Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › c20seh start !. (07-08-14)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 juli 2014 om 19:23 #17266854
C20seh start niet. Al een paar dingen geprobeerd en gecheckt:
Aller eerst motor kwam lopend uit een e kadett gsi. Alles overgezet. Kabelboom aan de binnenkant ook. Dus de ronde stekker onder de motorkap zit gewoon zoals die zat.
1 bij contact aan klikt het brandstofrelais. Dus dat is goed.
Bij doorstarten klikt ie niet. En de brandstofpomp doet dan ook niks.
Bobine is goed meet ik gewoon stroom op . Zow op de groene draad en de zwarte draad.
Ik heb ook in de verdelerkap gemeten in het midden gewoon stroom als die op contact staat.
Ik krijg alleen geen vonk. Maar ik denk dat dat temaken heeft met dat het relais niet klikt als ne start.Mijn andere gsi doet dat namelijk wel en dan slaat de pomp ook in
Heeft er iemand een oplossing?volgens mij is het maar een kleinigheidje
En soms tikt alles als ik contakt aanzet. Dan blijven de relais tikken en stappenmotor tikt ook en ergens daaronder komen ook wat tikken vandaan..
8 juli 2014 om 19:25 #182418568 juli 2014 om 20:51 #18241857[/URL]
Deze kabel zat met kroonsteentjes aan elkaar vast die heb ik gesoldeerd. Maar daar zit wel het probleem. Als ik hem losmaak dan tikt er niks. Hoe moet je die repareren.? Want je het 2kabeltjes die heb ik aan elkaar zitten. Maar dan heb je er nog 1 die ligt helemaal bloot met wat isolatie erdoorheen?
9 juli 2014 om 11:25 #18241858Gisteren toevallig nog een stuk kabelboom bekeken van een SE en NE. Is dat niet krukaspositie sensor? Zit daar wel het goede tegendeel aan? Die “grijze” kabel gaat dan naar rechtsonder maar volgens mij zit daar gewoon een enkele kabel ipv 3
9 juli 2014 om 12:14 #18241859is inderdaad de stekker van de krukas sensor.
de schuifstekkertjes zijn het zelfde als die van de injectoren.
verkrijgbaar bij bv rick donkers.kabel een stukje inkorten
9 juli 2014 om 12:29 #18241860Maar die heeft toch geen 3 draden de sensor? Zo lijkt het wel op de foto. Er was een draad die je verkeerd kan aansluiten, maar dacht eigenlijk dat dat de bypass klep van de gasklep was.
9 juli 2014 om 12:32 #18241861bedoel de schuif contacten die in de 3 polige stekker zitten
9 juli 2014 om 13:14 #18241862Ja is de stekker van de krukas sensor.
Maar het zijn 2 geisoleerde draden. En 1 draad ligt er helemaal bloot en dan zit die om de isolatie heen gedraaid zeg maar net als bij een glasvezel kabel. Maar hoe kan ik die dan repareren?.kijk zo n stekkertje kan ik zo van me andere kabelboom afknippen. Alleen daar zit het weer iets anders. Ik maak vanavond wel even paar fotos dan is het wat duidelijker.9 juli 2014 om 17:36 #182418639 juli 2014 om 18:52 #18241864ik heb net van theunm gehoord dat het alleen isolatie is en het een massa draad is . dus gewoon weer netjes solderen en krimkous eromheen.
maar weet iemand het probleem waarom me relais niet klikt als ik de motor wil starten?
op contact klikt ie namelijk wel 1 x.10 juli 2014 om 10:45 #18241865Weet niet wat er gebeurd als je hem op contact zet met klikken, is te lang geleden.
Maar schakelt c20ne niet op krukas signaal het brandstofpomp relais in? Op dit relais zitten als ik goed herinner de pomp en de ontsteking.
Zou dit relais eens doorlussen. Zou de pomp moeten gaan draaien en spanning op bobine. Dan werkt in ieder geval dat circuit.
Zou het dan in aansturing zoeken. Werkt de krukaspositie sensor? Hij heeft als ik het dus goed heb een krukassignaal nodig om relais te schakelen. uitlezen heeft geen nut met stilstaande motor10 juli 2014 om 18:45 #18241866zonder bdp signaal zal ze niet starten.
Alles is afhankelijk van het bdp signaal.En ja deze is erg gevoelig. Helemaal voor slechte bekabeling..
Die kabelboom heeft al wat meegemaakt.Zorg ervoor dat je je bdp bekabeling helemaal goed krijgt.
Vervolgens haal je ff het brandstofrelais eruit en verbindt je deze door.Dit is van de constante plus naar de twee andere draden welke geschakeld moeten worden.
