Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE)

Forumindex Forums Modellen Astra Motorolie temperatuur Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345143
    Cupra 6K2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 May 2017

      Hey Opel liefhebbers,

      Ik ben Casper, 21 jaar en sinds een paar weken de trotse bezitter van een Opel Astra Coupé uit 2002 met een 2.2 liter motor (Z22SE). Bij het rijden met de auto stijgt de olie temperatuur eerst met normale snelheid, maar daarna blijft hij hangen op zo’n 85 graden. Dit is dan de bedrijfstemperatuur van de motor. De vorige eigenaar vertelde mij dat dat ook bij hem het geval was maar dat het niet ernstig is en dat je er niets aan hoeft te doen.

      De auto heeft met gecombineerd stads- en snelwegverkeer een gemiddeld verbruik van 1 op 13. Dit is best wel netjes en zelfs iets zuiniger dan de fabrieksopgave. Daarnaast trekt de auto ook lekker constant door als je gas geeft.

      Vandaag ben ik naar Duitsland geweest om legaal even te testen hoe stabiel de auto is op hogere snelheden. De auto trekt in de 5 aardig door en je zit al vrij snel op de 200. Met 210 rijd je ongeveer 5900 toeren (redline bij 6500) en had hij nog kracht over om te accelereren. Echter, de motorolietemperatuur zakte zichtbaar op de meter van de gebruikelijke 85 graden richting de 74 graden. Daarnaast kwam op de boordcomputer een melding dat ik het oliepeil moest controleren omdat deze te laag zou zijn. Ik ben toen met 100 doorgereden en daardoor ging de olietemperatuur weer omhoog naar de 85 graden. Bij de eerstvolgende afrit gestopt om te kijken of er olie lekte of dat ik oliesporen kon ontdekken op het blok, maar deze was nog helemaal droog. Ik heb letterlijk gister de motorolie helemaal bijgevuld tot de max en voordat ik wegging vandaag heb ik het peil nog gecontroleerd. Helemaal vol. Te weinig motorolie zal het dus niet geweest zijn. Ik denk dat hij die melding gaf omdat de temperatuur van de olie zo snel daalde.

      De motorolie die er in zat is Valvoline Durablend 5W30 full systhetisch en deze heb ik aangevuld met de motorolie van GM/Opel zelf, ook 5W30 full synthetisch.

      Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
      1. Is het schadelijk/erg op korte en lange termijn om te rijden met een auto waarbij de gebruikstemperatuur op 85 graden ligt ipv 90 graden? En ook al is het niet schadelijk, wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze lagere motorolie temperatuur?
      2. Wat kan de oorzaak zijn dat de motorolietemperatuur bij snelheden boven de 160 redelijk snel zakt en met lagere snelheid weer opklimt? Is dit zelf op te lossen?

      Ik ga over twee weken een roadtrip maken met deze auto van zo’n 3500 km door de Ardennen, Zwarte Woud en de Alpen. Is het aan te raden om hier iets aan te doen voordat ik wegga of zal het waarschijnlijk niet terugkeren als ik onder de 130 blijf?

      Ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken en kunnen helpen met dit ‘probleem’ :)

      Met vriendelijke groet,
      Casper

      #18345147
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Olie temperatuur??

        Dat zal je koelvloeistof zijn! Ik denk een kapotte thermostaat.

        #18345149
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          1. Olie temperatuur meter heeft de Astra G helemaal niet. Maar het is inderdaad de temperatuur van de koelvloeistof. Bij de Z22se gaat bij 88graden de kraan open. Normaal zou de temperatuur tijdens het rijden niet hoger of lager moeten gaan dan tussen de 85 a 90 graden.

          2. Mogelijk de thermostaat die kapot aan het gaan is? (deze kun je vervangen zonder dat je bij de distributie ketting moet zijn het zit namelijk op de achterkant
          van je blok).

          3. IK zou als ik jouw was de olie vervangen van 5W30 naar 5W40 zodat je hopelijk minder olie verbruik heb. Maar ben bang dat jouw blok net zoals bij heel veel
          Z22se blokken redelijk wat olie verbruikt. (echt een bekende kwaal van deze Z22se blokken). Neem voor jouw rit voldoende reserve olie mee. Want je blok
          zal waarschijnlijk meerde liters nodig hebben voor jouw geweldig rit. De Z22se motor is wel een geweldig blok om een roadtrip mee te maken.

