Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Chippen, maar waar?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 oktober 2015 om 09:16 #17273851
Ik ben me aan het verdiepen om mijn astra x16xel eens lekker op te fokken met een chip, spruitstuk en een k&n filter en eventueel een flowtec erop, maar voor het geld en winst vind ik dat niet echt de moeite.
Bespaar je de moeite om te zegen dat het pk winst gering is voor de prijs, daar ben ik me bewust van :DMijn doel is voornamelijk om langer hogere snelheden te kunnen rijden denk dan aan 180/200 , mijn top is nu 200.
Ik weet niet precies hoeveel dat allemaal verhoogt wordt als ik alle aanpassingen heb gedaan en of dat wel haalbaar is, weet iemand of ik mijn top kan verleggen daarmee naar 210/220?
Let wel er ligt al een sebring systeem onder met kat.Nu is mijn vraag waar ik het beste kan laten chippen?
Zelf zit ik te twijfelen tussen dbilas of unlimited, maar ik moet toch nog eens naar Duitsland dus kan het ook daar doen mits dit beter gebeurd daar…Kan ik trouwens beter eerst het spruitstuk en filter installeren alvorens ik ga chippen, of maakt dit niet uit?
Mochten er nog andere suggesties zijn voor een beetje vermogenswinst met een redelijke prijs /qwantiteits verhouding dan hoor ik dat graag.
Mochten er nog mensen zijn die dbilas producten (behalve luchtfilters,) in de aanbieding hebben, nieuw of tweedehands (mits in redelijke staat) dan graag even hieronder vermelden!
20 oktober 2015 om 10:00 #18299063Ik zou in ieder geval zoveel mogelijk aanpassingen doen VOOR het chippen.
20 oktober 2015 om 11:55 #18299064Oke dan ga ik me eerst daar op richten, wist niet dat dat uitmaakt ben nog een leek op chip gebied
20 oktober 2015 om 18:44 #18299065AnoniemLid sinds:
1 January 1970Jazeker. Als jij de motor laat chippen voor alle aanpassing. Word de chip herschreven zoals de motor nu is.
Als jij alle aanpassingen hebt gedaan. Kan men de chip herschrijven naar de nieuwe setupZo haal je meer uit jou updates dan vooraf de updates te doen
20 oktober 2015 om 19:31 #18299066Chippen is de software van je auto. Voordat je iets aan software aanpakt, pak je eerst de hardware aan als je dit wilt doen.
Ik heb zelf mijn z18xe laten chippen bij Unlimited Tuning (forumsponsor), al zijn ze niet zo actief meer op het forum. De korting geld nog wel steeds.
Fabrieksopgave:
125.0 pk
170.0 Nm
max. vermogen 5600rpm
max. koppel 3800rpmGemeten voor de chip:
(percentage t.o.v. fabrieksopgave)
121.2 pk (-3,04%)
158.2 Nm (-6.94%)
max. vermogen 6572rpm (+17,36%)
max. koppel 4472rpm (+17,68%)Gemeten naar de chip:
(percentage t.o.v. gemeten voor de chip)
134.6 pk (+11,06%)
182.8 Nm (+15,55%)
max. vermogen 6370rpm (-3.07%)
max. koppel 3530rpm (-21,06%)Zoals je ziet heb ik 15,55% meer koppel en dit komt ook nog eens 21,06% eerder. Dat is wat ik elke dag nog merk.
Topsnelheid gemeten met GPS: van 209.00 km/h naar 214,55 km/h (+2,66%)
Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=191&t=192239 voor meer over mijn chiptuning.
[youtube:2mq3msgm]http://www.youtube.com/watch?v=W2T_D-3l3kI[/youtube:2mq3msgm]
20 oktober 2015 om 19:56 #18299067Alles wat je van plan bent qua tunen moet je zeker doen voordat je gaat chippen. Want met chippen word gekeken wat er nog te halen valt. Ik persoonlijk wens je veel succes hiermee. :thumb
PS: Als je houd van sportief rijden spaar het geld wat je nu gaat uitgeven voor het tunen naar een snellere auto. :thumb
21 oktober 2015 om 11:03 #18299068Opvoeren van een 1.6 16v is prima te doen, er zijn genoeg onderdelen voor te koop.
Beste is een Mantzel Powerbox (Dbilas Flowtec) te monteren, spaghetti spruitstuk en eventueel nokkenassen te plaatsen.
Dan kom je na chippen tussen de 140 en 150pk uit.Let wel als je gaat chippen dat je een meting voor af en achter af erbij krijgt en ze het programma echt voor jouw auto schrijven (geen standaard programma).
