Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Controleer injectie systeem en luchtverontreiniging
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 augustus 2023om 19:53 door Richard Houtenbos.
-
AuteurBerichten
-
12 juli 2019 om 09:43 #18367437
Foutmelding controleer injectiesysteem en daarna controleer luchtverontreiniging. Wie heeft hier ervaring mee opel vivaro rijdt verder normaal.
Auto is van maart 2016 en 64300 km op de teller.
Hoor graag.
Gr André van Dijk
12 juli 2019 om 10:12 #18367438naar de dealer voor uitlezen.
24 januari 2020 om 18:52 #18371871Hallo, ik heb al 2 jaar dit probleem, dealer vind niets of zegt toch niets te vinden, fouten worden gewist en komen na enkele dagen soms al terug… Heb je ondertussen al een oplossing?
Mvg Anthony
9 juni 2020 om 21:07 #18375214<p style=”text-align: left;”>Ondertussen al een oplossing?</p>
25 augustus 2020 om 19:26 #18387297Is vaak voorkomend maar normaal pas bij hoger aantal kilometer (exact zelfde bij vorige modellen en bij Renault Trafic):
Een rubber buisje bovenaan waar ook de sensor zit, krijgt een gat door de enorme hitte en moet dan vervangen worden. Garage in België zag dit niet en dus kwam de fout bij mij terug en vroeg Opel Bulgarije of ik dat mocht negeren omdat er niets mis was om zich. Zij zeiden dat het een hele dure grap kon worden en voor een relatief klein bedrag vervingen ze het. Hier in Bulgarije laten de garages altijd de vervangen stukken in je wagen liggen om de vertrouwensband te onderhouden. Tof land en had dit eigenlijk niet verwacht op basis van roddels… Prijzen stukken zijn wel hetzelfde, werk is iets goedkoper.
Niet erkende garages zijn veel goedkoper, maar zolang de herstellingen en onderhoud meevallen, blijf ik officieel werken.
Jean Marc.
30 augustus 2021 om 14:41 #18434031Zelfde probleem hier denk ik, rij met een Vivaro van 05/2016 met momenteel 82.000km op de teller.
“controle luchtverontreiniging + start/stop niet actief ” geeft boordcomputer aan.
Momenteel binnen bij garagist, deze heeft hem iuitgelezen en spreekt van de EGR-klep, de wagen rijd verder normaal…
Grtzz
30 augustus 2021 om 15:11 #18434041<p style=”text-align: left;”>Mijn teller ging net boven de 300.000 km. Bij olie onderhoud merkten ze twee dragers vooraan onderaan de voorwielen die rond 340.000 km (volgende oliewissel), zullen moeten vervangen worden. Kostprijs rond de 500 EUR incl. BTW en werk. Voor de rest blijft dat een beest van een wagen. Wat zie ik ‘haar’ graag’, mijn zwarte lief (heb nog een blauw lief, een Kawasaki 1400GTR en een grijs lief, een Honda FR-V van 360.000 km en rijdt ook als nieuw, maar daar verwacht ik rond 400.000 m een kost van 2.000 EUR).</p>
Vrouwen zijn hier in Bulgarije goedkoper dan wagens. In België was het ooit omgekeerd, mijn vrouw en de bijhorende echtscheiding kostte mij onze nieuwbouw, omdat ze hebberig was en dronk. Mijn wagens drinken niet echt veel, soms zelfs minder dan 5 liter per 100 km diesel.Succes aan allen hier ook. PS: Nav50 systeem is super in die wagen, maar opnieuw kan ik geen update uitvoeren voor Turkije nu. Ik had dat echter gelukkig al preventief geïnstalleerd bij mijn Bulgaarse updates in 2020. +je
9 november 2021 om 17:53 #18444080Hallo allen,
Ik heb sinds vandaag en dit na enkele weken geleden ook terug de storing “controleer luchtverontreiniging + start/stop systeem niet actief”
Dit op mijn Vivaro Van 1.6Biturbo van 2019 met 64K Km’s.
Vorige keer is het na 3 dagen vanzelf weg gegaan. De auto rijdt verder prima.
Is hier al een concreet antwoord voor? Geen zin om om 100 sensoren te laten vervangen of wat dan ook zonder het gewenste resultaat. Ik lees op geen enkel forum of hier al iemand een oplossing heeft voor gevonden en of er een dealer is die concreet heeft kunnen aantonen welke storing dit is.
Zeer enerverend dat orange lampje voor je neus
10 november 2021 om 12:48 #18444179Eerst uitlezen, dit is een algemene storings melding. Kan dus van alles zijn.
12 november 2021 om 10:18 #18444394Als het vanzelf weggaat, hoeft misschien niet eens een sensor vervangen te worden.
Kijk, het gaat hier over de metingen van de uitlaatgassen. Let wel: Als ze je auto aan de TIS of TIS2 hangen (Technical Information System), krijgen ze een hele wastlijst te vervangen elementen van wat het kan zijn, tot bij mij zelfs ooit drie radiatoren toe!
Ik liet het mijn klant De Blauwe Poort bvba in Kortrijk nazien, omdat ik ook druk verlies voelde en het gebeurde laatste met mij in Bulgarije toen ik heel hevig moest optrekken terwijl ik altijd in ECO rij met een verbruik onder de 6 liter op lange afstanden.
