Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra sport tourer 150 PK vering
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 oktober 2022om 09:07 door
opel-mark.
-
AuteurBerichten
-
30 september 2022 om 19:56 #18481610
Hallo
Ik ben sinds kort na 10 jaar Opel Astra H diesel overgegaan op de Opel Astra K 1.4 150 pk station uit 2016. Tijdens de proefrit heb ik het niet in de gaten gehad omdat alles vrij vlak was. Maar in ons dorp met 1000 drempels wordt ik beetje gek van deze auto t.o.v. de Astra H
Scheef over de drempel door de bocht en je zit te shaken in de auto. Je moet de drempels nemen alsof je super lage sportauto hebt.
Drempels moet ik nu gemiddeld 10-15 km per uur zacht over heen dan eerder met de Astra H uit 2008.
Klinkt dat betekent? Gewoon op vlakke weg rijd doe heerlijk maar op oneffen terrein is het echt een stap terug.
Drempels in 60 zone met H 70 KM geen probleem nu 50 km
30 zone eerder 35 nu < 25 of zachter.
Al een keer de trekhaak geraakt
Volgens garage niks mis met de dempers
Ben benieuwd naar ander ervaringen in het verschil.
Maar feit is dat ik nu liever in de Aygo van m’n vrouw door het dorp rijdt dan in de Astra
1 oktober 2022 om 09:11 #18481637ik heb het vermoeden dat jij geen standaard veren meer eronder hebt zitten, maak eens een foto van de zijkant, ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om met de 2018 ST trekhaak iets te raken, normaal is het niet, achter kun je het weggedrag wel iets verbeteren door er monroe schokbrekers onder te zetten, dat heb ik ook gedaan maar dat is enkel te merken bij rotondes waar je snel van links naar rechts moet sturen.
3 oktober 2022 om 19:37 #18481927Oke. Ben benieuwd
Zal morgen bij daglicht even foto,s maken
Bedankt alvast
4 oktober 2022 om 18:19 #18482019Beste Nikontom,
de vering van een Astra K is een stuk soepeler dan die van een Astra H en J.
Wat Opel-Mark al zei is dat hij misschien verlaagd is. Wat zomaar zou kunnen.
We zien je foto’s wel!
6 oktober 2022 om 14:21 #184822526 oktober 2022 om 14:26 #18482254@Ries. Inderdaad is de vering stuk softer en dat voelt voor mij als slap. Gewoon op vlakke weg is het prima. Maar in wijk met drempels en stukken met slecht wegdek vind ik het zelf minder fijn. Ik raak nu regelmatig de kunststof strip aan de voorkant. Vooral als er een dalletje voor een drempel zit. Dat was ik met Opel nooit gewent. Zelfs niet met de Astra 1800 16 klepper van de eind jaren 90
6 oktober 2022 om 15:15 #18482266<p style=”text-align: left;”>Hoi Nikontom,</p>
ziet eruit als origineel.Het klopt als een bus wat jij schreef.
De G is stugger, had zelf een Astra G CC Z18XE Bj 2000 mj 2001 met sportonderstel. Fijne auto, fijne motor en fijn onderstel. De Astra J die ik hier voor had was al iets slapper dan de K die ik nu heb.
<p style=”text-align: left;”>We zullen het er mee moeten doen helaas. Stug is ook niet alles.</p>
6 oktober 2022 om 15:28 #18482269Bedankt Ries, voor je reactie. Dan hoef ik me ongerust te maken dat er iets mis is bij mijn Opel
Groetjes
Tom
6 oktober 2022 om 15:31 #18482271Graag gedaan kerel.
Als hij echt doorslaat vanwege een lekke schokdemper voel je dat. Gewoon iets rustiger over de kasseien heen denderen!
6 oktober 2022 om 15:35 #18482272[quote quote=18482271]Graag gedaan kerel. Als hij echt doorslaat vanwege een lekke schokdemper voel je dat. Gewoon iets rustiger over de kasseien heen denderen![/quote]
Inderdaad
Mijn 18 i 16 v was een Astra F. Lekker felle auto. caravan van 1000 kilo tegen helling van 8 procent gewoon 80 km p/u in z’n 2e versnelling. Was een goede caravan trekker
17 oktober 2022 om 11:06 #18483312Je zou je standaard schokdempers kunnen vervangen voor de B6 van Bilstein of Gele Koni’s.
De laatste kan je nog in hardheid verstellen.Ik weet niet of er voor de Astra K af fabriek verschil was tussen een sport uitvoering en een standaard uitvoering, maar mogelijk kan je de veren van een sport nemen. Die waren vroeger altijd een 10 tot 15 mm lager en stugger dan de normale uitvoering.
Ook kan je eventueel je achterveren vervangen voor verzwaarde veren, deze gebruik ik op mijn stations altijd i.v.m. lpgtank, bageruim vol en 1500kg aan de haak. Dan wil die ook wel teveel doorzakken. En bijkomend voordeel is dat de zwaardere veren voorkomen dat je achterkant verder inveert en zo drempels raakt in lege toestand.
18 oktober 2022 om 09:07 #18483392Zo te zien niet verlaagd, en 16” wielen dus ook daar zou extra demping in moeten zitten, er is duidelijk iets niet in orde als hij zo stijf is, misschien dat ze hulpveren geplaatst hebben achter.
Bij die van mij heb ik de achter schokdempers vervangen voor monroe, dat gaf een iets betere wegligging op rotondes, maar bij drempels zou hij er gewoon soepel overheen moeten gaan en ik rij zelfs met 17” dus plattere band.
ga naar een garage waar ze je schokdempers kunnen testen op de trilplaat.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.