Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H 1.4 ratel na olie verversen; wat zou dat kunnen zijn?
- Dit onderwerp bevat 26 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 mei 2019om 16:16 door pattimura.
-
AuteurBerichten
-
7 maart 2019 om 13:34 #18364490
2007 Astra H, 1.4 Ecotec 16v, geen turbo
186000km, sinds 170000 in bezit, laatste 15000km aardig wat korte ritjes.
Van de week eerste keer olie en filter ververst (Castrol 5W30 C3, met dexos2 en nog wat goede BMW en Mercedes typekeuringen). De motor zweette wat, dus ook de klepdekselpakking en de carterpanpakking vervangen. Dus echt alle olie is eruit geweest en vervangen.
Bij herstarten liep hij onregelmatig koud stationair, beetje zwevend, niet sputterend, wat hij eerst niet deed. Carterventialieslangetje (kleine EN grote) schoongemaakt en de tuutjes op het klepdeksel en op het inlaathuis met remmenreiniger schoongeblazen. Bovenkant gasklep bekeken, zag er schoon uit, maar binnenkant heb ik niet niet bekeken. Ik heb alleen even de grote luchtbuis eraf gehaald. Nu loopt hij goed stationair. Dat is al wat.
Maar de ratel/tik, die er voor de oliewissel niet of nauwelijks was, die blijft. Koud en warm. Warm klink hij als een diesel, wat ook nieuw is. Geluid is lastig te localiseren, maar lijkt van de kettingzijde te komen. Met de monteurstethoscoop (jawel, een echte, kost geen drol en werkt prettiger dan de lange schroevendraaier tegen je oor) kon ik het getik ook niet echt beter localiseren tot nu toe. Ketting lag mooi stark over de tandwielen toen ik de klepdeksel eraf had.
Nu lees ik her en der over de ketting, de kettingspanner (ik heb er een met veer geloof ik, niet met oliedruk), los zittende nokkenassen, en slechte klepstoters.
Hoe kan ik het beste verder diagnose stellen, zodat ik ook direct de juiste klus ga doen, met de juiste onderdelen in huis? Wat kan ik nu doen/testen/luisteren?
Thanks!
7 maart 2019 om 17:22 #18364497Hoe klinkt ie met een koude start ratelt ie dan ook voor een paar sec?
Kunnen ook goed de klepstoters zijn.
7 maart 2019 om 18:18 #18364498Yep. Ook de eerste 50 meter in de straat nog.
Maar volgens de gegevens heb ik dus een kettingspanner met veer. Niet op olie. Die hoeft toch niet op druk te komen lijkt me, toch?
7 maart 2019 om 20:49 #18364502Werkt gewoon op oliedruk bij een z14xep.
Is een veel voorkomend probleem!
Geluid wordt niet versterkt bij de klepdeksel?
Maak anders eens eem filmpje van het geluid, wellicht geeft dat uitsluitsel.
7 maart 2019 om 21:41 #18364505Weer wat geleerd. Ik dacht echt dat die spanner met ring die je eruit moet trekken gewoon een veer had. Olie EN veer zie ik nu, na wat googelen.
Ja lijkt van kettingzijde van onder de klepdeksel te komen. Ik was nog van plan even kort zonder multiriem te testen, om waterpomp of andere lagers uit te sluiten. Filmpje komt ook later, maar het hoost en stormt nu buiten :-|
Edit; Ik vermoed overigens dat er vrij beroerde en/of (te) oude olie in zat. Nu zeker niet meer, en omdat echt alles eruit is gegaan is de olie echt mooi en vers en geel, nog steeds. Misschien even een lange rit maken en aanzien of de nieuwe olie de boel een beetje schoonspoelt en klepstoters en kettingspanner weer gangbaar maken? Of is dat ijdele hoop.
8 maart 2019 om 12:28 #18364515Denk niet dat het veel uitmaakt ketting zal wel opgerekt zijn en de spanner op z’n eind.
8 maart 2019 om 13:19 #18364516Nog aftermarket merken die aan/af te raden zijn? Had al een Febi Bilstein setje op het oog. Of echt beter opel origineel van de dealer?
8 maart 2019 om 18:02 #18364522Originele van fsrs trading zou ik halen.
https://www.fsrs-trading.nl/distributiekettingset-opel-agila-astra-corsa-meri.html
9 maart 2019 om 08:36 #18364532Wat ik denk?
Het is wel erg toevallig dat precies nadat je allerlei onderdelen losgehaald hebt, die op zich geen tikkende motor veroorzaken, je toch een tikkend geluid uit (of aan) het blok hoort. Ik denk dat je ergens een boutje vergeten hebt aan te draaien of zoiets. Iets simpels dus. Alles nog eens nalopen dus.
9 maart 2019 om 08:51 #18364533Logische gedachte, maar heb ik al gedaan. Met de momentsleutel.
