Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20xe motor schokt bij gas los. (oplossing gevonden?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 april 2015 om 19:50 #17271456
Geachte heren,
Het volgende probleem is bij mijn kadett uit 91 aanwezig:
Bij gas los schokt de motor flink. Elk willekeurig toerental en elk willekeurige versnelling. Warm of koud maakt niets.
Bij accelereren of deellast functioneert de motor uitstekend.Ik heb al gezocht met een CO tester en remmenreiniger naar een vacuumlek en heb een enkele slang kunnen vinden die lek was.
Echter bood repareren geen uitkomst. Hij ging daarna iets mooier stationair lopen en viel wat beter terug.SFI bak eraf gehaald en gasklep gereinigd.
Ik heb nog de luchtmassa gewisseld voor een ander omdat hiervan geklooid leek te zijn met de co-schroef. Wederom geen uitkomst.
Heb de tester erbij gehad, die vertelde me normale waarden voor luchtmassa, krukas, injectietijd, vervroeging en gasklep-sensor.Nu ben ik aan het denken maar het enigste waar naar mijn idee het stotteren bij gas los vanaf kan komen is de gasklepsensor/stationair regeling die voorkomt dat de motor uitvalt maar daarbij een toerental aanhoud wat hoger is dan hij elke keer verwacht?
Heeft iemand een idee waar te zoeken?
Edit- zodat je niet het hele topic hoeft door te lezen, na diverse dingen gemeten te hebben bleek de ECU de oplossing te zijn (vooralsnog)
Sjupke`25 april 2015 om 22:36 #18280952Yep, trek het dunne slangetje eens los van de kleppendeksel, die naast de dikkere slang, en blaas er eens op. Zit dat potdicht dan is dat waarschijnlijk het probleem.
Het is onzinnig om te zeggen dat dit vaak voorkomt, het is eerder een lot uit de loterij als jouw XE hier geen ‘last’ van heeft… Soms als dit dicht zit dan vallen de problemen nog mee, maar dat heeft vaak temaken met andere lekjes. Eigenlijk hoe meer last hij er van heeft hoe minder lek je inlaattraject is…
Op de inlaat komt dit slangetje uit op een soort banjo fitting die in de breedterichting koelvloeistof doorlaat, en in de lengterichting door een holle bout de lucht. Dit is een minescuulkanaaltje van minder dan 1mm doorsnee. Er is een topic hier over te vinden waarin menigeen enorm vooruit ging op gasresponse van hun XE door dit iets op te boren, maar ga nooit over de 2,5mm heen anders loopt hij iets te hoog stationair. Blijf je onder de 2,5mm (2mm is eigenlijk wel mooi, want dan verstopt het ook minder snel) dan valt het nog keurig binnen het regelbereik van de ECU, mits er geen verdere lekken dus zijn.
Herkenbaar is olie op de gaskleppen, wat een typische indicatie is van verstopte carterventlitatie (vacuumventilatie) en dit fenomeen zal dan ook na het opboren 100% zijn verholpen.
27 april 2015 om 08:13 #18280953Ik zal deze zo eens doorblazen. Ik had er al meer over gelezen maar gezien de locatie van deze banjobout had ik nog geen tijd om deze eruit te pakken en op te boren.
Wel iets anders moois gedaan wat ook andere van pas kan komen.. Ben na een garage geweest waar ze een rooktester hadden voor in het vacuumsysteem. Waar dan een lekkage bevind komt de rook eruit. Het mooie is dat met het juiste apparaat deze onder vacuum en onder druk toegediend kan worden (denk intercoolers etc).
4 bouten van de sfi bak lieten iets lucht door en de luchtmassameter had een slechte kitnaad op de deksel. Nu loopt ie alweer een stuk beter maar helaas nog niet helemaal goed. Ik zal dat ene met die banjobout eens proberen
3 mei 2015 om 09:43 #18280954Update- Banjo bout losgehaald en opgeboord naar 1.5 MM.
Resultaat: loopt fijner stationair, valt mooier terug en gasrespons lijkt nu heel mooi te zijn. Echter het schokken is nog steeds niet weg. Tijdens demontage van de gasklep zag ik wel iets aanslag op de gasklepsensor stekker.gasklepsensor en injectoren blijven vooralsnog de hoofdverdachten.
Sjupke`
3 mei 2015 om 11:58 #18280955Dat soepele wat die motor krijgt is echt heel typisch voor deze modificatie, in sommige gevallen los je het bokkige gedrag van de stappenmotorregeling er mee op. Ik vermoedde dat het dit probleem was, maar niet dus.
Nou ja, er is in elk geval iets van vooruitgang mee geboekt.
Gasklepschakelaar is zeker verdacht.
4 mei 2015 om 08:41 #18280956Wat voor een luchtfilter + buis heb je overigens op je C20XE zitten? (ik meen een rood gespoten PVC buis te zien?)
Mocht je een open luchtfilter hebben en de mogelijkheid hebben eens een originele filterbak + filter te plaatsen dan zou ik dat ook eens proberen.
