Opel Astra sport tourer 150 PK vering

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra sport tourer 150 PK vering

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18481610
    nikontom
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 September 2022

      Hallo

      Ik ben sinds kort na 10 jaar Opel Astra H diesel overgegaan op de Opel Astra K 1.4 150 pk station uit 2016. Tijdens de proefrit heb ik het niet in de gaten gehad omdat alles vrij vlak was. Maar in ons dorp met 1000 drempels wordt ik beetje gek van deze auto t.o.v. de Astra H

      Scheef over de drempel door de bocht en je zit te shaken in de auto. Je moet de drempels nemen alsof je super lage sportauto hebt.

      Drempels moet ik nu gemiddeld 10-15 km per uur zacht over heen dan eerder met de Astra H uit 2008.

      Klinkt dat betekent? Gewoon op vlakke weg rijd doe heerlijk maar op oneffen terrein is het echt een stap terug.

      Drempels in 60 zone met H 70 KM geen probleem nu 50 km

      30 zone eerder 35 nu  < 25 of zachter.

      Al een keer de trekhaak geraakt

      Volgens garage niks mis met de dempers

      Ben benieuwd naar ander ervaringen in het verschil.

      Maar feit is dat ik nu liever in de Aygo van m’n vrouw door het dorp rijdt dan in de Astra

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      #18481637
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        ik heb het vermoeden dat jij geen standaard veren meer eronder hebt zitten, maak eens een foto van de zijkant, ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om met de 2018 ST trekhaak iets te raken, normaal is het niet, achter kun je het weggedrag wel iets verbeteren door er monroe schokbrekers onder te zetten, dat heb ik ook gedaan maar dat is enkel te merken bij rotondes waar je snel van links naar rechts moet sturen.

        #18481927
        nikontom
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 September 2022

          Oke. Ben benieuwd

          Zal morgen bij daglicht even foto,s maken

          Bedankt alvast

          #18482019
          Riesje69
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 March 2012

            Beste Nikontom,

             

            de vering van een Astra K is een stuk soepeler dan die van een Astra H en J.

            Wat Opel-Mark al zei is dat hij misschien verlaagd is. Wat zomaar zou kunnen.

            We zien je foto’s wel!

             

            #18482252
            nikontom
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 September 2022

              IMG-20221006-WA0002IMG_20221006_141526_1IMG_20221006_141517_1

              #18482254
              nikontom
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 September 2022

                @Ries. Inderdaad is de vering stuk softer en dat voelt voor mij als slap. Gewoon op vlakke weg is het prima. Maar in wijk met drempels en stukken met slecht wegdek vind ik het zelf minder fijn. Ik raak nu regelmatig de kunststof strip aan de voorkant. Vooral als er een dalletje voor een drempel zit. Dat was ik met Opel nooit gewent. Zelfs niet met de Astra 1800 16 klepper van de eind jaren 90

                #18482266
                Riesje69
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 March 2012

                  <p style=”text-align: left;”>Hoi Nikontom,</p>
                  ziet eruit als origineel.

                  Het klopt als een bus wat jij schreef.

                  De G is stugger, had zelf een Astra G CC Z18XE Bj 2000 mj 2001 met sportonderstel. Fijne auto, fijne motor en fijn onderstel. De Astra J die ik hier voor had was al iets slapper dan de K die ik nu heb.
                  <p style=”text-align: left;”>We zullen het er mee moeten doen helaas. Stug is ook niet alles.</p>
                   

                  #18482269
                  nikontom
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 September 2022

                    Bedankt Ries, voor je reactie. Dan hoef ik me ongerust te maken dat er iets mis is bij mijn Opel

                    Groetjes

                    Tom

                    #18482271
                    Riesje69
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 March 2012

                      Graag gedaan kerel.

                      Als hij echt doorslaat vanwege een lekke schokdemper voel je dat. Gewoon iets rustiger over de kasseien heen denderen!

                      #18482272
                      nikontom
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 September 2022

                        [quote quote=18482271]Graag gedaan kerel. Als hij echt doorslaat vanwege een lekke schokdemper voel je dat. Gewoon iets rustiger over de kasseien heen denderen![/quote]

                        Inderdaad

                        Mijn 18 i 16 v was een Astra F. Lekker felle auto. caravan van 1000 kilo tegen helling van 8 procent gewoon 80 km p/u in z’n 2e versnelling. Was een goede caravan trekker

                        #18483312
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Je zou je standaard schokdempers kunnen vervangen voor de B6 van Bilstein of Gele Koni’s.
                          De laatste kan je nog in hardheid verstellen.

                          Ik weet niet of er voor de Astra K af fabriek verschil was tussen een sport uitvoering en een standaard uitvoering, maar mogelijk kan je de veren van een sport nemen. Die waren vroeger altijd een 10 tot 15 mm lager en stugger dan de normale uitvoering.

                          Ook kan je eventueel je achterveren vervangen voor verzwaarde veren, deze gebruik ik op mijn stations altijd i.v.m. lpgtank, bageruim vol en 1500kg aan de haak. Dan wil die ook wel teveel doorzakken. En bijkomend voordeel is dat de zwaardere veren voorkomen dat je achterkant verder inveert en zo drempels raakt in lege toestand.

                          #18483392
                          opel-mark
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 March 2011

                            Zo te zien niet verlaagd, en 16” wielen dus ook daar zou extra demping in moeten zitten, er is duidelijk iets niet in orde als hij zo stijf is, misschien dat ze hulpveren geplaatst hebben achter.

                            Bij die van mij heb ik de achter schokdempers vervangen voor monroe, dat gaf een iets betere wegligging op rotondes, maar bij drempels zou hij er gewoon soepel overheen moeten gaan en ik rij zelfs met 17” dus plattere band.

                            ga naar een garage waar ze je schokdempers kunnen testen op de trilplaat.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.