Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › OPEL VECTRA B ABS belevenissen van een leek.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 maart 2015 om 18:43 #17271221
Hallo Opels
Ik ben geen Opel man maar door treurige omstandigheden heb ik plots een
OPEL VECTRA B stationwagen (31_)
1.6 i 16V (100Pk) benzine
van 11-1996 tot 11-2002Nu ik erover nadenk toch wel een Opel verleden.
Mijn ouders hadden ooit de Kadet en Record en had ik zelf een Astra.
Nu een Hyundai Tucson
Ik zie niet veel sleutelaars hier op het 1e blik.Deze Vectra heeft een ABS foutmelding
De APK zou 1 april plaatsvinden maar nu geschorst
Ik ben geen automonteurIk ben al een tijdje aan het zoeken naar de ABS foutmelding.
De WSS gecontrolleerd met een Ohmmeter en met een oscilloscope
De Wiel Snelheid Sensoren leken oké er kwam signaal af.
Voor de elektronici ruim 1V toptop sinus bij met de hand draaien van het wiel.
Dat draaien gaat toch vaak zwaar soms loopt een schijfrem of trommel achter aan en het wiellager loopt ook niet zo licht.
Dat was ook bij mijn Tucson daar verlies je toch ook energie/ brandstof?
De Tucson daar was ik mee naar de dealer gegaan omdat af en toe een zeer irritant gehuil ergens achter kwam.
Alles oké volgens de Garage 20€ lager en remmen oké. Zou aan de banden liggen onzin natuurlijk want
het gehuil bleef en was steeds dezelfde toon onafhankelijk van de snelheid.
Dan maar zelf kijken.. simpel remblokken vast en versleten! ik was erg verbaast dat een garage zoiets niet ziet.Op Internet is veel informatie te vinden over het oplossen van de ABS foutmelding.
De ABS controller bevind zich rechts in het motor deel achter de accu onder een kunststof doos met relais die afneembaar is.
Ik kon hem niet eens zo snel vinden.
Echter WS-Sensoren kun je eenvoudiger meten op de meer-polige stekker van de ABS controller.
Het is niet nodig om hiervoor onder de auto te kruipen, deze tip zag ik niet.
De WSS aansluitingen op deze connector zijn toch eenvoudig te vinden.
Als deze Meerpolige connector los is klembeugel naar voren voorzichtig naar achteren en omhoog wippen.
Met de connector omhoog gemanoeuvreerd met de kabel onder is er een rij van 9 contacten te zien.
Van onder naar boven 1-2 is WSS Linksvoor 34=links achter 56 rechtsachter 78 rechtsvoor 9 = nvt
De waarde van de WSS voor is ca 1500 OHm en achter 1100 Ohm.
De voorste sensoren zijn met een (verroeste natuurlijk) bout door de wielophanging vastgezet.
Op de aandrijfas is ook open de ABS sensor ring te zien die dicht onder deze sensor door draait.
Het magnetisch veld word door de nokjes (toots) gemoduleerd en hierdoor ontstaat een wisselspanning over de spoel van de WSS.
Ik zag dat alle 4 WSS signalen oké waren en dacht toen diagnose ABS controller defect.
De ABS lamp gaat bij starten even aan en gelijk weer uit of uit zodra ik een klein stukje verplaats.
Maar na ca 500-800m rijden ging de ABS fout-led weer aan..
Dat deed de vervangende ABS controller idem…. veel werk voor niets leergeld zullen we maar denken.
Het demonteren van de ABS is zeeeer lastig haast onbereikbaar 10mm knelkoppelingen waarvoor je een speciale open ringsleutel nodig hebt die strak op de knelmoer sluit. Anders draai je die gelijk stuk. Bovendien de sleutel slag is zeer gering.
Ik heb dat met veel moeite gedaan met een 3/8inch sleutel die is iets kleiner dan 10mm met een hamer erop tikken.
