Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20xe loopt slecht.
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 maart 2022om 23:11 door C20xegsi.
-
AuteurBerichten
-
6 september 2019 om 07:03 #18368552
Hallo, heb sinds kort de c20xe ingebouwd in mijn astra f. Motor helemaal uit elkaars geweest en gereviseerd. Heeft een hele tijd stil gestaan in de berging maar nu ingebouwd en aangesloten. Startte in principe gelijk, moest alleen de brandstofpomp een tikje met de hamer geven en toen ging die lopen. Auto rijdt ook nog niet ivm andere dingen die nog moeten gebeuren.
Maar helaas nog niet zoals het hoort.
Stationair loopt het niet lekker, hij stottert zo nu en dan. Op toeren merk ik hier niks van.
Nu is het zo dat als ik de stekkers van de gasklepsensor, nokkenassensor en lambda sonde eraf haal, hier geen reactie op krijg op het motorlampje.
Lampje werkt wel, als deze op contact staat blijft het aan zodra je start gaat hij uit.
Heb op de draden van deze sensoren gemeten, er komt wel spanning aan bij deze draden.
Haal je de lmm meter los, valt de motor uit.
Temperatuursensor los, gaan de toeren omhoog.
Heb de massa’s gecontroleerd deze zijn naar mijn idee goed.
Gaat om een c20xe uit 1989 met FP ECU, Kabelboom volgens mij van een calibra m2.5.
Deze aangepast en aan de astra gesoldeerd.
Ik zou het even niet meer weten, hoop dat jullie mij verder kunnen helpen ?Alvast bedankt
7 september 2019 om 12:39 #18368584Is je stationairregelaar wel schoon?
Wat zijn de spanningswaarden van je Lambdasensor?
8 september 2019 om 09:06 #18368591Ja motor helemaal gereviseerd en alles schoongemaakt, stappenmotor ook een beetje met wd40 ingespoten.
Gisteren een andere ECU geprobeerd een GY versie, loopt naar mijn idee beter, en storingslampje brand nu wel….
Code 94, Hall sensor, vandaag maar eens draden doormeten.
Vreemd dat hij geen storing gaf met die andere, ecu defect gegaan door stil liggen ?
9 september 2019 om 15:17 #18368607Dan zou het nog steeds de Lambda-sensor kunnen zijn… Heb je die al gemeten?
Maar een ECU kan ook stuk zijn hoor.
10 september 2019 om 17:24 #18368633Ja blijft hangen op ongeveer 0.2v volgens mij, dus ook niet lekker.
Maar heb nu een andere ecu erin en andere hall gever, dat is nu opgelost.
Hij loopt wel beter alleen nog niet helemaal lekker, nu heb ik de bedrading doorgemeten, de roodblauw op de brandstofpomp meet ik 4 ohm weerstand naar chassis toe.
Stekker van motorboom naar autoboom los gehaald, nu goed. Dus er zit volgens mij iets niet lekker in de motorkabelboom op die dunne rood blauwe draad.
Accuspanning schommelt ook heel erg, spanning vanaf dynamo blijft constant misschien daardoor wel ecu overleden.
10 september 2019 om 18:52 #18368634Tja, Dynamo en Accu moeten overtuigend aangesloten zijn, let ook goed op loszittende draden IN de kabelschoenen. Beter nog, soldeer deze verbindingen in de kabelschoenen.
En een Lambdasonde die ong 0,2V meet is helemaal fout! Bij warme motor moet je op de (afgekoppelde) steker van de sonde een variërende spanning van ong 0,3 tot 0,8Volt meten, dit moet echt variëren!
Over de motorbedrading kan ik zo niet veel zeggen, maar zijn prachtige schema’s van, die kun je zó van internet halen…
Succes!
15 september 2019 om 10:06 #18368721Bedankt voor de info trouwens, ik ben al een stukje verder.
Nieuwe dynamo kabel getrokken, en andere accu gehaald. Spanning is nu met lopende motor 13,8V.
Ook de nog even bekeken en doorgemeten, kom ik uit op 1,5Ohm. Die weerstand van 4ohm op die draad kwam door de lambdasonde aangezien die ook op dit relais zit.
