Er zijn twee soorten: Die aan de binnenkant, bij de versnellingsbak, en die aan de buitenkant.
Beiden zijn makkelijk te doen. Aan de binnenkant is de “knobbel” groter, en dan kun je de as beter losnemen uit het “scharnier”. Je hoeft het rubber dan bijna niet uit te rekken, en hebt ook geen speciaal gereedschap nodig.
Als je toch bezig bent kun je ook twee kanten tegelijk doen. Dubbel resultaat voor 10% extra werk :)
Gewoon even wat googelen en op youtube kijken. Het is mij de eerste keer ook goed gelukt.
Wel heb je een pot van dat zilver grijze homokineetvet nodig, maar soms wordt dat meegeleverd met de rubbers.
Verder oude vet vooraf gewoon wegvegen, want na het reinigen kun je ook wat prettiger werken als je de as wil splitsen ;)
Voor vastdraaien kun je ook bij een verwarmings -en industriele installatiewinkel (bijv bij wildkamp) van die roestvrije spanners/spanringen halen die je met een schroevendraaier kunt vastzetten. Voor amateurs werkt dat makkelijker, en je hebt geen speciaal gereedschap nodig.