Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Hoe start je het best een auto?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 april 2013 om 10:20 #17256709
In de handleiding (opel vectra 2007 manueel) staat geschreven dat men de koppelings – en rempedaal moet induwen alvorens de auto te starten omdat dit de batterij minder zou belasten. Klopt dit? En hoe starten jullie je auto?
1 april 2013 om 10:24 #18122858Ik start altijd in z’n vrij met alles los. Pas na 100m gereden te hebben gaan koplampen (met donker natuurlijk eerder) en radio aan.
1 april 2013 om 10:55 #18122859A4 en Astra start ik altijd contact eerst op acc. stand te zetten en 1 minuut te hebben gewacht. Lampen gaan wel meteen aan. Het maakt niet uit winter of zomer maar de kachel gaat pas aan als koelvloeistoftemp. op ong. 70 staat.
Uitzetten, doe ik altijd als ik stil sta en stationair 2 minuten na heb laten draaien.
Dat van koppeling en rempedaal heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Zal wel waar zijn als het in het boekje staat.
1 april 2013 om 11:01 #18122860als je de koppeling intrapt bij het starten heeft de motor minder weerstand uit de bak
dus zou het minder energie moeten kosten de motor rond te slingeren ;)
de rem zou ik niet weten wat voor nut dat heeft :hmmz1 april 2013 om 11:32 #18122861koppeling klopt idd, dat hij dan minder weerstand heeft van de bak.
Rem is eigenlijk heel eenvoudig. Is best lullig om onder het rijden er pas achter te komen dat je te weinig remdruk hebt. Beter dit te checken voordat je gaat rijden (met uitgeschakelde motor voel je de weerstand veel beter dan wanneer de bekrachtiger werkt)
Plus dat velen de wagen parkeren in de versnelling en niet op de handrem. Wat weer resulteerd in rollende auto met ingetrapte koppeling.1 april 2013 om 13:04 #18122862Ik zet de Astra eerst op de ACC stand en wacht dan tot de “OPC Scan” is afgelopen. Daarna start ik pas met een ingetrapte koppeling en met een voet op de rem. Bij de Megane is dat nog makkelijker : met de startknop.
1 april 2013 om 14:10 #18122863@Astra-H wrote:
A4 en Astra start ik altijd contact eerst op acc. stand te zetten en 1 minuut te hebben gewacht. Lampen gaan wel meteen aan. Het maakt niet uit winter of zomer maar de kachel gaat pas aan als koelvloeistoftemp. op ong. 70 staat.
Uitzetten, doe ik altijd als ik stil sta en stationair 2 minuten na heb laten draaien.
Dat van koppeling en rempedaal heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Zal wel waar zijn als het in het boekje staat.
Laat je hem serieus altijd 2 min na lopen bij elke rit? Lijkt mij veelste lang, tel uit op een jaar kan je een volle tank van rijden.
Ik zie dat je een diesel hebt, voor mij is toch max 10sec genoeg voor de turbo.
Ik start hem altijd zonder koppeling of rem, meestal met koude start, start ik hem ga ik inladen en dan weg rijden.
Overige ritten als die warm is, met koppeling starten 5 sec wachten en ik rij weg.
1 april 2013 om 14:51 #18122864@astraTD wrote:
@Astra-H wrote:
A4 en Astra start ik altijd contact eerst op acc. stand te zetten en 1 minuut te hebben gewacht. Lampen gaan wel meteen aan. Het maakt niet uit winter of zomer maar de kachel gaat pas aan als koelvloeistoftemp. op ong. 70 staat.
Uitzetten, doe ik altijd als ik stil sta en stationair 2 minuten na heb laten draaien.
Dat van koppeling en rempedaal heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Zal wel waar zijn als het in het boekje staat.
Laat je hem serieus altijd 2 min na lopen bij elke rit? Lijkt mij veelste lang, tel uit op een jaar kan je een volle tank van rijden.
Ik zie dat je een diesel hebt, voor mij is toch max 10sec genoeg voor de turbo.