          #18345155
          Cupra 6K2
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 May 2017

            Ik heb het inderdaad verkeerd gezien. Het gaat hier om de koelvloeistof temperatuur die blijft hangen op 85 graden en bij hogere snelheden daalt. Volgens het onderhoudsboekje verbruikt deze motor 0.6 liter olie op 1000 km. Dat is omgerekend 1667 km per liter. Dat is erg veel voor een motor, maar ik zit zelf ook rond dat olieverbruik. Hier maak ik me dus niet zo’n zorgen om. Aangezien er geen olie temperatuur meter in de auto zit, is het mogelijk om te zien of deze olietemperatuur te hoog is? En wat merk je als de oliedruk wegvalt? @Dolby, Ik heb jouw hele topic met het olieverbruik van je Zafira vorige week doorgelezen. Wat heb jij al veel geprobeerd zeg! Heb je uiteindelijk al iets ontdekt waardoor je dit olieverbruik kunt terug schroeven. Als deze olie op is, kan ik wel overgaan op 5W40. Welke merk zou je aanraden of maakt dat volgens jou nauwelijks verschil? Ik neem in ieder geval 5 liter mee op de vakantie zodat ik sowieso genoeg heb.

            De temperatuur van de koelvloeistof bereikt in ongeveer 8-12 minuten de temperatuur van 85 graden. Deze temperatuur blijft keurig stabiel bij file rijden, stadsverkeer en 130 op de snelweg. Alleen bij 160 plus en waarschijnlijk ook hellingen op in de bergen daalt deze temperatuur vrij snel. Voor mijn gevoel zou deze koelvloeistof temperatuur alleen maar verder zijn gaan dalen en niet opklimmen als ik langer deze snelheid zou hebben gereden.

            Hier nog even alles op een rijtje:
            – Koelvloeistof temperatuur blijft hangen op 85 graden
            – Van koude motor naar 85 graden duurt zo’n 8-12 minuten
            – Koelvloeistof (roze kleur) niveau is nog ruim voldoende
            – Motoroliepeil (Opel/GM 5W-30 Dexos 2 Longlife Full Synthetisch A3/B4) is ook nog ruim voldoende
            – Bij hogere snelheden (160+) daalt de temperatuur van het koelvloeistof zichtbaar van 85 graden naar 74 graden en waarschijnlijk nog wel verder als je geen gas terug neemt. De boordcomputer gaf ook aan dat er te weinig motorolie in zou zitten, maar er zat nog steeds ruim voldoende in.
            – Bij rustiger rijden (-110) stijgt de temperatuur van de koelvloeistof weer naar de gebruikelijke 85 graden.

            Is het ernstig als de koelvloeistof temperatuur niet de gebruikelijke 90 graden bereikt maar blijft hangen op 85 graden? Wat kan ik hier aan veranderen?

            Wat zal waarschijnlijk de oorzaak zijn dat de koelvloeistof temperatuur zo hard daalt bij hogere snelheden? Hoe kan ik dit oplossen?

            De auto heeft, zoals velen van jullie al wisten, geen olie temperatuur meter. Hoe kan ik controleren dat de motorolie niet te warm wordt? En wat merk ik als de oliedruk wegvalt?

            Groetjes,
            Casper

            #18345163
            dockedmarc
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 August 2011

              waar maak je je druk om?

              de temperatuur zakt weg omdat je veel meer rijwind hebt, normaal zal een thermostaat dat bij moeten regelen, maar in dit geval dus niet.
              een nieuwe thermostaat plaatsen is een optie, maar ikzelf denk dat dit daarmee niet is opgelost en dat er ook verder niks aan te doen is.

              waarom zou je willen controleren/weten wat je olie temp is? ik zie het nut er niet echt van in.
              de auto rijdt al jaren zonder dat daar op gelet wordt en het gaat al jaren goed. dus waarom zou het nu ineens niet meer goed gaan?
              als je olie druk wegvalt, wat overigens niet zal gebeuren, dan zal bijna direct je olie lampje gaan branden ( rood )
              dit is een teken dat er iets serieus aan de hand is en moet je direct de motor uit zetten en de auto aan de kant.