21 oktober 2015 om 11:12 #18299069Snelste manier om een stuk meer vermogen uit de X16XEL te krijgen is het monteren van het onderste deel X16XE inlaat met daarop een powerbox. (Mantzel inlaat of een copy daarvan). Heb er ook een op mijn blok zitten en daarmee trek je in z’n 5e versnelling gewoon door tot aan de begrenzer. :thumb Reken maar op zeker 15pk wat je er bij krijgt. Erg goed te merken.
Aanvulling: let trouwens wel op of je een X16XEL type 1 of type 2 hebt. Bovengenoemde inlaat past op de type 1. Of het op de type 2 past durf ik niet met zekerheid te zeggen.
24 oktober 2015 om 15:34 #18299070Oke dat klinkt goed heren, ik ben benieuwd of er nog een wezelijk verschil zit tussen een mantzel of een dbilas?
Heb even gekeken en kan deze mantzel kopen:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m961562160-mantzel-powerbox-c16xe-x14xe-x16xe-z16xe-elek-gasklep.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618″ onclick=”window.open(this.href);return false;,maar dat lijkt me ontiegelijk veel werk om in te bouwen, er staat ook dat dit een electeische klep heeft maar werkt dat wel op mijn xel of moet ik dan heel veel aanpassen?
Want als ik een flowtec neem dan zit de inlaat toch vast als 1 geheel, althans wat ik kan zien op hun site en dat lijkt me een stuk makkelijker, maar die kost 1260!!! Euro (weet niet of dit in of exl montage is) en dat iss me dan weer beetje teveel van t goeie
En hoe kan ik zien of welk type het is?
Het is een 99’er dus neem aan type 1…Over de nokkenas bedoel je dan de orginele vervangen voor een sportnok en heb je enig idee wat hier de koste van zijn voor aanschaf en montage, want ik kan dit zelf per definitie niet.
24 oktober 2015 om 18:02 #18299071@basss27 wrote:
Snelste manier om een stuk meer vermogen uit de X16XEL te krijgen is het monteren van het onderste deel X16XE inlaat met daarop een powerbox. (Mantzel inlaat of een copy daarvan). Heb er ook een op mijn blok zitten en daarmee trek je in z’n 5e versnelling gewoon door tot aan de begrenzer. :thumb Reken maar op zeker 15pk wat je er bij krijgt. Erg goed te merken.
Aanvulling: let trouwens wel op of je een X16XEL type 1 of type 2 hebt. Bovengenoemde inlaat past op de type 1. Of het op de type 2 past durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik neem aan 15pk zonder chip? Ik heb ook een x16xel. wil je er flink op vooruitgaan inderdaad zoals velen zeggen eerst hardwarematig. Ik heb een volledig rvs uitlaat op maat(standaard cat) bmc cold airintake en een chip van unlimited(standaard inlaatspruitstuk!). De auto is van 97.3pk naar 115.5pk gegaan(18.2pk winst). Ik moet eigenlijk opnieuw chippen omdat ik gechipt had op standaard motor en het uitlaatsysteem pas na het chippen heb laten zetten.
De x16xel heeft nog meer in zijn petto botho hier op het forum had een x16xel met 126pk op de wielen. Als ik me niet vergis, geen kat geen middendemper wel een achterdemper en ook een bmc cold airintake en chip van unlimited)
een astra g x16xel is trouwens type 2. in jou onderschrift zie ik 115pk staan? de x16xel heeft standaard 101pk niet 115.
24 oktober 2015 om 18:05 #18299072Hier het verlag van botho
31 oktober 2015 om 16:37 #18299073Oke top bedankt!
En je hebt gelijk het moet 105 zijn, tyo foutje zie het ook nu pas.3 november 2015 om 00:20 #18299074Nog even terugkomend op die mantzel…
Zit er serieus aan te denken m te gaan halen, maar zou graag wat advies krijgen over die uit de link.Kan iemand zien of dit een complete set is en of ie nog in redelijke staat is? Ik zie namelijk afgeknipte slangen geloof ik en ben oom benieuwd of er niet meer bij nodig is dan enkel dat wat hij aanbiedt.
Als ie namelijk goed oogd voor jullie dan koop ik m liever tweedehands dan nieuw voor de portomonee..
3 november 2015 om 08:33 #18299075Als je een mantzel op een x16xel uit een g wil monteren moet je ook het inlaatspruitstuk en de gasklep van een x16xe gebruiken.
Anders gaat het niet passen.3 november 2015 om 18:13 #18299076Volgens mij zit die er bij wat ik kan zien en het is een elctronische gasklep zoals er staat, hij is geschikt voor een xel, maar ben vandaag bij de garage geweest en die zei dat dat niet kan, klopt dit?