Ik start hem altijd zonder koppeling of rem, meestal met koude start, start ik hem ga ik inladen en dan weg rijden.
Overige ritten als die warm is, met koppeling starten 5 sec wachten en ik rij weg.
Na een lange rit doe ik dat zeker wel. Wel of geen turbo. Na korte ritjes 30 sec. na laten lopen, is voldoende imo.
1 april 2013 om 14:54 #18122865Hmmm, interesante topic…
Ik zet de mijne ook altijd eerst ff op het contact ( net als een ouwe diesel ff voor gloeie, dat idee)
Alleen nu heb ik eigelijk ook iets, van wat is nu het beste..
Gelijk weg rijden, of heel ff stationair laat draaien.?. :hmmz1 april 2013 om 15:18 #18122866Lijkt me heel afhankelijk van wat voor auto.
Een carburateur wil geloof ik eerst een klein beetje gas voor starten.
Een injectie hoef je als ie goed loopt helemaal geen gas te geven.
Een ouwe diesel moet eerst ff voorgloeien. Een nieuwe heeft dat meestal al gedaan vanaf de deur openen.
Koppeling en rem hoeven niet perse ingetrapt te worden.. Dat is denk ik meer voor de veiligheid dan voor de weerstand.De discussie over warm laten draaien of niet is hier al meerdere keren voorbij gekomen.
Over het algemeen kwam er uit dan na het starten gewoon gaan rijden en niet nog eens extra gaan wachten, beter is voor de motor en bak. Als je hem maar niet te veel belast tijdens het warm rijden. En ook weer niet veel te snel doorschakelt. En je kvs temperatuur zegt nog niks over de olietemperatuur ;) Die vele belangrijker is natuurlijk.
Maar dat laatste lijkt me allemaal overbodig om nog te vermelden. :)1 april 2013 om 20:01 #18122867Ascona-C3 1.6S 16SV 1986:
Ik start eigenlijk onbewust altijd met de koppeling ingetrapt
Koude start:
– Contact aan
– Starten, en tijdens starten gas tot 1/3e intrappen, motor slaat in een slag of 3 a 4 aan en loopt gelijk perfect.Warme start:
– Tijdens starten iets gas om de motor in een slag of 3 a 4 te doen aanslaan en draait daarna perfect.na draaien, niet persee, gebeurt wel met losmaken gordel spullen bij elkaar zoeken en dan pas motor uit
================================================================================================================================
Vectra-B 3.0 V6 Y30SE Caravan 1999:
Ik start eigenlijk altijd onbewust met ingetrapte koppelings pedaal
zowel koude als warme start.
– Contact aan
– vrijwel direct daarna sleutel omdraaien en wachten tot ze aanslaat. (meestal na 3 of 4 slagen)na draaien, niet persee, gebeurt wel met losmaken gordel spullen bij elkaar zoeken en dan pas motor uit
================================================================================================================================
Mercedes Benz Atego 1224 7,3ltr 6-inlijn Bluetec-5 (euro-5) Automaat Diesel 2009
Starten Koud en warm:
– contact aan
– Piep van Controle systeem afwachten
– Starten tot ie aanslaat (slaat meestal ergens tussen de 2 en 5 slagen aan.
— Deze dieselmotor heeft GEEN Voorverarmings systeem, en moet altijd op eigen kracht aanslaan!! en dat doet ze zelfs bij -16 binnen enkele slagen.================================================================================================================================
Direct rustig wegrijden is het beste voor motor en milieu
Willem
1 april 2013 om 21:35 #18122868mijn rekord aut start ik altijd met ingetrapte rem (natuurlijk) en zonder gas te geven
mijn 205D start ik altijd zonder gas en laat wel ong 10 sec stationair lopen alvorens weg te rijden
en de H300 start alleen met ingetrapte koppeling ook zonder gas1 april 2013 om 22:12 #18122869@sui785 wrote:
In de handleiding (opel vectra 2007 manueel) staat geschreven dat men de koppelings – en rempedaal moet induwen alvorens de auto te starten omdat dit de batterij minder zou belasten. Klopt dit? En hoe starten jullie je auto?
altijd starten met koppeling ingetrapt automatisch druk ik ook het rempedaal in, veel mensen zetten hun wagen bewust niet op de handrem maar in de versnelling. als je de koppeling intrap wil de wagen nog wel eens gaan rollen ( daarvoor de rem )
2 april 2013 om 07:03 #18122870Tja ik moest er op letten wat ik doe :shock: gaat allemaal automatische.
