testen welke grootte je moet hebben.
Een beetje te groot (2x groter dan wat minimaal werkt de betreffende LED lamp) is niet erg, daar merk je niks van en werkt net zo goed. Wat een veel te grote condensator gaat doen, durf ik niet te zeggen. Mogelijk krijg je dan wat na-gloei effect alsof het een gloeilampje is.

In mijn geval werkte dit:
– Kenteken LED units (stuk of 30 LEDs): 1000uF 25v
– Zijknipper LED units (stuk of 20 LEDs): 1470uF 25v (1000uF + 470uF samen gemonteerd)

Hier op af gaande, zouden de stadslichtlampjes (met 5 tot 10 LED puntjes per lampje) rond de 2000-2500uF moeten zitten.

Waarom werkt dit? De controlepuls wordt sneller ge-absorbeerd door de condensator dan de LED omdat de interne weerstand van een condensator lager is. En de boordcomputer/lampcontrole wil een weerstand zien die lager is dan 52ohm (hoger betekent kapot of versleten gloeidraad), en de condensator haalt de totale weerstand alleen maar verder omlaag, wat de computer prima vindt. :-)
En de normale werking wordt er praktisch niet door beïnvloed. Ja, de LED zal in theorie iets vertraging hebben met inschakelen (condensator eerst verzadigen) en uitschakelen (condensator leeg laten lopen) maar dat is zo weinig dat het niet waarneembaar is.

Kortom, minder werk, minder onderdelen, minder kosten :-)