Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra H stuiteren bij optrekken in de eerste versnelling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2012 om 16:09 #17247066
Goedemiddag,
Ik heb al sinds een aardig tijdje last dat de auto stottert/stuitert bij het optrekken uit stilstand. Zodra ik dan optrek lijkt hij de versnelling/koppeling niet goed te pakken en stuitert de auto voor een korte tijd tot hij er door heen is. Hierna heb ik nergens last meer van. Ook niet in de overige versnellingen, totdat ik weer moet optrekken. Ik heb het de ene keer ook erger dan de andere keer en soms helemaal niet. Met de harde vorst van de afgelopen tijd had hij het zelfs helemaal niet.
Ik heb dit al eens bij een bevriende monteur nagevraagd en hij zegt dat dit een kwaaltje is van Opel door dat het gedeelte bij de koppeling helemaal dicht zit en het vuil niet weg kan. Nu heb ik wel wat verstand van techniek maar heb ik geen idee hoe een koppeling exact werkt en totaal geen beeld hiervan bij. Is dit waar en is dit helemaal niet op te lossen?
Ook heeft een zwager van mij verteld dat er wat olie kan liggen op de koppelingsplaten. Hij heeft dat ook gehad met een auto en gaf aan dat als je zo af en toe de koppeling en de rem intrapt en dan met je hand gas geeft en de koppeling op laat komen en weer intrapt (dit een paar keer herhalen zodat je de koppelingsplaten ruikt), je het euvel tijdelijk kan verhelpen. Is deze oplossing niet schadelijk als dit het probleem tijdelijk verhelpt?
Het is een beetje lastig uit te leggen maar ik hoop dat het duidelijk is en anders hoor ik het wel :)
2 maart 2012 om 20:33 #17999161Comfort veertjes in de koppelings plaat versleten, wat minder toeren met wegrijden vermderd het probleem al heel wat..
Maar euh, laat me raden, een Opel met Smallblock motor??? (Astra-H 1.4 16 of 1.8)
Willem
3 maart 2012 om 10:22 #17999162Willem, zijn deze makkelijk te vervangen? En kost dit veel?
Astra 1.6 16v. De Z16XEP.
3 maart 2012 om 18:08 #17999163Zou er niet aan beginnen als de boel nog niet versleten is…
Zonder geld..
Is een Flinke klus, Subframe eronder weg, bak eraf, etc etc…
Willem
3 maart 2012 om 18:22 #17999164Duidelijk. Dan laat ik het zo. Bedankt Willem
3 maart 2012 om 18:28 #17999165als het dan toch open ligt er maar gelijk een nieuwe kopppelings set onderhangen.
5 maart 2012 om 18:30 #17999166ik zou eerst eens proberen het koppelingssysteem heel goed te ontluchten (evt 2 of 3x)
Denk dat het probleem dan over is.Succes Esox
5 maart 2012 om 18:31 #17999167Lucht in de koppeling resulteerd in niet goed vrijkomen van de koppeling, en gevoelloos pedaal..
Willem
5 maart 2012 om 21:44 #17999168Dit is inderdaad bij een lekke hoofd of werkcilinder, maar een klein beetje lucht kan dit probleem geven.
Vaak is het stuiteren bij koude motor en na stukje rijden niet meer voelbaar.
We hebben er al div. gehad en met goed resultaat na het ontluchten.
Is in ieder geval het proberen even waard.Gr. Esox
6 maart 2012 om 06:41 #17999169Kan dit verder geen kwaad dan??
6 maart 2012 om 17:41 #17999160Nee, dit kan absoluut geen kwaad.
En No Name,graag ook even feedback of het wat heeft geholpen.