Maar ik trap de koppeling in en op de rem. even op de acc stand en dan starten.
motor laten draaien gordel om en dan weg. Zodat de motor even stationair gedraaid heeft en dat rustig weg.Maar dit gaat allemaal automatische. zonder dat ik er bij nadenk.
2 april 2013 om 08:32 #18122871@Vannos wrote:
altijd starten met koppeling ingetrapt automatisch druk ik ook het rempedaal in, veel mensen zetten hun wagen bewust niet op de handrem maar in de versnelling. als je de koppeling intrap wil de wagen nog wel eens gaan rollen ( daarvoor de rem )
Wat is eigenlijk de reden dat mensen hun wagen niet op de handrem zetten maar in versnelling?
2 april 2013 om 09:05 #18122872Ik laat hem ook eerst even op contact staan.
En start hem met de voet op de rem en in zijn vrij.Laat altijd devauto even 10/20 seconden lopen alvorens ik weg rijd.
En met het uit zetten even de motor nalaten draaien. En in zijn versnelling parkeer ik hem.Ik gebruik puur de handrem niet omdat hij in de winter vast kan vriezen.
En eigenlijk is het automatisme. Hetzij hem wel op de handrem dan vergeet ik hem 9 van de 10 keer met weg rijden.Gr.
2 april 2013 om 09:41 #18122873Handrem iid vanwege kou. Behalve op op- of aflopend wegoppervlakte om de motor heel te laten.
Greetz Emiel
2 april 2013 om 10:14 #18122874eerst contact aan, wachten tot ik me benzine pomp op druk is.
dan starten met koppeling ingedrukt. even stationair draaien (als die koud is).2 april 2013 om 14:16 #18122875@dion87 wrote:
eerst contact aan, wachten tot ik me benzine pomp op druk is.
dan starten met koppeling ingedrukt. even stationair draaien (als die koud is).Same story here!
2 april 2013 om 17:41 #18122876AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik alleen koppelingspedaal ingetrapt, bij de automaat alleen de rem.
2 april 2013 om 17:50 #18122877@Laserlite wrote:
@dion87 wrote:
eerst contact aan, wachten tot ik me benzine pomp op druk is.
dan starten met koppeling ingedrukt. even stationair draaien (als die koud is).Same story here!
me too
2 april 2013 om 18:53 #18122878Diesel eerst voorgloeien natuurlijk starten met ingetrapte koppeling. Mijn 2.0 DTH laat ik even een fractie van een seconde doorstarten nadat hij aanslaat. Anders slaat hij aan met een schok en als de startmotor nog draait gaat het wat soepeler. Met de 2.0 DTH rijd ik altijd gelijk weg zonder veel gas te geven.
Met mijn vorige 1.7 DTI wachtte ik een paar seconde omdat het even duurt voor de oliepomp de olie op druk heeft. De 2.0 DTH heeft hem gelijk op druk alleen doe ik rustig aan voor de turbo die dan nog niet volledige smering krijgt.Voordat ik hem uit zet wacht ik minimaal 10 seconden. Langer wachten is beter maar vind ik zonde van mijn tijd :argue
En altijd wegzetten in de versnelling als ik het zomers niet blijf doen ga ik het in de winter geheid vergeten. Net als die eerste en hopelijk enige keer vorig jaar toen ik veel te laat op het werk was omdat mijn handremkabel bevroren was, toen was het -15.
