Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Vivaro brandstofinspuiting defect
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 juli 2020om 21:12 door Opeltje17.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2020 om 12:57 #18379208
Vivaro 2012 2.0 cdti.
vorige week opgehaald uit de garage na 4 weken. Heengebracht met de melding “brandstofinspuiting defect”. De wervelklep uit de egr bleek afgebroken en door de turbo heen gegaan te zijn. Volgende onderdelen zijn vervangen;
egr klep
egr koeler
turbo
turboslang
intercooler
alleen na al deze onderdelen vervangen te hebben blijkt het probleem zich nog steeds voor te doen. Auto heeft geen vermogen en turbo slaat niet aan. Garagehouder weet het niet meer en na betaling van alle onderdelen heb ik de bus weer mee naar huis genomen. De afgebroken klep is nooit gevonden. Hij vermoed dat de klep zich ergens in de motor bevind maar durft hierover geen harde uitspraken te doen. Hiervoor zal het blok uit elkaar moeten. Alleen dan lopen de kosten heel snel op en misschien weer zonder resultaat. Bus heeft nog steeds geen vermogen en bij volgas begint hij te pruttelen. Bus loopt overigens super netjes stationair. Wie o wie weet in welke hoek ik moet gaan zoeken om de oorzaak hiervan te vinden?
alvast bedankt,
gr. Daniël
14 juli 2020 om 13:14 #18379214Lekker handig de oude klep niet opsporen.
Grote kans dat die de boel blokkeerd, wellicht dat de klep nu op de nieuwe turbo ligt.
Heb dit ook al meerdere malen gedaan, maar altijd de klep opzoeken voordat je weer gaat monteren!
De klep gaat vanaf de koeler door het pijpje over de versnellingsbak heen, en dan komt ie de turbo tegen, dus moet ie daar tussen ergens wezen.
14 juli 2020 om 13:20 #18379217Hoi,
er werd mij verteld dat hij niet verder kon zoeken zonder het blok open te maken. En er was ook nog een kans dat hij er via de uitlaat uit was gekomen is mij verteld. Maar als hij nog in het blok zit waar zou dat dan moeten zijn? Of kan hij het hele blok door? Wat is wijsheid ? Heb al zoveel ellende gehad met deze bus.
14 juli 2020 om 13:21 #18379218Excuus had niet je hele bericht gezien. Maar het staat eronder ?
14 juli 2020 om 17:30 #18379242Hij kan alleen tussen de egr koeler en de turbo zitten over de versnellingsbak loopt een stalen pijp hierdoor kan de klep naar de turbo.
Klep kan er niet uit door de uitlaat! Deze komt eerst de turbo tegen.
De garage had eerst het afgebroken klepje moeten zoeken en dan pas monteren.Ik heb hem ook wel is in de oude turbo vast gehad( kwam er pas uit nadat ik de turbo open haalde)
Kortom garage moet dit gewoon oplossen, eerst maar is kijken of de turbo draaid.
Als je gas geeft zuigt ie dan de turbo/intercooler slangen vacuüm?
14 juli 2020 om 17:41 #18379247Hoi,
idd. De oude slangen zoog eerst vacuüm vertelde hij me hij dacht dus dat de slang zijn kracht kwijt was. Toen met een buis geprobeerd had ik begrepen en toen een nieuwe turboslang á 100 ex erop gezet. Toen deed hij dat niet meer zei hij. Maar hij slaat nog steeds niet aan. En als hij de melding wist en zodra hij gestart wordt geeft ie na een paar seconden gelijk weer die foutmelding.
14 juli 2020 om 23:08 #18379351Turbo slang is niet stuk, hij zuigt hem samen omdat de turbo niet draaid.
Lekkere garage.
Wat geeft ie voor storing? Turbo overbelast?
15 juli 2020 om 08:08 #18379383Storingen is alleen diegene op het Dashboard van defecte inspuiting. Andere storingen weet ik niet. Zal hij uitgelezen moeten worden ?
er werd ook gedacht dat de slangen vacuüm zogen doordat de intercooler dicht zat en die is ook vervangen. Wat is in jouw ogen op dit moment de beste manier om te zorgen dat dit probleem opgelost wordt ?15 juli 2020 om 12:39 #18379413Storing laten uitlezen, zal hoogstwaarschijnlijk iets met de turbo te maken hebben.
