Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa P0130 foutcode, lambda & LMM vervangen zonder succes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2014 om 13:21 #17266665
Beste Opel-liefhebbers,
Ik ben een gelukkige eigenaar van een Opel Corsa 1.2 16v X12XE uit 2000 met kenteken 23-FB-XG
Ongeveer 2 weken geleden begon mijn anders altijd trouwe corsa wat kuren te vertonen.
Op het moment dat de motor warm was (alleen dan treed het op) en ik bij ~80+ km/h het gas wat dieper intrapte, sprong de motor in de noodloop.
Het motormanagement lampje ging dan branden en op dat moment liep de motor zeer slechts.
Als ik dan van het gas af ging doofde het lampje weer en kon ik met rustig gas geven weer doorrijden.Ik ben daarop naar de garage 1 gegaan, en daar werd foutcode P0130 uitgelezen (P0130 O2 Sensor 1 Circuit Voltage Low).
Er werd een 4gas-test gedaan in z’n neutraal en alle waarden vielen ruim binnen de APK-norm.
Daarop hebben we vervolgens de Lambda sensor vervangen voor een gebruikt exemplaar (geen ECU reset uitgevoerd).
Er was geen enkele verbetering en bij het gas indrukken op de snelweg gebeurde weer exact hetzelfde.Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat meerdere corsa’s hier last van hebben waar bleek dat de LuchtMassaMeter de oorzaak was van de problemen.
Dus ben ik naar garage 2 gegaan aangezien garage 1 er heilig van was overtuigt dat het toch de lambda sensor was en geen raad meer wisten.
Na overleg bij garage 2 leek het hen ook verstandig om de LMM te vervangen, dus daar een gebruikte originele bosch luchtmassameter er tussen gezet en de ECU ge-reset d.m.v accu een avond te ontkoppelen.
Tot mijn verbazing was het euvel nog steeds niet verholpen en dus ben ik eens wat dieper gaan nadenken.
Ik dacht, stel dat de LMM i.p.v. 5 volt maar 4 volt binnen krijgt, dan zullen er natuurlijk nooit goede waardes uitkomen.Ik heb dus met draaiende motor de LMM losgekoppeld en met een multimeter de 12v en 5v nagemeten waarbij de 5v precies 5.00 was en de 12v ~14.2 (gelijk aan de accuspanning)
Om eerlijk te zijn heb ik nu zelf geen ideeën meer en aangezien ik al meer dan 250€ lichter ben zonder geholpen te zijn, zou ik hier graag om hulp vragen aangezien diagnosticeren bij een goede opel garage me nog eens €350,- zou kosten :(
Alvast bedankt!
28 juni 2014 om 08:49 #18240434Gebruikte lmm is ook stuk denk ik.
28 juni 2014 om 09:52 #18240435Lijkt me stug dat een nieuwe LMM van Bosch niet goed is.
Misschien is het de krusas(positie)sensor.Ik heb het idee dat je garages op de gok maar wat vervangen hebben. Kwalijke zaak. Voordeel is wel dat al je sensoren straks nieuw zijn
28 juni 2014 om 09:55 #18240436Staat dat er een gebruikte LMM in is gekomen, heb daar zelf ook geen goede ervaringen mee. Heb je garantie dat die goed is?
28 juni 2014 om 10:00 #18240437Hmm, inderdaad. Dan is het helemaal een duur geintje geweest. Gebruikte onderdelen die makkelijk te vervangen zijn, en dan toch al € 250,- kwijt… :swear :argue
1 juli 2014 om 19:33 #18240438@ Ivo, Inderdaad, dit idee had ik ook.
Vandaar dat ik dit nu dus ook zelf wil oplossen aangezien ze allemaal het rijtje lambda, LMM, EGR gaan vervangen en dan pas gaan nadenken.
Maar inderdaad, de LMM die erin is gezet was niet nieuw, deze was 2e hands.@ Joop, de garage die mij deze verkocht gaf garantie dat hij goed is.
Ik was hier natuurlijk niet bij dus het kan net zo goed een verkoperspraatje zijn.Is mijn aanpak van ECU resetten d.m.v accu een avond los te hangen wel de goede stap om te verrichten als je een LMM vervangt?
Of moet je wellicht nog iets meer resetten?Bedankt voor de reacties in ieder geval!
1 juli 2014 om 19:39 #18240439LMM is een beetje lastig testen
2 juli 2014 om 08:21 #18240440Volgens mij kan je die LMM gewoon vervangen en hoef je niks te resetten of zo.
Is ook vrij makkelijk te doen.2 juli 2014 om 09:13 #18240441@ Ivo, oke top!
Ik las iets op internet dat een te hoog/laag LMM voltage (waardoor de auto waarschijnlijk slecht loopt), kan worden veroorzaakt door een slechte massa (ground), is er een makkelijke manier om dit te controleren?
Gaat het dan om de massa van de ECU of van de accu?
4 juli 2014 om 10:50 #18240442van blok naar massa is ook een oplossing die goed werkt.
4 juli 2014 om 16:09 #18240443ik heb het zelfde gehad kat kapot
leeg gemaakt trekt weer als een nieuwe
heb nog wel een storing maar kan weer rijden9 juli 2014 om 10:37 #18240444@ Camper,
Hoe kun je controleren of de katalysator kapot is?
Gewoon fysiek controleren of er een gat in zit?@ Corsa14slow
Wat bedoel je precies?
Een nieuwe draad leggen tussen het motorblok en de negatieve pool van de accu?11 juli 2014 om 08:38 #18240445LMM en andere motorsensoren kan je gewoon Vervangen zonder dat er een Reset nodig is.
Gebruikte LMM, en Imitatie LMM, allebij een NO-GO voor dit motortype!!Nieuw Oririgineel exemplaar monteren, Let op ORIGINEEL onderdeel nummer.
Bosch levert ook een Aftermarket met ander nummer, deze werkt evenmin als de andere Imitaties.Willem
12 juli 2014 om 10:05 #18240446Als je in de buurt van Rotterdam woont kun je hier ff langs rijden. Ik heb een nieuwe Bosch LMM over. Kun je het testen en als het is opgelost dat ding van me kopen. Stuur maar een PM
29 juli 2014 om 05:01 #18240447Als je nu door blijft rijden met zo’n auto met dit probleem. Kan dat problemen geven op den duur? Vriendin heeft er nu ook last van bij der Corsa, dus verwacht dat LMM ook kapot is..
29 juli 2014 om 05:24 #18240448Het is meer dat het n.a.w. alleen maar erger wordt en dat het super vervelend rijdt. Ik moest er bij normaal wegrijden bij een stoplicht echt rekening mee houden. Daarnaast is mijn brandstofverbruik ook beter geworden na de wissel.
7 oktober 2014 om 07:35 #18240449SuperR, zou je me eens een PBtje sturen, ik ben wel geïnteresseerd in je aanbod.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.