Astra H 1.4 ratel na olie verversen; wat zou dat kunnen zijn?

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H 1.4 ratel na olie verversen; wat zou dat kunnen zijn?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364490

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    2007 Astra H, 1.4 Ecotec 16v, geen turbo

    186000km, sinds 170000 in bezit, laatste 15000km aardig wat korte ritjes.

    Van de week eerste keer olie en filter ververst (Castrol 5W30 C3, met dexos2 en nog wat goede BMW en Mercedes typekeuringen). De motor zweette wat, dus ook de klepdekselpakking en de carterpanpakking vervangen. Dus echt alle olie is eruit geweest en vervangen.

    Bij herstarten liep hij onregelmatig koud stationair, beetje zwevend, niet sputterend, wat hij eerst niet deed. Carterventialieslangetje (kleine EN grote) schoongemaakt en de tuutjes op het klepdeksel en op het inlaathuis met remmenreiniger schoongeblazen. Bovenkant gasklep bekeken, zag er schoon uit, maar binnenkant heb ik niet niet bekeken. Ik heb alleen even de grote luchtbuis eraf gehaald. Nu loopt hij goed stationair. Dat is al wat.

    Maar de ratel/tik, die er voor de oliewissel niet of nauwelijks was, die blijft. Koud en warm. Warm klink hij als een diesel, wat ook nieuw is. Geluid is lastig te localiseren, maar lijkt van de kettingzijde te komen. Met de monteurstethoscoop (jawel, een echte, kost geen drol en werkt prettiger dan de lange schroevendraaier tegen je oor) kon ik het getik ook niet echt beter localiseren tot nu toe. Ketting lag mooi stark over de tandwielen toen ik de klepdeksel eraf had.

    Nu lees ik her en der over de ketting, de kettingspanner (ik heb er een met veer geloof ik, niet met oliedruk), los zittende nokkenassen, en slechte klepstoters.

    Hoe kan ik het beste verder diagnose stellen, zodat ik ook direct de juiste klus ga doen, met de juiste onderdelen in huis? Wat kan ik nu doen/testen/luisteren?

    Thanks!

    #18364497

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Hoe klinkt ie met een koude start ratelt ie dan ook voor een paar sec?

    Kunnen ook goed de klepstoters zijn.

    #18364498

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Yep. Ook de eerste 50 meter in de straat nog.

    Maar volgens de gegevens heb ik dus een kettingspanner met veer. Niet op olie. Die hoeft toch niet op druk te komen lijkt me, toch?

    #18364502

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Werkt gewoon op oliedruk bij een z14xep.

    Is een veel voorkomend probleem!

    Geluid wordt niet versterkt bij de klepdeksel?

    Maak anders eens eem filmpje van het geluid, wellicht geeft dat uitsluitsel.

    #18364505

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Weer wat geleerd. Ik dacht echt dat die spanner met ring die je eruit moet trekken gewoon een veer had. Olie EN veer zie ik nu, na wat googelen.

    Ja lijkt van kettingzijde van onder de klepdeksel te komen. Ik was nog van plan even kort zonder multiriem te testen, om waterpomp of andere lagers uit te sluiten. Filmpje komt ook later, maar het hoost en stormt nu buiten :-|

    Edit; Ik vermoed overigens dat er vrij beroerde en/of (te) oude olie in zat. Nu zeker niet meer, en omdat echt alles eruit is gegaan is de olie echt mooi en vers en geel, nog steeds. Misschien even een lange rit maken en aanzien of de nieuwe olie de boel een beetje schoonspoelt en klepstoters en kettingspanner weer gangbaar maken? Of is dat ijdele hoop.

    #18364515

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Denk niet dat het veel uitmaakt ketting zal wel opgerekt zijn en de spanner op z’n eind.

    #18364516

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Nog aftermarket merken die aan/af te raden zijn? Had al een Febi Bilstein setje op het oog. Of echt beter opel origineel van de dealer?

    #18364522

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012
    #18364532

    Vierwieler
    Participant
    • Topics 11
    • Reacties 109
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 February 2017

    Wat ik denk?

    Het is wel erg toevallig dat precies nadat je allerlei onderdelen losgehaald hebt, die op zich geen tikkende motor veroorzaken, je toch een tikkend geluid uit (of aan) het blok hoort. Ik denk dat je ergens een boutje vergeten hebt aan te draaien of zoiets. Iets simpels dus. Alles nog eens nalopen dus.

    4-'17: Astra ST 1.0t Innovation+ Magnetic Silver

    #18364533

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Logische gedachte, maar heb ik al gedaan. Met de momentsleutel.

    Ik dacht zelf meer dat de verse olie eea losgemaakt heeft wat al kritisch was, maar door wat sludge of oude slechte olie ofzo daarvoor nog wat stroef was. Kettingspanner bijvoorbeeld.