Ik dacht zelf meer dat de verse olie eea losgemaakt heeft wat al kritisch was, maar door wat sludge of oude slechte olie ofzo daarvoor nog wat stroef was. Kettingspanner bijvoorbeeld.
Beetje ratelen na starten en de eerste 30 meter rijden was er al voor mijn werk aan de auto.
is 5w 40 ipv 5w30 een idee?
9 maart 2019 om 11:24 #18364540Nee gaat geen verschil maken.
Zijn beide koud even dik.
9 maart 2019 om 11:45 #18364542Oja, 5w. Duh.
Denk dat er geen ontkomen aan is, dat wordt een dag klussen met kouwe klauwe.
Zowel haynes boek als de online workshop manual zegt dat de olie eruit en carterpan eraf moet. Paar boutjes van de pan zitten idd aan de ‘kettingkast’ vast, maar moet de hele pan eraf… en dus ook weer de halve uitlaat? Kom ik ermee weg de pan te laten zitten/hangen met de olie erin? Scheelt weer 40 euro olie. Of loopt de pan gegarandeerd vol met (restanten) koelvloeistof zodra de kettingkast/pomp los komen.
9 maart 2019 om 12:40 #18364544Mooiste is de pan eraf halen, anders heb je de kans dat je oliepomp stuk gaat met monteren(is tevens je distributie deksel)
Uitlaat kan je laten hangen, hóeft alleen los van je kat en verderop even de rubbers los halen en de stekker van je 2de lambda.
Olie zou ik er hoe dan ook uithalen, komt sowieso een béétje koelvloeistof bij.
Het kan trouwens wel met de pan op z’n plek maar dat is jouw keus, en speciaal gereedschap is noodzakelijk!
9 maart 2019 om 13:31 #18364546Ja ik heb de uitlaat al los gehad voor de pan onlangs. Eerst die stekker, dan pas rubbers los ;)
Olie in brandschone bak opvangen maar.
9 maart 2019 om 14:02 #18364547onregelmatig lopen duid op gasklephuis en inlaat traject vervuild, had ik onlangs ook (170K).
Ratelen tja dat doen ze de eerste paar seconden wel tot de olie overal zit, maar dat moet snel over zijn, na oliefilter verwisselen hoor je het iets langer, ik laat altijd een nieuw oliefilter eerst volzuigen met verse olie
9 maart 2019 om 14:22 #18364551Speciaal gereedschap; timing set en iets om dat krukas uiteinde waar de pulley op zit en de centrale bout los te krijgen.
Nog iets anders?
9 maart 2019 om 19:26 #18364576Niks speciaals i.i.g, zou de multiriemset en de waterpomp mee vervangen.
12 maart 2019 om 14:15 #18364650Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op mn oude 406 zat de pomp op de distributieriem. Dus dan wel.
Op de astra is de pomp en multiriem altijd makkelijk toegankelijk dus dat doen we als en wanneer nodig, en niet zo snel preventief.
12 maart 2019 om 19:30 #18364662Dat is jouw keus, pompen willen wel lekken en je hebt hem er toch af, zijn dan de kosten ook niet meer.
Daarom zou ik hem mee vervangen.
29 april 2019 om 21:14 #18365894Beetje vertraagd, maar toch, ter afsluiting: De garage was totaal niet onder de indruk van het motorgeluid (warm), dus ik heb het vervangen van de distributieketting maar even op de lange baan geschoven. Genoeg andere dingen nog te doen.
29 april 2019 om 22:24 #18365896Geeft de garage ook garantie? Zeker kwa kilometerstand en oliewissel, zou ik zeggen ketting vervangen.
Ik denk namelijk dat er voorheen wellicht geen 5w30 meer heeft ingezeten en vandaar de ratel minder was.
Zoals je omschrijft is het een redelijke ratel, zonder filmpje en zelfs met filmpje is hier lastig over te oordelen, maar ervaring wijst uit dat rond deze km stand het ketting probleem begint.
29 april 2019 om 22:31 #18365898Garantie? Een beetje… Hij heeft me de auto verkocht indertijd en ik heb een prima relatie met deze garage. Zijn hebben er bij aflevering Shell 5W30 in gedaan. FWIW.
30 april 2019 om 07:25 #18365905Oke, je zou namelijk niet de eerste zijn waar de garage zegt niets mis mee. En binnen een kotertijd de ketting is gebroken met als gevolg motor stuk.
Dus als de garage zegt niks mis mee das prima, maar wel even goede afspraken maken. Ketting staat er om bekent bij deze motoren te breken of te verlopen na een tijd als deze niet vervangen wordt.
15 mei 2019 om 21:06 #18366226ik snap het.
Interessante toevoeging nog, beetje off topic, maar toch: sinds de oliewissel rij ik gemiddeld 1:16 (over 6 volle tanks). Tot de bovenstaande klus was het 1:14,5. Scheelt nogal.
15 mei 2019 om 22:23 #18366227Is de ketting nu vervangen dan?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.