Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Thermostaat (sandwitch) oliekoeler verwijderen … ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 december 2014 om 19:51 #17269624
FF een vraag voor de geleerden hier.
In de sandwitch plaat waar je de oliekoeler leiding op aansluit zit een soort van thermostaat.
Deze gaat bij 87 graden open meende ik laatst een x gelezen te hebben.Nu zat ik me vandaag eens te bedenken , kun je die thermostaat niet gewoon verwijderen zodat de olie ALTIJD via de oliekoeler gaat ??!! :hmmz
Warm word de olie wel bij mij ;)
Neem aan dat die thermostaat erin zit om bij starten zo snel mogelijk het motorblok op bedrijfstemperatuur te krijgen.21 december 2014 om 09:04 #18265302Kan gewoon weg.
ik heb een upgrade oliekoelerset, en daar zit een lege ring tussen.
dus zonder thermostaat, en ik merk niks.groeten.
21 december 2014 om 22:04 #18265303Bij hoeveel graden gaat hij eigenlijk open?
21 december 2014 om 22:13 #18265304Ik dacht rondom de 110C°
22 december 2014 om 17:45 #18265305@ 4×4 hoezo merk je niks ? :hmmz
26 december 2014 om 22:02 #18265306Inderdaad gaat hij pas bij 110, en een oudere vaker nog pas bij 115-120 graden open. Da’s wel erg laat, maar hem helemaal weglaten is ook niet heel verstandig. Nou kan het bij die degelijkheid van een XE allemaal niet zo veel kwaad, het is toch amper stuk te krijgen. Aan de andere kant is het op een straat auto wel dé manier om olie helemaal nooit meer warm te krijgen, dat duurt normaal al minstens 15-20 minuten rijden. Als je een dikke koeler hebt waar nog eens een halve liter olie in huist kan dat zomaar 40 minuten tot een uur worden. En dan moet je eigenlijk nog eens een paar uur blijven rijden wil je dat je blok gemiddeld rijdt met olie op temperatuur. Het is zoals ze altijd al zeggen, te koud is ook niet goed.
Het is bij zwaar gebruik, motorsport, circuit dagje wel aan te raden om een een goed werkende oliekoeler te hebben, want er is geen betere multigrade dan een goed gekoelde olie. Zelfs de beste multigrade is warm altijd nog ~5 keer dunner dan koud namelijk.
Als je het echt mooi wilt hebben dan is zo’n Mocal sandwhich plate een aanrader, zij hebben wel thermostaatjes die bij normale temperaturen al open gaan.
Je zou wel wat moeten merken aan je oliedruk, of als je er eentje hebt, de olietemperatuur meter.
27 december 2014 om 17:38 #18265307Normale temperatuur 87/92 graden net zo als de Koelwater thermostaat ?
4 januari 2015 om 12:38 #18265308@Noordpoolgsi wrote:
Normale temperatuur 87/92 graden net zo als de Koelwater thermostaat ?
Nou, olie mag wel iets warmer worden, bij koelwater is er kookrisico, maar bij olie natuurlijk niet. Het hangt een beetje samen met de viscositeit die je idealiter wilt. Het verloopt namelijk gigantisch met de temperatuur. Je kan dus met het temperatuur eindpunt voor een bepaalde olie exact de viscositeit bepalen en constant houden. Het is ten aller tijde belangrijk de viscositeit niet onder de 10mm²/s te laten komen. Koud is een 10W bijvoorbeeld 140mm²/s (noem maar een dwarsstraat) dat is dus al snel 10 keer dikker dan warm.(!!!) Als je een goede smeerfilm wilt op temperatuur dan wil je dit toch wel zo rond de 12-16mm²/s hebben. Bij te dikke warmteviscositeit dan gaat het weer langzamer rond en koelt het de motor niet optimaal (jawel, olie smeert niet alleen, maar heeft ook een enorm belangrijke taak in het koelen van lagers enz) En het vergt meer kracht van de oliepomp, nou is dat niet gelijk iets wat PK’s kost, maar in een extreem geval kan de pomp sneller stuk gaan.
Je kan de eindviscositeit dmv. de warmte dus mooi bepalen als je een thermostaat gebruikt op je oliekoeler. In het productblad van de olie staat het verloop van de viscositeit bij diverse temperaturen vermeld.
Overigens verloopt die viscositeit over de levensduur van de olie heen ook enorm! Zeker bij goedkopere olie, of semi-syntheet. Je kunt met een pipet zelf testen, vul die met je nieuwe olie en kijk met een stopwatch hoe snel hij leeg loopt bij een bepaalde temperatuur. Test dit na verloop van tijd eens met de afgetapte olie… Ik heb dit wel eens gedaan met onze Micra, die kreeg altijd gewoon een semi syntheet 10W40 van ons, omdat het niet zo’n bijzondere auto is. Wij rijden eigenlijk alleen maar korte ritten met dat ding, zwaar gebruik valt dat onder omdat er veel vocht in de olie komt. Na een paar maanden was die olie al zo’n drie keer zo dun geworden. Nu rijdt hij op 5W40 volsyntheet en dat blijft echt stukke stabieler.
Ik rij de XE zelf zonder oliekoeler, omdat het met mijn gebruik niet nodig is, maar als ik er mee op het circuit zou gaan rijden dan zou ik zeker een Mocal installeren met hun thermostaatje er op. Ik weet niet precies welke temperatuur zij aanbevelen, maar daar zullen ze vast een antwoord op hebben.
4 januari 2015 om 20:05 #18265309Heb al 1 bestelt van mocall king:
Gaat open bij 74 graden. Bij 80 gaat die verder open en bij 100 is die totaal loss.
Ik rij eigenlijk alleen volgas met de motor waar die opkomt.
Kwartier voor de start en de Cross zelf zal 10 minuten duren daarna afkoelen.A.s Vrijdag en zaterdag weet ik meer.
Vrijdagmiddag uur of 5 ga ik met de auto naar de rollerbank meneer komt er 20/60 castrol pro op. (rijden enkele opel divisie V auto’s ook mee).
Vrijdagavond inlopen 3-4 uurtje’s kijken of alles stabiel blijft water en olie niveau enzo :agentZaterdag gaat die dan de rollerbank op af 08.30 en gaan we kijken hoe het blok zich houd :P
De rollerbank meneer zei mei dat de ideale olietemperatuur rond de 98-102 graden is,met 20/60 castrol6 januari 2015 om 23:26 #18265310Ah okay, daar is goed over nagedacht in elk geval! :thumbup
Ben benieuwd wat voor getallen het worden op de rollen met die TB’s! :vertag
10 januari 2015 om 09:54 #18265311En wat is het geworden?
10 januari 2015 om 19:55 #18265312Maandag :???:
Zat allemaal tegen deze week met onderdelen …
Maandagavond inlopen dinsdag gaat die op de banmk king:6 februari 2015 om 08:05 #18265301Hoe is het afgelopen op de bank?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.