z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum z18xe Bobine defect? (P0303-01 Overslaan cilinder 1 t/m4)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275936
    the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      Hallo,

      De volgende storingsmelding is via OPCOM naar voren gekomen, P0303-01 Overslaan cilinder 1 gedetecteerd. Deze storing heb ik van cilinder 1 t/m 4 gehad trouwens. Bougies had ik als eerst vervangen, maar de auto is er niet beter van gaan rijden. Ik vermoed een defecte bobine (is een bobinebrug). Klopt dit?

      Wat kan nog meer een oorzaak zijn van storing P0303-01 Overslaan cilinder 1, 2, 3, 4 gedetecteerd?

      Met vriendelijke groet,

      Stephan Balk

      #18314122
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Je zegt het zelf al.. De bobinebrug… Meer zit er niet tussen….

        #18314123
        the aviator
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 May 2008

          Bobine zojuist vervangen, was ook wel nodig:

          Ook brak er één poot af

          #18314124
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Auch.

            #18314125
            the aviator
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 May 2008

              Maar het is vandaag niet mijn geluksdag. Ook het vervangen van de bobine had geen effect. Op benzine loopt de auto goed, op LPG-G3 loopt hij nog steeds op 3 of minder poten, en geeft hij de storing “P0303-01 Overslaan cilinder 1 gedetecteerd”.

              (stationair schut de motor, toerental schommelt dan tussen 800 – 1200 toeren, bij gasgeven valt het toerental terug naar 0. Motor slaat dus direct uit. Bovenstaande foutmelding komt op, op het moment dat je gas geeft).

              Je zou denken dat er inderdaad niet veel meer tussen zit, maar wat kan nog meer een P0303-01 storing veroorzaken? Kabelbreuk? Of..?

              #18314126
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                Vonk, injectie, kleppen, ecu, compressie …

                #18314127
                the aviator
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 May 2008

                  Bedankt voor je input :). Compressie ga ik maandag meten. De injectie wil ik ook nog achteraan m.b.t. of de injectoren niet verstopt zitten.

                  Hoe weet je of een vonk goed is / of de auto goed vonkt? De bougies zijn vernieuwd, maar er zitten dezelfde bougies in. Hiervoor (in het begin) heeft de wagen het wel goed gedaan met de bougies. Geldt trouwens ook voor de bobine.

                  #18314128
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    Necam koltec instalatie???

                    Begin dan maar eens bij het gas verdeelhuis
                    Revisie setje of ruil verdeler

                    Want die geeft zeeer waarschijnlijk jou problemen
                    Was met mijn ex vec op g3 ook zo…..

                    Bij
                    Verdampere.nl
                    Kun je wel n revisie setje of ruil verdeler kopen
                    Voor normaal geld…..

                    #18314129
                    D.J.R.
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 June 2009

                      Ecu defect. Die wordt te warm en gaat stuk. Had het ook bij die van mij. Bobine vervangen en de bougies maar niks hielp.
                      Via de forum en ecu te leen gekregen en het probleem was verholpen. Mijn ecu laten reviceren en probleem was weg.

                      Dirkjan

                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      #18314130
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        @D.J.R. wrote:

                        Ecu defect. Die wordt te warm en gaat stuk. Had het ook bij die van mij. Bobine vervangen en de bougies maar niks hielp.
                        Via de forum en ecu te leen gekregen en het probleem was verholpen. Mijn ecu laten reviceren en probleem was weg.

                        Dirkjan

                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Even beter lezen……
                        Op benzine loopt die goed

                        Dus de ecu is ook ok

                        Gasverdeelhuis is de boosdoener…………..

                        #18314131
                        D.J.R.
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 June 2009

                          Bij mij liep die ook goed nadat ik het een en ander vervangen had maar het bleek toch de ecu te zijn die niet goed functioneerde..

                          Maar ik denk ook alleen maar mee……

                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          #18314132
                          liviu2004
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 April 2014

                            Ik heb een simtec 71.5 ecu voor proberen. Isselstein is niet ver van mijn plaats.

                            #18314133
                            the aviator
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 May 2008

                              Hierbij even een update.

