Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2013 om 23:00 #17258837
Nadat ik een tijdje met een 2.0E blok in mijn Kadettje heb rondgetoerd begon ik mij toch wel erg te ergeren aan de olielekkage van het blok. Verder begon het blok ook steeds meer te rammelen bij stationair toerental.
Toen vorige week ook nog eens mijn radiateur lek ging liep de emmer over en werd het tijd om het blokje eens goed aan te pakken:Blokje eruit:
“Motorsteun” gemaakt king:
Oliesmeer :puke
Vervolgens afgelopen weekend het blok maar eens uit elkaar gesleuteld:
Ook gevonden waarom het blok zo “rammelde” :
Binnenkort eens bezig met alles vetvrij te maken voor een frisse laklaag.
Iemand nog tips om het blok en de bak en onderdelen te ontvetten om opnieuw te spuiten?Daarna een complete pakkingset, nieuwe geleiders en wat verder ten tafel komt bestellen om het spul weer mooi in orde te maken.
Ik zit er misschien over te denken om het blok iets te upgraden :D .
Heeft het zin om het vliegwiel af te draaien, en op welke manieren zijn er nog meer enigzins merkbare vermogenswinst te behalen? Misschien nog een andere nokkenas?
Wil verder met origineel spul blijven rijden (injectie, originele zuigers/krukas e.d.)26 juni 2013 om 06:48 #18155321Kun je beschrijven wat je doet vooordat je het blok uit je auto takelt? Waar maak je de banden aan vast op het blok?
26 juni 2013 om 16:27 #18155322Ik heb de hijsband om het uitlaatspruitstuk gedaan en aan de andere kant een bout van de motorsteun gebruikt om een stukje ketting achter te plaatsen. Vervolgens een doek tussen de cilinderkop en het schutbord. Vervolgens versnellingsbak steun los gemaakt. Dan zakt de motor met de cilinderkop tegen het schutbord (waar je net een doek tussen hebt gedaan tegen het beschadigen :thumb ) Beide motorsteunen los en takelen, de motor compleet met bak er bijna verticaal uit halen.
23 januari 2014 om 19:28 #18155323Na lange tijd (druk met kopen van huis, en al het klussen) is het eindelijk zover :jerry .
Afgelopen weekend een werkbank van een oom van me gekregen en de oude gereedschapswagen van mijn pa.
Nu dus een eigen “garage-tje” om een beetje te hobbyen :wub ;Helaas geen garagedeuren dus een auto erin lukt niet, maar wel een leuke plek om “klein” revisie/opknapwerk te doen.
Meteen maar begonnen met het schoonmaken en opnieuw spuiten van enkele delen:
Ook maar een motorrevisiebok gekocht;
Complete pakkingset en kettinggeleiders:
Plan is om de kadett dit voorjaar weer up&running te hebben.
Toch nog weer een vraag (heb hem ook al in het revisiegedeelte gevraagd :angel )
– Kan ik de drijfstanglagers en krukaslagers zo demonteren om te inspecteren.
Indien ze dan goed zijn kan ik ze dan weer vastdraaien met een momentsleutel, of dien ik nieuwe bouten te gebruiken?Het blok liep altijd prima, geen problemen met oliedruk oid. Alleen de kettinggeleiders waren kapot gegaan en buitenom begon de motor olie te lekken/zweten (vooral langs carterpanpakking)
23 januari 2014 om 22:02 #18155324@Deperik wrote:
Toch nog weer een vraag (heb hem ook al in het revisiegedeelte gevraagd :angel )
– Kan ik de drijfstanglagers en krukaslagers zo demonteren om te inspecteren.ja
Indien ze dan goed zijn kan ik ze dan weer vastdraaien met een momentsleutel, of dien ik nieuwe bouten te gebruiken?
ja, ook dat is mogelijk.
Het blok liep altijd prima, geen problemen met oliedruk oid. Alleen de kettinggeleiders waren kapot gegaan en buitenom begon de motor olie te lekken/zweten (vooral langs carterpanpakking)
wel even een nieuw ketting er op zetten en let op, het achterste lagerblok moet je monteren in de uitsterste hoeken emt vloeibare pakking, ook wat betreft de hoeken voor het carter (rubber strips overgang naar kurk)
23 januari 2014 om 22:51 #18155325Bedankt voor de snelle reactie henk! :thumb
Kan ik de speling op de lagerschalen nameten met een digitale schuifmaat?
En hoe dit te doen met de zuiger(veren)?