Toen bleek het ditmaal dat het niet het kleine buisje is dat de garagisten wel kennen waarop de sensor zich baseert voor metingen (gemiddeld gaan die 200.000 km mee), maar dat het heel de grote luchtTOEvoerbuis was die door een steen van onderen deels door de hitte gesmolten was.
Je kunt dus altijd eens langsgaan bij Eddy van De Blauwe Poort (snel, voor hij met pensioen gaat) in Kortrijk, als je eens een onafhankelijk advies wil hebben van een die echt zeer veel van auto’s weet. Als je eens in Kortrijk bent, via google vind je zijn adres in de Sint Denijsestraat wel.
succes!
jean Marc Van Belle
12 november 2021 om 12:12 #18444406Bedankt voor je reactie Jean Marc,
2 dagen de storing gehad, inclusief eens stilvallen bij optrekken door melding inspuitsysteem dat ik moest controleren.
Gisteren 260km gereden halfweg storing weg en geen verdere problemen. Vanmorgen 100km ‘getsjoekt’ en geen enkele storing te bespeuren.
Om mezelf minder grijs haar te bezorgen ga ik hem echt laten uitlezen. Vorige maand stuurhuis naar de vaantjes (reden onbekend prijs 1600€) 3maanden buiten garantie…. sorry meneer Opel kan niks doen…. heb het al bijna gehad met deze wagen. Nieuw gekocht in 2019 en al 1600€ kosten om maar even af te wachten welke kosten deze storing met zich zal meebrengen. De Opel Cascade van 2016 die ik nog heb, nog geen € kosten aan gehad.
In elk geval bedankt en keep you all posted
15 november 2021 om 10:24 #18444976Dat lampje vond ik niet erg. Maar je cruise control werkt niet meer: Als je van Bulgarije naar BeNeLux moet en terug, 2 x 2345 km, is dat meer vermoeiend. Ik heb wel zo’n ODB II lezer altijd in de auto liggen ook om fouten op te zoeken el eventuee eventjes te resetten. Echter, enkel vervanging van de grote luchttoevoer buis, loste laatst mijn probleem op voor ik terugkeerde en ik ben nu wellicht toch al weer 40.000 km verder. In december naar keuring in Bulgarije. Wordt ook strenger en strenger maar hier doen ze niet belachelijk over bepaalde zaken en houden ze er rekening mee dat de mensen hier meestal vrij arm zijn en autokosten duur zijn. Een menselijke aanpak ipv enkel letters en cijfertjes. Wel een probleem als je geen Bulgaars begrijpt, hoewel ze hun best deden en mij de eerste jaren zelfs positief discrimineerden hier (ben echt van dit land gaan houden, en haar inwoners en inwoonsters nog meer). Veiligste land van de EG op dit moment… Zeker waar ik woon aan grens met Noord Makedonia en het strenge maar even arme Servië. +je
10 april 2022 om 08:46 #18462405Ik krijg deze foutmeldingen niet weg,lucht-massameter werd vervangen.
Rijdt nog steeds goed.
Iemand een idee?29 juni 2022 om 22:56 #18471164Jawel, grote inlaat buis (pekzwarte) had bij mij een gat of het zwarte kleine buisje dat naar de sensor loopt vervangen. Kan zelfs een spandbandje zijn!
Dat kost elk niet zo veel, en als je wat van de auto kent, zou je het zelf kunnen vinden.
Wel probleem want je cruise control werkt dan niet meer en die gebruik ik continu tussen Bulgarije en België om aan de verbruik te geraken onder zes liter (aan huidige prijzen meer dan lonend).
Jean Marc
30 augustus 2022 om 18:10 #18471723Is er een foto van het buis je of plaatsaanduiding waar ik het kan vinden.
Mvg Didier12 augustus 2023 om 19:42 #18543150Didier32, Opel Kortrijk weet dat klein buisje zitten en ook wat er mij uiteindelijk aan de hand was. Goeie garage!!! Ben ze laast gaan vertellen dat ik met mijn Opel Vivaro die ik daar kocht in 2016 al op 400.000 km zat en dat is nu al boven de 423.000 km. Verwacht dus wel een paar probleempjes de komende jaren. Link naar mijn auto met alle kosten en verbruik (ben een winnaar?) is https://www.spritmonitor.de/en/detail/715050.html +je
16 augustus 2023 om 11:24 #18543383Ik krijg een melding van injector vier elctrise storing wat kan dit zijn
16 augustus 2023 om 12:16 #185435559 van de 10x injector zelf defect.
17 augustus 2023 om 21:21 #18543722In het midden zie je dat rubber 90 graden rubbertje dat op die metalen buis zit, en die werd op die 423.000 km al twee maal vervangen Tegelijk toon ik een foto van de blinkende zwarte buis die achter de motor naar onderen te vinden is en die voor valse aanvoer van lucht zorgde met een geluid bij bepaald toerental en met compressieverlies of minder vermogen dus Na dit te vervangen reed ik weer 130.000 km tot heden Deze foto is van het onderhoud rond 190.000 km nadat de Belgische garage een foutieve diagnose gegeven had om basis van de TIS computer van Opel zelf, dus ben daar niet boos voor
17 augustus 2023 om 21:25 #18543728Bijkomende foto’s van later dus Blinkend = nieuw stuk met Eddy van De Blauwe Poort garage gevonden te Kortrijk Deze oudere klant van mij zette zo alle grote Opel garages met gun computers voor schut! +je
20 augustus 2023 om 19:53 #18544026Bij welke garage heb je het latem maken
Afz richard -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.