Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › bij laag toerental stationair lampjes aan dashbord
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 juni 2013 om 15:16 #17258723
Hallo.
Raar probleempje.Als de auto warm is en hij loopt stationair dan begint het acculampje en het remblok lampje (geloof ik ) te flikkeren.
Accu en dynamo zijn beiden nieuw.
Wie o wie…..
22 juni 2013 om 13:19 #18154162Te laag toeren???
Slechte massa Dynamo..
22 juni 2013 om 15:16 #18154163Hallo Wim.
Dank voor de reactieHij heeft een DIS ontsteking , kan je dan het toerental wel eens opschroeven ?
Massa zal ik even nakijken , dat is niet al te moeilijk.
Voltmeter in de auto geeft rond de 14 volt aan. ( binnen het groene vlak VDO meter )27 augustus 2013 om 18:55 #18154164Hallo.
Sorry , lange tijd geen tijd gehad voor t forumHet is dus het remblokken lampje en het accu lampje die bij laag / stationair toerental opgloeien.
Op het moment dat je wat meer gas geeft verdwijnt deze gebeurtenis.
Het komt nu regelmatig voor, eerder af en toe.Nieuwe dynamo…..zal toch niet in de dynamo iets los zijn….
Spanning gemeten met een plug in voltmeter op de sigaretten aanstekert netjes rond de 13,8V met af en toe een uitschieter naar 14,1V .Iemand ideeën ?
27 augustus 2013 om 19:38 #18154165Waarschijnlijk is het je acculampje dat brandt/knippert bij lage toeren. De gloed hiervan laat het lijken alsof het rem lampje ook licht meegaat.
Meet eens de spanning op de accu met en zonder verbruikers aan met zowel de motor uit als aan. Als dit gewoon goed is ligt het aan de sensor op de dynamo en anders zou het toch aan de accu of dynamo kunnen liggen. Ook dat is te meten ;)
28 augustus 2013 om 15:03 #18154166Zal Vrijdagmiddag eens wat gegevens posten. Inclusief foto’s .
30 augustus 2013 om 17:51 #18154167Nope, Remolie lampje zit bij de Fase 1 Calibra via een Diode aan de laadstroom lamp geknoopt,
dus als het laadstroom lampje gaat branden, gaat automatisch ook het Remolie lampje branden.
andersom werkt deze WEL onafhankelijk, als de remolie te laag is, dan zal ALLEEN het remolie lampje gaan branden.Of dynamo slecht, of te laag stationair toerental, verder niks raars.
willem
30 augustus 2013 om 21:03 #1815416831 augustus 2013 om 16:55 #18154169Meet je accu eens met een volt meter en dan ook met gas geven.
31 augustus 2013 om 17:10 #18154170Dynamo of te laag toerental, maar toeren lijken mij zelfs vrij hoog dus ik zou je dynamo controleren. Of slipt de riem?
1 september 2013 om 10:53 #18154171Het is allemaal erg moeilijk te zien , maar zit er op mijn XE een aparte
massakabel aan de dynamo ?
Ik zag wel een beugel ?1 september 2013 om 19:00 #18154172Ligt eraan, Multiriem of V-snaar.
Bij een V-snaar zit er meestal wel een Massakabel tussen.
Willem
2 september 2013 om 16:54 #18154173Hoi Willem.
Multiriem heb ik.
Volgens mij zag ik een metalen beugel voor de massa ?
Of is dit een borging ?2 september 2013 om 21:24 #18154174Dynamo bij multisnaar is niet verstelbaar..
Deze dynamo zit Direct op de motor vast, en voert via de 3 bevestigingspunten zijn massa naar de motor.
Willem
3 september 2013 om 17:23 #18154175Dan kunnen we dat uitsluiten.
De beugel is niet gebroken , massa aanwezig.Ik sta open voor tips.
3 september 2013 om 17:48 #18154176Zet eens een extra massa tussen motor en accu. Lijkt een beetje een massa probleem.