Ik heb een Action 10mm ringsleutel met en flex open gemaakt. dat werkt wel is zeker een hulp bij deze onmogelijke montage maar
deze sleutel krijgt de vastgecorrodeerde moeren ook niet los want klemt niet voldoende.
Bij Hornbach zag ik vandaag een 10mm open ringsleutel speciaal voor pijpkoppelingen. Of die beter werkt weet ik niet.
En het ontluchten is lastig de retour van de hoofdpomp iets los en rem intrappen.
Het wegpompen van de remolie. Daarvoor heb ik een jam potje met 2 slangen door het deksel vacuüm dicht.
1 slang naar het vacuüm blokje recht naast het blok de ander in het remolie reservoir. En zo gaat de meeste olie in de pot.. Lekkage is niet helemaal te vermijden dus iets onder de motor leggen.
Je mag remolie niet wéér gebruiken waarom eigenlijk niet als je het schoon wegzuigt en en weer terug schenkt?
Bij de sloper hoorde ik al dat een sensor-ring ook fouten kan geven maar had de ABS al gekocht.
Terugbrengen naar een sloper gaat niet zo dat wist ik dat risico heb ik toen genomen.
Pas daarna zag ik bij beter kijken op de scope dat er een hikje in de sinus zat en gelijktijdig hoorde ik een piepend geluidje … alsof de sensor aanliep.
En zag die sensor-ring die voor open en bloot op de as zit en daardoor erg verroest.
Linksvoor gebroken en iets omhoog van de as gewerkt, rechts ook verroest maar heel en signaal geen hikje.
De Achter WSS zijn met kartelring in het wiellager ge-integreert en is alleen als geheel te vervangen.
Nu weet ik na wat lesgeld dat het de kapotte sensor-ring is.
Tenminste dat moet haast wel zo zijn.
De ABS computer controleert de 4 WSS signalen als er 1 signaal wegvalt is dat wiel gezien als geblokkeerd en idd bij remmen de 1e 100m gaat de ABS gelijk moduleren ook bij licht remmen.
Deze ringen schijnen niet los te koop te zijn. Alleen samen met as ca 86€ incl. op zich niet extreem duur.
Je moet natuurlijk wel oppassen met oude auto’s er komt steeds meer boven water.
En de kosten lopen op. Maar hij rijd zo lekker..
Als er nog iemand een ABS controller nodig heeft :wtf ? getest en oké…
Deze Vectra ABS is niet open te maken btw. volledig dicht-gegoten dus het Youtube filmpje repair ABS is nvt helaas.
Opel Vectra boeken zijn onbruikbaar daar staat geen informatie over ABS in alleen internet heeft informatie.
Volgens de sloper heeft deze Vectra ook een ODB connector maar ik heb hem nog niet kunnen vinden.
Ik heb een ELM ODB-2 plug van Mini in the box de Hyundai Tucson heeft wel een ODB aansluiting maar ik kan geen bluetooth verbinding krijgen met mijn HTC one
Wie heeft die ELM ODB2 ook en werkend? en is er ook Opel Vectra software/foutcode beschikbaar?Nu maar uitvinden hoe de as / ring te verwijderen
Jaap Zuidwolde
27 maart 2015 om 08:12 #18279237beste jaap.
ik zie dat je ontzettend veel werk hebt gedaan voor idd voor niets.
als er een lampje brandt, wil dat zeggen dat er ergens in de auto een fout zit.
in dit geval in de ABS unit.
dan had die je namelijk gelijk vertelt dat de fout in de wielsensor zit.waar je dan als eerste mee begint is het uitlezen van de computer.
dit kun je zelf doen met een Opcom kabel die voor 30 euro te koop is.
inclusief software.dan hoef je niet alles af te struinen om de fout te zoeken.
volgende punt is, je kunt ook de electronische controller van de ABS unit afschroeven,
dan hoef je niet heel de pomp te verwijderen en en al je remmen te ontluchten.
dat zijn maar 6 torx boutjes ;).btw,
abs pomp bijhouden en niet verkopen.
in de ECU’s gaat nogal eens een keer een relais stuk.27 maart 2015 om 08:16 #18279238Op-Com of Tech2 eraan hangen.
