Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Z19DTH 150PK (astra H GTC) Geen vermogen bij laag toerental
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 december 2012 om 19:07 #17253743
Sinds een paar dagen merk ik dat ik geen vermogen meer heb ik het lage toerental. Van 1500 tot ongeveer 2500 toeren kan ik het gaspedaal helemaal intrappen, maar de naald van de snelheidsmeter kruipt naar boven. Er lichten geen lampjes op van een motorstoring. Ook uitlezen met opcom levert geen foutcodes op..
Wat heb ik al gecontroleerd?
– EGR: Deze heb ik eraf gehad en schoongemaakt net als de opening van het inlaatspruitstuk waar de EGR tegenaan komt. De EGR heb ik helemaal uit elkaar gehad (solenoid eraf) Zodat ik alles goed schoon kon maken. Daarna de werking getest met Opcom en hij lijkt netjes open en dicht te gaan. (Helaas heeft dit niet geholpen)
– Stekker van de 3e injector vervangen. Dit schijnt een bekend probleem te zijn bij deze motor dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen en heb de stekker vervangen. (Helaas heeft dit niet geholpen)
– Werking van de wervelkleppen gecontroleerd. Optisch lijkt dit goed. alle kleppen zitten aan het koppelstangetje vast. Zonder draaiende motor staan alle kleppen naar links. Start ik de motor dan draaien alle kleppen naar rechts. (Dit lijkt voor zo ver ik er kijk op heb goed te werken).
Ik weet even niet meer waar ik het verder nog moet zoeken. Heeft iemand dit probleem eerder gehad en is er iemand die een oplossing heeft?
Wat mij wel opvalt is dat als ik hem flink op z’n staart trap (richting 4000 toeren) Dat de motor een wat gorgelend geluid begint te maken.
22 december 2012 om 09:37 #18086223Luchtmassameter eens uitwisselen, kan een WERELD van verschil maken!!!
Willem
22 december 2012 om 12:50 #18086224Bedankt voor de tip. Is de LMM nog door te meten? Heb je enig idee welke waardes ik dan moet meten? Als ik met OPCOM er aan een stuk ga rijden dan zie je wel dat de LMM veranderd van waarde.
Ik heb overigens ook mijn thermostaat kapot. Motor wordt nog maar 65 graden. Kan dat nog iets met het vermogensverlies te maken hebben?
22 december 2012 om 12:55 #18086225normaal kan de thermostaat/motortemp daar niet zo een invloed op hebben, had dat nl ook een paar weken terug, en na deze te vervangen is er qua prestatie geen verschil, alleen dat ik hem nu door durf trappen wat ik eerst niet riskeerde omdat ie nooit warm werd.. (vec c 1.9cdti 120pk)
grtz
27 december 2012 om 22:00 #18086226Update:
Inmiddels heb ik een andere luchtmassameter geplaatst. Helaas heeft deze het probleem niet verholpen.
Daarnaast zit er ook een nieuwe thermostaat in de auto omdat de temperatuur niet boven de 65 graden uitkwam.Helaas heb ik nog steeds geen vermogen tot 2500 toeren.
Wat me wel opvalt is dat de motor erg rauw klinkt tot 2500 toeren.
Iemand nog suggesties?
29 december 2012 om 19:47 #18086228Vandaag heb ik de gasklep schoongemaakt. Deze zat behoorlijk onder de zwarte zooi. Ondanks dat de motor wat meer kracht lijkt te hebben is het vermogen in de lage toeren nog niet zo als het moet zijn.
Bij het schoonmaken van de gasklep heb ik de dikke slang van de intercooler naar de gasklep gedemonteerd. Wat daarbij opviel is dat er redelijk wat olie in deze slang zat. Is dat normaal?
Ik was verder in de veronderstelling dat deze slang onder druk komt te staan als je het gas intrapt. Als ik echter het gas intrap en de slang wat samendruk lijkt deze vacuüm te trekken. Is dat normaal?29 december 2012 om 19:54 #18086229@TvhR wrote:
Vandaag heb ik de gasklep schoongemaakt. Deze zat behoorlijk onder de zwarte zooi. Ondanks dat de motor wat meer kracht lijkt te hebben is het vermogen in de lage toeren nog niet zo als het moet zijn.