              #18345165
              Cupra 6K2
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 May 2017

                Ik ben gewoon benieuwd wat de oorzaak is van de afnemende koelvloeistof temperatuur en of dit ernstig is. Daarnaast vind ik het vreemd dat ik een melding kreeg dat het oliepeil te laag zou zijn terwijl deze nog 2/3 vol is. Zelf heb ik hier niet zoveel verstand van dus heb ik dit topic aangemaakt op het opel forum. Ik wilde graag weten of ik me ergens zorgen over moet maken of niet, dat is alles.

                Het lijkt er inderdaad op dat de thermostaat niet meer optimaal werkt. Een nieuwe thermostaat zoals deze: Thermostaat Astra 2.2 is niet duur en kan ik waarschijnlijk zelf inbouwen. Hopen dat de koelvloeistof temperatuur zich daarna weer normaal gedraagt. @dockedmarc jij denk dat het met een nieuwe thermostaat niet opgelost zal zijn? Waarom denk je dat?

                #18345168
                dockedmarc
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 August 2011

                  ik denk dat een nieuwe thermostaat hetzelfde beeld gaat geven omdat jij verteld dat de temp terug liep toen je heel hard hebt gereden in duitsland.
                  en dat hij voor de rest het gewoon goed doet. als je zo hard rijdt heb je veel meer rijwind koeling en normaal gesproken zou dan de thermostaat weer een klein stukje dicht moeten gaan om de temperatuur op de 85 a 90 te houden, maar dit gebeurd niet. dit kan een eigenschap zijn van de thermostaat om ervoor te zorgen dat de motor wat koeler blijft, en daarmee ook de olie, als er zo hard wordt gereden.

                  maar dit is wat ik denk, een nieuwe plaatsen en testen levert uiteindelijk het antwoord.

                  mijn auto komt normaal net op de 80 graden en met een caravan er achter gaat ie naar de 95, ik maak mij hier totaal niet druk om.
                  als hij gaat koken moet je je zorgen maken.

                  #18345169
                  Cupra 6K2
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 May 2017

                    @dockedmarc, Bedankt voor je antwoord en je uitleg. Fijn om te weten dat ik me hier geen zorgen over hoef te maken. Ik ga er binnenkort toch een nieuwe thermostaat inzetten en zal hier op het forum plaatsen of er iets veranderd is m.b.t. de koelvloeistof temperatuur.

                    #18345422
                    gertwert
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 January 2006

                      Hey Casper,

                      Leuk dat je hier ook op Forum zit. Fijn dat de astra je nog steeds goed bevalt. Zoals ik al aangaf tijdens de proefrit dat de temperatuur gewoon in orde is. Ik heb in de tijd dat ik hem gehad het nooit bij hoeven vullen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit 200+ heb gereden. Veel rijplezier met de astra en een fijne roadtrip.

                      Gr Gert B-)

                      #18345463
                      Dolby
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 May 2008

                        @Cupra 6k2, Nee ik heb van alles en nog wat geprobeerd maar bij mijn Z22se blok. Bij mijn blok zal het voor 90% de versleten zuigerveren zijn. Maar omdat deze reparatie mij te duur word. Blijf ik zo doorrijden. Op het hoog olie verbruik na rijd de auto gewoon geweldig. Alleen mijn olie verbruik is om te huilen namelijk 1 liter olie op 500KM. Het blok heeft inmiddels meer dan 240.XXXKM gelopen.

                        #18345520
                        Cupra 6K2
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 May 2017

                          @Gert Leuk dat jij ook nog het forum in de gaten houdt Gert! Ik heb afgelopen week een GPS tracker ingebouwd. Mocht de auto dan gejat worden, dan kan ik hem met GPS blijven volgen via mijn mobiel. Je had idd vertelt dat je de olie in jouw periode nooit hebt hoeven bij te vullen. Helaas was dit bij mij laatst wel nodig. Nu zit hij weer vol en ik heb nog 4L over die ik voor de zekerheid meeneem op de roadtrip. Ik zal nog wel een fotootje sturen als we onderweg zijn ;) Dat de temperatuur in orde is geloof ik ook wel. Ik vond het alleen vreemd dat deze in alle auto’s die ik voor m’n werk rijdt altijd exact 90 graden wordt en dat deze blijft hangen op 85 graden. Ik was benieuwd waardoor dit kwam.