Ik heb ook een micrometer-meetklok, op zo’n statiefje, kan ik daar nog wat mee?Gr. Erik
24 januari 2014 om 16:30 #18155326je kunt beter even de lagerkappen er af halen, de kruktappen even meten(om te kijken of de krukas de originele maat nog heeft of al overmaats is) en dan een set nieuwe lagerschalen er in zetten. voor die paar tientjes hoef je het niet te laten :thumbup
zuiger veren kun je meten door de veren van de zuiger te halen en weer in de cilinder te doen. dan kun je de slotspeling meten. ik weet de exacte maten zo niet uit de kop, moet je even in het werkplaatshandboek kijken
27 januari 2014 om 20:53 #18155327Vanavond weer even bezig geweest met het verder demonteren van het onderblok; :D
Ik heb de kruktappen nagemeten met een digitale schuifmaat (eigenlijk niet nauwkeurig genoeg maar in ieder geval een indicatie)
Krusastappen: 57,93 mm op alle tappen.
Drijfstangtappen: 51,96 mm op alle tappen.Volgens mij is dit aardig buiten de toelaatbare tolerantie. http://www.mantablog.nl/carrosorie-manta-b/cih/cih-onderblok/
Wat is nu wijsheid, de krukas laten slijpen en nieuwe lagers :hmmz ? Weet iemand hier een prijsindicatie van te geven?Verder nog even een paar foto’s van de cilinderwanden, dien ik dit nog te laten honen? Er zijn geen voelbare krassen.
De bedoeling is dat het blok weer gewoon goed wordt, maar was eigenlijk niet van plan om overmaats zuigers e.d. te gaan plaatsen.
De slotspeling moet ik nog opmeten met de voelermaat.
Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom :thumb
27 januari 2014 om 21:07 #18155328Ohja, weet iemand trouwens hoe je makkelijk en zonder beschadigingen de zuigerveren van de zuigers af haalt? :hmmz
Voordat ik de pruttel kapot breek… king:28 januari 2014 om 13:36 #18155329@Deperik wrote:
Ohja, weet iemand trouwens hoe je makkelijk en zonder beschadigingen de zuigerveren van de zuigers af haalt? :hmmz
Voordat ik de pruttel kapot breek… king::hmmz :hmmz
Nooit met je brommer aan het sleutelen geweest?, dan wist je hoe.
De drijfstang zet je vast in de bankschroef, zodat je beide handen kunt gebruiken om de zuigerveren te verwijderen.
Met je duimen druk je de uiteinden naar buiten, met de andere vingers hou je de zuigerveer vast.
Dus de zuigerveer groter drukken en dan voorzichtig naar boven duwen.
Efkes goed lezen, en goed nadenken en dan aan het werk.
Voorzichtig aan! :thumb:jerry :jerry
28 januari 2014 om 16:27 #18155330Advies is wel nieuwe zuigerveren te monteren als je gaat honen.
sowieso dan even de volgorde in de gaten houden en achter 1 van die veren zit nog een spiraalveer.
28 januari 2014 om 17:35 #18155331Wel eens met mijn brommer aan het sleutelen geweest maar zover als de krukas&zuigers eigenlijk nooit gekomen king:
Later met auto’s eigenlijk ook niet, meestal was het dan nieuw blok halen en erin :D
Ja als ik laat honen dan komen er ook nieuwe passende zuigerveren in. De onderste met die spiraalveer is toch je olieschraapveer?
Van de week maar eens slotspeling meten, dan weet ik wat dat aan betreft wat ik ermee moet.Binnenkort ook maar eens prijs opvragen bij een paar revisiebedrijven.
29 januari 2014 om 20:33 #18155332AnoniemLid sinds:
1 January 1970de slotspelling maten op mantablog zijn voor nieuwe zuigerveren, dus zegt eigenlijk niet zoveel over de staat van de zuigerveren of boring.
2 februari 2014 om 20:17 #18155333@Yosta wrote:
de slotspelling maten op mantablog zijn voor nieuwe zuigerveren, dus zegt eigenlijk niet zoveel over de staat van de zuigerveren of boring.
Dus die maat zegt niet zoveel?
Binnenkort komt een vriend van mij het blok opmeten met een micrometer.
Ik zit nog te twijfelen welke werkzaamheden ik allemaal zal doen.
– cilinders honen en nieuwe zuigerveren
– krukas slijpen en nieuwe lagerschalenOf dat ik vanuit het financiële aspect het blok zoals hij nu is weer in elkaar zet. Hij liep namelijk prima.
En de krukas-lagers/cilinders-zuigers zien er eigenlijk wel prima uit. :hmmzWat kan er mis als dit te veel versleten is? Blok klapperen bij versleten lagerschalen, olieverbruik bij versleten zuigerveren?
Dan kan ik ze dan altijd nog vervangen.4 februari 2014 om 19:27 #18155334Vanavond heeft een vriend van mij de lagertappen en de cilinders opgemeten met de micrometer en het blijkt maar eens dat dit niet met de schuifmaat te meten is.
