Reageer op: Melding controleer koelmiddel/sensor

Forumindex Forums Modellen Astra Melding controleer koelmiddel/sensor Reageer op: Melding controleer koelmiddel/sensor

#18365367
john-opel
Deelnemer
    Lid sinds:
    8 June 2012

    Ik begrijp dat de melding komt en gaat?

    Mijn ervaring: sensor is goed, maar de fout zit in drijvende magneet ring in het koelvloeistoftankje.

    Die drijft niet of te laag waardoor sensor geactiveerd wordt (circuit wordt onderbroken= foutmelding AAN)

    Aan de sensor kan nauwelijks iets stuk. Is puur mechanische circuit. Zie foto van mijn opengezaagde sensor.

    Sensor kun je doormeten. Gebruik een magneet om te activeren.

    Je kunt het hele circuit permanent  inschakelen (=foutmelding UIT) door de stekker vd koelvloeistofpeilsensor los te trekken en met een paperclip kort te sluiten.

    Goed afplakken met isolatietape. Dan is de melding weg maar werkt de sensor ook niet. Dus visuele check van koelvloeistofpeil noodzakelijk voor elke rit.
    Reparatie betekent het tankje vervangen. Maar eerst de sensor doormeten met multimeter en sterke magneet.

    Als melding permanent staat check of de stekker wel goed op de sensor zit.

    Ik heb dezelfde storing gehad op twee Astra H’s en opgelost met de paperclip, na zinloze aanschaf van een nieuwe sensor €35. €200 is waarschijnlijk tankje plus sensor en inbouw?

    Succes.

    Koelvloeistofpeil

    Screenshot_20181224-063956
    *Sensor staat droog in een plastic tuit. Binnen drijft een magnetische ring.</p>
    Koelwatersensor

    *de sensor opengezaagd. In het glazen buisje zit een metalen schakelaar. De magneetring in de tank trekt hem dicht. Als het koelvloeistofpeil daalt, komt de ring op de hoogte van het metalen schotje en wordt de magneetwerking onderbroken. Dan schakelt de schakelaar weer open en krijg je een storingsmelding in het dashboard.