Succes Esox
12 april 2012 om 18:18 #17999170Esox, ik moet het nog steeds checken. Zodra ik dit gedaan heb komt er een terugkoppeling:)
Nu het volgende voor dat ik naar de garage ga wil ik ook even hier horen wat jullie er van denken :)
Dinsdag was het stuiteren een keer flink heftig. Sindsdien heb ik een extra geluid erbij als ik goed doortrek in de toeren. Het lijkt een soort ratelgeluid of heel snel tikken. Net of er iets tegen een draaiende vin aantikt. Dit geluid hoor ik alleen als ik boven de 2500 toeren kom en vaak alleen in z’n 2,3 en 4. Stationair hoor ik niets. Ook met de koppeling ingetrapt en dan toeren maken is er geen geluid. Oliepeil is goed.
Iemand misschien een iedeetje wat het is? Ik begrijp dat het allemaal wat vaag is maar misschien is het voor iemand herkenbaar en kan ik de garagist een tip geven in welke hoek hij moet zoeken! :)
12 april 2012 om 18:44 #17999171Dat is toevallig. Ik heb een Astra H met Z18XE met exact dezelfde “problemen” die jij beschrijft.
Ofwel het trillen van de koppeling bij wegrijden. Koppeling verder is prima en slipt niet door. Als het eenmaal rijd dan rijd het. Het wordt bij mij ook minder of is zelf weg na een stukje rijden.
Ook is het net als bij jou niet altijd.Wat betreft het ratelen doet hij bij mij ook vanaf zo’n 2500 a 3000 toeren in alle versnellingen. Ongekoppeld niets te horen. als ik normaal “doortrek” is het te horen, laat ik hem rustig op toeren komen is er niets hoorbaar. Als je met het raam open langs bv een betonnen muur of houtwal rijdt hoor je het ook.
Ik heb ook het idee dat als je hem richting de 5000-5500 toeren opjaagt het minder wordt (ik rijd overigens normaal niet zo hoor)
Ik kan het niet echt een metaal op metaal tik noemen. meer iets plastic-achtigs en lijkt ergens rechtsvoor vandaan te komen.
Ik merk helemaal niets qua rijprestaties.
Heb het al vanaf dat de auto zo’n 45000-50000 km op de teller had staan. Nu 112500 km. Hij rijd er verder prima om maar is een irritant geluid. Ben er al 3 keer mee naar de garage geweest de afgelopen jaren. de eerste keer voor dit de andere keren met een beurt of reparatie mee.
Meermaals rondjes gereden met de monteurs maar ze horen het niet. Waarschijnlijk wat doof.
Ze praten over waarschijnlijk een loszittende of trillende leiding o.i.d. Op de vraag waarom het ongekoppeld niet is kwam het antwoord dat het mogelijk met kantelen van het blok te maken kan hebben.Toevallig net vanavond voor ik dit las nog wat naar losse leidingen ed. gezocht. sommige leidingen hebben wat speling en geven een gelijksoortig geluid als ik dan hoor. Echter alles is inmiddels bijna vastgezet en het is er nog. Vanavond nog een paar vastgezet (zag dat 1 clipje ergens was afgebroken en een ty-rib klemmetje vanwege ouderdom kapot. Morgenvroeg naar het werk weer een keer luisteren.
Ik lees graag even mee als er antwoord op komt.
12 april 2012 om 19:18 #17999172Bizar zeg dat jij dit ook hebt. Het ontluchten al geprobeerd? Heb er verder ook geen problemen mee maar het geluid hoort niet en dat irriteert me! Hopen dat iemand het herkent en een oplossing heeft..
12 april 2012 om 19:31 #17999173AnoniemLid sinds:
1 January 1970Mijn ouders hebben dit een paar jaar terug ook gehad met hun vorige Astra Z16XEP. Had toen nog maar net 30.000km gelopen en alleen bij een koude motor. En op een gegeven moment kwam de auto helemaal niet meer van z’n plek af, dus het kan wel degelijk kwaad. Was een bekend probleem bij de dealer en alle 1.4 en 1.6 motoren kregen een koppelingset + vliegwiel van een 1.8. Geen flauw idee of er wel verschil in zit maargoed.
En het verminderen van het stoten was juist door meer gas te geven ipv minder..
