Welke (diesel)motoren en welke niet?

Forumindex Forums Overige Auto algemeen Welke (diesel)motoren en welke niet?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266849
    Astraman
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 July 2004

      Beste forumleden,

      Ik heb mijn Astra nu zo’n 11 jaar en eigenlijk naar volle tevredenheid maar de brandstofprijzen reizen de pan uit en met mijn dik 20.000 km per jaar, en hij word ook een dagje ouder en heeft dik 328.000 gelopen, dus wil ik uitkijken naar een Diesel.

      Ik wil mij dus gaan orienteren op een waardig opvolger en voor ik ga zoeken wil ik een beetje weten wat een verstandige keuze is.

      Mijn wensen:

      Grootte is geen issue, al heeft een station/hatchback wel de voorkeur. En het moet een beetje van zijn plek komen. LET rijders vinden waarschijnlijk alles te langzaam, dus ter referentie, mijn Astra 1.6 16v vind ik lekker vlot rijden op de snelweg. Uiteraard moet hij het liefst 1 op 30 lopen. En welke automaatbekken zijn goed te combineren met de diesels? Mijn budget ligt ook nog niet helemaal vast maar als ik zo een beetje rondkijk moet ik voor 5 mille toch wel wat kunnen kopen.

      Nu kan ik uit een hele hoop auto’s kiezen maar ik word stapelgek, temeer omdat Opel de afgelopen 15 jaar voor mijn gevoel miljarden versies gehad heeft, en ik lees allerlei horror stories over superdure brandstofpompen en vage EGR klachten…

      Kunnen jullie eens met mij meedenken??

      #18241787
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Automaat rn zuinig?????

        Als je krent wil rijden zal je echt zelf aan de stok moeten trekken.
        Scheelt nogal, ivm de continu slip van een automaatbak bij stadrijden.

        Egr is een issue bij alle moderne diesels die zuinig bereden worden.

        En nee, lost zich niet op door af en toe eens door te halen!

        Goede betrouwbare diesel met redelijk gang.
        De 100pk 1.7CDTI Z17DTH

        #18241788
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          Verplaatst op verzoek van TS.

          #18241789
          Astraman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 July 2004

            Aha Wim, en dan specifiek de 100pk versie, want er is ook een 125 pk versie?

            En de 2.0 en 2.2?

            #18241790
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Ik ben niet zo van de roetfilters.
              Nu geven die bij de 1.7 diesels al minder problemen dan bij de 1.3 & 1.9 diesels.
              De 1.7 100pk is zonder roetfilter.
              De 110 & 125pk zijn met.

              #18241791
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Wim, toen ik vorige week bij jullie was, hebben wij volgens mij wel een roetfilter zien zitten toen de pijp eronder vandaan ging? Ik heb de 100 PK versie(althans, dat was het origineel)..

                #18241792
                Astraman
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 July 2004

                  Aha, maar buiten die roetfilters, zijn de FIAT diesels wel een beetje goed…?

                  Hoor over de motoren in FIATs goede verhalen, doblo’s die makkelijk een miljoen lopen enzo…maar goed, soms zijn ze compleet anders afgesteld in een ander merk.

                  Ik denk dat ik aan performance een concessie moet doen ten gunste van het verbruik en als ik hard wil heb ik altijd de motor nog :angel zijn die 1300’s een beetje betrouwbaar?

                  #18241793
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    @pixels66 wrote:

                    Wim, toen ik vorige week bij jullie was, hebben wij volgens mij wel een roetfilter zien zitten toen de pijp eronder vandaan ging? Ik heb de 100 PK versie(althans, dat was het origineel)..

                    Dat is een NoX katalysator.
                    Leegmeppen dat ding!!

                    verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                    #18241794
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Leegmeppen als in, een paar klappen erop als de pijp er weer vanaf is? Wat is er met dat ding dan?

                      #18241795
                      stefanDTI
                        Lid sinds:
                        10 May 2007

                        Zoals wim zegt …

                        De 1,7CDTI is de beste keus … Al is het alleen al om de versnellingsbak .

                        De 110pk en 125pk hebben de befaamde M32 6bak.

                        #18241796
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Alle fiat diesels eigenlijk weg bij blijven is vaak elende.

                          #18241797
                          Astraman
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 July 2004

                            @Haasje17 wrote:

                            Alle fiat diesels eigenlijk weg bij blijven is vaak elende.

                            Okee helder :-P

                            Er is me al een hoop duidelijk geworden ;)

                            Okee tot slot: Wat is er waar van de ellende rondom brandstofpompen die ik weleens hoor rondom de 1.7 en 2.0 2.2 diesels??

                            En klopt het dat de z17dth niet in de astra g ligt?? Vind alleen maar info over de 80 pk versie, de z17dtl als ik mij niet vergis..is dit een heel andere motor of kun je van die L makkelijk een H maken?? :angel Een astra G heeft mijn voorkeur want, geen canbus (corrigeer me als mijn ‘angst’ onterrecht is), rijdt voor mijn gevoel niet minder, is lichter, ik kan een hoop van mijn huidige astra overzetten, en de latere 2004 modellen zijn behoorlijk luxe.

                            #18241798
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Canbus enzo valt allemaal wel mee alle elende is bij de meeste H’s in het begin geweest dus inmiddels al verholpen. In de g is een 68, 75 en 80 pk 1.7 geleverd. chipje doet wonderen op de 80 pk versie.