Dan erachter komen dat je een Kelsey-Hayes (K-H) Pomp hebt, en daarvan het Hoofd relais stuk is.Moeilijk draaiende wielen:
Voor: Klauwen Vast
Achter: Trommel verkeerd gezsteld / Hevels vast.27 maart 2015 om 10:12 #18279239hoi Bas bedankt voor lezen en advies!
Ja idd veel werk had ik me kunnen besparen
Maar de ABS unit die ik heb is KH-13039901
Heeft wel een bodem deksel met torx boutjes echter als die los zijn
En uiteraard des auto’s zijn er altijd een paar die te vastgeroest zijn..
ben je er nog niet want dat deksel is met een super compound rubber volledig dicht gekit
En deze unit is één aluminium blok controller en hydraulic deel zijn één
Bovendien het deksel zit onder en daar kom je alleen bij als de ABS unit eruit is….afbeelding
https://www.dropbox.com/s/5ohzby0or4pgutv/IMAG1086.jpg?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;Als ik de computer aansluiting had kunnen vinden ja dan had ik misschien wel gezien dat de WSS linksvoor de fout veroorzaakt
ik wist ook wel dat het ABS lampje een algemene storing aangeeft van het ABS systeem
Maar dat kan een of meer WSS zijn of de unit zelf
Daarom ben ik eerst gaan meten aan die sensoren WSS en die leken in orde
Leken dus maar die ene niet dat zag ik te laat
Wat ik het eerste had moeten doe achteraf was het precies controleren van de aandrijfassen met de sensorringen
en die zien er verschrikkelijk slecht uit totaal verroest want onbeschermd zitten deze toch wel gevoelige delen onde rDe computer uitlezen dat zou handig zijn maar ik kan dus geen OBD plug in deze auto vinden die is te goed verstopt?
De boeken die ik van deze 1997 Vectra bevatten electrische schema’s van de auto maar van de OBD / computer geen spoor
Ik ben gisteren bezig gegaan om de linksvoor as te verwijderen
Bouten los van de wielophanging lukte
echter de onderste fusee? pen krijg ik er nog niet uit het klemt op het laatste stuk lastig lastig
geprobeerd met wat schuurband de top van de pen gladder te maken hij beweegt omlaag zonder veel probleem maar dus het laatste stukje niet.En dan zal ik ook de grote lager moer met splitpen even losdraaien…
Moer helemaal gaaf en RVS geen roest toch geen beweging in te krijgen dopsleutel erop geen beweging
misschien locktite?De as moet er toch uit om die ring te kunnen vervangen
Na een avond wurgen eerst gestopt.
Mogelijk hier ook een trucje of speciaal gereedschap nodigAls ik een onderhouds tip mag geven als beginner..
controleer behalve de de schijfremmen ook de ABS sensorring ontroest hem en tectiel erop spuiten!
Als deze ring door roest losknapt dan ben je nog niet klaar…
Een adres voor losse tone-rings heb ik nog niet kunnen vinden een roestige prijzige van de sloper misschienJaap
27 maart 2015 om 11:08 #18279240De OBD stekker zit onder afdekkapje tussen versnellingspook en handrem
De moer van de as moet gewoon los kunnen makkelijkste is met luchtsleutel indien niet voorhanden dan met wiel op de grond eerst even slag los draaien27 maart 2015 om 11:11 #18279241OBD plug gevonden
Tussen h-rem en pook gevonden tussenstuk kan afgenomen worden
bedankt voor de tip..
fusee pen en stelbout zijn losmet geïmproviseerde poelie trekker as eruit
de sensor ring viel er gewoon af
de WSS lijkt nog oke 2 magnetische stripjes zijn zichtbaar dwars op de ring
ik weet niet of die eerst geheel onder het kunststof huis zaten
ik ga nog eens metenali baba heeft tone rings maar minimaal 100 stuks …
tnx
14 april 2015 om 22:53 #18279242:thumb
ABS fout opgelostNa vervangen van sensor ring links voor
Blijft het ABS lampje uit
Was wel even een lastige klus.
