Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Klein lekkage koelvloeistof Z18XE?
- Dit onderwerp bevat 26 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 augustus 2024om 13:00 door Opelfan1.
-
AuteurBerichten
-
17 december 2023 om 16:29 #18548924
Beste forumleden,
Ik merk dat het koelvloeistof niveau na enkele maanden iets daalt. Dus in principe kan ik gewoon regelmatig rijden met de auto, de auto blijft gewoon mooi op bedrijfstemperatuur (rond de 90°c). Ik moet wel vermelden dat het echt om een beetje gaat, dus na 2/3 maanden zit hij precies op niveau of net eronder. Ik heb even onder de motorkap gekeken en heb wel iets gevonden wat op een lekkage lijkt(zie foto). Wat denken jullie? Mocht dit het zijn, zou er dan een nieuw rubberen slangetje op moeten of alleen het klemmetje? Of zou er nog wat anders aan de hand kunnen zijn in dat gebied? Misschien een bekend euvel? Ik hoor graag wat jullie denken hierover!
Ik denk zelf dat het aan het kleine slangetje ligt met een nieuwe klemmetje, al zie ik op het eerste gezicht geen scheuren of iets, misschien bij de aansluiting?
Weet iemand nog toevallig waar je dit soort onderdelen van goede kwaliteit kunt krijgen? En ook voor een goede prijs.(misschien bepaalde merken of iets?)
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
19 december 2023 om 12:46 #18548963Gewoon een nieuwe thermostaathuis monteren van bijvoorbeeld “gates”
Dan kan je altijd een gewone slangklem om het dunne slangetje doen als het daar lekt.
19 december 2023 om 15:23 #18548969Temperatuursensoren willen ook wel is gaan lekken.
19 december 2023 om 15:29 #18548970Zou ik het systeem moeten ontluchten na het vervangen? En is het vervangen van een thermostaat huis iets wat je makkelijk zelf zou kunnen doen? Zelf heb ik ooit de koplampen van een astra g vervangen en vervang de filters en olie altijd zelf.(hebben jullie een idee van mijn huidige ervaring) zijn er nog bepaalde aanhaalmomenten van de bouten?
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
19 december 2023 om 18:35 #18548973Waar zit de temperatuur sensor? En hoe zou ik dat kunnen zien?
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
19 december 2023 om 21:41 #18548974Temp sensor zie je op je foto rechts naast het dunne slangetje.
Temp sensor zit ook in een nieuw thermostaathuis.
Vervangen is heel simpel, paar boutjes, 2 slangen en een stekker.
Ontluchten doet ie zelf, koelsysteem alleen goed op peil houden.
21 december 2023 om 21:19 #18548998Ah oke, nog twee vraagjes dan:
1. Kent iemand toevallig een goede website? (iemand ervaring met Autodoc?)
2. zou er nog iets anders lek kunnen zijn?(ik probeer een beeld van alle scenario’s te krijgen)
met vriendelijke groet,
Opelfan1
29 december 2023 om 09:35 #18549096Autodoc is prima, levering niet heel snel, beste bestellen via de app op een dinsdagmiddag (hoogste korting).
Mister Auto idem dito, bestellen als je een kortingscode hebt. Gratis levering via de app vanaf 30 euro op de site vanaf 60. App prijzen iets goedkoper.
Als je wilt weten of er meer lekken zijn, dan zal een druktest moeten uitvoeren. Dus dop van het reservoir en speciale dop erop en luchtdruk erop zetten. Dan zoeken of er nog ergens anders lekken zijn.
1 april 2024 om 13:57 #18551354beste forumleden,
Ik heb weer even onder de motorkap gekeken en ben dit tegengekomen:
Wat lekt hier nou precies? is het klemmetje los? is het slangetje los? wat zou hier aan vervangen moeten worden?
Ik hoor graag wat jullie erover denken!
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
3 april 2024 om 10:04 #18551447Lastig te zeggen mooiste is even een druk test op het systeem.
Anders kan je nog overwegen om het slangetje los te halen en te kijken of dat het pijpje gescheurd is.
Of anders een normale slangklem erom.
3 april 2024 om 18:45 #18551460ah bedankt!, ik zal er naar kijken. Mocht ik meer te weten te komen over de oorzaak laat ik het weten.
ik heb ondertussen gekeken waar ik het slangetje zou kunnen bestellen, mocht dat nodig zijn. Ik heb er een van SASIC gevonden, is dit een goed merk? Het is tevens ook het enigste merk die ik kan vinden online.
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
4 april 2024 om 15:48 #18551483Geen ervaring met dat merk.
Wellicht origineel te bestellen?
4 april 2024 om 16:43 #18551488Kan nergens origineel vinden, ik zal binnenkort contact opnemen met een Opel dealer, misschien hebben zij het.
Ik hou jullie op de hoogte!
29 april 2024 om 15:46 #18552107Beste forumleden,
Volgens fsrs is het slangetje niet meer beschikbaar bij Opel.
Verder, ik heb een druktest gedaan maar helaas zonder resultaat. Of ik die iets verkeerds, of de lekkage is heel erg klein.
Zijn er nog verdere tips/ ideeën om achter de oorzaak te komen?
Ik hoor graag wat jullie erover denken!
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
29 april 2024 om 15:55 #18552109dit is wel iets wat mij is opgevallen, maar ik ben niet zeker of het wel iets is.