                          @Dolby
                          Dat is zeker veel olie! :O Ik kan begrijpen dat je het vervangen van de zuigerveren te duur vind al helemaal omdat je al zo veel geprobeerd hebt. Hopen dat het probleem zich op magische wijze oplost, en anders zou ik voor de goedkopere olie gaan mocht je er toch 1 liter in moeten gooien om de 500 km.

                          #18345553
                          Dolby
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 May 2008

                            @Cupra 6K2, Daarom gebruik ik ook goedkopere olie namelijk Valvoline olie van de action kost €5 per liter.

                            #18346791
                            Cupra 6K2
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 May 2017

                              Ik ben deze week samen met de Astra terug gekomen van de roadtrip. Het was een geweldige ervaring en we hebben in 12 dagen meer dan 3000km afgelegd door Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en Oostenrijk. De auto heeft wel ongeveer 2.5 liter olie verbruikt wat erg veel is, maar afgezien daarvan reed hij ook hoog in de bergen erg goed.

                              Ik heb de auto ook helemaal schoongemaakt, behandeld met clay bar, gewaxt en gedeeltelijk gepolished. Hierbij dan ook eindelijk wat foto’s van de auto! :P

                              [img]https://vgy.me/oN1Fl3.jpg[/img]
                              Prachtige natuur in de Zwitserse Alpen

                              [img]https://vgy.me/4hrxlX.jpg[/img]
                              Naar boven richting de Stelviopas!

                              [img]https://vgy.me/kWbdcP.jpg[/img]
                              Hoog in de Zwitserse Alpen

                              [img]https://vgy.me/7ohfmD.jpg[/img]
                              Midden in het Zwarte Woud

                              [img]https://vgy.me/eoLYPK.jpg[/img]
                              Een rondje over de Nürburgring

                              [img]https://vgy.me/FKWk2z.jpg[/img]
                              De waterdruppels na het waxen van de auto.

                              #18346811
                              Cupra 6K2
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                17 May 2017

                                Ik zie dat de foto’s niet werken omdat photobucket dit niet meer ondersteunt. Morgen probeer ik ze met een ander programma te uploaden.

                                #18346819
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  5W30 is sowieso low saps olie, 5W40 is dus niet enkel door de viscositeit al beter voor de motor, maar vooral de betere additieven. Ik tip op die van Mannol, die kost nog minder dan bij de action en is een van de beste olien die je kunt kopen, zelf los van de prijs gezien!

                                  #18346837
                                  Cupra 6K2
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    17 May 2017

                                    Bedankt voor de tip Vinci! Zodra mijn 5W30 olie op is zal ik me eens verdiepen in de Mannol 5W40 olie. De foto’s zijn inmiddels via een andere site geüpload. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. :)

                                    Groetjes, Casper

                                    #18347744
                                    Cupra 6K2
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      17 May 2017

                                      Ik heb gebeld met een Opel garage bedrijf en de situatie van mijn olieverbruik uitgelegd. Hij vertelde dat ik het best gewoon de 5W30 (Dexos2) kan blijven gebruiken die er nu ook in zit.

                                      Als ik toch wil overstappen adviseerde hij 10W40 te gebruiken ipv 5W40. Daarnaast heb ik even gekeken en is de Valvoline Full Sythetic 5W40 ‘niet geschikt’ voor mijn motor (Z22SE) omdat het kenmerk ‘Opel GM LL–A–025’ mist bij de specificaties. De Mannol Extreme 5W40 is daarentegen wel geschikt.

                                      Adviseren jullie mij om door te gaan met de Dexos 2 (1 liter op 1100 km) of over te stappen op een 10W40 olie of om de Mannol Extreme 5W40 te gaan gebruiken?

                                      Hieronder drie foto’s van de olieën benoemd hierboven.