    Beetje ratelen na starten en de eerste 30 meter rijden was er al voor mijn werk aan de auto.

    is 5w 40 ipv 5w30 een idee?

    #18364540

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Nee gaat geen verschil maken.

    Zijn beide koud even dik.

    #18364542

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Oja, 5w. Duh.

    Denk dat er geen ontkomen aan is, dat wordt een dag klussen met kouwe klauwe.

    Zowel haynes boek als de online workshop manual zegt dat de olie eruit en carterpan eraf moet. Paar boutjes van de pan zitten idd aan de ‘kettingkast’ vast, maar moet de hele pan eraf… en dus ook weer de halve uitlaat? Kom ik ermee weg de pan te laten zitten/hangen met de olie erin? Scheelt weer 40 euro olie. Of loopt de pan gegarandeerd vol met (restanten) koelvloeistof zodra de kettingkast/pomp los komen.

    #18364544

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Mooiste is de pan eraf halen, anders heb je de kans dat je oliepomp stuk gaat met monteren(is tevens je distributie deksel)

    Uitlaat kan je laten hangen, hóeft alleen los van je kat en verderop even de rubbers los halen en de stekker van je 2de lambda.

    Olie zou ik er hoe dan ook uithalen, komt sowieso een béétje koelvloeistof bij.

    Het kan trouwens wel met de pan op z’n plek maar dat is jouw keus, en speciaal gereedschap is noodzakelijk!

    #18364546

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Ja ik heb de uitlaat al los gehad voor de pan onlangs. Eerst die stekker, dan pas rubbers los ;)

    Olie in brandschone bak opvangen maar.

    #18364547

    opel-mark
    Participant
    • Topics 39
    • Reacties 2004
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 March 2011

    onregelmatig lopen duid op gasklephuis en inlaat traject vervuild, had ik onlangs ook (170K).

    Ratelen tja dat doen ze de eerste paar seconden wel tot de olie overal zit, maar dat moet snel over zijn, na oliefilter verwisselen hoor je het iets langer, ik laat altijd een nieuw oliefilter eerst volzuigen met verse olie

    #18364551

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Speciaal gereedschap; timing set en iets om dat krukas uiteinde waar de pulley op zit en de centrale bout los te krijgen.

    Nog iets anders?

    #18364576

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Niks speciaals i.i.g, zou de multiriemset en de waterpomp mee vervangen.

    #18364650

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Op mn oude 406 zat de pomp op de distributieriem. Dus dan wel.

    Op de astra is de pomp en multiriem altijd makkelijk toegankelijk dus dat doen we als en wanneer nodig, en niet zo snel preventief.

    #18364662

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Dat is jouw keus, pompen willen wel lekken en je hebt hem er toch af, zijn dan de kosten ook niet meer.

    Daarom zou ik hem mee vervangen.

    #18365894

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Beetje vertraagd, maar toch, ter afsluiting: De garage was totaal niet onder de indruk van het motorgeluid (warm), dus ik heb het vervangen van de distributieketting maar even op de lange baan geschoven. Genoeg andere dingen nog te doen.

    #18365896

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7728
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Geeft de garage ook garantie? Zeker kwa kilometerstand en oliewissel, zou ik zeggen ketting vervangen.

    Ik denk namelijk dat er voorheen wellicht geen 5w30 meer heeft ingezeten en vandaar de ratel minder was.

    Zoals je omschrijft is het een redelijke ratel, zonder filmpje en zelfs met filmpje is hier lastig over te oordelen, maar ervaring wijst uit dat rond deze km stand het ketting probleem begint.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18365898

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    Garantie? Een beetje… Hij heeft me de auto verkocht indertijd en ik heb een prima relatie met deze garage. Zijn hebben er bij aflevering Shell 5W30 in gedaan. FWIW.

    #18365905

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7728
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Oke, je zou namelijk niet de eerste zijn waar de garage zegt niets mis mee. En binnen een kotertijd de ketting is gebroken met als gevolg motor stuk.

    Dus als de garage zegt niks mis mee das prima, maar wel even goede afspraken maken. Ketting staat er om bekent bij deze motoren te breken of te verlopen na een tijd als deze niet vervangen wordt.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18366226

    Deroy
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 15
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 March 2019

    ik snap het.

     

    Interessante toevoeging nog, beetje off topic, maar toch: sinds de oliewissel rij ik gemiddeld 1:16 (over 6 volle tanks). Tot de bovenstaande klus was het 1:14,5. Scheelt nogal.

    #18366227

    Opeltje17
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5736
    • Offline
    • Lid sinds:
      18 January 2012

    Is de ketting nu vervangen dan?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.