Bij het schoonmaken van de gasklep heb ik de dikke slang van de intercooler naar de gasklep gedemonteerd. Wat daarbij opviel is dat er redelijk wat olie in deze slang zat. Is dat normaal?
Ik was verder in de veronderstelling dat deze slang onder druk komt te staan als je het gas intrapt. Als ik echter het gas intrap en de slang wat samendruk lijkt deze vacuüm te trekken. Is dat normaal?Er zit altijd wel iets olie in de slang maar zodra het er echt uitkomt lopen is waarschijnlijk je turbo naar de :swear
Is het oliepijl nog goed?
29 december 2012 om 19:56 #18086230Veel is misschien overdreven uitgedrukt. De slang was vet van het olie van binnen het was echter niet zo dat de olie er uit lekt.
Moet je deze slang trouwens in kunnen drukken als je gas geeft of zou er dan druk opgebouwd moeten worden waardoor de slang hard wordt en deze moeilijk in te drukken/knijpen is?
29 december 2012 om 20:29 #18086227Oké een beetje vet hebben ze allemaal, slang wordt wel iets harder denk.
31 december 2012 om 21:54 #18086231Ik heb mijn wervekleppen nogmaals gecontroleerd en er bleek op klep1,2en 4 axiale speling te zitten. Volgens het technisch service bulletin van Pierburg (producent van het inlaatspruitstuk) mag er geen axiale speling op de kleppen zitten. Wat verder opviel is dat er erg veel vuil rond de kleppen zat. Ik heb daarom besloten het inlaatspruitstuk te demonteren. Zie verderop afbeeldingen van het gedemonteerde spruitstuk.
Donderdag komt het nieuwe spruitstuk binnen en hopelijk heb ik dan weer het vermogen terug.De aanslag in het spuitstuk was ongeveer een halve centimeter dik!
1 januari 2013 om 02:43 #18086232AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ha bekend probleem. Boosdoener carterontluchting en egr. Hoeveel heeft jou auto gelopen. Bij mijn Vectra inlaat vervangen bij +- 150.000
1 januari 2013 om 09:34 #18086233Die van mij heeft nu ook 150.000 gelopen. Ik vraag me alleen af of dit oude inlaatspruitstuk al een gemodificeerd type is. Het zag er namelijk niet erg oud uit, dus misschien is het ooit al eens vervangen.
1 januari 2013 om 12:14 #18086234AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kun je zien aan de bovenkant waar de wervelkleppen met het stangetje verbonden zijn. Hierbij een foto die ik gemaak heb van mijn nieuwe. Kun je het verschil wel zien.
2 januari 2013 om 18:57 #18086235Duidelijke foto! Ik zal hem eens vergelijken met mijn oude inlaatspruitstuk.
Ik las dat jij ook zelf je distributie vervangen hebt? Ik wil dat ook gelijk doen aangezien ik nu op 150k zit. Is het makkelijk? Heb je tips?
Ik wil sowieso een paar markeringen aanbrengen op de verschillende poelies nu de riem er nog opzit. Hoe span ik de riem weer aan op de juiste spanning?3 januari 2013 om 08:39 #18086236Ik heb van mijn Astra ook het inlaatspruitstuk bekeken en er zit nogal wat axiale speling op. Hij werkt nog wel goed maar misschien binnenkort toch maar eens vervangen. Waar hebben jullie het inlaatspruitstuk gehaald? Ik zie ze op Ebay compleet met stelmotor voor zo’n 400 euro. Kan je een gemodificeerde versie makkelijk herkennen of worden er geen andere meer geleverd?
Gr, Eric
3 januari 2013 om 19:23 #18086238AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nog makkelijker met dank aan het engelse Vectra-c forum een how to filmpje distributie vervangen.
[youtube:9mi197t6]http://www.youtube.com/watch?v=HceHbQbRC_s[/youtube:9mi197t6]
Om te beginnen altijd de accu loskoppelen!. Bodemplaat verwijderen. Zodat de motor van de onderkant met een krik kan worden ondersteund.
foto van het engelse forum.