Sleutel om en ze zou moeten aanslaan.Succes met het herstellen van de bekabeling :thumb
12 juli 2014 om 15:13 #18241867bedankt voor de informatie ! ik ben gelijk aan de slag gegaan . ik ben heel de avond/nacht bezig geweest.
ik heb sowieso eerst even stroom op de brandstof pomp gezet om te testen of die het wel doet: die doet het .
relais gecontroleerd of ik wel de goede heb. ik heb 2 goed werkende
ik heb alle draden gemeten die uit het relais komen. 4 draden staan + op. 1 massa. en dan die 2 schakel draden die zitten bij elkaar in 1 aansluiting, ik heb alleen niet geprobeerd om door te lussen en dan starten , kan dat zomaar ?
maar stel hij slaat dan aan. dan heb ik nog geen oplossing?
ik heb ook heel de motorkabelboom opgesneden om te kijken of er ergens een kabelbreuk zat, die grote stekker van de computer ook open gehaald. niks kunnen vinden
dan heb ik nog 3 nieuwe draden vanaf de computer naar de krukassensor stekker getrokken om uit te sluiten dat de kabels niet goed waren. maar nog steeds geen succes. daarna 2 andere krukassensors erin gehad beiden werkend nog niks
ik weet niet meer waar ik nu moet zoeken?
die rood/blauwe en wit/zwarte draad moet uit eindelijk spanning krijgen via het relais? maar dat doet ie niet .ik was vandaag nog bij een vriend wezen kijken die heeft ook een e kadett seh blok erin. staat al 8 jaar stil maar start wel gewoon. die heeft alleen 2 zwarte draden aan de bobine zitten: zie foto
en bij mij zijn die 2 zwarte draden in 1 schuifstekker gedaan en zit die op de bovenste van de bobine ik weet niet of dat iets uit maakt?
ik kom er niet aan uit . ik weet ook niet meer waar ik het zoeken moet? misschien iets in de auto niet goed? ik heb alleen het digitaal dashboard aangesloten en dan die 2 massa s .
wie kan me helpen? iemand heeft vast ook weleens zo n probleem gehad? hoop ik :jerry12 juli 2014 om 15:25 #18241868ligt je ECU er los bij ?
Maak hier ook een aarde draad aan!12 juli 2014 om 17:12 #18241869Ja ik heb die even los gehaald. Ik had daar een massa kabel aangedaan. Alleen dan gaat alles tikken als ik het contact aanzet. Relais , stappenmotor , injectoren enz. Als ik hem geen massa laat maken is het weg
Maar die hoort toch geen massa te maken? Bij mijn andere gsi zit die rechtsvoor maar dan zitten er van die soort van rubbere dopjes waar je de schroefjes indraai. Dan raakt ie toch net niet de carroserie?
12 juli 2014 om 18:32 #18241870Naar mijn weten moet hij wel geaard zijn er zit als het goed is aan je stekker bij je ecu ook een bruine draad met een oogje-31
ook in de diverse schema`s staat de behuizing als -31 aan geduid en -31 in de schema`s is massa12 juli 2014 om 21:40 #18241871Behuizing hoeft over het algemeen niet aan de massa.
Wij reden altijd moet een losse ecu op het plankje of zo los in de auto bij de eerste tests.Als je de ecu aan massa legt en alles begint te tikken dan is er iets mis. Dat hoort zich niet.
12 juli 2014 om 23:14 #18241872Hmm ik zal morgen is kijken dan naar zo n bruin draadje.
Ik heb die nog nooit gezien. Ook niet bij me andere gsi c20xe en c20ne.Ja maar wat kan er mis zijn dan corsaboy heb jij een idee? Hoe kan je testen of de ecu goed is of defect?is daar een simpel truukje voor?
Ik zal morgen een filmpje maken van wat ie doet als ik de ecu aan de massa leg.
12 juli 2014 om 23:23 #18241873ja daar is een eenvoudig truukje voor.. een ander ecu er in pluggen. van een 1.8 of een 2.0. motorcode is niet van belang. hij zal altijd starten.
14 juli 2014 om 07:02 #18241874Lijkt mij toch dat je een massa probleem hebt. Dat klikken en gek doen gebeurd meestal door slechte massa waardoor spanning inzakt bij het inschakelen van het systeem.
Zit de massa van de computer goed aangesloten? Zijn die bruine kabels die op het inlaatspruitstuk zit. Als die niet gemonteerd zitten krijg je bovenstaand gedrag.
14 juli 2014 om 07:53 #18241875En niet alleen van je kabelboom naar je inlaatspruitstuk controleren. Ook van je motor/bak naar je carroserie, en van je carroserie naar je accu. Eventueel ff een dikke startkabel van de motor naar de min pool.
15 juli 2014 om 18:50 #18241876Van de accu naar carroserie en van bak naar carroserie heb ik allemaal vernieuwd. Net even een dikke extra massa kabel eraan gedaan. Maar nog niks.