Bij mijn C20XE destijds een green filter kit erop gezet, in het begin nergens last van maar later ging hij steeds erger schokken.Toen de originele luchtfilterbak + filter terug geplaatst en mijn geschok was meteen verholpen.
4 mei 2015 om 09:20 #18280957Ik rij al jaren met open filter, nergens last van.
Kan het de gasklepschakelaar (motr.2.5) of de gasklepsensor (motr. 2.8) niet zijn? Die moet je horen klikken net voordat de gasklep dicht is (of anders gezien: klikken als ie net open gaat)4 mei 2015 om 10:42 #18280958Ik zou eens met afr meter gaan rijden oid. Misschien gaat de motor wel pingelen door arm mengsel?
4 mei 2015 om 18:37 #18280959Ik ben al maanden op zoek naar een origineel luchtfilter voor een kadett 16v. Vooralsnog geen gevonden. Iemand die er een heeft toevallig?
Arm mengsel zou de lambda wel waarnemen. Tevens zou een arm mengsel moeten leiden tot een andere kleur op de bougies, die heb ik afgelopen woensdag nog eruit gehad (had een boroscoop ter beschikking).
Daarbovenop heeft de mengselverhouding weinig te maken met het schokken bij nullast denk ik. Dan zou juist alle brandstoftoevoer afgesloten moeten zijn?De gasklep klikt bij volledig dicht en de ecu geeft ook aan gesloten/nullast te zijn..
4 mei 2015 om 18:40 #18280960Luchtfilterhuis is wel aan te komen, nieuw zelfs nog…
5 mei 2015 om 10:01 #18280961Heb er 1 van een vectra 2000 voor je?
5 mei 2015 om 10:07 #18280962Past niet.
10 mei 2015 om 17:24 #18280963Niemand meer een 16v kadett luchtfilterbak liggen?
10 mei 2015 om 22:00 #18280964Heb ik wel, maar gaat niet voor niks weg.
23 mei 2015 om 11:37 #18280965Kleine update.
Het schokken is met monteren van een origineel luchtfilter incl resonantiebak die langs radiateur zit nagenoeg opgelost. Ik hoor hem af en toe nog napruttelen bij gas los, maar het schokken is nu acceptabel..13 juni 2015 om 16:12 #18280966Kleine update:
Brandstofrelais gesmolten. Nu is het schokken verdwenen.Echter heeft zich een nieuw probleem voorgedaan, gas blijft nu af en toe tot wel 2 seconden hangen. Bij gas los blijft ie dan als het ware doorgaan, terwijl ik zeker weet dat de gaskabel gangbaar is. Het lijkt de stappenmotor wel te zijn. Hoe kan ik dit controleren zonder deze te demonteren? Ellendig ding zit op een vervelende plaats.
Sjupke`
13 juni 2015 om 17:42 #18280967Dat heb ik nou al zo vaak gezien met die relais, vandaar dat ik zelf relais maak die gewoon koud blijven. Die relais koelen niet goed, zit veel te veel in en dan in een afgesloten plastic doosje… Dat gaat gewoon niet voor altijd goed.
Voel maar eens aan het relais na een stukje rijden. Ik had er steeds maar een paar maandjes lol van, en dan was het alweer feest.
Dat gas wat blijft hangen is hoogstwaarschijnlijk door een slechte of slecht afgestelde gasklepschakelaar.
20 juni 2015 om 13:55 #18280968Gasklep wederom gereinigd, gasklep potentio meter verwisseld met een andere. Beide dezelfde waarden en leken goed te functioneren, toch uit voorzorg ma vervangen
Stationairmotortje gereinigd en lijkt nu wat constanter te lopen stationair. Echter blijft het heel af en toe nog wel hangen, ben bijna aan de kabelboom aan het denken.. Ook gelijk de stuurstangen gangbaar gemakat, die kregen ze laatst niet gangbaar tijdens t uitlijnen.Eens een weekje rijden en kijken wat die doet.
16 november 2015 om 00:12 #18280969Luchtmassameter reinigen met de speciale reinigers, of via Bosch exchange programma laten reviseren kan ook helpen. Schokkerig gedrag bij plotselinge gaswissel, en instabiel stationair zijn best wel typische luchtmassameter klachten. Gezien het eerdere gebruik van niet originele luchtfilters zeker niet uitgesloten.
Vaak rijdt men ook veel te lang door met een slechte lambda sensor, daar staat ook 65000km voor, en dan wordt hij maar heel geleidelijk slechter.
16 november 2015 om 00:18 #18280970Reinig met niks anders dan lmm-reiniger trouwens!! Als je gelooft in die in een doorgetuppte honda rijdende youtube idioten die dat met carburateur of remmenreinigers doen dan gaat het falikant mis! Zo’n ding is zo mega kwetsbaar! Die jongens posten nou nooit eens een week later het filmpje dat ze met schaapachtige oogjes toch maar een nieuwe ‘add to basket’ doen… :vertag
Ook geen wattenstaafjes of met vingers er in, want dan kan je hem weggooien…
25 november 2015 om 21:07 #18280971Kleine update in dit hele verhaal:
Ik heb een aantal weken rondgereden zonder redelijke problemen, maar met schokken bij gas los. Wel kwam er een oorzaak bij: Bij koud gas geven reageerde deze in eerste instantie niet op het gas. Daarna binnen 1-1.5 sec reageert deze heel heftig, alsof je rond rijdt als die nog op choke staat. Wegens tijdgebrek even geen aandacht aan gegeven.