                                      Dexos2
                                      [url=https://flic.kr/p/Yh18aH][img]https://farm5.staticflickr.com/4368/36937067055_a39268d7fd_m.jpg[/img][/url]

                                      Valvoline 5W40
                                      [url=https://flic.kr/p/XEZWfm][img]https://farm5.staticflickr.com/4416/36540952960_7526426f32_m.jpg[/img][/url]

                                      Mannol Extreme
                                      [url=https://flic.kr/p/Yh18bV][img]https://farm5.staticflickr.com/4358/36937067125_a3b358ec2a_m.jpg[/img][/url]

                                      #18347746
                                      TWA
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        17 June 2010

                                        Mannol is idd als 1 van de beste uitgeroepen, ik zou daar voor gaan. Als je vaker lange afstanden rijdt, of weer aan de roadtrip gaat en/of ff wilt blazen in Duitsland, zal ik je de 5w40 adviseren. Blijft de olie onder hoge belasting (lees temperaturen) mooi dik en smeerbaar. Ben je een korte afstand rijder of woon je om de hoek van de oprit naar je dagelijkse snelweg, ofwel snel al op toeren moeten draaien, zou ik de 5w30 pakken, omdat deze dan dunner is en sneller overal stroomt.

                                        Lees even verder rond op t forum, bij how to gedeelte wordt oa uitgelegd hoe belangrijk het is dat de carterontluchting vrij is en hoe je eventueel een bypass bij jouw blokje kan maken om mogelijk gebruik tegen te kunnen gaan.

                                        Ik zit nu nog in de Ardennen, na een roadtrip van ongeveer 3000 km’ers met mn Astra X16xel. Deze blokken willen ook ineens gaan gebruiken, hierbij door uitgedroogde klepseals. Ik heb er 10w40 in gedaan met de oliewissel voordat ik weg ging (normaal thuis ivm kortere afstanden 5w30), en waar ik normaal elke 1000km een halve liter bij vul, nu maar 1x een 250ml bij moeten voegen. En ik rij telkens stukken van 300 a 400 km achter elkaar rond de 130km/h om dan even de benen te strekken. Motortje loopt heerlijk rustig en heeft t naar zn zin.

                                        Verder de gouden tip: pas op toeren gaan jagen (doortrappen, sportief rijden en stoplichtsprint) als je een kwartiertje hebt gereden op normale toeren. Zo weet je dat de olie goed op temp is. Stationair de motor laten warm draaien helpt hier in niet.

                                        En verder je waarschuwing mbt controleren oliepeil: die krijg je idd als je op 3/4 van je oliepeilstok zit. Is gewoon een waarschuwing, niet een teken dat je geen olie meer hebt.

                                        Greetz and enjoy you ride, Emiel

                                        #18347747
                                        Cupra 6K2
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          17 May 2017

                                          Wauw Emiel, bedankt voor je uitgebreide antwoord!

                                          Ik rijdt vaak buiten te vakanties stukken van ongeveer 40 km zonder snelweg. Dan zou 5W30 dus beter bij mij passen. Goed om te horen dat Mannol een van de beste motorolie is terwijl deze helemaal niet zo duur is. Is het nog aan te raden om een complete olie wissel te doen als je overstapt naar een ander merk olie of naar een ander type olie? Of is het ook prima als je vanaf nu bijvult met het nieuwe type olie?

                                          Ik zal me eens meer verdiepen in die bypass waar je het over hebt. Misschien is dat wel de oplossing tegen een hoog olieverbruik.
                                          [edit]
                                          Ik heb gekeken naar de bypass bij mijn type motor, maar omdat photobucket gestopt is om foto’s met derden te delen via fora is er helaas niks meer van te begrijpen. Dit is echt een hele nare actie van photobucket want de helft van alle afbeeldingen op alle fora (ook van eerdere posts van mij) zijn nu voor niemand zichtbaar tenzij je 400 dollar per jaar betaald. Ik ben inmiddels overgestapt op flickr wat wel ideaal werkt. Maar helaas weet ik dus nog niet hoe ik de bypass kan maken…

                                          Wat een verschil zeg in olie bijvullen bij 5W30 en 5W40 in jouw Astra. Ardennen is heerlijk rijden en zeker als je motor helemaal soepel loopt

                                          Verder ben ik best wel een rustige rijder. Als ik zin heb om wat meer gas te geven rijdt ik de auto minstens 20-25 minuten warm, dus dat komt wel goed.

                                          Dat is ook een geruststelling van die peilstok. Hoe lang wacht jij ongeveer met een warme motor totdat je het juiste olieniveau kan peilen? Dus wanneer alle olie is naar de onderkant van het blok is gezakt?