Gaat vaak het snelst door een goeie startkabel te pakken en dan een klem op de – van de accu en 1 op een metalen deel van het blok waar je goeie massa kunt maken.
3 september 2013 om 18:56 #18154177Ik zal het eens proberen dit weekend.
Ik ben electricien van oorsprong dus dat lukt nog net.
Het is in ieder geval een ” rammelend contact ” …alleen waarrrrrr……
Heb net een bod gedaan op een goede kabel-perstang dus massa kabels genoeg !
Moest toch nog zo’n ding hebben voor andere klussen.5 september 2013 om 18:19 #18154178Ik vond vandaag een paar krokodillebekken van een oude acculader. Hier even een kabeltje tussen geperst en op diverse plekken op de motor geplaatst.
Dus van de accu min pool naar diverse motorblok punten die massa zouden moeten hebben. Ook rechtsreeks op de massa van de dynamo.
Zonder resultaat.
Alleen de spanning liep wat op naar 14,4 volt in de sigaretten aansteker. ( daar zit een voltmetertje in nu )
De analoge voltmeter blijft ook nog net in het groene gedeelte.Ik ben bijna bang dat het in de dynamo zit…
Ik heb pech met nieuwe auto onderdelen als ze electrisch zijn denk ik.Iemand nog een briljant idee voor ik een andere dynamo ga proberen ?
Als de lampjes gaan branden merk ik ook een verandering in het lopen van de motor… ( Belangrijk detail denk ik )
Het beinvloed dus het hele systeem….6 september 2013 om 18:39 #18154179Hij overlaad niet op dat moment???
willem
6 september 2013 om 18:53 #18154180Het hoogste wat ik heb gemeten is 14.2 volt op de sigaretten aansteker.
Maar hij knippert ook met de lampjes bij 13,8 V .Nieuwe dynamo is besteld bij de oosterburen.
Het resultaat laat ff op zich wachten want ik ga onder het mes Donderdag as.
Kan ik dus een paar weken niks….. ( met de auto )7 september 2013 om 07:49 #18154181Succes donderdag dan :thumb
Maar je hebt dus niet voor bij je accu gemeten maar alleen via dat metertje in je auto?
7 september 2013 om 14:27 #18154182Op de accu meet ik gewoon normale waardes.
Via dat metertje in de aansteker kan ik ook onder t rijden de boel in de gaten houden.
Komt niet boven de 14,2 volt .
Gemiddeld 13,8 V en dat is netjes toch.
Heenweg naar Duitsland af en toe flikkeren , op de terugweg helemaal niets geen geflikker van lampjes.Rare toestanden.
Dank Maurice !
7 september 2013 om 21:53 #18154183Hoi Patrick, heb je al eens de tellerunit losgehad en je printplaat bekeken? Ook je lampjes Gr.Reda
Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
8 september 2013 om 12:05 #18154184Hey Reda.
Nee heb ik niet los gehad omdat het begon na het omwisselen van de dynamo’s .
Dus dan zoek ik ook daar het probleem.
Volgende week komt er weer een nieuwe uit de heimat.Heb gisteren een kabelschoen tang gekocht bij trailers & tools in Hengelo ( heel leuke zaak trouwens ) en ga ff wat nieuwe kabeltjes persen voor de massa enz.
6 tot 50 kwadraat tangetje en hij doet t goed . Kost 45 Eu.
8 september 2013 om 15:11 #18154185Hier de meetresultaten.
Heb net even een nieuwe 16 kwadraad soepele massa kabel tussen de accu en het chassis geplaatst.
Fijn een eigen kabelschoen tang voor de dikkere kabels.Accu zonder draaiende motor niet op contact : 12,55 volt .
Accu zonder draaiende motor maar wel op contact : 12,07 volt .
Accu met draaiende motor en een nerveuze vrouw op t gaspedaal 14,50 volt .
Direct op de accu polen gemeten met de multimeter op 20 volt gelijkstroom.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.