Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Nieuwe Corsa: welke motor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 februari 2015 om 19:51 #17270660
Hallo Corsa deskundigen,
Ik ga een nieuwe corsa aanschaffen (nieuwste model). Er zijn nogal wat motorkeuzen en dat is precies mijn probleem: welke past bij mij?
Ik twijfel tussen de 1.4 en de 1.0 (90pk editie). Ze schelen 500 euro. De 1.0 is volgens de specs zuiniger maar is qua massa zwaarder. Hierdoor komt de corsa met de 1.0 versie in een hogere wegenbelastinggroep dan de 1.4. De start en stop functie waag qua nut te betwijfelen omdat ik (gelukkig) niet vaak in de stad rijd of in de file sta. Ten slotte heb ik twijfels over de 1.0 omdat het een 3 cilinders heeft en ik ooit in mijn alto dat ook had zitten. In mijn kleine alto had ik steeds het gevoel in/op een brommer te zitten.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik hoop op niet al te technische verhandelingen omdat ik dat waarschijnlijk toch niet snap.Groeten,
Karin
20 februari 2015 om 21:51 #182745051.0 met turbo zal best lekker rijden.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
21 februari 2015 om 06:54 #18274506Ik heb met de115pk versie gereden en die reed heerlijk! Ik zou sowieso voor de 3-cilinder gaan, ook met betrekking tot restwaarde. De 3-cilinder heeft een balansas waardoor je niet merkt dat je met een cilinder minder aan het rijden bent.
21 februari 2015 om 07:15 #18274507Ik heb de 1.4 en ben er super tevreden over,
Ik vindt de 1.0 het gewoon net niet.21 februari 2015 om 10:24 #18274508Peter: met 115Pk wil ik wel geloven dat het lekker rijdt
Tot nu toe dus 2x 1.0 en 1x 1.4.
Lastig hoor: de 1.0 is zuiniger maar duurder in aanschaf en wegenbelasting. De 1.4 is minder zuinig maar weer zuiniger met wegenbelasting.Weet iemand of de 1.4 motor een nieuwe motor is of dat deze is ontwikkelt in voor de vorige generatie corsa’s? Is dat de reden dat de restwaarde hoger zal zijn?
21 februari 2015 om 10:42 #18274509Hoe zo ga je niet met beide een stukje rijden? De 1.0 is een nieuwe motor, welke ook zeer goed ontvangen is door de pers.
21 februari 2015 om 10:50 #18274510Peter, veel dank voor je reacties!
Proefrijden ga ik deze week ook doen. De auto met de 1.0 motor moet ergens anders vandaan komen. Mijn garage kan alleen niet een 1.4 ergens vandaan laten komen.
Overigens heb ik nu een Corsa D met 1.4 Die was vooral in het begin een beetje traag maar later is dat wel beter geworden. Is dat gebruikelijk?Groeten,
Karin21 februari 2015 om 11:00 #18274511Dat hangt voolal van af hoe en wie er mee gereden heeft.
toen ik de corsa c van mijn vrouw over nam…
wou deze in het begin niet harder dan 100 in zijn 4e versnelling hahahaha….
daarna even groot onderhoud gedaan alle olies filters etc etc.
nu doe hij met gemakt na dat hij goed warm gereden is 140 in zijn 4.
en in zijn 5 tikt hij tegen de 190 aan.Autos kunnen lui worden als ze niet eens in de zoveel tijd even uitgelaten worden.
het is als er normaal mee gereden word niet normaal maar kan wel voorkomen.Heb van het vorige model (corsa c) de 3 cilinder 1.0 gereden en toen toch voor de 1.4 gegaan.
reed voor mij net iets prettiger.Maar een 1.0 turbo zal inderdaad ook wel willen!
Het verschil in aanschaf en wb vs benziene pomp wegen niet tegen elkaar op.
tenzij hij meer stil staat dan rijd.
maak je veel kms dan is de 1.0 misch een betere optie.
rij je weinig dan denk ik de 1.4Al met al zal het elkaar niet heel veel ontlopen denk ik.
21 februari 2015 om 12:14 #18274512wij hebben op de zaak een demo rijden ook een 1.0 turbo. Dit is echt een hele fijne motor, en zuiniger dan de 1.4
21 februari 2015 om 12:26 #18274513De 1.0 is per kwartaal 25 euro duurder dan de 1.4 qua wegenbelasting. Ik vermoed dat het verschil met de zuinigere 1.0 daarmee inderdaad met de variabele kosten misschien wel in het voordeel van de 1.0 zal uitvallen. Bovendien, je weet nooit wat de benzineprijs gaat worden. Deze is natuurlijk nu lekker laag maar dat hoeft over een tijdje zeker niet zo te zijn.
Kortom, op papier neig ik met jullie antwoorden voor de 1.0 ga kiezen. Als de proefrit van de week ook nog eens positief zal uitpakken dan is de keuze wel duidelijk.Wel vervelend trouwens. Van de week bleek dat er olie in de kabelboom is gekomen. De garage staat voor een raadsel hoe dat kan. De herstelkosten zijn hoog en dan nog is het de vraag of het probleem werkelijk op te lossen is. Opeens sta je dan voor de keuze: of repareren of een nieuwe corsa… De huidige corsa is alweer 6.5 jaar oud met de nodige km’s en ik wil niet op de vluchtstrook stil komen te staan…
Voor nu dank ik allen voor hun antwoorden.Groeten,
Karin.21 februari 2015 om 14:08 #182745141.0 turbo pakken , dat is echt een fijne motor.
Ik heb afgelopen week met de 1.0 turbo 115pk gereden , maar wat rijdt dat goed voor een 3Cil.