Spruitstuk massa kabeltjes maken goed contact. Als ik ze erop zet dan zie je vonkjes.
Ik heb daar ook al een extra dikke massa kabel aangelegd om te proberen. Nog steeds niks
Net een andere motorkabelboom eraan gehangen nog steeds geen verschil. Start nog steeds niet.
Is er iemand van jullie die erna wilt kijken tegen een vergoeding? Of ik kom die kant op ook geen probleem..
Ik woon in de omgeving tilburg16 juli 2014 om 10:50 #18241877Vreemd..
Dus computer uitwisselen geen nut, draadboom uitwisselen geen nut, sensor uitwisselen geen nut..
Als je aan computerzijde van de krukassensor meet, onderling geen sluiting tussen de kabels? Of de draden er liggen heb je al gemeten begrijp ik?
Als je massa aan de computerbehuizing legt gaat de complete motronic over de zeik..Blijf ik erbij dat het een massa of voeding probleem is. Waar krijgt computer voeding van? Wat is de weerstand (ohmmeter) tussen accupool en massapunten in computer aansluiting? Tevens geldt dit voor de plus. Pinnummers weet ik zo niet. Slechte overgang ergens in de voedingslijnen wil ook wel eens raar doen. Onbelast 12V, belast kakt de spanning in.
Om te testen of de voeding goed blijft zou ik plus en massa van de computer (dus wat de computer ingaat) aan een voltmeter knopen en dan op contact zetten en evt starten. Tijdens deze actie controleren of de spanning boven de 10V blijft. Spanning zakt wat in door het starten..
Weet je in ieder geval of de computer een fatsoenlijke voeding krijgt..
16 juli 2014 om 11:19 #18241878welke Motronic is het M15.4 ?
Dit is de pinbezetting van de M15.4
01 Bobine 2+3
02 Massa
03 Brandstofpomprelais
04 Klep luchtregeling stationair toerental
05 Klep actief koolfilter
06 (leeg, alleen voor Sintra)
07 Luchtmassameter
08 (leeg, alleen voor Sintra)
09 Regelmodule startblokkering, of wagensnelheidssensor bij wagens zonder startblokkering
10 Massa
11 Klopsensor
12 Gaskleppositiesensor
13 Diagnose-aansluiting
14 Massa
15 (leeg, alleen voor Sintra)
16 Injector 3
17 Injector 1
18 Constante plus
19 Massa
20 Bobine 1+4
21 (leeg)
22 Motorstoringslampje
23 Magneetklep EGR
24 Massa
25 Relais koppeling airco
26 Klep luchtregeling stationair toerental
27 Geschakelde plus
28 Verwarmde lambdasonde
29 (leeg)
30 Gaskleppositiesensor, Klopsensor, Luchtmassameter, Temperatuursensor inlaatlucht, Temperatuursensor koelvloeistof
31 (leeg)
32 Instrumentenpaneel
33 (leeg)
34 Injector 2
35 Injector 4
36 (leeg)
37 Relais motorregeling
38 (leeg)
39 (leeg)
40 Airco
41 Airco
42 Transmissieregelmodule
43 Toerenteller
44 Temperatuursensor inlaatlucht
45 Temperatuursensor koelvloeistof
46 Relais motorregeling
47 (leeg)
48 Krukaspositiesensor
49 Krukaspositiesensor
50 (leeg, alleen voor Sintra)
51 Transmissieregelmodule
52 Koppelingspedaalschakelaar
53 Gaskleppositiesensor
54 Transmissieregelmodule
55 Diagnose-aansluiting16 juli 2014 om 15:42 #18241879@gubje : ik heb de kabel gevolgd van de krukassensor dat zijn 3 draden en 2 draden komen in hetzelfde gat uit in de computer en die andere gaat ergens anders heen. maar die zijn helemaal goed die heb ik na gekeken.
ja als jij zegt een massa of voeding probleem. dan kan ik toch een kabel leggen van de massa naar de computer en hetzelfde met + stroom ? maar de accu heeft er niks mee te maken? moet je een minimaal ampere accu hebben?
ik heb geen idee hoe die computer stroom krijg , ik heb alles gewoon overlegd. ik weet wel dat ie stroom krijg dat heb ik gemeten. alleen ik heb nog niet gemeten als ik doe starten hoeveel volt die dan krijgt. misschien krijgt ie wel geen geschakelde plus? ik wist de betekenissen niet van al die kabels.. maar nu wel dankzij RamSwa72. dus kan ik weer ff aan de gang.
ik heb deze . kan ik dan dat schema aanhouden RamSwa72?
hij staat er momenteel zo bij: verder opbouwen gaat nog niet , hij moet toch eerst starten ..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.