Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Z14 xe tikken va de klepstoters
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2015 om 16:55 #17271712
Mijn corsa c met Z14xe motor tikt al een tijdje, nu wordt het tikken erger. (193dkm)
(hoogstwaarschijnlijk de klepstoters die op zijn)
De tik vooral hoorbaar bij stationair toerental, zowel met koude als met warme motor.Is dit noodzakelijk dat ik hier wat aan doe?
De auto verbruikt niet en rijd verder prima
Omdat nieuwe stoters niet erg goedkoop zijn en waarschijnlijk ook de kop er af moet vind ik dit toch wel een hoop werk.Ook hoor ik verschillende verhalen over toevoeging gebruiken, heeft iemand daar positieve ervaringen mee, en zo ja welk merk/type?
30 april 2015 om 16:58 #18283138Olie is wel goed op peil?
Je kan hem eens flushen met een valve lifter spulletje van forte o.i.d.
Kop hoeft er trouwens niet af om de stoters te vervangen, nokkenassen moeten er wel af.
30 april 2015 om 17:01 #18283139http://www.opel-tuning.nl/?View=page&part_id=101052&hid=&lhid=&lvid=” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kun je ze zelf vervangen… Zoals hierboven.. Kop hoeft er niet af.. Wel een nieuwe klepdekselpakking als deze slijtage toont als je de deksel eraf haalt..
30 april 2015 om 17:08 #18283140Bedankt voor de reacties, scheeld dat de kop er niet af moet, het blijft natuurlijk een hoop werk.
En de kosten van de klepstoters.Olie is goed op peil, moet wel vervangen worden, vandaar mijn vraag over de toevoeging.
30 april 2015 om 17:11 #18283141Check ook de staat van de distributie riem/ketting ondat deze los moet als je je nokkenassen los wilt halen…
30 april 2015 om 17:12 #18283142Heb je mischien een Z14XEP in plaats van een Z14XE?
30 april 2015 om 17:16 #18283143Nee een xe, dat rammelen van de xep is idd ook een probleempje
dat is het ook een beetje Bart, deze heb ik 2 jaar terug bij aanschaf (169dkm) vervangen.30 april 2015 om 17:21 #18283144Daarom bedoelde ik.. Check de staat ervan..
30 april 2015 om 17:27 #18283145Dit jaar is de staat ook gecheckt. (klepdekselpakking lekkage)
Niet dat je snel slijtage op je riem ziet(zeker niet een die pas vervangen is)
Soms kom je na 6 jaar vrijwel “nieuwe” riemen tegen.Ook de oude riem zag er toen zo goed uit, alleen de waterpomp zat vast geroest(ik gok dat die er al wat langer in zat)
30 april 2015 om 17:37 #18283146Waterpomp vastgeroest?? Hadden ze er een keer water in gedaan inplaats van KVS
30 april 2015 om 17:41 #18283147Nee het buitenwerk in het blok, was nog een hele uitdaging om het eruit te krijgen.
(het autotje heeft al heel wat megenaakt waarschijnlijk, gelukkig is hij nou in “goede” handen.
30 april 2015 om 18:28 #18283148Als je de olievuldop eraf doet zie je dan goed olie spetteren?
30 april 2015 om 18:31 #18283149Nog nooit geprobeerd, maar ik ga er wel vanuit, de dop moest ik pas vervangen omdat het via de dop lekte( dus goed spetteren zal hij wel doen) :wors
30 april 2015 om 20:31 #18283150Drie dagen terug toevallig een motor flush gedaan, ook deels om het tikken tegen te gaan, en mooie schone olie te krijgen.
2x Forté Motor Flush,
1x Forté Top End Treatment
1x Forté Seal ConditionerHeb vooraf contact gezocht met een representative van Forté, deze heeft me de handelswijze uitgelegd.
Ben nu een kleine 200km verder, en de olie is erg licht van kleur! Ook het tikken heb ik tot nu toe niet meer gehoord, of heel licht.
Maar gezegd werd de Top End Treatment 1000km de kans te geven, dus een conclusie kan ik nog niet trekken.Forté Top End Treatment is samengesteld volgens de nieuwste motorolietechnologie. Vele duizenden testkilometers hebben de reinigende capaciteiten bevestigd. Forté Top End Treatment houdt de motor inwendig schoon voor het optimaal functioneren van de motorolie.
Forté Top End Treatment biedt de volgende voordelen:
• Voorkomt vernis- en harsafzettingen in motordelen zoals hydraulische
klepstoters, nokkenastiming en kleplichthoogteverstellingen.
• Houdt zuigerveren en zuigerveergroeven schoon en vermindert het olieverbruik.
• Minimaliseert boreglazing en borepolishing.
• Vermindert de vorming en afzetting van sludge in de motorolie.