Vooral het weer vast zetten van de stuurstang fussee koste me veel tijd
De moer draaide te zwaar en dan gaat de pen meedraaien
Lastige constructie vooral geen vet op die verbinding doendie sensor ring of reluctor ring koste slechts 10€ 2 stuks inclusief verzenden uit UK en BTW
J&R U.K. duurde wel 2 weekik zag ook ringen van 45€ per stuk
Maar deze 2€ ringen zien er prima uit!
https://drive.google.com/open?id=0B6kjXCGZuZpId3ZPd002ZG5hTFE&authuser=0
https://drive.google.com/open?id=0B6kjXCGZuZpIV3hqR0ZQMkpjdjA&authuser=0
geen antie roest behandeling? prijs verschil is enormNu nog l.a. handrem voering / schoen vervangen
daarvan zat de kabel vast en is de pakking geheel versleten.
Ik heb geen haast.14 april 2015 om 22:59 #18279243als je trommels achter hebt zal het wel meevallen om de remvoeringen te vervangen .. als je schijven hebt ben je wel even bezig… moet je remklauw en schijf eraf halen… kijk daarbij wel even hoe de staat van de remblokken en schijven zijn of er geen groeven of overmatige slijtage op zit..
maar opzich wel te doen in een middagje :P succes15 april 2015 om 05:56 #18279244schijven voor en achter
de remschijf/trommel zat vast op de trommel remmen door de vastgeroeste kabel kwamen die niet meer los27 april 2015 om 16:20 #18279245Hallo het gaat gestaag vooruit.
Inmiddels ABS fout opgelost
En beide parkeerrem remschoenen vervangen.
Lastige constructie met die 4 tegenstribbelende veren.
Vooral die 2 drukveren die met een haakje met plat uiteinde in een sleuf op het busje op die veer moeten gedrukt.
En dan de veer + dopje een kwart slag draaien… dat stond nu juist niet duidelijk in het Vectra “So wirds gemacht” boek..
Dat haakje aan de achterkant eerst vast zien te drukken met iets.. anders lukt het zeker niet.
En bij de Vectra zitten deze ook nog lekker half achter de lager flensring..
Die 2 veerhaakjes zijn wel erg fragiel toch braken ze verroest en al niet eens af
Het is wel goed staal…
Petje af voor een monteur die dat in een 1/2 uurtje doet..De trommel/schijf was dusdanig ingelopen dat deze pas met heel veel geworstel en gehamer loskwam.
Wat geflexed zodat het terug monteren geen probleem geeft.
Een remkabel zat vast in het eindblok bij het wiel vlot gemaakt maar loopt nog steeds zwaar. De parkeerrem komt aan die kant niet goed los. Ik zal er een extra veer aan hangen zodat de kabel weer terug komt.
Met WD40 geprobeerd de binnen kabel is niet verroest die is geplastificeerd
De trommelremmen moesten aan beide zijden vervangen geen pakking meer en bij demontage brak de remvoering wat er van over was ook nog af. Een set van 4 trommelremmen koste slechts ca 10 € + 5€ verzendkosten dat zijn echt de kosten niet.
Een goede parkeerrem is geen luxe en ook APK vereist.De remblokken handig, met die pennen de remklauw kan blijven zitten om de blokken te vervangen.
Maar die pennen zijn natuurlijk ook verroest.
Bij mijn Tucson moet de klauw wel los.Nu heb ik lucht in het systeem dat was allemaal niet nodig geweest als ik de ABS niet had vervangen natuurlijk.
