Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira A 1,8 benzinelucht in auto
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 augustus 2019om 13:19 door PietertjeB.
-
AuteurBerichten
-
7 augustus 2019 om 23:06 #18367899
Hallo,
Mijn naam is Pieter en al jaren een tevreden rijder van een Zafira A 1.8 uit 2001, echter sinds een paar weken ruik ik op willekeurige momenten een zware benzinedamp lucht in de auto welke uit de ventilatieroosters voor in het dashbord komt.
Nu lees ik hier op het forum e.e.a. over een EVAP klep / klep actief koolstoffilter wat waarschijnlijk de stank veroorzaakt. Heb koolstoffilter zelf lijkt ok (kan de korrel oid horen als ik het filter schud) echter waar zit de klep? Is dit het blokje wat aan de bovenzijde op het luchtfilterhuis aan dashboard zijde zit en waar de beide slangen van/naar het koolstoffilter met de groene koppelingen op zitten?
Hoor graag van één van jullie of dit de klep is en hoe deze te testen is.
B.v.d., Pieter
12 augustus 2019 om 16:10 #18367964Hallo Pieter,
heb bij mijn zafira A 2001 ook benzinelucht geroken binnen in auto. dacht ook eerst aan filter van interrieur.
Na verder en toevallig kijken onder de motorkap bleek dat de benzine leiding doogerot was.
Gelukkig wel de damp afzuigleiding van af de tank. Bij het aanraken brak ze al helemaal door. Heb ze alle drie vervangen en origineel besteld bij opeldealer
in Duitsland. Is wel een zware bevalling om ze te vervangen. Ze lopen bij het schutbord in de buurt van het stuurhuis.Je kunt ze niet makkelijk zien.
Hopende je wat informatie gegeven te hebben.
Even een vraag terug Pieter,heb jij bij je opel zafira geen hoger of abnormaal olieverbruik? Heb hem namelijk bijna helemaal uitelkaar liggen om nieuwe zuigerveren en klepsteelrubbers, en om de ditributieketting te vernieuwen.Deze begon geluid te geven en er bleek een glijstuk van de ketting in het carter te liggen.
Groet peter.
17 augustus 2019 om 13:19 #18368052Hallo Peter,
Dank voor je reactie,
Heb de slang van de ontluchting van het koolstoffilter tijdelijk doorgetrokken zodat ontluchting nu buiten de auto ipv achter de wielkap rechtsvoor (bijrijderszijde) uitkomt. Ruik echter nog steeds met onregelmatige tussenpozen benzinedamp vanuit het meest rechter luchtrooster in het dasboard.
Z<span style=”background-color: transparent; color: #333333; display: inline; float: none; font-family: Georgia," times new roman","bitstream charter",times,serif; font-size: 16px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; line-height: 24px; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word;”>it dus waarschijnlijk aan de verkeerde kant van de motor te kijken.
Zal eens kijken of ik de benzineleidingen kan vinden, was in de veronderstelling dat deze (een blauwe en zwarte leiding) aan bijrijderszijde zitten.
</span>Antwoord op je vraag: Het olieverbruik is minimaal, vul tussen de beuren door nooit bij.
Er hang wel regelmatig een drup onderaan de carterpan als gevolg van “zweten” op zo’n beetje alle pakkingen van het motorblok aan de dashboard zijde, wat wel minder wordt/bijna verdwijnt als ik er bij het verversen van de olie een flesje Oil Leak Stop bij ingooi Gelukkig ruik ik geen lucht van”verbrande” olie in de auto.Succes met de “renovatie” van de motor.
Gr. Pieter
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.