Die Vectra 1.9 CDTI laat ik alleen nadraaien als het me uitkomt. Is niet mijn eigen auto :angel
3 april 2013 om 17:15 #18122879@gertjuh1968 wrote:
@Laserlite wrote:
@dion87 wrote:
eerst contact aan, wachten tot ik me benzine pomp op druk is.
dan starten met koppeling ingedrukt. even stationair draaien (als die koud is).Same story here!
me too
Heeft bij de X14XE en X16XE weinig nut in ieder geval. Pomp gaat pas draaien tijdens starten.
Geld ook voor de C20NE met Bosch M1.5.2 systeem (Astra-F)veel nieuwere systemen gaan pas pompen tijdens starten.
Zo ook de X14SZ X14XE X16SZ C16SE X16SZR X16XEL
Bij de Astra Coupe Z20LET’s alhier gaat ook de pomp niet draaien bij opzetten Contact..
Willem
4 april 2013 om 11:36 #18122880gewoon gelijk sleutel doordraaien naar de start positie :shock: En hij slaat koud (staat paar dagen stil ) tussen de 3 en 5 slag aan
Warm 3 slag meestal :)Owjah hij staat dan gewoon in de P van Prima :wors heb wel eens gehad dat hij NIKS deed…. kom je er na een poosje achter dat hij niet in de N of P staat :angel maar dan is het vaak vroeg
Lange ritten zet ik hem niet gelijk uit even op adem komen :)
Korte ritten tja rij al zonder gas door de straat dus nalopen hoeft niet ( onze straat is van slechte kwaliteit )Werk bus zoon oude VW bakwagen uit 2002 met 270k op teller met fluitende turbo laat ik de hele dag rustig door pruttelen (sta vaak 2 -10 min stil op plekken )
En na lopen doe ik alleen als ik kort daarvoor nog in het turbo bereik gezeten heb.Het nadeel is alleen dat er 5 mensen op rijden en niet iedereen is zuinig op zijn spullen [ En per jaar wisselen de collega’s nog wel eens dus moet je nagaan ]
Dus afgelopen zaterdag hield de turbo er mee op tijdens het rijden :fy1
Contact uit en weer aan tijdens het rijden en hij was er weer :P tot de 70-90 km/u xD
En ik stond 100km vanaf de zaak nou ik vind prima hoor ga ik binnendoor :P4 jaar terug was de turbo slang lek klonk wel mooi net een v8 haha
we zouden in december een nieuwe krijgen duurt lang :angel
5 april 2013 om 06:18 #18122881@yentl5552 wrote:
gewoon gelijk sleutel doordraaien naar de start positie :shock: En hij slaat koud (staat paar dagen stil ) tussen de 3 en 5 slag aan
Warm 3 slag meestal :)Owjah hij staat dan gewoon in de P van Prima :wors heb wel eens gehad dat hij NIKS deed…. kom je er na een poosje achter dat hij niet in de N of P staat :angel maar dan is het vaak vroeg
Lange ritten zet ik hem niet gelijk uit even op adem komen :)
Korte ritten tja rij al zonder gas door de straat dus nalopen hoeft niet ( onze straat is van slechte kwaliteit )Werk bus zoon oude VW bakwagen uit 2002 met 270k op teller met fluitende turbo laat ik de hele dag rustig door pruttelen (sta vaak 2 -10 min stil op plekken )
En na lopen doe ik alleen als ik kort daarvoor nog in het turbo bereik gezeten heb.Het nadeel is alleen dat er 5 mensen op rijden en niet iedereen is zuinig op zijn spullen [ En per jaar wisselen de collega’s nog wel eens dus moet je nagaan ]
Dus afgelopen zaterdag hield de turbo er mee op tijdens het rijden :fy1
Contact uit en weer aan tijdens het rijden en hij was er weer :P tot de 70-90 km/u xD
En ik stond 100km vanaf de zaak nou ik vind prima hoor ga ik binnendoor :P4 jaar terug was de turbo slang lek klonk wel mooi net een v8 haha
we zouden in december een nieuwe krijgen duurt lang :angel
Waarschijnlijk het bekende probleem. schoepen vast in de turbo.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.