Ik zag ergens iemand schrijven over een “ontluchter” hoe ziet zoiets eruit.
Ik vermoed dat lucht in de ABS unit zit.Heb zelf een soort ontluchtings systeem gemaakt door bij de hoofdremcylinder de drukleiding te onderbreken
aan de hoge kant van de hoofdremcylinder de uitgaande kant
door deze 2 leidingen via een potje te laten lopen pompte ik met de rem het vaatje leeg en de lucht uit de ABS ontsnapt.
De rem voelt nu weer stevig aan met wel een stukje vrijloop over het eerste stuk maakt de cylinder een zuigend geluid.
Is dat normaal ? Ik had er nog niet zo opgelet als de motor uit is hoor ik dat.
Ik had 2 stukjes leiding met passende knelkoppeling van een oude rem cylinder.
Ik dacht de olie via dit potje rond te pompen zodat de lucht kon ontsnappen maar de olie werd alleen maar uit het vulvaatje weg gepompt en niet aangezogen met draaiende motor voor rembekrachtiging
Zo lijkt het ook te werken.Een goede knelkoppel sleutel is haast onmisbaar ik heb me nu gered met een 3/8″ die ik er op hamer.
Een 10mm sleutel past niet goed genoeg.
Een ontluchter gemaakt met 1 extra drukleidingen met passende knelkoppel moer.
Moer op de remcilinder is dikker dan die op de ABS regelaar ! om het nog wat moeilijker te maken.De grootste problemen behalve natuurlijk gebrek aan ervaring en vakkennis zijn:
Geen passend speciaal gereedschap alles zit vast geroest en is haast onbereikbaarHet is dat ik dit als een uitdaging zie en om wat auto reparatie ervaring op te doen en dat ik de auto niet direct nodig heb.
Maar anders zou hij naar de sloop moeten gaan.2 maart 2016 om 11:31 #18279246vervolg..
OPEL VECTRA B stationwagen (31_)
1.6 i 16V (100Pk) benzineDe Opel staat nog steeds in de schuur geschorst
De ABS werkte weer goed . Remmen oké ontlucht met ontluchting tankje
De slang naar dit tankje word onder op de ontluchting dopjes bij de wielen geplaatst.
En de rem olie met lucht word in het tankje gezogen door onderdruk.
Simpel principe Je zou zoiets zelf kunnen maken met vacuum dat op het brandstof invoer deel zit.Echter na wat extra hard remmen sprong er een remleiding lek.
Het lek zit op een zeer lastig bereikbare plek achter de motor tegen het cabine schot.
Het is een standaard euvel van dit type Opel.
Precies waar de 3 remleidingen onder zadelklem zitten roest het.
Een koppeling ertussen zetten maar je komt er gewoon niet bij zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen.
hoe doet men dat in een garage?3 maart 2016 om 17:18 #18279247Bij de Vectra meest alleen om en rond de achteras.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
3 maart 2016 om 17:19 #18279248Je heb wss geen 2koloms brug.
als je die wel hebt, kan je de motor er vrij makkelijk uithalen.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
9 maart 2016 om 14:45 #18279249remleidingen gewoon vanaf de pomp vervangen door koper… van pomp naar voorwielen in 1 stuk, naar de achterwielen zit er een koppeling onderaan het schutbord/bodem. Niet gaan knoeien met een koppeling midden in een bestaande leiding, dat is drama verzekerd…
9 juli 2016 om 08:03 #18279250deze Vectra B station is nu voor 250€ te koop
inclusief reserve ABS en extra wiel speed ring
als die remleidingen zijn vervangen rijd hij gewoon weer
maar dat is voor mij te moeilijkbedankt voor lezen en de tips
9 juli 2016 om 10:20 #18279251klopt 2 koppelingen zitten tegen schutbord gaan onderdoor naar de achter wielen.
Ik zie de koppelingen maar er bij komen is een ander verhaal.
de 3de leiding gaat door naar r- voorwiel -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.