Ik ga even uit van hoe ik het zelf gedaan heb. Handrem aantrekken. Bouten van de rechter voorwiel losmaken. Auto aan de voorkant opkrikken zodanig dat je assteunen kan plaatsen. Dan staat de auto aan de voorkant wat hoger en veilig zodat je de bodemplaat kan verwijderen. Rechter voorwiel wegnemen. Dan aan de binnenkant van de wielkast kun je nog een klein stukje beschermplaat verwijderen. Daar acher zit de grote multieriem poelie. Nadat de multiriem verwijderd is de grote poelie losmaken 4 bouten. Voorzichtig lostikken. Let op poelie is vrij zwaar. Dit stukje is ter aanvulling van het filmpje word niet op het fimpje getoont.3 januari 2013 om 19:33 #18086239AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik heb mijn inlaat ook via Ebay gekocht. Tip koop er 1 zonder stelmotor. Heb bij mijn auto ook alleen het inlaat vervangen en niet daarbij de stelmotor. En die doet nog steeds zijn werk. Scheeld al snel €200. Mocht de stelmotor na het vervangen van de inlaat toch niet goed werken kan je die alsnog vervangen. gemodificeerde inlaat is makkelijk te herkennen. zie foto. Bij de nieuwe waar het bedieningsstangetje opzit zijn die zwarte heveltjes wat vierkanter dan de bij de oude inlaat daar zijn ze ovaler van vorm. + dat er bij de nieuwe ringen onder de heveltjes zitten en bij de oude niet. Ik denk weet het bijna wel zeker dat er alleen nog gemodificeerde te krijgen zijn.
@gerritje71 wrote:
Ik heb van mijn Astra ook het inlaatspruitstuk bekeken en er zit nogal wat axiale speling op. Hij werkt nog wel goed maar misschien binnenkort toch maar eens vervangen. Waar hebben jullie het inlaatspruitstuk gehaald? Ik zie ze op Ebay compleet met stelmotor voor zo’n 400 euro. Kan je een gemodificeerde versie makkelijk herkennen of worden er geen andere meer geleverd?
Gr, Eric
3 januari 2013 om 19:54 #18086240De gemodificeerde gaan ook snog steeds regelmatig stuk al is het wel minder dan de originele.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
3 januari 2013 om 20:11 #18086241Bedankt voor het filmpje, erg duidelijk!
Inmiddels zit het nieuwe inlaatspruitstuk erin. Dat ging toch wat makkelijker dan het uitbouwen van de oude!
Hieronder nog 2 foto’s van het inbouwen:
De auto rijdt weer een stuk beter moet ik zeggen! Helaas staat hij al wel weer stil want 1 van de t-stukjes bovenop de injectoren is afgeknapt waardoor de overtollige diesel eruit spuit. Morgen dus maar eerst opzoek naar een nieuw t-stukje.
Het inlaatspruitstuk heb ik in Nederland gekocht omdat ik het graag snel wilde hebben. Ik heb het hier gekocht: http://www.allautoparts.nl/?q=node/230
De stelmotor heb ik ook niet vervangen. deze werkte immers nog prima. Ik lees op internet wel verhalen dat je deze moet mee vervangen omdat ie zelf lerend is en dat maar 1 keer kan en het dus niet zou werken op een nieuw inlaatspruitstuk. Bij mij werkt het gewoon.
3 januari 2013 om 20:27 #18086237AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dat is net zo makkelijk idd via de nl site. De prijs is top :D
Heb voor mijn nieuwe inlaat dacht haast de zelfde prijs betaald als die op deze nl site. En daarin zat bij mij de verzendkosten. Kan je idd niet zo goed hier halen :DLeuk he uitbouwen van de oude inlaat :shock: Je komt tegen een aantal onlogische punten aan. Dan vraag je je sterk af kon dat nou niet anders :(
4 januari 2013 om 22:53 #18086242Ik kwam ze op Ebay tegen rond 200 euro dus ik dacht voor die twee tientjes meer kan ik het net zo goed in Nederland bestellen. Het bedrijf zit op drie kwartier rijden voor mij dus ik heb hem maar gelijk opgehaald toen het binnen was. Dat scheelt weer een dag tov. op laten sturen.
Ja, het uitbouwen van het inlaatspruitstuk is een hele klus! Eerst dacht ik dat de brandstofpomp kon blijven zitten, maar toen ontdekte ik ook daarachter nog een moer waar de inlaat mee vast zat. Ik moet zeggen dat ik een redelijk assortiment doppen en pijpsleutels heb maar alles is of net te lang of net te kort.