Waar ik met de schuifmaat een dik versleten krukas meet lijkt dit met de micrometer gigantisch mee te vallen :DGemeten waardes:
Hoofdlagertappen 57,985 (+/- 0,001)
Kruktappen 51,965 (+/- 0,001)Nu vind ik op de site van mantablog de volgende waardes;
Hoofdlagertappen 58,000 – 57,987 mm
Toegestane hoofdlagerspeling 0,02 tot 0,06 mmKruktappen 51,987 – 51,971 mm
Toegestane kruklagerspeling 0,01 tot 0,06 mmZijn nu de bovenste maten de toleranties in geval van productie. En mag de hoofdlagertap nu minimaal 57,987 – 0,06 = 57,927 mm zijn? :hmmz :hmmz
Dit dan in combinatie met nieuwe lagers omdat deze dan in theorie minder speling hebben.De cilinders komen ongeveer uit op 95,07, dit was wat lastiger op te meten.
De slotspeling van de zuigerveren heb ik zelf opgemeten en deze is 1,65mm, dit lijkt me dus wel verstandig om te vervangen.
Mijn idee:
– krukas, cilinders en zuigers zo laten
– nieuwe lagers voor de krukas en drijfstangen
– nieuwe zuigerveren, moet ik hiervan overmaatse hebben of standaard? Op de onderkant van het blok staat bij de cilinders 8 – 7 – 7 – 8 en hierbij staat op mantablog dus dat ik overmaatse zuigerveren moet hebben? :hmmzAlvast bedankt voor tips en opmerkingen, is voor mij de eerste keer dat ik zover in de materie duik :shock: :angel
4 februari 2014 om 20:30 #18155335de eerste overmaat is +0,25, dus 95,25. je kunt dus zuigerveren nemen van de normale maat.
Ik heb zelf ook net een 2.0E nieuw opgebouwd, maar ik heb het blok laten boren/honen/vlakken en er nieuwe zuigers ingezet. kost een ‘paar’ centen maar dan heb je ook wat :thumbup4 februari 2014 om 20:31 #18155336lagerschalen kun je ook gewoon de originele maat wel nemen. krukas zou ik pas laten slijpen als er echt dikke groeven in zitten( dat had ik dus….. :( )
4 februari 2014 om 23:54 #18155337Hey bedankt voor de info! :thumb
Nieuwe lagerschalen en zuigerveren gaan het worden.
Tuurlijk is boren honen vlakke het beste maar dat gaat mij op dit moment iets te gortig.
Binnenkort bestellen en dan weer verder :thumb
5 februari 2014 om 14:08 #18155338de prijs van honen valt mee bij mij kostte het vorig jaar 75 euro volgens mij. en is een must bij nieuwe zuigerveren omdat die opnieuw moeten inslijten..
ik heb het bij twentse motorenrivisie laten doen in enschede (toen nog in almelo)
en de lagers en zuigerveren heb ik besteld bij krause rennsport omdat die verreweg het goedkoopst waren.5 februari 2014 om 18:29 #18155339ik heb inderdaad ook het meeste bij Krausse besteld, die zijn wel geschikt met de prijs :thumb
18 april 2014 om 19:44 #18155340Eindelijk weer een update!
Laatste tijd spullen beetje gespoten en voorbereid, blokje is weer fris;
Onderdeeltjes binnen gekregen :D
Krukas, zuigers en distributie weer gemonteerd :D
Vanavond bezig geweest met het inslijpen van de kleppen, daarna de kleppen in de kop gemonteerd.
Daarna wilde ik de nokkenas monteren, maar hij gaat heel zwaar op zijn plek :swear
Dit lijkt me toch niet normaal, eenmaal op zijn plek moet een ik schroevendraaier tussen de boutjes van het nokkenastandwiel steken om ook maar iets aan de nokkenas te draaien.Iemand enig idee, misschien nokkenas krom? :hmmz :(
18 april 2014 om 20:40 #18155341ziet er netjes uit. Hij ziet er tot nu toe zo goed als nieuw uit haha. En volgens mij gaat de nokkenkas altijd wel wat stroef.
18 april 2014 om 21:01 #18155342is er misschien tijdens het slijpen van je kleppen wat residu in de lagers van je nokken as achter gebleven ? :hmmz
18 april 2014 om 21:10 #18155343nokkenas gaat altijd stroef, je drukt dan eigenlijk de klepveren in.
na het slijpen zou er eigenlijk nooit slijpsel bij de nokkenas kunnen komen, inlaat, uitlaat en nokkenas zijn natuurlijk gescheiden door aluminium, messing en kleprubbers18 april 2014 om 21:12 #18155344Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Heb alles zorgvuldig schoongespoeld, eerst met water, daarna droog gemaakt met een doek. Daarna nog met remreiniger de rest schoongemaakt en het spul gemonteerd met WD-40Maar hij moet toch niet stroef gaan als de stoters en tuimelaars nog niet gemonteerd zijn. :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.