Lambda sonde is idd defect hier komt een nieuwe voor. Moet er geen lampje gaan branden normaal gesproken als ik de stekker eraf trek ?
Ook als ik de stekker van de gasklepschakelaar afhaal gaat er niets branden. Deze trouwens ook opnieuw afgesteld.
Bij de rest van de sensoren gaat er wel een lampje branden.
Heb de brandstofdruk gemeten, deze is 2,4b stationair. Als ik de vacuum slang eraf haal gaat hij naar 3. Is een 3B regelaar staat erop. Klopt dat dan ?
Ook de bougies eruit gehaald, zien er niet verkeerd uit, alleen in cilinder 1 was het wat nat van binnen. Misschien een doorlekkende injector ?
Had nog paarse injectoren liggen, deze geprobeerd om te testen maar die passen niet goed bij dit blok volgens mij.
Hij loopt wel een stuk rustiger alleen ploft stationair af en toe even.
Ik hoor het nog wel. Alvast bedankt,
Hier nog een filmpje,
16 september 2019 om 13:13 #18368745Brandstofdruk 2,5 bar voor een FP ECU is ok. Gebruik je een andere ECU dan is een 3.0 bar drukregelaar nodig.
Lambda sensor geeft pas na een poosje alarmmelding (bij warme motor) bij los genomen steker. Duurt een paar minuten.
Gasklepschakelaar moet schakelen bij rust en bij vollast. Dus 2 metingen met Ohmmeter.
Dit ploffen bij stationair lijkt me normaal, motor loopt mooi.
Succes!
16 september 2019 om 18:39 #18368748Ok, er staat wel 3bar op de regelaar namelijk. Alleen dit redt ie niet. Alleen met losgenomen vacuum slang.
Dus dat is niet goed dan ?
Ik krijg na een uur lopen nog geen melding, ook bij de gasklepschakelaar gaat er geen lampje branden.
Vandaag de injectoren weg gebracht om te laten testen en te reinigen.
Plus een lambdasonde besteld, alleen van dat lampje is wel vreemd dat dit niet gaat branden.
Krijg wel spanning op deze stekkers namelijk.
Bedankt voor je reactie weer !
17 september 2019 om 14:53 #18368759Als je ECU een FP type is zou ik me er geen zorgen overmaken. Ik heb brandstofdruk nooit gemeten, weet dus niet of die 2.5 en 3.0 Bar reële waarden zijn. Een iets te lage brandstofdruk is niet schadelijk voor je motor, je Lambda past inspuiting en ontsteking daarop aan. Zo ook een te hoge druk.
Injectoren testen en reinigen kan natuurlijk nooit kwaad, ze kunnen best vervuild zijn door oa Bio-ethanol of versleten zijn.
Als je de nieuwe Lambda heb gemonteerd moet je maar es meten op de steker van de sonde (bij warme motor), dan weet je hoe zo’n ding zich gedraagt. Meten met een dig multimeter kan wel maar met een scoop is het beeld veel duidelijker zichtbaar…
Groet.
19 september 2019 om 11:26 #18368776Dat je geen lampje bij de losgetrokken gasklepschakelaar krijgt, dat klopt.
De gasklepschakelaar is een extraatje, om snel nullast en vollast te kunnen detecteren.
Met de stekker los zal de motor iets langzamer terugzakken in toeren als je het gas los laat.Als je twijfelt over de werking van de lambdasonde, kan je ‘m eventueel (tijdelijk) helemaal uitschakelen.
Door klem 20 van de ECU aan massa te leggen en de stekker los te trekken, maak je er een 20XE (zoals in de eerste E Kadett GSi 16V’s) van i.p.v. een C20XE.19 september 2019 om 21:20 #18368783Ok, kijk weet ik dat ook weer. Bedankt.
Injectoren zijn gereinigd en getest, zat aardig wat opbrengst verschil in volgens de geleerde.
Lamdasonde krijg ik als het goed is morgen binnen.
Heb nu een GY ecu erin zitten. Daar loopt de auto wel mooier op heb ik het idee.
Ga er het weekend weer mee verder.
14 maart 2022 om 23:11 #18460052Beste, wat bleek uiteindelijk de oplossing? Ik heb precies het zelfde probleem als op je filmpje maar krijg het niet opgelost.
Alvast bedankt
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.