12 april 2012 om 19:32 #17999174het geluid zal inderdaad een resonantie zijn welke niet met de koppeling te maken zal hebben, ontkoppels zal je het niet horen, daar de motor geen kracht hoeft te zetten, en ook niet heel ver zal kantleen omdat deze geen kracht hoeft te zetten..
een Geluid is lastig uitleggen op een forum, dat moet je echt horen..
Trillen bij wegrijden de veertjes van de koppelings plaat, deze zijn trouwens niet los te vervangen, deze zitten verwerkt in de koppelingsplaat.
de veertjes op het hart van de koppelingsplaat op de foto hieronder heb ik het over.
Willem
12 april 2012 om 19:42 #17999175Klopt Willem, dat trillen is inderdaad lastig uitleggen.. Rij er nu al een paar dagen mee maar lijkt niet echt kwaad te kunnen. Zit me evengoed niet lekker..
Zo’n nieuwe plaat is zeker een duur grapje? Qua aanschaf dan..
12 april 2012 om 19:42 #17999176aanschaf niet, Het werk vooral…
Willem
12 april 2012 om 19:48 #17999177Veel uren? Ik heb een vriend die is monteur dus dat valt in mijn geval iets meer mee.. Hoeveel uurtjes werk schat jij? Misschien ga ik toch eens bij hem horen.. irriteer me er aan..
En wat kost zo’n koppelingsplaat ongeveer? :)
12 april 2012 om 20:01 #17999178uurtje of 6 kom je zeker wel aan…
Willem
12 april 2012 om 20:18 #17999179De garage heeft mij aangeraden qua trillen van de koppeling er lekker mee door te rijden. De plaat zelf zijn niet de kosten. Er werd mij idd ook een 6 tot 8 uur werk voorgerekend.
Totale grapje zou ergens tussen de €1000 – €1200,- gaan kosten.
Het schijnt dat er nogal wat spul zit dat weggehaald / losgemaakt moet worden voordat je erbij bent.
Ook zelf wel een nieuwe koppeling in een golfje 2 gezet echter zag dit er bij aanvang al een stuk simpeler uit als hier. zit me iets teveel in de weg en op de stoep is dat voor mij niet te doen.Wat betreft het ontluchten is bij mij wel een keer gedaan. De koppeling leek iets strakker / zwaarder te staan maar heeft niet echt. m.a.w. het probleem was / is er niet mee weg gegaan
Ik heb hier destijds (1,5 jaar terug) ook eens gelezen over het tikken van het tankontluchtingsklepje. Kan dit het ook nog zijn en zo ja kun je aangeven waar ik deze kan vinden bij een Astra H Z18XE?
27 mei 2015 om 15:06 #17999180Ik heb dit probleem momenteel ook en meerdere op het forum.
Zijn er bij jullie al vorderingen uitgekomen?Ik hoor het graag.
gr. rene
27 mei 2015 om 15:09 #179991812 massa vliegwiel vervangen voor een normaal kom vliegwiel. En koppeling en drukgroep ben je er voor altijd vanaf.
27 mei 2015 om 15:15 #17999182@Haasje17 wrote:
2 massa vliegwiel vervangen voor een normaal kom vliegwiel. En koppeling en drukgroep ben je er voor altijd vanaf.
bedoel je hier een vast massa vliegwiel mee? en vervang je de koppeling dan door een versie van de 1.8 (lees ik veel terug op internet namelijk).
En wat is dan het voordeel van een vast vliegwiel tov een tweemassa vliegwiel? kan me zo voorstellen dat ze de tweemassa niet voor niets gebruiken?hoor t graag.
gr. rene
27 mei 2015 om 15:56 #17999183Reactie hoord eeignelijk in jou topic. Gewoon het kom vliegwiel zoals op de Z18XE in de astra G of Z16XE. En de koppeling gewoon orgineel. Ff kijken welke diameter je koppeling is is die 200 pak je een Z16XE vliegwiel, is die 210 pak je een Z18XE vliegwiel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.