De meeste doppen die ik heb zijn 12-kant en dat is geen succes op de moeren die ze gebruikt hebben. Toen ik later een 6 kante dop gebruikte ging het allemaal iets makkelijker.
Ik vond het trouwens wel een ontzettende ellende om dat olie scheidingsbakje en die vacuüm bak eruit te halen die op die beugel gemonteerd zitten. Ik ben er een uur mee bezig geweest voordat ik het eruit had met veel wrikken.Vandaag heb ik gelijk andere t-stukjes (brandstof retour) voor boven op de injector gehaald. Er was er een afgebroken bij het demonteren van de inlaat. Gelukkig hadden ze er nog wat op de sloop.
Ik kom nu net terug van het vervangen van de distributie. Ik had verwacht dat het moeilijker zou zijn, maar het viel me alles mee. Je bent meer tijd kwijt met alles loshalen (luchtfilter, wiel, motorsteun etc.) dan met het monteren van de nieuwe riem.
Uiteraard moet er altijd iets tegenzitten en dat was in dit geval de waterpomp. Ik had er een besteld via http://www.mister-auto.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;. Toen ik de auto waterpomp eruit had en de nieuwe erin wilde zetten bleek dat totaal niet te passen. De schroefgaten kwamen niet overeen met de gaten in het blok. Nu blijkt dat ze een waterpomp voor een Z19DH blok (8v) hebben opgestuurd en ik heb natuurlijk die voor een 16v Z19DTH nodig. Dus de oude pomp er maar weer even opgezet en in ieder geval de nieuwe riem erop gezet.
Morgen maar gelijk een passende waterpomp zien te krijgen want ik vertrouw er niet op dat de oude waterpomp het lang volhoud met de nieuwe (strak gespannen) riem.Ik heb voor het vervangen gezorgd dat de onderste poelie op het streepje staat, zie foto hieronder (waar het streepje nog niet gelijk met de markering op het blok staat):
Bij de bovenste twee poelie’s heb ik een aantal strepen op de tanden en het blok gezet (niet te zien op de foto)
Al met al ben ik nog steeds niet tevreden over het vermogen in de lage toeren. Vol gas op 1500 toeren in de 3e versnelling doet er 3 tot 4 seconden over voor ik op 2000 toeren zit. Ik vermoed dat de EGR toch niet helemaal lekker is en niet helemaal open gaat. Die ga ik dus morgen nog maar eens losschroeven en testen via OPCOM.
5 januari 2013 om 12:53 #18086243distri van zo een 16v diesel stelt niets voor, alleen t spannen kan wat lastig zijn
wat betreft de markeringen, de linker poullie ( brandstofpomp ) hoeft niet op tijd te blijven staan gezien dit een commonrail motor is en geen pompverstuiver ( t enige dat deze pomp doet is druk opbouwen en niet de timing van inspuiten )
5 januari 2013 om 21:38 #18086245Vandaag heb ik mijn EGR klep er nog maar eens af gehad. Ik heb deze met OPCOM aangestuurd en de klep gaat netjes open en dicht en lijkt dus goed te functioneren nadat ik deze een tijdje terug helemaal schoongemaakt heb. Helaas blijft het vermogen in de lage toeren waardeloos!
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
– EGR klep schoongemaakt en gecontroleerd op werking.
– Druk sensor in inlaatspruitstuk schoongemaakt.
– Nieuwe luchtmassa meter geplaatst
– Connector van de 3e injector vervangen
– Nieuw inlaatspruitstuk geplaatstWie heeft er een idee wat er nog meer stuk kan zijn / wat ik kan controleren?
5 januari 2013 om 22:19 #18086246AnoniemLid sinds:
1 January 1970Lek in het intercooler traject? Intercooler die vol zit met prut van de carterontluchting? Turbo niet helemaal oke meer? Ik noem naar wat dingen
5 januari 2013 om 23:01 #18086247Het vreemde is dat bij 2500 a 3000 toeren het vermogen helemaal goed lijkt te zijn. De auto trekt dan prima. Hierdoor dacht ik dat de turbo en intercooler wel goed zouden zijn.
Hoe kun je de intercooler controleren?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.