3 november 2015 om 18:56 #18299077Jij hebt een x16xel motor en daar heb je geen elektronische gasklep, maar mechanische gasklep voor nodig.
Je moet dus alleen nog een x16xe gasklephuis zoeken en dan past het setje op je x16xel motor. Het elektrische gasklephuis, wat erop zit in de advertentie is dus overbodig.
Wat heb je dus nodig:
Inlaat (mantzel bijvoorbeeld)
X16XE onderste deel inlaat spruitstuk
X16XE gasklephuis3 november 2015 om 19:03 #18299078Trouwens, ik weet niet of je blok het fijn gaat vinden om langdurig 200+ te gaan rijden. Daar kan iemand anders je vast meer over vertellen.
3 november 2015 om 21:28 #18299079Oke top dan weet ik het in elk geval zeker!
Ik denk dat ik dan gewoon maar even doorspaar en voor nieuw ga…
betreft dat 200 constant rijden, ik weet dat ie het nu niet fijn vibdt aangezien dat zijn top is, maar als ik die top verleg naar 220 dan zou het moeten kunnen, dacht ik.
dat is ook de hele reden van opvoeren.Als dat geen strak plan is dan begin ik er zoiezo niet aan.
dan kan ik beter een 2.2 motor er in knallen op termijn.Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
3 november 2015 om 22:49 #18299080Als dat je enige doel is pak dan een langere bak
Hang er een F18WR achter heb ik ook, top van meer dan 250.
In jou geval zal dat ergens in de 230 zitten.4 november 2015 om 23:39 #18299081Ja dat is het hoofdoel iig om mee te beginnen
Later zal ik de rest aanpakken, maar ik moet soms naar duitsland en dan wil ik langdurig knallen op de autobaan.
Met langere bak bedoel je versnellingsbak?
Ik ben echt een beginner op elk gebied maar leer snel van jullie, dus vergeef me de ontwetendheid ;)Ik ben toch van plan om m dan te gaan halen en een mech. Gasklep van de sloop.
Heb me er beetje in verdiept en als ik het goed begijp moet ik wel aardig wat aanpassen om het passend te krijgen zoals kabels solderen etc.
Ik ben daar dus niet in thuis en zou dit liever laten doen door iemand,
of is dit gewoon best simpel?
Zijn er mensen geintereseerd om me bij zoiets te helpen en me het e.e.a. te leren voor een vergoeding en een biertje, uiteraard?Kom uit omgeving roosendaal en wil best een stukkie tuffen ervoor.
5 november 2015 om 01:13 #18299082Ik heb de advertentie bekeken, deze mantzel zit een pasplaat op voor een Z16XE gasklephuis.
Het gasklephuis van jou X16XEL (Astra G) heeft dezelfde voet. Dus als het goed is past deze gewoon op de aangeboden mantzel.Solderen is nodig omdat de lengte van de kabels bij de X16XE motoren anders zijn daar zit het gasklephuis helemaal aan de andere zijde. Bij een X16XEL zit die al in het midden, vermoedelijk kun je met het loshalen van de tape en opnieuw intapen van de kabelboom genoeg lengte halen.
Denk dat het enkel een kwestie is van nieuwe inlaatpakking monteren spruitstuk en wat slangetjes.
5 november 2015 om 08:21 #18299083Dat klinkt helemaal goed, dat scheelt weer 60 euro,
en zoals je het omschrijft gaat dat me wel lukken denk ik.
Desnoods wip ik even de garage binnen mocht het me echt niet lukken.Over die versnellingsbak, want dat bedoelde je, kan ik die 1:1 laten overzettenz plug en play zeg maar?
En moet mijn ecu niet opnieuw worden ingelezen als ik dit doe?
5 november 2015 om 08:53 #18299084ECU hoef je niks me.
Achter een X16XEL in een astra G hangt een F17CR als je hier een F17+WR.V1
M29 aan hangt haal je in zijn 4 al de snelheid die je nu in zijn 5 haalt. Komt van een diesel (Y17DT Eco, Z17DTL Eco)Let wel, hij zal er wel wat trager van worden. Maar minder toeren draaien op hogere snelheden.
5 november 2015 om 09:17 #18299085Oke dus mun koppel neemt af hoe kan ik dit t beste compenseren, dus wat moet ik als eerst aanpassen om dit weer hoger of gelijk aan orgineel te maken?
5 november 2015 om 20:39 #18299086Kan ik er ook een 6 bak van maken bijv. Een m32 en een aanpaskit met dezelfde top , zodat ik geen verlies heb of is dat onvermijdelijk?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.