Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › onderdruk turbo
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 september 2023om 18:14 door Cuchulain.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2019 om 14:54 #18369629
Hallo
ik rijd nu 8,5 jaar met mijn Meriva B (94000 KM), en ik tank steeds 95 ron benzine. Steeds aan dezelfde benzinepomp, met uitzondering van de verlofperiode. Dan kan het eens elders zijn. Wel, ik doe de wagen nu 2 jaar naar een andere garage dan voorheen. Die man doet jaarlijks bij het onderhoud benzinebehandeling (motorcleaner, geen idee de welke) in de benzinetank. Wel, een kleine 2 maand na het onderhoud kreeg ik foutmeldingen, onderdruk turbo. Voor de foutcode die de computer laat zien zijn er een 4 tal oorzaken, waaronder een catalisator die begint te verstoppen. Maar het kan ook een foute lezing van de druksensor zijn of nog iets anders. De garagist stelde voor de wagen ens te laten uitlezen bij een vriend van hem die les heeft gevolgd in turbo van Bosch. Vreemd is nu wel dat, wanneer ik 98 ron tank deze fout wegblijft. Zou er te veel eco zijn bij de 95 ron van vandaag? Beide zijn duur in ieder geval. 98 ron tanken en kat vervangen. Heeft er iemand hier iets over ervaren, gehoord of een idee wat er kan aan de hand zijn?
Als de benzinetank laag staat (10 liter of lager) zijn de fouten er sneller.
Geert
7 november 2019 om 14:53 #18369722De dealer heeft nog eens de pc uitgelezen. Dus de eerste maal was er overdruk, maar welke code precies weten we niet. Ook was er onderdruk bij. Daarna was er enkel onderdruk, en nu ook. De mogelijke oorzaken gaan van een leiding, haarscheurtje tot verstopping carterontluchting. Ik maak me het meeste zorgen vanwege de overdruk die er 1 maal is geweest. Als er iets stuk is door overdruk en het word gevonden/vervangen kan die overdruk terugkomen. Wat kan die overdruk veroorzaken dan? Daar gaan we het raden naar hebben vrees ik. Iemand enig idee?
1 mei 2021 om 14:02 #18418745Deze winter maar een gereviseerde compressor laten monteren. Nu wacht ik op de warme zomer. Als er iets verslijt na 120K km is het waarschijnlijk wel die compressor. Heeft er nu echt niemand dit voor op het forum? Dan trekken jullie nooit door tot 3500+ rpm?
1 mei 2021 om 19:38 #18418768Nog iets wat je kan controleren is de carterventilatie.
7 mei 2021 om 21:24 #18419375ik had ook p0299 als ik hem goed door trok, had al gezien dat de bobine aan het oxideren was. Heb er een nieuwe van bosch ingezet met originle bougies en nu geen last meer, trekt lekker door nu
6 september 2023 om 18:14 #18545646Deze was ik even kwijt zie ik.
De nieuwe garagehouder heeft de darmpjes alle losgemaakt, de cilinderkop moest toch open voor een dichting als gevolg van een waterlek dat bleef terugkomen dus herhaald (te) warm geworden koppakking. Door schuimen van olie was er een aanslag in de leidingen. Dat probleem is dus eind vorig jaar opgelost. De man die het onderhoud voorheen deed heeft besloten zijn rustpensioen te nemen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.