14 mei 2024 om 11:52 #18552566ik zou de slang met klem en al vervangen. De slangen van die leeftijd zijn al zo poreus en bros aan de binnenzijde dat de KVS langzaam naar buiten treed en dan soms al via de versterkingsdraden in de om-manteling van de slang eruit komt.
Met name als de KVS warm wordt dan treed dit nog een stukje vlotter op dan in koude toestand.Mocht er een GM nummer op staan dan kun je die eens googelen en dan komen er vaak wel de nodige vervangers naar voren.
14 mei 2024 om 13:52 #18552569Bedankt voor je reactie!
Weer wat nieuws geleerd ! Ik wist niet dat de KVS ook “door” de slang heen kon.
Ik zal er naar kijken, ik hou jullie op de hoogte!
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
14 mei 2024 om 14:59 #18552570Moet je eens een Astra J met 1.4 motor kopen. Dan weet je pas echt waar KVS allemaal kan lekken
De koelflens, het thermostaathuis, de KVS tank, de slangen zelf en de aansluitingen met o-ring afdichting.De KVS slangen met verstevigingen verweven in de buitenmantel gaan lang goed mee maar met een bepaalde leeftijd dan hebben ze zo’n lange levensduur erop zitten dat de vele temperatuur en druk verschillen zijn tol eisen en de slang toch gaat lekken maar dan vaak met een minimaal begin wat lastig te herleiden is.
14 mei 2024 om 19:42 #18552582Ah oke, zou dat betekenen dat binnenkort alle slangen vervangen zouden moeten worden?
15 mei 2024 om 09:14 #18552586Dat niet, niet meteen allemaal. Ze hebben allemaal hun zwakke punt qua tijdsduur. De één houdt het 10 jaar vol, de ander 25 jaar.
Gewoon lekker blijven rijden en net zoals je af en toe olie peilt dan ook eens een rondje onder de motorkap kijken of je ergens verdachte dingen ziet.
15 mei 2024 om 09:18 #18552587Ah oke, bedankt!
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
2 augustus 2024 om 12:14 #18554346Laatst naar een garage geweest. Gespecialiseerd in Opel(geen Opel dealer), jarenlang goede ervaringen mee gehad.
De monteur heeft het koelsysteem “afgeperst” (ik denk dat dat een andere naam is voor een druk test), ook hij kan de lekkage niet vinden.
Hij geeft aan om het in de gaten te houden en terug te komen als het erger wordt.
Ik hoop niet dat het de koppakking is , zou dat kunnen? De oliepeil blijft altijd gelijk en ik zie geen “sludge” als ik het dekseltje van de olie open. Ook is de kleur van de koelvloeistof gewoon roze.
Zouden er nog interne lekkages kunnen zijn bij deze motor of is het gewoon omdat de slangetjes poreus zijn zoals astrid_fahrer aangeeft.
Ik hoor graag jullie meningen!
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
2 augustus 2024 om 12:52 #18554347Afpersen is inderdaad druktesten. Je zet een bepaalde druk op het systeem die hoger ligt als de normale druk wanneer de motor loopt.
Op die manier worden alle lekkages die er zijn sneller bloot gesteld.
Enige nadeel is dat dit dus vaak met een lagere temperatuur is als wanneer de motor loopt en de KVS dus 90°C is.
Met 90°C zetten materialen nu eenmaal meer uit en kan het dus via miniscule scheurtjes of poreuze plekken licht lekken zoals je al eerder had getoond op je foto’s.Meestal als je de druktest uitvoert dan laat je deze ook een poos op deze druk staan om te kijken of je na een bepaalde tijd veel druk verloren bent en ook KVS dus. Zo nee, dan mag je er vanuit gaan dat het systeem overal dicht is (in ieder geval bij die temperatuur).
Alles wat je beschrijft zou niet meteen op een lekke koppakking moeten duiden nee.
Ik denk dat de monteur gelijk heeft. Gewoon in de peiling houden en wanneer er echt iets veranderd dan merk je dat snel genoeg.
Je kunt nog even snel aan de bekleding voelen achter en onder je middenconsole. Hier zit de kachelradiateur ook verbonden met het KVS systeem via een kunststof spruitstuk met o-ring afdichtingen. Als hij hier zou lekken merk je onder de motorkap niks maar onder de middenconsole wel.2 augustus 2024 om 13:27 #18554349Ah bedenkt voor je reactie!
Ik detail de auto redelijk vaak van binnen en buiten. Daarbij kom ik vaak langs kleine hoeken en gaten van de auto en ben nog nooit natte bekleding tegen gekomen (gelukkig).
Als ik het dashboard kastje verwijder, zou ik het kunststof spruitstuk dan kunnen zien? Of kan ik hem ergens anders vinden? Misschien kan ik het dan nog even inspecteren of ik iets geks zie.
Voorlopig hou ik het gewoon in de gaten en kijk ik of ik er in der loop van de tijd misschien iets tegen kom.
Met vriendelijke groet,
Opelfan1
4 augustus 2024 om 23:55 #18554382<p style=”text-align: center;”>Nee je hoeft niet perse iets te demonteren. Als je het onderste kunststof deel van je middenconsole hebt dan loopt die door in de voeten ruimte naar de voorkant.</p>
Als je daar echt helemaal onderin kijkt met een lampje dan kun je hem volgens mij zien zitten. Dat spruitstuk is verbonden met de kachelradiateur.Waarschijnlijk zul je er geen nattigheid vinden maar je kunt het visueel checken en daar aan de bekleding voelen voor de zekerheid.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.