                              Op benzine blijkt de auto toch niet goed te lopen. Hij loopt wel (stationair goed, komt op toeren e.d.), maar heeft minder vermogen. Ik kan er mee rijden, maar op de snelweg bv kan ik niet harder dan 120/130 km/h en tussen 1500 en 3000 toeren heeft hij minder pit. Dit is op benzine. Op LPG-G3 rijdt de auto nog steeds niet (schokkend stationair en uitvallen na gas geven).

                              Ik had de auto naar een LPG garage gebracht om uit te sluiten dat er componenten in de LPG installatie defect/verstopt/vervuild was (met name gasverdeler/-filter en injectoren). LPG installatie was goed –> Uiteraard moet ik eerst de benzine probleem oplossen. Garage heeft het volgende opgeschreven:

                              Foutcode:
                              P0170: fuel trim 1 (loopt dus arm)
                              P0303: misfire (overslag) cil. 3

                              Gaat op benzine en lpg na paar seconde in open loop (de lambda). Na foutcode weer reset, tijdelijk close loop, maar daarna weer open loop. Lambda waarde +/- 155mV.

                              Als remreiniger in de motor wordt gespoten gaat lambda naar +/- 875mV, daarna weer naar 155mV max –> meestal 35mV. Blijft slecht lopen op LPG. Cilinder 3 uitgewisseld, geen resultaat. Loopt tijdelijk goed (closed loop).

                              Werking van de lambda is dus wel goed. Maar de lambda geeft standaard dus een lage waarde aan (loopt arm). Het blijkt dat als je de brandstofmengsel verrijkt (dus gas geeft), het systeem de motor niet goed regelt –> de regeling verarmt de brandstofmengsel in plaats van dat de brandstofmengsel wordt verrijkt.

                              Welke sensor / component in de regeling van de motor kan er meer voor zorgen dat de motor arm loopt? Hierbij een aantal theorieën en een to-do:
                              Theorieën:
                              – versleten kleppen / lage / geen compressie. Kleppen kunnen zijn versleten, kan ervoor zorgen dat de kleppen niet afsluiten en daardoor valse lucht trekken / geen compressie heeft waardoor de brandstofmengsel arm is/wordt en daardoor misschien zelfs niet ontsteekt (overslaan cilinder);
                              – Defecte ECU / oude software. ECU regelt de motor niet juist met de gegeven die hij krijgt aangeleverd;
                              – Kabelbreuk ergens. Waardoor de ECU niet de juiste waarden binnenkrijgt en dus niet goed regelt;
                              – Luchtmassameter ???. Omdat hij minder vermogen heeft. Maar de luchtmassameter heeft geen invloed op code P0303. Maar wel op het vermogen.

                              To Do:
                              – Compressie meten!!! ga ik morgen doen;
                              – Luchtmassameter een keer uitwisselen;
                              – ECU uitwisselen.

                              #18314134
                              the aviator
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 May 2008

                                Met de huidige klachten is de auto op benzine sterk genoeg om er mee te rijden. Gas is veel gevoeliger, daar valt dus niet mee te rijden. Ik verwacht dat als ik de benzineklachten oplos, het probleem op gas ook weg is. Evenals de P0170.

                                Als er andere ideeën, theorieën of suggesties voor de to-do list zijn, dan hoor ik ze graag. De teller staat inmiddels al op rond de 350 euro aan reparatie en vervangingskosten.
                                – Nieuwe bougies;
                                – Nieuwe bobine;
                                – Nieuwe lambda;
                                – LPG-G3 installatie uitgelezen / getest –> LPG systeem + druk = goed

                                #18314135
                                the aviator
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 May 2008

                                  @liviu2004 wrote:

                                  Ik heb een simtec 71.5 ecu voor proberen. Isselstein is niet ver van mijn plaats.

                                  Super! Is het mogelijk dat ik een keer bij u langskom voor het testen/uitwisselen van de luchtmassameter en de ECU?

                                  #18314136
                                  the aviator
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 May 2008

                                    @louwe 16 klepper wrote:

                                    Necam koltec instalatie???

                                    Begin dan maar eens bij het gas verdeelhuis
                                    Revisie setje of ruil verdeler

                                    Want die geeft zeeer waarschijnlijk jou problemen
                                    Was met mijn ex vec op g3 ook zo…..

                                    Bij
                                    Verdampere.nl
                                    Kun je wel n revisie setje of ruil verdeler kopen
                                    Voor normaal geld…..