21 februari 2015 om 14:16 #18274515De 1.4 is een oude motor die in laatste bouwjaren van de D zelf 100 pk had. Nu ineens terug 90. Corsa D zou volgens verhalen die ik gelezen/gehoord met een 1.4 niet vooruit te branden zijn. Over de 1.0, ik zou zeker voor dit modern stuk techniek gaan want dat zal heel vlot en redelijk zuinig rijden. De balansas zorgt er inderdaad voor dat de typische 3cilinder loop er niet is (of toch minder aanwezig)
De 1.4 is bij mijn weten zelf een motor die in de late jaren 90 werd gebruikt (vanaf astra f ongeveer?) heeft natuurlijk wel al enkele aanpassingen gekregen voor zuiniger te worden enzo maar toch, de corsa is te zwaar voor de motor ;)
21 februari 2015 om 15:03 #18274516Heren,
Hoe de 115 pk rijdt weet ik niet.
Wel heb ik proefgereden in de 1.0 90 pk. Beviel prima!!
Bij het optrekken hoor je (minimaal) dat je met een 3 cilinder op pad bent.
Wat die 90 pk betreft….. genoeg voor de Corsa, accelereert vlot genoeg.
Voor € 1200,– extra heb je 25 PK meer.Ik heb voor de 1.0 90 pk Cosmo + opties gekozen.
groet
Kees21 februari 2015 om 16:29 #18274517ik zou lekker gaan voor de 1000 cc 3 cilinder ! voornamelijk als je stad etc rijdt is dit een heerlijke moter vanwege het vermogen in laag toerengebied (turbo) eventueel als je hem ingereden hebt en je zou nog sneller willen zou je hem daarna altijd nog kunnen laten chippen, 3 cilinder loopt zeer beschaafd net zoals hierboven aangegeven vanwege de balans-as
22 februari 2015 om 23:51 #18274518ik heb de 1.4 motor
rijd heerlijk, lekker vel ook.23 februari 2015 om 17:30 #18274519@DriverSeat wrote:
Wel vervelend trouwens. Van de week bleek dat er olie in de kabelboom is gekomen. De garage staat voor een raadsel hoe dat kan. De herstelkosten zijn hoog en dan nog is het de vraag of het probleem werkelijk op te lossen is.
Nou dat antwoord kan ik je wel geven hoor.
Die olie in de kabelboom komt door een lekkende oliedruksensor aan de voorkant van het blok.
Word waarschijnlijk een nieuwe kabelboom en als je pech hebt een nieuw motorstuurapparaat.23 februari 2015 om 18:55 #18274520Overigens heb je dan ook niet opgelet of olie gepeilt….
Bij me pa zijn Corsa D z14xep was ik er snel genoeg bij gelukkig.
Daarlag gewoon een plasje olie op de grond onder de auto.
Met dank aan CarloAstra en WimV6 snel gelocaliseerd wat het probleem kon zijn.Back on topic.
Die 90pk is voor normaal gebruik in Nederland voldoende, hang je er vaak een aanhanger achter of rijdt je vaak in de bergen, dan zou ik een zwaardere motor nemen.23 februari 2015 om 20:20 #18274521@Corsa_GSi wrote:
Overigens heb je dan ook niet opgelet of olie gepeilt….
Bij me pa zijn Corsa D z14xep was ik er snel genoeg bij gelukkig.
Daarlag gewoon een plasje olie op de grond onder de auto.
Met dank aan CarloAstra en WimV6 snel gelocaliseerd wat het probleem kon zijn.Back on topic.
Die 90pk is voor normaal gebruik in Nederland voldoende, hang je er vaak een aanhanger achter of rijdt je vaak in de bergen, dan zou ik een zwaardere motor nemen.Het hoeft niet perse naar buiten te lekken hoor… :wtf
Ik heb vaak zat gevallen gezien waarin nog genoeg olie zat en toch echte de kabelboom vol stond25 februari 2015 om 19:23 #18274522@Mrmonkey, natuurlijk is dat ook mogelijk, maar ik deel alleen mijn ervaring met de desbetreffende sensor.
25 februari 2015 om 21:20 #18274523Ik zou denk ik ook voor de 3 cilinder gaan, dat blok wordt door de autopers bejubeld en dat is zeldzaam. …
4 maart 2015 om 08:06 #18274524Hallo Corsa deskundigen,
Ik wil even terugkoppelen wat uiteindelijk mijn keuze is geworden.
Na enkele proefritten te hebben gemaakt heb ik gekozen voor de nieuwe 90 pk 1.0 liter motor. Deze motor ligt in de Edition versie van een nieuwe Corsa E. Ik merkte dat deze krachtbron meer dan voldoende is voor mijn rijstijl. Ook merkte ik dat de nieuwe Corsa lekker op de weg ligt, minder gevoelig is voor zijwind en dat het veel stiller is geworden binnenin de auto. Ik vind het echt een mooie auto geworden die ook nog eens zuiniger is dan mijn huidige Corsa D 1.4 (te minste, dat liet de boordcomputer zien…).
Met de Big Event werd de nieuwe Corsa ook nog eens aantrekkelijker door de hogere inruilaarde van mijn huidige Corsa D. Die krijgt vast een nieuwe blije baas. Het olieprobleem wens ik nooit meer mee te maken en ik kan niet ontkennen dat het merk Opel daardoor voor mij een deukje heeft opgelopen…
Nu dus wachten op de levering en dan hoop ik dat ik met de nieuwe Corsa plezierig op weg kan.
Ten slotte: zeer veel dank voor een ieder die de moeite heeft genomen mij te willen adviseren.
Groetjes,
Karin
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.