Ik zou de turbo eraf halen, klepje moet zich daar ergens bevinden.
Turbo slang en intercooler slang zijn dus voor niks vervangen.
15 juli 2020 om 14:14 #18379423Heb morgenochtend om 11 uur bij de Opel dealer om hem uit te laten lezen.
16 juli 2020 om 12:04 #18379486Staat nu bij de Opel dealer. Eerste half uur niets kunnen vinden. Gaan weer verder kijken als ze tijd hebben. Enige wat hij kon mededelen was dat de nieuwe turbo ( ongeveer 8 km gereden na vervanging ) helemaal nat van de olie is. Hij kon me nog niet vertellen hoe dat kon.
16 juli 2020 om 14:15 #18379497Foutcode P2263.
geprobeerd om de turbo via de testkast aan te sturen geen effect. Turboslang gedemonteerd om het turbinewiel te kunnen controleren. Turbinewiel van de turbo zit vast. Waarschijnlijk door de losse klep.
tekst van de opel-dealer.
eigen garage gaat hem kosteloos demonteren en naar mijn verwachting het probleem oplossen.
16 juli 2020 om 19:19 #18379510Dan zal het klepje in de nieuwe turbo zitten, laat ze goed kijken of de nieuwe turbo niet beschadigd is.
16 juli 2020 om 19:41 #18379512Is er nog een kans dan dat de turbo nog heel is? Opel wilde gelijk vervangen voor 1950 in de btw.
hoeveel tijd zullen ze er nog ongeveer aan kwijt zijn om de turbo eraf te halen en er weer op te zetten ?nog bedankt voor al je advies op afstand ?
17 juli 2020 om 11:35 #183796239 van de 10x is ie beschadigd, aangezien de turbo ook niet wil draaien, komt best wat kracht op te staan.
Turbo eraf en erop is gauw een halve dag werk.
Ik zou proberen om bij de garage die de turbo in eerste instantie vervangen heeft, wat geld terug te krijgen. Is tenslotte hun schuld dat ze het klepje niet hebben gevonden.
19 juli 2020 om 19:03 #18379941Ik zet de bus er morgen weer neer en dan gaan ze ermee bezig. Hoop dat et eindelijk opgelost wordt. De zesde week zonder bus gaat morgen in. Ik hou je op de hoogte van de voortgang. Bedankt voor al je info tot nu toe.
19 juli 2020 om 20:21 #18379957Geen dank
22 juli 2020 om 16:40 #18380340Kort vraagje nog…..
de garage is door drukte nog niet aan mijn bus toegekomen, maar wat is het makkelijkst qua plan van aanpak. De turbo zit nu vast hoeft dan alleen de turbo eraf of moeten alle randzaken ook verwijderd worden? Hij heeft nl gekeken naar een buis over de versnellingsbak maar ziet die 1.2.3 niet zitten. Heb je toevallig fotootjes van welke het is ? Je woont niet toevallig in Friesland ? ??
22 juli 2020 om 23:13 #18380541Turbo moet er sowieso af.
De buis is slecht te zien hier loopt ie:
[img]https://i.imgur.com/nijsKxX.jpg[/img]
Dat blauwe streepje is waar ie loopt.
Vanaf de EGR koeler:
[img]https://i.imgur.com/vv3o5qU.jpg[/img]
Ongeveer t.h.v het gele vlakje zit het klepje wat afbreekt, dat gaat dan door het blauw gekleurde pijpje in de turbo:
[img]https://i.imgur.com/3gqyIlV.jpg[/img]
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is:)
En nee woon toevallig niet in Friesland.
28 juli 2020 om 08:38 #18383300Goeiemorgen !
goed nieuws van de garage! Klepje is gevonden. Zat ( zoals jij verteld had ) idd in die slang aan het uiteinde. Hij blokkeerde de turbo met 1 hoekje. Turbo onbeschadigd en rijd weer als een trein. Kan hem straks ophalen.
Bedankt voor al je advies en foto’s ????.
28 juli 2020 om 21:12 #18383781Graag gedaan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.