Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › opel combo 1.7d turbo inbouwen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 december 2013 om 21:08 #17262842
hallo,
heb hier een opel combo van 1998 met de 1.7d
nu vroeg ik me af als deze motor intern gelijk is aan de 1.7td van Isuzu alsook de brandstofpomp?
zoja dan zou ik er een turbo van een 1.7td inbouwen
mvg
25 december 2013 om 21:12 #18202394volgens mij heeft de 1.7d een hogere compressie verhouding en of het dus mogenlijk is lijkt me de vraag.
ik heb eventueel nog wel een 110 pk variant van de turbo diesel variant liggen.
25 december 2013 om 22:06 #18202395oei, dan zal dit niet aan te raden zijn denk ik dan :hmmz
heb hier nog een afbraak corsa 1.5td staan zou deze motor er zo inpassen? of moet ik heel de versnellingsbak enz van de corsa overbouwen?
in de combo zit net een nieuwe koppelingskit dus die zou ik graag behouden.25 december 2013 om 22:18 #18202396Motor samen met bak zo overhangen.
Niet omdat de bak anders is qua passing, maar puur omdat de bak van de corsa td langer is qua verhouding.
Van de gewone 1.7d is de motor mechanisch anders ( hogere compressie), dieselpomp heeft geen plunjer voor extra brandstof bij hogere turbodruk.
Geen voorbereinding olie aan en afvoer voor de turboSent from my GT-I8190 using Tapatalk
25 december 2013 om 22:28 #18202397weet je dat zeker wim dat de bak langer is van de corsa? in 2de halen bijde een 75-80 heb ik getest…
zou wel zonde zijn want de bak in de combo schakelt heel wat beter dan die in de corsa :(25 december 2013 om 23:34 #18202398na wat opzoekwerk, zie ik dat er CR (close ratio) en wr (wide ratio) bakken zijn, nu zit ik te denken dat ik dan beter een CR neem
omdat de 1.5td in de combo komt, en deze toch wel een hoopje meer wind neemt dan een corsa… dus denk ik dat hij met een kortere bak beter zal doortrekken op snelheid dan met een lange? :hmmz26 december 2013 om 09:11 #18202399@reaceyourfears wrote:
na wat opzoekwerk, zie ik dat er CR (close ratio) en wr (wide ratio) bakken zijn, nu zit ik te denken dat ik dan beter een CR neem
omdat de 1.5td in de combo komt, en deze toch wel een hoopje meer wind neemt dan een corsa… dus denk ik dat hij met een kortere bak beter zal doortrekken op snelheid dan met een lange? :hmmzJe zal dan sneller kunnen optrekken, maar op de snelweg gaat ie wel meer toeren dus herrie maken. Een beetje afhankelijk van wat je er mee gaat doen.
26 december 2013 om 10:32 #18202400ik zou de wr pakken en de turbodruk verhogen en de roetstop er uit halen als je bang bent dat hij het niet gaat trekken. met de 1500 td
26 december 2013 om 10:56 #18202401turbodruk en roetstop uithalen gaat zowiezo gebeuren,
weet dat een een corsa 1.5td met lange bak (pomp open en turboruk omhoog) aan een 200per uur aan het einde van zen latijn zit qua toeren, vanaf welke snelheid zou dat bij de CR het geval zijn? 180? daar zou ik nog kunnen mee leven, zolang het maar geen 160 is ofzo…
26 december 2013 om 11:17 #18202402Roetstop eruit halen bestaat niet, wel 3 kwart slag indraaien.
Wittering uit de pomp halen, en turbodruk richting 1.5bar zetten.
Kat leeg meppen, en begrenzers uit de doos halen is voldoende om binnen 8.5sec naar de 100 te knallen. ( met een 1.7 astra station )
Heb ergens een filmpje vind hem nu ffe niet, hou je nog te goed.26 december 2013 om 13:57 #18202403Roetstop 3kwart slag in is bij een 1.5TD Flink overdone
Let op, Deze motoren Hekelen een Hoog toerental, en willen daarop wel kapot lopen, zowel de geblazen 1.5 als 1.7 diesel, langere bak is daarom aan te raden
En het verschil in de Bak van de Combo en Corsa-B op de standaard 165-65-14 bandjes:
bij 3500 toeren:
versnelling: Combo – Corsa
1: 26,93 – 28,37
2: 48,78 – 51,39
3: 73,26 – 77,18
4: 100,91 – 106.30
5: 126,27 – 133,02bij 5300 toeren (max):
1: 40,78 – 42,96
2: 73,86 – 77,81
3: 110,94 – 116,87
4: 152,80 – 160,98
5: 191,21 – 201,43Ik wil er een WR 3,55 bak op hebben, dat is dan bij
versn: 3000tpm – 3500tpm – 5300tpm:
1: 25,62 – 29,89 – 45,26
2: 46,40 – 54,14 – 81,98
3: 69,69 – 81,31 – 123,13
4: 95,99 – 111,99 – 169,59
5: 120,12 – 140,14 – 212,21Willem
26 december 2013 om 14:13 #18202404de combo zal ook ingezet worden om aanhangers te trekken enz, dus denk dat ik het bij de korte ga houden..
