Reageer op: Foutcode P0171 Opel Astra J 1.4T 2011

Forumindex Forums Modellen Astra Foutcode P0171 Opel Astra J 1.4T 2011 Reageer op: Foutcode P0171 Opel Astra J 1.4T 2011

#18372311

McKaamos
Participant
  • Topics 28
  • Reacties 2980
  • Offline
  • Lid sinds:
    10 December 2009

Storing betekent: P0171 System Too Lean Bank 1

Kortom, hij zegt dat je motor arm loopt. Te weinig benzine voor de hoeveelheid lucht die hij naar binnen zuigt (of perst in geval van een turbo), gedetecteerd door de lambdasonde of sondes (ik meen 2 in jouw geval, voor en na de kat).

Als het goed is, heb je een A14NET motorblok. Die heeft een luchtmassameter in de lucht aanzuiging zitten (ookwel bekend als MAF sensor), niet al te ver van de filterbox af. Mijn ervaring is dat die dingen nog wel eens kaduuk willen gaan of vies willen worden. Een keertje schoonmaken met daar voor bestemde MAF-reiniger of gewoon geheel vervangen is dan de oplossing. Da’s trouwens heel simpel, kan je makkelijk bij en is een kwestie van 1 stekker en een paar schroefjes. Het ding zelf kost wel een tientje of 5 tot 10, dus misschien niet de beste kandidaat om direct te vervangen.

Auto’s met een MAF sensor zijn ook vrij gevoelig voor vacuum/boost-lekken. Je inlaat traject moet echt goed luchtdicht zijn. Ook vacuumslangen die b.v. de rembekrachtiger of de brandstofdrukregelaar van vacuum voorzien kunnen een probleem opleveren.
Wat je zoal kan checken:

  • Klemmen van alle lucht gerelateerde slangen (er kan er zomaar eentje los ploppen, door roesten e.d.)
  • Lucht aanzuig buizen controleren op lekken/gaten
  • Gaatjes/steenslag in de intercooler
  • Vacuumslangen van o.a. rembekrachtiger en brandstofdruk regelaar
  • Carter ontluchtings slang(en) en werking van de bijbehorende one-way klep (zit wss in je kleppendeksel ingebouwd)
  • Kleppendeksel pakking

Wat je ook nog kan doen, is zo’n bluetooth OBD2 reader kopen. Iedereen roept altijd dat je die krengen uit china kan halen, wil je er morgen eentje op de mat, dan kan je diezelfde chinese dingen tegenwoordig ook gewoon bij Bol.com kopen voor 10 euro.
Toegegeven, het is natuurlijk niet het beste spul, maar je kan er in ieder geval motor storingen en live metingen mee uitlezen icm de app Torque (lite variant voldoet) op je telefoon of tablet.

Je kan dan in ieder geval even de volgende dingen on-screen meten:

  • Werking van de luchtmassameter/MAFsensor: +/-5KG per uur bij stationair is normaal, meer dan 1KG/u meer of minder bij stationair telt als afwijking.
  • Short-term fuel trim bank1 (STFT1): soms een beetje positief, soms een beetje negatief, maar gemiddeld heel dicht bij nul. Deze meting heeft op de lange duur effect op de FT1/1 (long term fuel trim) waarde, welke eigenlijk niet in beweging hoort te komen onder normale omstandigheden.
  • Lambdasonde waarden (O2 1×1 en 1×2): horen beide wat te schommelen rond de 0,5. De 1×1 (voorste sensor) reageert het meeste op wisselingen in gas geven, de 1×2 (achterste sensor) ijlt na en reageert minder heftig. Hoe aggressiever je rijdt (vaker en harder optrekken en afremmen), hoe groter de schommeling. Gemiddeld moet het echter wel tussen de 0,4 en 0,6 zitten.