Maar, toen maandag avond (nadat deze s’ochtends nog had gelopen, startte deze op 3 cilinders. Daarna ging ie vrijwel meteen op 2 cilinders lopen, waarna deze nog maar op 1! cilinder bleef ploffen. Vervolgens deed de motor helemaal niks meer en was deze niet meer aan te krijgen! Vandaag op t werk kort uitgepozen wat er aan de hand zou kunnen zijn.
1: Bobinekabel los gehaald. Vonk aanwezig maar niet helder blauw (oranje). Wel sprong deze zeker 1 cm over. Verdeler en rotor bekeken en goed bevonden (vochtvrij, geen scheuren oid).
2: Temperatuur waarde bekeken via scan tool van Snap-on. Deze klopte met koude motor, 5 gr celcius.
3: Bougies bekeken, leken wat verzopen te zijn. Vernieuwd voor nieuwe NGK’s, wederom zonder succes.
4: Scantool eraan gehangen, kijken of er een motor toerental aanwezig was (krukassignaal). Tijdens het starten was er geen toerental waargenomen en gaat ook het toerental op het dashboard (digitaal) gaat niet omhoog.Scope signaaltje gemaakt met een breakout box die we nog hadden slingeren:
Er is een signaal aanwezig maar volgens onze gegevens moet dit signaal buiten de BDP piek op MINSTENS 2.5 volts liggen. Op het scopesignaal is te zien dat deze op bepaalde punten nog niet eens aan 1.5 volts komt.
Dit is een scope signaal dat de minimale en maximale waarden van het verloop van de krukassensor laat zien.
Krukassensor kan zomaar aangetast zijn door water als ie er zo uitziet. Morgen ga ik hem vervangen, kijken wat voor signaal deze dan afgeeft.Tevens heb ik de oude bougies even beoordeeld en ik zag dat de 2e bougie nat was en er zwart(er) uitzag. Dit zou zomaar eens de reden kunnen zijn dat deze hapert bij gas los. Volgende week zodra er tijd is maar eens een andere injectierails monteren.
To be continued..
25 november 2015 om 21:29 #18280972Je moet ongeveer 2.5 top top hebben en deze haalt al 2.5v met 1 piek. Je kan deze ook met de volt meter meten dan moet hij de 1.5v gemiddelde halen maar 2.5 x 0.707 is al meer dan 1.5 deze sensor is goed.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
25 november 2015 om 21:54 #18280973Als de ECU geen krukassignaal ziet dan trekt hij het tweede contact van het brandstofpomp relais ook niet naar massa en stuurt hij ook geen signaal naar de ontstekingsversterker, dus heb je ook geen vonk.
Die injectoren zijn zeker verdacht, ultrasoon reinigen kan wonderen doen, heb zo’n ding eventueel wel staan. Wat ook soms wel werkt is steeds met remmenreiniger vullen en met een pigtail spanning er op (9V batterijtje, niet langer dan 5 seconden open, NOOIT 12V direct uit de accu!) en met perslucht doorblazen, zo kun je heel goed zien of het vernevelingspatroon nog mooi is ook.
Injectoren die last hebben van afzetting sluiten soms niet goed en kunnen dan blijven nadruppelen, en dat kan dat schokken heel goed verklaren natuurlijk.
27 november 2015 om 23:13 #18280974Beide heren hebben gelijk. Krukassensor bleek niet t geval te zijn. Ik heb toch de nieuwe laten zitten gezien de oude een beetje slecht eruit zag.
Efin, verder gegaan. Terug na de basis en zelf brandstof toegevoegd. Daar leek die wel op te starten, dus brandstofdruk bij rails gemeten. Die bleek 0.5 bar te zijn.
Voor filter en regelaar gemeten, daar was ie meer dan goed. Dus filter los gehaald en gekeken.. en wat ik daar tegenkwam :jerryToen filter vernieuwd maar injectierails zat ook helemaal vol..
Rails vernieuwd en toen broemde die weer. Vanzelfsprekend gaat er een andere tank in komen..
Ik heb het idee dat deze niet meer schokt met gas los. Maar om er zeker van te zijn zal ik een paar weken rijden..
To be continued?
Sjupke`28 november 2015 om 08:52 #18280975Typisch, bij mij was het filter (van stiekum toch al twee jaar oud) inwendig los gekomen. Ding rammelde… Motor liep toen ook als een krant. Toen ook injectoren, rail en drukregelaar gereinigd. Had wel al een splinternieuwe tank…
Dit gaat wel wat uitmaken ja! :shock:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.