Reageer op: thermostaat verwarming kapot 1.4 turbo ?

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen thermostaat verwarming kapot 1.4 turbo ? Reageer op: thermostaat verwarming kapot 1.4 turbo ?

#18372292
the-duke
Deelnemer
    Lid sinds:
    10 August 2007

    Heb helaas niet de mogelijkheid alles uit te lezen met OPCOM, omdat ik nog steeds geen softwareversie heb die de Mokka B14NET uit 2015 ondersteund.

    Heb uiteindelijk met het kiezen voor een Astra J uit 2015 met een A14NET te kiezen wel de foutcode kunnen achterhalen. Dat is de P0597 en er staat bij “Engine Coolant Thermostat Heater Control Circuit “.
    Ik kan hem wissen, en komt dat binnen een paar seconden weer terug.

    Iemand nog andere ideeën dan thermostaat vervangen, om daarna maar te zien of dat het was ?

    Even wat achtergrondinformatie voor de discussie:
    Ik sta ook open voor alternatieven, want heb ondertussen ontdekt dat deze pas open gaan bij ongeveer 103 graden (o.b.v. de wax-thermostaat die erin zit) voor allerlei milieu-flauwekul draait de motor dus vaak idioot heet en daarom zit er ook een dop op het expansievat met idioot hoge druk (20 PSI), omdat anders bij die hoge temperaturen de koelvloeistof gaat koken.  De temperatuur en druk is nu net de reden waarom alle plasticbehuizingen  en koelvloeistofvaatje en slangen van deze motoren zo vaak de geest geven na een aantal jaren. De ECU verwarmt de thermostaat via een verwarmingselement, om eerder open te gaan (b.v. bij 90 graden) onder een ingewikkelde combinatie van omstandigheden. Soms heel simpel, als je volgas rijdt bijvoorbeeld.
    Ik heb op Amerikaanse forums wel het een en ander gevonden, met het vervangen van de thermostaat door een gewoon type (met openingstemperatuur rond de 90 graden) en die in deze behuizing te zetten.
    Voor de liefhebbers:  https://www.cruzetalk.com/threads/1-4-eco-thermostat-swap-221%C2%B0f-to-176%C2%B0f.225041/
    Dan blijven nog steeds 3 problemen over:
    1) je verwarmingselement moet het nog steeds doen, omdat anders de ECU bovengenoemde foutmelding geeft (of je moet er een weerstand tussen zetten, waardoor de ECU denkt dat het verwarmingselement er nog zit en ok is)
    2) als de wax thermostaat kapot gaat of vast zit, dan is de toestand “gesloten”. Dat betekent dat de auto dan direct oververhit, in plaats van te koud blijft. Dat is echt een idioot design, maar ik heb nog geen idee hoe dat te omzeilen.
    3) de temperatuurmeter “klopt” tussen de nul en ongeveer 88 graden. Zodra de temperatuur hoger wordt, gaat de meter niet hoger staan, dus verteld je niks. (waarschijnlijk bedacht omdat mensen anders zenuwachtig zouden worden van de temperatuur soms op zien lopen naar boven de 108 graden)

    Het lijkt me leuk en interessant als er mensen zijn die iets toe willen voegen aan deze discussie..  Het zou mooi zijn een manier te vinden, waarop al deze problemen te omzeilen zijn en daarmee een veel betrouwbaardere motor te maken voor iedereen met een 1.4 turbo.

    Gr,
    The Duke