                              #18241799
                              Dolby
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 May 2008

                                In de G zou je echt niet moeten gaan voor de 1.7 maar voor de 2.0 DTH en of 2.2 DTR het liefst na bouwjaar: 05/2002 want daar zit de verbeterde versie dieselpomp in die niet meer kapot gaat. :thumb

                                #18241800
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  @Dolby wrote:

                                  In de G zou je echt niet moeten gaan voor de 1.7 maar voor de 2.0 DTH en of 2.2 DTR het liefst na bouwjaar: 05/2002 want daar zit de verbeterde versie dieselpomp in die niet meer kapot gaat. :thumb

                                  In de G kan je het beste de 75pk 1.7DTi of de 80pk 1.7CDTi hebben, die hebben de minste ellende.

                                  Brandstofpomp verhaal geld voor de 1.7DTi 20Di 2.0DTi en 2.2DTi

                                  verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                                  #18241801
                                  Astraman
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    14 July 2004

                                    Jah okee, maar een gechipte 1.7 diesel zal wel zuiniger zijn dan een 2.0/2.2 en dan kan ik mijn zomervelgen behouden want ik geloof dat de steek dan ook 4×100 is.

                                    #18241802
                                    stefanDTI
                                      Lid sinds:
                                      10 May 2007

                                      Canbus hoef je niet bang voor te zijn..
                                      Iedere auto heeft wel zo zijn kwaaltjes…

                                      #18241803
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        een beetje 1.7 diesel is zuiniger als de 2.0 en 2.2 diesels, die zijn bij normaal rijden niet heel zuinig.

                                        Willem

                                        #18241804
                                        Dolby
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 May 2008

                                          Mijn gechipte 2.0 16v DI reed gemiddeld 1 op 15 binnendoor. En op de snelweg 1 op 18. Met mijn sportieve rijstijl. Dus gemiddeld 140KM per uur op de Cruisecontrol. En met mijn 18″ inch Irmscher Sportstars. Vind ik zeker niet verkeerd qua verbruik. Mijn auto woog 1214KG op kenteken.

                                          Succes met je keuze. :thumb

                                          #18241805
                                          Astraman
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            14 July 2004

                                            Ja okee maar ik wil mijn lasten drukken. Hoe zuiniger hoe beter ;-) en ja beetje pit is fijn en ik ben vrij veeleisend maar ik denk dat het een 1.7 word….een dtl of dth…afhankelijk van de uitvoering en waarschijnlijk blijft het een astra g/h want die zijn er ook als station.

                                            Nou nog kijken wat chippies doen ;-)

                                            #18241806
                                            Anoniem
                                              Lid sinds:
                                              1 January 1970

                                              Ik heb de Z17DTH, fijne en betrouwbare motor! Ook gechipt, dat maakt een wereld van verschil. Flinke uitgave maar je hebt er zoveel profijt van.. Vragen? Roept u maar!

                                              #18241807
                                              giuliettaevo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 November 2006

                                                @Haasje17 wrote:

                                                Alle fiat diesels eigenlijk weg bij blijven is vaak elende.

                                                Wat een onzin… De 1.9 en 2.4 jtd zijn prima motoren die makkelijk enkele tonnen wegdraaien. Die gebruiken ze volgens mij alleen niet bij Opel.

                                                #18241808
                                                Astraman
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  14 July 2004

                                                  @pixels66 wrote:

                                                  Ik heb de Z17DTH, fijne en betrouwbare motor! Ook gechipt, dat maakt een wereld van verschil. Flinke uitgave maar je hebt er zoveel profijt van.. Vragen? Roept u maar!

                                                  Waar kwam jij uit kwa verbruik?? Ik heb verschillende reviews gezien en die spreken van 1 op 19 tot 1 op 21 zelfs voor stations terwijl er toch stevig gereden werd :wtf klopt dat?? Lijkt mij wel erg optimistisch!

                                                  #18241809
                                                  Anoniem
                                                    Lid sinds:
                                                    1 January 1970

                                                    Tja, dat is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl.. Ik rijd dagelijks van Wassenaar naar Amsterdam, 125 km/h op cruise control. Het stadsverkeer rij ik redelijk rustig, al trap ik soms eens door. Ik kom echt niet hoger dan 1 op 18, maar dat komt door die 125 km/h. Rij ik 110, gaat hij al naar de 1 op 19 tot 1 op 20.

                                                    Zuiniger dan voor het chippen in ieder geval..

                                                    #18241810
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      @giuliettaevo wrote:

                                                      @Haasje17 wrote:

                                                      Alle fiat diesels eigenlijk weg bij blijven is vaak elende.

                                                      Wat een onzin… De 1.9 en 2.4 jtd zijn prima motoren die makkelijk enkele tonnen wegdraaien. Die gebruiken ze volgens mij alleen niet bij Opel.

                                                      Alle Opel 1.9 diesels zijn Fiat motoren.

                                                      Dan zijn bij FIAT/Alfa-Romeo/Lancia de 120pk, 150pk & 180pk ook nog eens met de zelfde techniek als in de Opels, en hebben dezelfde (waardeloze) versnellingsbak.

                                                      Ook de oudere 1.9TD / 1.9JTD / 1.9MultiJet’s zijn verre van probleemloos.
                                                      (Al menig turbo vervangen van deze Fiat diesels op lage / gemiddelde km standen.)
                                                      EGR gezanik, Verstuivers e.d.)

                                                      De 2.4TD / 2.4JTD is bekend om de moeilijkheids graad voor de vervanging van de Tandriem.
                                                      Daar het veelal makkelijker is hiervoor de motor uit de auto te halen.
                                                      Ook dit geld voor zowel FIAT / Lancia /Alfa-Romeo.
                                                      En olielekken is deze motor zeker niet vreemd, dit betreft keerringen (groot werk dus).

                                                      Laat voorop staan dat de motor zelf het probleem niet is, het is de techniek die eraan hangt.

                                                      Willem

                                                      verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.