• Vermindert de aan olie en brandstof gerelateerde afzettingen.
• Vermindert de hoeveelheid blow-by.Forté Top End Treatment ondersteunt het additiefpakket van de motorolie en zorgt ook bij lage olietemperaturen voor optimale bescherming en voorkoming van lakafzetting. Forté Top End Treatment is compatibel met alle soorten motorolie voorzien van classificatie en specificaties volgens ACEA, API, JASO en afzonderlijke automobielfabrikanten. Forté Top End Treatment bevat geen stoffen en heeft geen gevolgen waardoor de garantie van automobielfabrikanten kan komen te vervallen.
Forté adviseert de toepassing van Forté Top End Treatment voor alle motoren die gevoelig zijn voor klepverkleving of tikken van hydraulische klepstoters, ongeacht de kilometerstand. Forté Top End Treatment kan veilig toegepast worden bij motorfietsen voorzien van hydraulische klepstoters en een natte plaatkoppeling, omdat het product de wrijvingseigenschappen van de olie niet verandert.
Forté Top End Treatment wordt na de behandeling met Forté Motor Flush toegepast en heeft een conditionerende werking. Hierdoor wordt de motor inwendig schoon gehouden voor een maximale en langdurige bescherming.
30 april 2015 om 20:50 #18283151Kijk daar heb ik iets aan.
Ik dacht zelf ook aan een flush, ik heb wel eens eerder problemen gehad met de klepstoters en kleppen die niet lekker werkte, maar eens wat er in gooien en kijken :) thx
30 april 2015 om 21:52 #18283152Had er ook last van, heb ook flush er door gedaan het is nu echt stukken minder.
Welk type en welk model heb je ? Zie dat je een Z14XE hebt, maar ook een Sport, net als mij ?Thnx voor je reactie.
1 mei 2015 om 05:25 #18283153Ja klopt een 2002 nog voor de facelift
4 mei 2015 om 10:01 #18283154Heb zelf een 1.2 xe motor met distributieketting.
Ik heb ook last van het getik, heb in januari wel verse olie erin gedaan (5W40)
Maar het tikken blijft.
Echter bij warme motor is het getik weg…….Advies? Eerst flushen ? Of zijn het de kleppenstoters?
Waterpomp en multiriem zijn vervangen met grote beurt.
5 mei 2015 om 08:57 #18283155Of de ketting.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 mei 2015 om 20:39 #18283156@wim-v6 wrote:
Of de ketting.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
En wat kost het ongeveer kwa onderdelen zo`n ketting?
En eventueel wat kost het als ik het laat doen door iemand?5 mei 2015 om 20:48 #18283157Google eens, Vergeet niet dat je soms ook pakking materiaal en olie moet hebben.
Geen idee hoe makkelijk ze er bij de ketting komen, sommige motorblokken is het echt een ramp.
Wel handig dat het gebeurd, in tegenstelling tot een riem, is het soms erg duidelijk zichtbaar dat de ketting vervangen moest worden.
5 mei 2015 om 21:01 #18283158Stuur ”CarloAstra” maar eens een PM die heeft veel ervaring met die ketting vervangen.
16 mei 2015 om 14:18 #18283159Even een update, vandaag de Corsa op de brug, olie en filters vervangen.
Toevoeging 5 in 1 voor hydraulische kleppen toegevoegd.
Geen merkbaar verschil.Banden waren erg schuin afgesleten dus gelijk maar even de boel uitgelijnd(waarden waren sky hi, raar dat hij nog prima recht door reed.)
Ik gok ook dat mijn dynamo lager slecht begint te worden, de Rolt ook niet meer lekker.Filmpje van de hoorbare tik in het blok tijdens het stationair draaien:
http://youtu.be/wOvj1nMxbXA” onclick=”window.open(this.href);return false;
Met bijna 2 ton ga ik de boel nog niet helemaal los gooien, dus maar eens kijken hoe dit af loopt.
16 mei 2015 om 14:29 #18283160ik denk dat we de kettingspanner en de ketting zelf wel af kunnen strepen.. aan die zijde volgens het filmpje is er niks hoorbaar… ik denk dan een aar van je kleppen stoters dan aan vervanging toe is.. maar dan alsnog zou je ketting los moeten daarvoor om de nokkenassen te verwijderen dus is dan maar net wat je zelf de keus stelt..
als je banden voor de helft versleten waren en aan de binnen zijde dan zul je denk ik wel negatieve camber gehad hebben of stonden ze op “toe out”?? ( spoor uit)
16 mei 2015 om 14:35 #18283161Het is een riem versie:) ik denk ook de klepstoters.
Uitlijnen dacht ik ook camber, maar t was toespoor die erg slecht stond.(rapport heb ik wel naar vind ik een beetje onduidelijk)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.