                                          Groetjes,
                                          Casper

                                          #18347749
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Dun, dik, joh elke olie verdikt een factor vijf als hij van 100 graden naar 40 graden zakt, dus voldoet een w40 ook prima voor korte afstanden. Het gaat er meer om dat die van Mannol uit hoge categorie basisolie bestaat, en de viscositeit dus heel lang behoudt die hij hoort te hebben, vandaar de lovende uitslagen van tests. Het is goedkoop omdat het uit oekraine komt, maar daar uit een zeer hoogstaande raffinaderij. Hun olie bevat het hoogste gehalte zddp wat ik tot dusver heb gezien, en daar gaat het om. Ik zou niet eens twijfelen, dat is gewoon zo’n beetje het beste wat je in jouw Z22SE kan doen. Die mensen bij Opel zullen je altijd de voorgeschreven olie adviseren, zijn absoluut geen goede bron voor alternatieven vragen. In Duitsland is Mannol al op diverse Opel forums door mensen van vakgarages toegepast en waren er enorm te spreken over.

                                            Trek zo’n fles maar eens open, die GEUR alleen al!! Zo ruikt sulfaatas!!

                                            #18347750
                                            Cupra 6K2
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              17 May 2017

                                              @Vinci, dat klinkt veelbelovend!

                                              Is een complete olie wissel aan te bevelen of kan ik vanaf nu gewoon Mannol Extreme 5W40 bijvullen als het oliepeil is gezakt?

                                              #18347759
                                              TWA
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                17 June 2010

                                                Zou zelf persoonlijk volledig doen. Uit nood kan alles wel natuurlijk. Zelf peil ik na gereden te hebben na 10 min, of bij koude motor.

                                                Greetz Emiel

                                                #18347767
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Altijd volledig! Zeker tegenwoordig. Kijk vroeger was het simpel en werd maar een additief gebruikt om slijtage mee tegen te gaan, het zddp. Tegenwoordig mogen ok dwang van de politiek deze stoffen niet meer in hoge hoeveelheid worden toegepast en zijn oliefabrikanten met de armen op de rug gebonden. Dit heeft de hele rollende nokken weer nieuw leven ingeblazen. Nokkenassen en stoters van ‘oudere’ motoren met vlakke stoters slijten namelijk zeer snel heel extreem weg bij low saps olie. Nu is dit een heel direct waarneembaar verschijnsel, maar er zijn natuurlijk wel meer frictiepunten in een motor waar low saps olie nooit zo goed beschermt aldms goede oude zddp houdende olie. Helemaal zddp vrij kan ook simpelweg niet, ook in 0w20 zit nog minstens 400ppm. Maar voor echt goede bescherming wil je eigenlijk boven de 1000ppm, en bij mannol is het daar zeer ruim boven. Hun dataseets geven het niet op, maar het material safety sheet wel. Daarin staat gespecificeerd hoe de verhoudingen van de sulfaatas is samengesteld, en daar vind het de hoeveelheid. Sowieso lun je uit het sulfaatasgehalte al opmaken hoe ‘goed’ de olie beschermt tegen slijtage, hoe hoger hoe beter is eigenlijk wel algemeen te stellen. Chemisch is er nog geen beter alternatief voor gevonden, ook al doen oliefabrikanten enorm hun best, verder dan mooie marketingteksten zijn ze eigenlijk nog niet gekomen.

                                                  #18347840
                                                  Cupra 6K2
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    17 May 2017

                                                    Thanks voor de info Vinci! Ik ben nu zeker overtuigt om over te stappen op Mannol Extreme 5W40 en gelijk een complete oliewissel te doen.

                                                    Ik zou graag 8-10 Liter willen kopen zodat ik na de oliewissel gelijk nog een voorraadje heb. Via welke website kan ik deze olie het best (goedkoopst) bestellen. Ik zag al dat Bol voor 26 euro voor 5 liter verkoopt, maar vele duitse webwinkels al voor 15 euro. Echter leveren deze niet allemaal naar Nederland. Waarvandaan koop jij Mannol olie?

                                                    Het oliefilter is in februari dit jaar vervangen. Zal ik die ook gelijk meenemen of is dat niet nodig?

                                                    #18347842
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Ik kocht het op ebay.de voor ongeveer zes tientjes totaal met verzending voor vier grote flacons.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.