                                    Bedankt voor de inbreng :thumbup . De auto liep eerst op benzine beter. N.a.v. uw inbreng had ik besloten de auto langs te brengen naar een LPG boer. Ondertussen begon de auto op benzine minder te rijden (zie update-post hierboven). Het LPG systeem blijkt in ieder geval tot zover in orde.

                                    #18314137
                                    the aviator
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 May 2008

                                      @D.J.R. wrote:

                                      Ecu defect. Die wordt te warm en gaat stuk. Had het ook bij die van mij. Bobine vervangen en de bougies maar niks hielp.
                                      Via de forum en ecu te leen gekregen en het probleem was verholpen. Mijn ecu laten reviceren en probleem was weg.

                                      Dirkjan

                                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                      Dit zou alsnog dus kunnen. Zelf ben ik meer bang voor dat de kleppen misschien versleten zijn, maar ik sluit een defecte ECU niet uit omdat het systeem de motor niet goed regelt (zoals hierboven aangegeven, in plaats van de brandstofmengsel te verrijken, verarmt het systeem de motor nog meer).

                                      Ik hoop dat ik binnenkort even langs kan bij liviu2004 voor het uitwisselen van de ECU. Wordt vervolgt.

                                      #18314138
                                      bart-gsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 July 2012

                                        je zult niet de eerste en vooral niet de enige zijn met ECU problemen.. sinds opel de ECU in de motorruimte ( en bij sommige motoren boven op de motor gebouwd heeft) gaan die dingen vaak kapot.. bij oudere modellen zat de ecu rechts voor achter een plastic kap onder het dashboard kastje..

                                        #18314139
                                        D.J.R.
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 June 2009

                                          De mijne ging 2 keer stuk in zeer korte tijd. De ecu wordt te warm

                                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                          #18314140
                                          bart-gsi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            7 July 2012

                                            een goede investering en fix zou zijn om de kabelboom te verlengen en de ECU op een plek met rijwind te hangen en waar geen water bij komt ( dat is een lastige) dan blijft de ECU koel..

                                            #18314141
                                            Flappie311
                                              Lid sinds:
                                              28 January 2016

                                              goede morgen allemaal,

                                              wij hebben een vectra B station wagon waar zuiker water in de tank is toegevoegd
                                              je raad het al een hele hele hoop ellende

                                              onze auto loopt inmiddels weer maar helaas op 3 poten ipv 4

                                              ik wil van de week de bobine brug gaan na kijken
                                              maar wie kan mij met foto laten zien waar de inspuiting zit (injectoren)

                                              en is er iemand in de omgeving! van Workum Friesland die mij hierbij zou willen helpen?

                                              met vriendelijek groeten
                                              flappie311

                                              #18314142
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                Injectoren zitten vanaf de voorbumper gezien
                                                Achterop de motor

                                                #18314143
                                                D.J.R.
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 June 2009

                                                  @bart-gsi wrote:

                                                  een goede investering en fix zou zijn om de kabelboom te verlengen en de ECU op een plek met rijwind te hangen en waar geen water bij komt ( dat is een lastige) dan blijft de ECU koel..

                                                  Volgens mij is er al iemand die dat gedaan heeft. Veel soldeer werk en oppassen dat je geen kabel verkeerd aansluit

                                                  #18314144
                                                  bart-gsi
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    7 July 2012

                                                    @D.J.R. wrote:

                                                    @bart-gsi wrote:

                                                    een goede investering en fix zou zijn om de kabelboom te verlengen en de ECU op een plek met rijwind te hangen en waar geen water bij komt ( dat is een lastige) dan blijft de ECU koel..

                                                    Volgens mij is er al iemand die dat gedaan heeft. Veel soldeer werk en oppassen dat je geen kabel verkeerd aansluit

                                                    kabels labellen dan moet het wel goed komen…

                                                    #18314145
                                                    the aviator
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      6 May 2008

                                                      Hierbij een update.

                                                      Uitgevoerd:
                                                      – Compressie meten –> Done –> Alle cilinders 12 bar, met compressie kwamen we uit dat deze goed is.
                                                      – Distributieriem –> gecontroleerd –> staat op tijd.

                                                      To Do:
                                                      – Luchtmassameter een keer uitwisselen;
                                                      – ECU uitwisselen.

                                                      Deze week ga ik bezig met de ECU en LMM. Ik houd jullie op de hoogte.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.