ben ondertussen al bezig met de motorswap, nu loop ik al tegen het eerste probleempje aan,
op de mazoutfilter van de corsa 1.5td hangen 2 fisches voor wat dienen deze? deze heeft de combo niet,
kan ik de filter van de 1.7d gebruiken dus die zonder fisches op 1.5td? of moet ik de kabelboom overplaatsen?26 december 2013 om 14:16 #18202405effe een berekening gemaakt, voor als ik ooit een F17 WR V.1 W3,55 te pakken zou kunnne krijgen:
snelhied in km/u bij de volgende toerentallen op 165-65-14
Versn: 2675tpm – 3000tpm – 3500tpm – 5300tpm
1: 21,73 – 24,37 – 28,43 – 43,05
2: 41,31 – 46,33 – 54,05 – 81,85
2: 61,20 – 68,64 – 80,08 – 121,26
4: 94,82 – 106,34 – 124,06 – 187,86
5: 120,12 – 134,73 – 157,19 – 238,03Willem
26 december 2013 om 14:19 #18202406Kabelboom overplaatsen, Mazoutverwarming en WaterDetectie van het Mazoutfilter
Mag ik vragen wat de bouwjaren zijn van bijde auto’s??
Als er 1 van de 2 statrtonderbreker heeft (ga ik bij de TD wel vanuit) dan zal je ook de Dashboom moeten aanpassen, of startonderbreker van de Mazoutpomp moeten demonteren.
Willem
26 december 2013 om 14:48 #18202407de corsa heeft geen startonderbreker volgens mij is van 2000 ende combo is van 98..
ik denk dat dit niet echt broodnodig is die mazoutverwarmg en waterdetectie? aangezien de combo dit niet heeft en het toch enigsinds dezelfde motoren zijn? ben nog van de oude stempel hoe minder erop zit hoe liever :)
26 december 2013 om 22:32 #18202408wat wim zegt kan ik beamen, mijn 110 pk 1.7 turbo diesel kan wel 180 a 190 lopen maar dan loopt de temperatuur op. met als gevolg dat de voorkamers kapot gaan. 5 min kan wel maar dan moet ik weer van het gas af. (koelwater boven 90 graden wil je niet) wat dat betreft kan een grotere radiateur van een corsa a diesel en een intercooler geen kwaad.
26 december 2013 om 22:43 #18202409ja dat geloof ik, maar is zowiezo niet de bedoeling er lang 180-190 mee te rijden :) hoogstens meschien eventjes naar topsnelheid en meteen terug ;) voor autostrade gaat hij toch niet dienen is maar voor bewijze van spreken rond de kerktoren mee te rijden en nu en dan eens iemand doen schrikken aan het stoplicht :D
nog even over de startonderbreker, ik zie dat ze allebij er 1 hebben, nu weten jullie dat ik het niet heb voor overbodige prullen dus zou ik deze er ook meteen graag afslopen, na wat lezen zie ik dat de startonderbreker zelf op de brandstofpomp zit (zwarte kastje) wim vertelde al van deze eventueel te verwijderen maar is dit alles? gewoon verwijderen en klaar?
27 december 2013 om 18:05 #18202410of kan ik de startonderbreker (kastje op de pomp) gewoon overplaatsen van de 1.7d zodat alles terug normaal werkt?
dan heb ik nog een vraagje, de dieselafsluiter (om hem dus stil te legen) waar bevind die zich op de 1.5td?
op de 1.7d zitten er nog 2 extra fisches op de pomp waarschijnlijk is 1daar van van de dieselafsuiter?? de 1.5td heeft die namelijk niet..
foto’s van de 2 extra fisches van de 1.7d:
foto’s van de combo en werkzaamheden :)
27 december 2013 om 21:45 #18202411Pomp is vrijwel gelijk aan elkaar, op de drukplunjer na
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
27 december 2013 om 22:43 #18202412zou de dieselafsluiter (om hem stil te leggen) geïntegreerd zijn in de startonderbreker (zwart kastje) want zou anders niet weten waar die zich bevind in de 1.5td…
ik neem aan dat ik het zwart kastje kan behouden van de 1.5td dan? die fische past namelijk op de kabelboom van de combo..
28 december 2013 om 15:41 #18202413Ik weet wel dat het regelkastje voorgloeien, en dieselverwarming onderling anders is, zelfs stekker past niet, bijde kastjes zijn qua uiterlijk gelijk
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
28 december 2013 om 18:27 #18202414net even proberen te starten, dus met de startonderbreker (kasje op pomp) van de 1.5td en deed niet veel,
na lang doorstarten, draaide hij nu en dan 2sec en viel dan terug uit…morgen nog eens verder zoeken :hmmz
28 december 2013 om 19:05 #18202415weet er soms iemand hoe je de leesring moet verwijderen (aan contactslot) vind niet hoe die vastzit, zou eens proberen om e leesring van de corsa te nemen. probleem dat hij niet start ligt aan de startblokering volgens mij :hmmz
28 december 2013 om 19:19 #18202416Zit gewoon eromheen geklikt
28 december 2013 om 19:53 #18202417@sjoerdie wrote:
Zit gewoon eromheen geklikt
bij de combo was dit idd het geval, maar bij de corsa zit er zo een chrome moer ofzo voor die maar niet los wil, proberen aan draaien lukt niet, zit waarschijnlijk op een andere manier vast :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.